IBPP2/443-994/08/ICz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-994/08/ICz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2008. (data wpływu 24 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W związku z planowanym wdrożeniem faktur sprzedażowych w formie elektronicznej zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119) Wnioskodawca napotkał na trudności techniczne związane z przepisem § 6 pkt 1.

Z przyczyn technicznych bardzo trudne i skomplikowane byłoby udostępnianie ww. danych w Internecie przed zamknięciem miesiąca. Związane jest to z istniejącą w firmie Wnioskodawcy logistyką i infrastrukturą informatyczną. Wnioskodawca prowadzi sprzedaż i produkcję w 3 odległych lokalizacjach. Generowane dane po upływie miesiąca są zgrywane do jednej zbiorczej bazy danych. Jest to proces skomplikowany i pracochłonny ze względu na bardzo dużą ilość danych. Dane udostępnione dla urzędu skarbowego mogą być pobierane jedynie ze zbiorczej bazy danych, gdyż w przeciwnym przypadku byłyby to dane częściowe z jednego magazynu w którym znajduje się serwer.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy możliwe będzie udostępnianie danych w Internecie dla urzędu skarbowego niezwłocznie po zakończeniu miesiąca i uzgodnieniu skopiowanych danych do bazy głównej... W przeciwnym przypadku zaistnieje konieczność instalacji trzech serwerów internetowych i utrzymywanie skomplikowanej infrastruktury jedynie na potrzeby urzędu skarbowego. Podawane dane będą wtedy danymi cząstkowymi nieobejmującymi całego przedsiębiorstwa na jednym portalu.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowym jest zapewnienie wglądu do danych w Internecie dla Urzędu Skarbowego niezwłocznie po zakończeniu miesiąca.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązki podatnika kształtowane są przez przepisy poszczególnych ustaw podatkowych regulujących podatkowoprawny stan faktyczny danego rodzaju podatku, jak i przepisy proceduralne znajdujące się w tych ustawach oraz w Ordynacji podatkowej.

Obowiązki te należy rozumieć zarówno w płaszczyźnie materialnego prawa podatkowego, jak i procedury podatkowej.

Z przepisów prawa materialnego wynika, iż zgodnie z art. 103 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., ostatnia zamiana Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 2-4 i art. 33.

Zatem w zakresie rozliczania podatku od towarów i usług znajduje zastosowanie mechanizm samoobliczenia podatku, co następuje poprzez wypełnienie i złożenie deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy tzn. okres jednego miesiąca.

W przypadku (prowadzenia dokumentacji w formie elektronicznej) wystawiania przez podatników faktur w formie elektronicznej będą miały zastosowanie przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119).

Zgodnie z § 2 ww. rozporządzenia faktury wystawiane w formie elektronicznej przesyła się, w tym udostępnia, w tej formie odbiorcy oraz przechowuje się w tej formie przy zastosowaniu elektronicznych urządzeń do przetwarzania (łącznie z cyfrową kompresją) i przechowywania danych, z wykorzystaniem technik teletransmisji przewodowej, radiowej, technologii optycznych lub innych elektromagnetycznych środków.

Stosownie do treści § 4 tego rozporządzenia, faktury mogą być wystawiane, przesyłane i przechowywane w formie elektronicznej, pod warunkiem, że autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści będą zagwarantowane:

1.

bezpiecznym podpisem elektronicznym w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450, z późn. zm.), weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, lub

2.

poprzez wymianę danych elektronicznych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa, dotycząca tej wymiany, przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność danych.

Umowa w sprawie europejskiego modelu EDI została przy tym opisana w Zaleceniu Komisji Europejskiej z dnia 19 października 1994 r. nr 1994/820/WE odnoszącego się do aspektów prawnych elektronicznej wymiany danych (Dz. Urz. UE L 338 z 28 grudnia 1994 r.).

Zgodnie z treścią zawartą w § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów faktury wystawione lub otrzymane w formie elektronicznej przechowuje się na terytorium kraju w sposób umożliwiający, na żądanie, zgodnie z odrębnymi przepisami, organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej, natychmiastowy, pełny i ciągły dostęp drogą elektroniczną tym organom do tych faktur, w szczególności zapewnienie możliwości udokumentowanego poboru i wykorzystania tych faktur przez te organy, w tym ich wydruku, jak również zapewnienie czytelności tych faktur.

Użyte ww. przepisie sformułowanie "na żądanie, zgodnie z odrębnymi przepisami, organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej" oznacza, iż organy te winny mieć zapewniony natychmiastowy, pełny i ciągły dostęp drogą elektroniczną do tych faktur, w związku z prowadzonymi, w trybie przepisów Działu IV, V lub VI Ordynacji podatkowej, postępowaniami: sprawdzającym, kontrolnym lub podatkowym.

Natomiast użyte w przepisie § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia sformułowanie "natychmiastowy, pełny i ciągły dostęp drogą elektroniczną tym organom do tych faktur" oznacza, iż w celu zapewnienia organom podatkowym i organom kontroli skarbowej dostępu do archiwum faktur wysyłanych i otrzymywanych elektronicznie, faktury te winny być przechowywane w formie elektronicznej z dostępem on-line do archiwum faktur elektronicznych, gdyż wyłącznie w taki sposób można uzyskać natychmiastowy, pełny i ciągły dostęp z wykorzystaniem technik teletransmisji przewodowej, radiowej, technologii optycznych lub innych elektromagnetycznych środków.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż przepis § 6 ust. 1 cyt. rozporządzenia interpretować należy w ten sposób, iż podatnik obowiązany jest zapewnić organom podatkowym i organom kontroli skarbowej, na ich żądanie tzn. na podstawie upoważnienia do kontroli, pełny i ciągły dostęp on-line do archiwum faktur wysyłanych i otrzymywanych elektronicznie, gdyż wyłącznie w taki sposób można uzyskać natychmiastowy, pełny i ciągły dostęp drogą elektroniczną do faktur, o których mowa ww. rozporządzeniu. Dostęp do tych faktur musi umożliwiać uprawnionym organom ich czytelny wydruk oraz zapewniać możliwość udokumentowania ich poboru.

Na marginesie należy zauważyć, iż celem kontroli podatkowej jest sprawdzenie wywiązywania się podatników z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego. Zebranie materiałów w trakcie kontroli pozwala na właściwą ocenę prawidłowości okresowych rozliczeń podatkowych występujących w postaci zaliczek na podatki dochodowe oraz miesięcznych rozliczeń z tytułu podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego.

W konsekwencji, w ocenie tut. organu, uzasadnionym jest stwierdzenie, iż podatnik winien zapewnić na żądanie organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej natychmiastowy, pełny i ciągły dostęp drogą elektroniczną tym organom do dokumentów z danego okresu rozliczeniowego na dzień złożenia we właściwym organie podatkowym rozliczenia podatkowego z tytułu danego podatku za ten okres rozliczeniowy.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w związku z planowanym wdrożeniem faktur sprzedażowych w formie elektronicznej zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119) Wnioskodawca napotkał na trudności techniczne związane z przepisem § 6 ust. 1.

Z przyczyn technicznych bardzo trudne i skomplikowane byłoby udostępnianie ww. danych w Internecie przed zamknięciem miesiąca. Związane jest to z istniejącą w firmie Wnioskodawcy logistyką i infrastrukturą informatyczną. Wnioskodawca prowadzi sprzedaż i produkcję w 3 odległych lokalizacjach. Generowane dane po upływie miesiąca są zgrywane do jednej zbiorczej bazy danych. Jest to proces skomplikowany i pracochłonny ze względu na bardzo dużą ilość danych. Dane udostępnione dla urzędu skarbowego mogą być pobierane jedynie ze zbiorczej bazy danych, gdyż w przeciwnym przypadku byłyby to dane częściowe z jednego magazynu w którym znajduje się serwer.

Mając na uwadze powyższy stan prawny i opisane zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że jeżeli Wnioskodawca zapewni na żądanie organów podatkowych i organów kontroli skarbowej natychmiastowy i pełny dostęp do wystawianych i przechowywanych faktur w formie elektronicznej po zakończeniu miesiąca, tzn. po zakończeniu okresu rozliczeniowego wynikającego z przepisów prawa materialnego, nie później jednak niż na dzień złożenia rozliczenia podatkowego za ten miesiąc, to w ocenie tut. organu, zostaną spełnione warunki, o których mowa w § 6 ust. 1 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl