IBPP2/4512-417/15/EK - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku ze zrealizowanym projektem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 maja 2015 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/4512-417/15/EK Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku ze zrealizowanym projektem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 28 kwietnia 2015 r. (data wpływu 29 kwietnia 2015 r.), uzupełnionym pismem z 8 maja 2015 r. (data wpływu 13 maja 2015 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku ze zrealizowanym projektem: "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2015 r. wpłynął do tut. organu wniosek z 28 kwietnia 2015 r., uzupełniony pismem z 8 maja 2015 r. (data wpływu 13 maja 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku ze zrealizowanym projektem pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Stowarzyszenie nie jest płatnikiem podatku VAT, nie prowadzi zarobkowej działalności gospodarczej. Ponadto nie może jej prowadzić, zgodnie ze swoim statutem, ponieważ jest organizacją non-profit, tym samym z zasady nie może rozliczać podatku VAT.

Stowarzyszenie w okresie 01.04.2012 - 31 stycznia 2014 realizowało projekt pn. "...", który był współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. W związku z powyższym Urząd Marszałkowski wymaga od Stowarzyszenia przedstawienia indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku ze zrealizowanym Projektem w zakresie wydatków w nim poniesionych. Celem projektu było zbudowanie efektywnej i trwałej inicjatywy klastrowej zrzeszającej podmioty z branży IT na terenie województwa.

Cel ten był realizowany poprzez działania takie jak organizacja seminariów, warsztatów, wyjazdów studyjnych, doradztwa oraz prowadzenie działań promocyjnych. Działania te były realizowane specjalnie dla członków klastra, którzy brali w nich udział nieodpłatnie. Stowarzyszenie nie czerpało dochodów z ww. działań.

W związku z realizacją tych zadań Stowarzyszenie nabyło towary i usługi tj. zakup technologii, wynajem pomieszczeń na biuro projektu, w tym zakup wyposażenia do tego biura, zakup materiałów biurowych, zakup usług związanych z promocją klastra, organizacja spotkań klastra, organizacja konferencji, wynagrodzenia prelegentów oraz pracowników do zarządzania projektem, zakup cateringu i wynajem sal. W ramach projektu "..." zlecone zostało także wykonanie odpowiednich badań rynku. W piśmie z dnia 8 maja 2015 r. Wnioskodawca poinformował, że Stowarzyszenie pod pojęciem "płatnik" ma na myśli "podatnika" zatem Stowarzyszenie nie jest podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Towary i usługi, które zostały zakupione w związku z realizacją projektu pn. "..." nie służą i nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Faktury za zakup towarów i usług są wystawione na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie przedstawione w piśmie z 8 maja 2015 r.):

Czy Stowarzyszenie ma możliwość odliczenia w części lub w całości podatku VAT w zakresie wydatków poniesionych w projekcie "...".

Stanowisko Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie przedstawione w piśmie z 8 maja 2015 r.).

Stowarzyszenie nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z powyższych regulacji prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

Należy zauważyć, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie którym, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zaznaczenia wymaga, że zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, który nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie składa deklaracji VAT-7, w okresie 01.04.2012 - 31.01.2014 zrealizował projekt pn. "...". Celem projektu było zbudowanie efektywnej i trwałej inicjatywy klastrowej zrzeszającej podmioty z branży IT na terenie województwa. Cel ten był realizowany poprzez działania takie jak organizacja seminariów, warsztatów, wyjazdów studyjnych, doradztwa oraz prowadzenie działań promocyjnych. Towary i usługi, które zostały zakupione w związku z realizacją projektu nie służą i nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Faktury za zakup towarów i usług są wystawione na Wnioskodawcę. Działania te były realizowane specjalnie dla członków klastra, którzy brali w nich udział nieodpłatnie. Stowarzyszenie nie czerpało dochodów z ww. działań.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni" przez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej przepisy, w tym art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur dokumentujących nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, nie składa deklaracji VAT-7, zakupy związane z realizacją projektu nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W świetle powyższych okoliczności, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14b § 3 powołanej w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, w szczególności konieczności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl