IBPP2/4512-356/15/RSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lipca 2015 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/4512-356/15/RSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) w zw. z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 13 kwietnia 2015 r. (data wpływu 16 kwietnia 2015 r.), uzupełnionym pismem z 29 czerwca 2015 r. znak:. (data wpływu 3 lipca 2015 r.) oraz pismem z 6 lipca 2015 r. znak:..data wpływu 9 lipca 2015 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia lub zwrotu naliczonego podatku VAT w ramach realizacji projektu "..." w ramach RPO W na lata 2007-2013, Priorytet 3. Turystyka, Działanie 3.2 Infrastruktura okołoturystyczna, Poddziałanie 3.2.2. Infrastruktura okołoturystyczna - podmioty publiczne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia lub zwrotu naliczonego podatku VAT w ramach realizacji projektu "..." w ramach RPO W na lata 2007-2013, Priorytet 3. Turystyka, Działanie 3.2 Infrastruktura okołoturystyczna, Poddziałanie 3.2.2. Infrastruktura okołoturystyczna - podmioty publiczne.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 29 czerwca 2015 r. znak: Nr.. (data wpływu 3 lipca 2015 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 19 czerwca 2015 r. znak: IBPP2/4512-356/15/RSz oraz pismem z 6 lipca 2015 r. znak:. (data wpływu 9 lipca 2015 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Projekt "..." polega na przebudowie Placu w miejscowości X. Rzeczowa realizacja projektu została zakończona (poza promocją) i realizowana była w dwóch etapach: Etap I - wydatki niekwalifikowane, realizowany ze środków Gminy i Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Polegał on na przebudowie placu w części południowej poprzez wybudowanie posadzki, amfiteatru, ławek, zbiornika na wodę deszczową, instalacji elektrycznej oraz zagospodarowania zieleni. Etap II - polegał na zagospodarowaniu części północno-wschodniej przez wybudowanie posadzki, ławek, zagospodarowanie zieleni i instalację oświetlenia. Drugi etap, stanowiący przedmiot niniejszego wniosku, zrealizowany został ze środków własnych gminy, a następnie wniosek aplikacyjny o dofinansowanie tego zakresu został wybrany, z listy rezerwowej, do dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Realizacja projektu podniosła walory krajobrazowe terenu i pozwoliła na powstanie przestrzeni publicznej przeznaczonej do rekreacji (wypoczynku) oraz organizacji otwartych i ogólnie dostępnych uroczystości oraz imprez plenerowych. Teren placu podzielono na następujące strefy: uroczystości, zabaw i wypoczynku oraz strefę spotkań, która objęta jest zakresem wniosku. Strefa spotkań obejmuje północno-wschodni narożnik placu. Na obszarze tym zamontowano 5 szt. ławek, 18 kompletów oświetlenia zewnętrznego, powstało ok. 70 m2 zieleni urządzonej, a na powierzchni 465,33 m2 zostały ułożone płytki chodnikowe, płyty Libet i palisady. Ponadto do czerwca 2015 r. zostanie zrealizowana promocja projektu. Wykonana zostanie tablica informacyjno-pamiątkowa, w gazecie lokalnej zostanie opublikowany artykuł promujący projekt oraz wykonane zostaną kalendarze z informacją o imprezach kulturalno-rekreacyjnych, które planowane są na terenie Placu P. Produktem realizacji projektu jest ulepszona (rozbudowana) infrastruktura rekreacyjno-sportowa gminy - 1 szt.

Realizacja projektu finansowana jest ze środków EFRR i środków budżetowych Gminy.

Beneficjentem projektu jest Gmina, a faktury dokumentujące realizację projektu wystawiane są na Gminę, Projekt związany jest z czynnościami nieopodatkowanymi. Projekt jest niedochodowy. Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności cywilno-prawnych.

W piśmie z 29 czerwca 2015 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek w następujący sposób:

1. Wnioskodawca - Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, składającym deklarację VAT-7.

2. Wnioskodawca wykonuje przedmiotowe zadanie w ramach zadań własnych, zgodnie z art. 7 ustawy o samorządzie gminnym.

3. Wnioskodawca w chwili nabycia towarów i usług (realizacji projektu) nie zamierzał wykorzystać przedmiotu ww. projektu (tekst jedn.: części północno-wschodniej Placu P. w O.) dla celów działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

4. Na terenie części północno-wschodniej Placu P., której dotyczy wniosek Wnioskodawca nie świadczy żadnych usług. Jest to miejsce przeznaczone na odpoczynek i rekreację. Podczas organizowanych już imprez plenerowych, które odbywały się w części Placu P. objętego I etapem realizacji, nie były zawierane żadne umowy cywilnoprawne.

5. Imprezy jakie odbywały się na terenie Placu P. zamykały się na obszarze objętym I etapem realizacji, który w projekcie jest kosztem niekwalifikowanym i nie jest przedmiotem niniejszego wniosku.

6. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

7. Efekty projektu nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

8. Kalendarze z informacją o imprezach kulturalno-rekreacyjnych będą materiałem bezpłatnym i ogólnodostępnym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość odliczenia lub zwrotu naliczonego podatku VAT w ramach realizacji projektu "..." w ramach RPO W na lata 2007-2013, Priorytet 3. Turystyka, Działanie 3.2 Infrastruktura okołoturystyczna, Poddziałanie 3.2.2. Infrastruktura okołoturystyczna - podmioty publiczne.

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z 29 czerwca 2015 r.).

Gmina jako podatnik podatku VAT - Gmina ma możliwości zwrotu podatku VAT z tytułu realizacji zadania "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Przepis ten (tekst jedn.: art. 88 ustawy) określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wynika z powyższego prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawione wyżej regulacje wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Należy wskazać, że w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest jednostką zasadniczego podziału terytorialnego stopnia podstawowego, posiada osobowość prawną, a zatem zdolność do działania we własnym imieniu.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Z art. 7 ust. 1 ww. ustawy wynika, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy między innymi kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym).

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, składającym deklarację VAT-7. Wnioskodawca realizuje projekt "..." polegający na przebudowie Placu P. w miejscowości O. Wnioskodawca wykonuje przedmiotowe zadanie w ramach zadań własnych, zgodnie z art. 7 ustawy o samorządzie gminnym. Wnioskodawca w chwili nabycia towarów i usług (realizacji projektu) nie zamierzał wykorzystać przedmiotu ww. projektu (tekst jedn.: części północno-wschodniej Placu P. w O.) dla celów działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Etap II - polegał na zagospodarowaniu części północno-wschodniej przez wybudowanie posadzki, ławek, zagospodarowanie zieleni i instalację oświetlenia. Drugi etap, stanowiący przedmiot niniejszego wniosku, zrealizowany został ze środków własnych gminy, a następnie wniosek aplikacyjny o dofinansowanie tego zakresu został wybrany, z listy rezerwowej, do dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Realizacja projektu podniosła walory krajobrazowe terenu i pozwoliła na powstanie przestrzeni publicznej przeznaczonej do rekreacji (wypoczynku) oraz organizacji otwartych i ogólnie dostępnych uroczystości oraz imprez plenerowych.

Do czerwca 2015 r. zostanie zrealizowana promocja projektu. Wykonana zostanie tablica informacyjno-pamiątkowa, w gazecie lokalnej zostanie opublikowany artykuł promujący projekt oraz wykonane zostaną kalendarze z informacją o imprezach kulturalno-rekreacyjnych, które planowane są na terenie Placu P. Produktem realizacji projektu jest ulepszona (rozbudowana) infrastruktura rekreacyjno-sportowa gminy -1 szt.

Realizacja projektu finansowana jest ze środków EFRR i środków budżetowych Gminy.

Beneficjentem projektu jest Gmina, a faktury dokumentujące realizację projektu wystawiane są na Gminę O.

Projekt związany jest z czynnościami nieopodatkowanymi.

Na terenie części północno-wschodniej Placu P., której dotyczy wniosek Wnioskodawca nie świadczy żadnych usług. Jest to miejsce przeznaczone na odpoczynek i rekreację.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Efekty projektu nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Kalendarze z informacją o imprezach kulturalno-rekreacyjnych będą materiałem bezpłatnym i ogólnodostępnym.

O publicznym charakterze działania gminy przesądza to, że wykonywanie zadań publicznych odbywa się na podstawie przepisów powszechnie obowiązujących i że przez te działania zaspokajane są zbiorowe potrzeby wspólnoty samorządowej.

Mając na uwadze uregulowania zawarte w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, należy stwierdzić, że Wnioskodawca, nabywając towary i usługi celem zrealizowania ww. projektu, nie będzie nabywać ich do działalności gospodarczej i tym samym nie będzie działać w charakterze podatnika podatku VAT, zatem nie spełni przesłanek z art. 86 ust. 1 ustawy.

Rozpatrując prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie podatnika od ciężaru VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnienia do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej. Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie płacąc podatku należnego.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane przez podatnika towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym, skoro Wnioskodawca nabywał towary i usługi związane z realizacją projektu nie jako podatnik podatku VAT, lecz jako organ władzy i nie będzie osiągać żadnych przychodów, a efekty realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to stwierdzić należy, że nie został spełniony podstawowy warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu "..." w ramach RPO W na lata 2007-2013, Priorytet 3. Turystyka, Działanie 3.2 Infrastruktura okołoturystyczna, Poddziałanie 3.2.2. Infrastruktura okołoturystyczna - podmioty publiczne, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Opis sprawy wskazuje, że zrealizowany projekt związany jest z czynnościami nieopodatkowanymi.

W konsekwencji, Wnioskodawca nie ma też możliwości zwrotu różnicy podatku VAT na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy.

Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656), gdyż środki wskazane we wniosku, nie są środkami, o których mowa w zawartych tam regulacjach.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy zaznaczyć, że w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania ww. nabyć do wykonywania czynności opodatkowanych, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl