IBPP2/4512-507/15/AZ - Brak możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu przez klub sportowy

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 lipca 2015 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/4512-507/15/AZ Brak możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu przez klub sportowy

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) i § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 maja 2015 r. (data wpływu 29 maja 2015 r.), uzupełnionym pismem z 10 czerwca 2015 r. (data wpływu 15 czerwca 2015 r.) oraz pismem z 9 lipca 2015 r. (data wpływu 10 lipca 2015 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pn.: "........." zrealizowanego w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu.maja 2015 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z czerwca 2015 r. (data wpływu czerwca 2015 r.) oraz pismem z lipca 2015 r. (data wpływu lipca 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pn. "......" zrealizowanego w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007-2013".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Klub Sportowy X jest wpisany w ewidencji uczniowskich klubów sportowych i klubów działających w formie stowarzyszenia, których statuty nie przewidują prowadzenia działalności gospodarczej Starostwa Powiatowego w.... pod numerem.... Klub Sportowy świadczy usługi oznaczone symbolem PKD 9312Z - jako działalność klubów sportowych, które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione przedmiotowo z podatku VAT. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie prowadzi również działalności odpłatnej i nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, oraz nie składa deklaracji VAT.

Celem statutowym Klubu Sportowego jest:

* planowanie i organizowanie życia sportowego

* angażowanie wszystkich do różnorodnych form aktywności ruchowej, gier i zabaw dostosowanych do wieku, stopnia sprawności i zainteresowań sportowych

* upowszechnianie właściwych postaw w zakresie ochrony zdrowia, higieny życia codziennego oraz promocji zdrowia

* kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości.

Klub Sportowy X realizuje swoje cele poprzez:

* organizowanie zajęć sportowych dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i średnich oraz młodzieży studiującej i pracującej,

* organizowanie różnorodnych form współzawodnictwa sportowego,

* organizacja szkolenia sportowego, udział w rozgrywkach wszystkich szczebli,

* uczestniczenie w imprezach sportowych organizowanych na obszarze działania samorządu terytorialnego i poza nim.

Dnia... czerwca 2013 Klub Sportowy X realizując cele statutowe, złożył za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, wniosek o przyznanie pomocy ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich na realizację operacji pn. "......" w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych, strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013 (tzn. Mały Projekt). Dnia... marca 2014 r. została podpisana umowa na realizację ww. operacji. Celami operacji było podniesienie jakości życia, mieszkańców poprzez promowanie zdrowego trybu życia organizując cykl szkoleń z zakresu piłki nożnej i narciarstwa alpejskiego dla dzieci i młodzieży z terenu gmin........

W wyniku realizacji ww. operacji Klub Sportowy nie osiągnął żadnego przychodu. Efekty, zrealizowanego projektu nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. W ramach realizacji projektu przeprowadzone zostały zajęcia treningowe z zakresu piłki nożnej i narciarstwa alpejskiego, w związku z tym korzystano z usług trenerów piłki nożnej i instruktorów narciarstwa alpejskiego, opiekuna, dodatkowo poniesiono wydatki za transport uczestników projektu, wynajem hali sportowej, wypożyczenie sprzętu narciarskiego oraz zakup ski-pasów. Za zakupione usługi sprzedawcy wystawili faktury VAT bądź rachunki, które zostały zapłacone. Poniesione koszty kwalifikują się do refundacji w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013. W związku z koniecznością załączenia do wniosku o płatność (składanego do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego) interpretacji indywidualnej, dotyczącej możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT, Wnioskodawca jest zobowiązany do złożenia takiego wniosku.

W piśmie z 10 czerwca 2015 r. Wnioskodawca wskazał, że projekt pn. "......" był realizowany w okresie od lutego 2014 r. do lutego 2015 r. Wydatki związane z ww. projektem były potwierdzane fakturami VAT i wystawiane były na Klub Sportowy X. Zajęcia sportowe były ogólnodostępne i nie były pobierane za nie opłaty.

Pismem z 9 lipca 2015 r. Wnioskodawca poinformował, że wnosi o usunięcie zapisów w części D wniosku i wydanie interpretacji na Wnioskodawcę, jak również, że pod stwierdzeniem użytym w pytaniu "odzyskać podatek VAT" rozumie możliwość odliczenie podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W związku z powyższym opisem zadano pytanie:

Czy Klub Sportowy X może odzyskać podatek VAT poniesiony w związku z realizacją operacji pn. "..........." w ramach działania 413 wdrażanie lokalnych strategii rozwoju i objętego PROW na lata 2007-2013 (tzw. Mały projekt).

Stanowisko Wnioskodawcy:

Klub Sportowy X nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. operacji w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013, gdyż nie jest podatnikiem VAT czynnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Artykuł 96 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne (art. 96 ust. 3 ustawy o VAT).

Przepis art. 96 ust. 4 ustawy o VAT stanowi, że naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Wnioskodawca zrealizował projekt pn. "..............." w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju i objętego PROW na lata 2007-2013 (tzw. Mały projekt). Zajęcia sportowe były ogólnodostępne i nie były pobierane za nie opłaty. Wszystkie wydatki były potwierdzone fakturami VAT i wystawiane były na Klub Sportowy X. Projekt był realizowany w okresie od lutego 2014 r. do lutego 2015 r. Efekty, zrealizowanego projektu nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni" przez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej unormowania, w tym przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a efekty, zrealizowanego projektu nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Tym samym Wniskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn. "............." zrealizowanego w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14b § 3 powołanej w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zaznaczyć, że w przypadku zmiany któregokolwiek elementu stanu faktycznego, a w szczególności konieczności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, a także wykorzystania nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych, wydania interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl