IBPP2/4512-410/15/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 kwietnia 2015 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/4512-410/15/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 6 lutego 2015 r. (data wpływu 10 lutego 2015 r.), uzupełnionym pismem z 17 kwietnia 2015 r. (data wpływu 21 kwietnia 2015 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek niezabudowanych nr 1341/30 i 1341/32 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży m.in. działek niezabudowanych nr 1341/30 i 1341/32.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 17 kwietnia 2015 r. (data wpływu 21 kwietnia 2015 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 13 kwietnia 2015 r. znak: IBPP2/4512-128/15/AB.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka Komandytowo-Akcyjna, dalej Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży prawa własności niezabudowanych działek oznaczonych numerami ewidencyjnymi 1341/30, 1341/32, 1341/5, 1473/2 i 1477/1, położonych.

Z posiadanych przez Wnioskodawcę informacji wynika, że działki nr 1341/5, 1473/2, 1477/1 oraz znaczna część działek nr 1341/30 i 1341/32 położone są na terenie, dla którego nie ma planu zagospodarowania przestrzennego. Pozostała, nieznaczna część działek nr 1341/30 i 1341/32, zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej z dnia 6 kwietnia 2004 r.,w sprawie: miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla węzła na trasie przebiegu drogi krajowej oraz ulicy zbiorczej obsługującej strefę wytwórczości i usług, położona jest na terenie oznaczonym symbolem - droga ekspresowa o przekroju dwie jezdnie po trzy pasy ruchu wraz z ulicami serwisowymi oraz węzeł dwupoziomowy:

a. dopuszczenie obiektów i urządzeń infrastruktury technicznej a także obiektów i urządzeń związanych z obsługą drogi ekspresowej.

Dla terenu, na którym znajdują się działki nr 1341/30, 1341/32, 1341/5, 1473/2 i 1477/1 nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów w związku z wykonywaniem czynności podlegającym opodatkowaniu tym podatkiem. Wnioskodawca składa deklaracje podatkowe i odprowadza należny podatek.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy planowana sprzedaż niezabudowanych działek o numerach 1341/30 i 1341/32, jako nie korzystająca ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy VAT, będzie podlegać opodatkowaniu.

Stanowisko Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Tereny budowlane, w myśl art. 2 pkt 33 ustawy VAT, to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o którym mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Z przytoczonych powyżej przepisów wynika, że opodatkowaniu podlegają te dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych, tylko te, które stanowią tereny budowlane w myśl art. 2 pkt 33 ustawy VAT.

Planowana sprzedaż pozostałych działek, tj. nr 1341/30 i 1341/32, w ocenie Wnioskodawcy nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy VAT.

Działki te, co prawda tylko w niewielkiej części, objęte są planem zagospodarowania przestrzennego i znajdują się na terenie oznaczonym symbolem.

Zgodnie z uchwała z dnia 6 kwietnia 2004 r., teren oznaczony symbolem posiada następujące przeznaczenie: droga ekspresowa o przekroju dwie jezdnie po trzy pasy ruchu wraz z ulicami serwisowymi oraz węzeł dwupoziomowy:

a. do puszczenie obiektów i urządzeń infrastruktury technicznej a także obiektów i urządzeń związanych z obsługą drogi ekspresowej.

Tak ustalony zapis planu zagospodarowania przestrzennego stanowi podstawę do przyjęcia, że na części działek 1341/30 i 1341/32 możliwa jest zabudowa, a więc są to tereny budowlane w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy VAT. Brak jest przy tym podstaw do przyjęcia, że opodatkowaniu będzie podlegała tylko ta część działek, która objęta jest planem zagospodarowania przestrzennego z zapisami dopuszczającymi zabudowę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w kwestii opodatkowania działek niezabudowanych nr 1341/30 i 1341/32 jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast stosownie do treści art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

I tak, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Tereny budowlane, w myśl art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o którym mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że opodatkowaniu podlegają te dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych, tylko te, które stanowią tereny budowlane w myśl art. 2 pkt 33 ww. ustawy. Natomiast dostawa gruntów niezabudowanych, będących np. gruntami rolnymi czy leśnymi, które nie są terenami budowlanymi, jest zwolniona z podatku od towarów i usług.

Tak więc, w przypadku gdy teren nie ma ustalonego planu zagospodarowania przestrzennego oraz nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy, dostawa gruntów niezabudowanych jako terenów innych niż tereny budowlane będzie podlegała zwolnieniu zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca planuje sprzedać działki nr 1341/30 i 1341/32, których znaczna część położna jest na terenie, dla którego nie ma planu zagospodarowania przestrzennego. Pozostała, nieznaczna część działek nr 1341/30 i 1341/32, zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla węzła na trasie przebiegu drogi krajowej, położona jest na terenie oznaczonym symbolem - droga ekspresowa o przekroju dwie jezdnie po trzy pasy ruchu wraz z ulicami serwisowymi oraz węzeł dwupoziomowy - dopuszczenie obiektów i urządzeń infrastruktury technicznej a także obiektów i urządzeń związanych z obsługą drogi ekspresowej. Dla terenu, na którym znajdują się działki nr 1341/30, 1341/32 nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Jak już wskazano wyżej przedmiotem dostawy będą grunty tj. działki nr 1341/30, 1341/32 w części zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego przeznaczone jako droga ekspresowa o przekroju dwie jezdnie po trzy pasy ruchu wraz z ulicami serwisowymi oraz węzeł dwupoziomowy - dopuszczenie obiektów i urządzeń infrastruktury technicznej a także obiektów i urządzeń związanych z obsługą drogi ekspresowej. Zatem te części działek nr 1341/30, 1341/32 jako, że są przeznaczone pod zabudowę będą podległy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej, tj. 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ww. ustawy.

Natomiast pozostała część działek nr 1341/30, 1341/32, dla których brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jako tereny, nie będące terenami budowlanymi w myśl ww. art. 2 pkt 33, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

W kontekście powyższego należy wskazać na orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, które to wskazuje na możliwość oddzielnego opodatkowania jednej czynności. I tak np. w wyroku z dnia 6 lipca 2006 r. wydanym w sprawie C-251/05 stwierdzono, że jedna dostawa towarów, co do zasady, podlega jednej stawce podatku VAT. Jednakże możliwe jest również oddzielne opodatkowanie określonych składników tej dostawy, jeżeli z przepisów wyraźnie wynika taka ewentualność i taka konieczność. Oznacza to, że okoliczność, iż określone towary stanowią przedmiot jednej dostawy, która z jednej strony obejmuje towar główny objęty preferencją podatkową w podatku VAT oraz z drugiej strony towary wyłączone z tej preferencji, nie stoi na przeszkodzie temu, aby od dostawy towarów wyłączonych z preferencji podatek VAT był pobierany według stawki podstawowej.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania działek niezabudowanych o nr 1341/30, 1341/32 jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Kwestia dotycząca opodatkowania działek niezabudowanych nr 1341/5, 1473/2, 1477/1 została wydana w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl