IBPP2/4441-14/11/ICz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/4441-14/11/ICz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

W związku ze skargą z dnia 13 lipca 2011 r. (data nadania w Urzędzie Pocztowym 13 lipca 2011 r.) do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie na indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 29 kwietnia 2011 r., znak: IBPP2/443-141/11/ICz w przedmiocie podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług "o zarządzanie flotą", Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów, w trybie art. 54 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.) oraz na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja Podatkowa (tekst jedn. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), uwzględnia skargę w całości, w związku z czym zmienia w całości zaskarżoną indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 29 kwietnia 2011 r. znak: IBPP2/443-141/11/ICz, uznając stanowisko Skarżącej Spółki wyrażone we wniosku z dnia 25 stycznia 2011 r. za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług "o zarządzanie flotą".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej: Spółka) prowadzi działalność w zakresie pośrednictwa w świadczeniu usług turystycznych. W celu usprawnienia prowadzonej działalności gospodarczej Spółka podpisała z kontrahentem - firmą zajmującą się wynajmem samochodów osobowych dwie umowy. W ramach pierwszej - ramowej umowy o współpracy w zakresie najmu pojazdów ustaliła podstawowe zasady wynajmu samochodów osobowych. Zasady z umowy ramowej będą każdorazowo doprecyzowane w zamówieniu pojazdu, które będzie składane przez Spółkę. W drugiej umowie o kompleksową obsługę pojazdów Spółka ustaliła zasady obsługi serwisowej samochodów, osobowych które będą wynajmowane na podstawie umowy ramowej i zamówienia (dalej: umowa o zarządzanie flotą). W ramach tej umowy kontrahent zobowiązuje się świadczyć na rzecz Spółki usługi polegające m.in. na: przechowywaniu ogumienia, zapewniania pojazdu zastępczego w przypadku dłuższej awarii, likwidacji ewentualnych szkód, a także doradztwa technicznego. Pojazdy będące przedmiotem najmu będą wykorzystywane dla potrzeb działalności gospodarczej Spółki. Spółka z tytułu najmu pojazdu będzie zobowiązana uiszczać czynsz (określony w zamówieniu pojazdu) powiększony o podatek VAT. Spółka będzie także ponosić koszty obsługi serwisowej zgodnie z umową o zarządzanie flotą. Wynajmujący oświadczył w umowie, iż czynsz został skalkulowany w ten sposób, że stanowi dla Wynajmującego ekwiwalent utraty wartości pojazdu na skutek używania i upływu czasu i kosztu finansowania nabycia pojazdu.

Wynagrodzenie za najem i zarządzenia flotą będzie płacone przez Spółkę przelewem z góry w terminie 12 dni, od daty wystawienia faktury VAT przez kontrahenta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka ma prawo do odliczenia od podatku należnego całości podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wykonanie usług na podstawie umowy o zarządzanie flotą.

Zdaniem Wnioskodawcy, jest on uprawniony do odliczenia całości podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie usługi zarządzania flotą samochodów osobowych.

UZASADNIENIE

Co do zasady, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego podlega ograniczeniu wynikającemu z art. 86a ust. 8 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem w przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe, o których mowa w ust. 1, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów, o których mowa w zdaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może jednak przekroczyć kwoty 6 000 zł.

Zatem w przypadku użytkowania samochodów osobowych na podstawie umowy najmu odliczeniu podlega wyłącznie 60% kwoty podatku naliczonej od czynszu wynikającego z umowy, udokumentowanego fakturą, nie więcej jednak niż 6000 zł w całym okresie użytkowania samochodu.

Ograniczenie, o którym mowa dotyczy jedynie podatku naliczonego od czynszu wynikającego z zawartej umowy najmu/dzierżawy/leasingu oraz innych umów o podobnym charakterze, których istotą jest udostępnienie samochodów do używania.

Zdaniem Spółki, skoro przedmiotem umowy zarządzania flotą jest wykonywanie kompleksowej usługi serwisowej wynajmowanych samochodów, to w przypadku odliczenia podatku naliczonego uiszczonego z tytułu nabycia tej usługi nie znajdzie zastosowania ograniczenie przewidziane w przepisie art. 86a ust. 8 ustawy o VAT. W rezultacie należy stwierdzić, że podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup usługi kompleksowej obsługi serwisowej podlega odliczeniu na zasadach ogólnych określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jednakże z uwzględnieniem ograniczeń, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.

Reasumując Spółka ma prawo do odliczenia całości podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących poniesienie kosztów usług zarządzania flotą, także wtedy, gdy umowa o zarządzanie flotą została zawarta z najemcą samochodów osobowych. W związku z powyższym Spółka wnosi o potwierdzenie własnego stanowiska.

W dniu 29 kwietnia 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający z upoważnienia Ministra Finansów, wydał dla Wnioskodawcy indywidualną interpretację znak: IBPP2/443-141/11/ICz uznając, stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2011 r. w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług "o zarządzanie flotą" jest nieprawidłowe.

Wezwanie do usunięcia naruszenia prawa z dnia 16 maja 2011 r. wpłynęło do tut. organu w dniu 19 maja 2011 r. (data złożenia w Urzędzie Pocztowym 16 maja 2011 r.).

W odpowiedzi na ww. pismo Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach pismem (Odpowiedź na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa) z dnia 9 czerwca 2011 r. znak: IBPP2/443W-14/11/ICz stwierdził brak podstaw do zmiany ww. indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 29 kwietnia 2011 r. znak: IBPP2/443-141/11/ICz.

Wnioskodawca na ww. interpretację indywidualną złożył skargę z dnia 13 lipca 2011 r. (data wpływu 19 lipca 2011 r.) w której wnosi o:

1.

uchylenie - na zasadzie art. 145 § 1 pkt 1 lit. a) u.p.a. i art. 146 § 1 u.p.a. w związku z art. 3 § 2 lit. 4a u.p.a. - zaskarżonej interpretacji w całości;

2.

zasądzenie na rzecz skarżącego kosztów postępowania w tym kosztów zastępstwa procesowego według norm prawem przepisanych.

Uwzględniając skargę z dnia 13 lipca 2011 r., stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Natomiast kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego dot. samochodów zostały uregulowane w przepisach ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652).

W myśl zatem przepisu art. 3 ust. 1 ww. ustawy, w okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, tj. od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2012 r., w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł, z zastrzeżeniem ust. 2.

Zgodnie natomiast z art. 3 ust. 6 ww. ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. w przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe, o których mowa w ust. 1, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów, o których mowa w zdaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może jednak przekroczyć kwoty 6.000 zł.

Przepis ten, w odniesieniu do przypadków w nim określonych, modyfikuje definicję podatku naliczonego, zawartą w art. 86 ust. 2 ustawy o VAT, wskazując, że kwotę podatku naliczonego stanowi nie cały wykazany na fakturze podatek od należnego czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, lecz tylko 60% tego podatku i tylko w ramach limitu wynoszącego 6.000 zł na jeden użytkowany samochód (pojazd). Ograniczenie dotyczy każdej należności, która wynika z zawartej umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, i obejmuje wszystkie opłaty składające się na wynagrodzenie wynajmującego z tytułu oddania do użytkowania samochodu osobowego lub innego pojazdu.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie pośrednictwa w świadczeniu usług turystycznych. W celu usprawnienia prowadzonej działalności gospodarczej Spółka podpisała z kontrahentem - firmą zajmującą się wynajmem samochodów osobowych dwie umowy. W ramach pierwszej - ramowej umowy o współpracy w zakresie najmu pojazdów ustaliła podstawowe zasady wynajmu samochodów osobowych. Zasady z umowy ramowej będą każdorazowo doprecyzowane w zamówieniu pojazdu, które będzie składane przez Spółkę. W drugiej umowie o kompleksową obsługę pojazdów Spółka ustaliła zasady obsługi serwisowej samochodów, osobowych które będą wynajmowane na podstawie umowy ramowej i zamówienia (dalej: umowa o zarządzanie flotą). W ramach tej umowy kontrahent zobowiązuje się świadczyć na rzecz Spółki usługi polegające m.in. na: przechowywaniu ogumienia, zapewniania pojazdu zastępczego w przypadku dłuższej awarii, likwidacji ewentualnych szkód, a także doradztwa technicznego. Pojazdy będące przedmiotem najmu będą wykorzystywane dla potrzeb działalności gospodarczej Spółki. Spółka z tytułu najmu pojazdu będzie zobowiązana uiszczać czynsz (określony w zamówieniu pojazdu) powiększony o podatek VAT. Spółka będzie także ponosić koszty obsługi serwisowej zgodnie z umową o zarządzanie flotą. Wynajmujący oświadczył w umowie, iż czynsz został skalkulowany w ten sposób, że stanowi dla Wynajmującego ekwiwalent utraty wartości pojazdu na skutek używania i upływu czasu i kosztu finansowania nabycia pojazdu.

Wynagrodzenie za najem i zarządzenia flotą będzie płacone przez Spółkę przelewem z góry w terminie 12 dni, od daty wystawienia faktury VAT przez kontrahenta.

Biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz brzmienie wyżej przytoczonych przepisów należy stwierdzić, iż Wnioskodawca zawarł z kontrahentem, firmą zajmującą się wynajmem samochodów osobowych dwie umowy. W ramach pierwszej ramowej umowy o współpracy w zakresie najmu pojazdów ustalono podstawowe zasady wynajmu samochodów osobowych. W drugiej umowie, o kompleksowej obsłudze pojazdów, Spółka ustaliła zasady obsługi serwisowej samochodów, osobowych które będą wynajmowane na podstawie umowy ramowej tzw. "umowa o zarządzanie flotą".

Zatem więc decyzją stron było oddzielne uregulowanie kwestii najmu samochodów i dodatkowych usług związanych z zarządzaniem flotą samochodów.

W wyżej wymienionym przepisie art. 3 ust. 6 ustawy dnia 16 grudnia 2010 r. ustawodawca wskazuje na czynsz (ratę), a więc nazwę używaną do określenia opłaty za używanie samochodu na podstawie umowy najmu. W drugiej kolejności ustawodawca wskazuje na "inne płatności" wynikające z zawartej umowy. Ustawodawca wskazując na "inne płatności" potwierdza, że jego intencją jest aby przepis znalazł zastosowanie do wszystkich płatności jakie zostały wskazane w tej umowie, czyli umowie najmu.

Natomiast decyzją Stron transakcji zawarto dwie odrębne umowy tj. ramową umowę o współpracy w zakresie najmu pojazdów oraz dodatkową umowę o zarządzanie flotą.

W tym miejscu należy wskazać iż umowa najmu jest umową cywilnoprawną uregulowaną przepisami art. 659-679 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Zgodnie z przepisem art. 659 § 1 przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Zatem umowa na wykonanie usług dodatkowych (obsługa serwisowa samochodów), nazwana przez Wnioskodawcę umową o zarządzanie flotą, nie należy do kategorii umów, o których mowa w art. 3 ust. 6 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r.

Wobec tego ograniczenie, o którym mowa w tym przepisie dotyczy jedynie podatku naliczonego od raty oraz innych płatności wynikających wprost z zawartej umowy, której istotą jest udostępnienie samochodów do używania na podstawie umowy najmu.

Natomiast nie znajdzie zastosowania ograniczenie przewidziane w przepisie art. 3 ust. 6 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. do zakupu usług dodatkowych wykonywanych na podstawie "umowy o zarządzanie flotą".

W rezultacie należy stwierdzić, że podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup usług dodatkowych świadczonych na podstawie odrębnej "umowy o zarządzanie flotą" podlega odliczeniu na zasadach ogólnych określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jednakże z uwzględnieniem ograniczeń, o których mowa w art. 88 tej ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż jest on uprawniony do odliczenia całości podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie usługi zarządzania flotą samochodów osobowych, należało uznać za prawidłowe.

Należy podkreślić, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w kwestii iż Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie pośrednictwa w świadczeniu usług turystycznych, gdyż Wnioskodawca nie sformułował pytania jak też nie przedstawił swojego stanowiska w tym zakresie. Zawarte w opisie stanu faktycznego stwierdzenie odnoszące się do tych zagadnień potraktowano jako element tego stanu faktycznego, bez dokonywania jego oceny.

Jednocześnie należy zauważyć, iż przepis art. 86a ust. 8 ustawy z dnia ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), który wskazał Wnioskodawca jako przepis będący przedmiotem interpretacji, będzie obowiązywał od 1 stycznia 2013 r. jednakże powyższe pozostaje bez wpływu na podjęte rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl