IBPP2/443-992/08/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-992/08/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2008 r. (data wpływu 21 października 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 stycznia 2009 r. (data wpływu 6 stycznia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy sposób dokumentowania przyznawanych premii notą uznaniową jest prawidłowy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie ustalenia czy sposób dokumentowania przyznawanych premii notą uznaniową jest prawidłowy.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 stycznia 2009 r. (data wpływu 6 stycznia 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Przedmiotem zapytania Wnioskodawcy jest rozstrzygnięcie kwestii dotyczących dokumentowania przyznawanych premii pieniężnych (bonusów) po osiągnięciu określonej w umowie handlowej wielkości sprzedaży towarów handlowych. W celu zwiększenia obrotów z odbiorcami Wnioskodawca zamierza premiować ich przyznając w okresach kwartalnych, półrocznych lub rocznych premie pieniężne (bonusy). Wysokość premii pieniężnej uzależniona jest od wysokości zrealizowanych przez Partnera obrotów i wynika z tabeli zamieszczonej w umowie określającej poszczególne progi obrotów. Premie (bonusy) są udzielane w ramach realizowanych przez Wnioskodawcę transakcji sprzedaży i nie wpływają na ceny sprzedaży oraz osiągniętą przez Wnioskodawcę marżę, dotyczą wszystkich dostaw w określonym czasie, nie zobowiązują klienta do dokonywania zakupów wyłącznie w sieci sprzedaży Wnioskodawcy. W razie stwierdzenia zaległości płatniczych Partnera trwających dłużej niż 45 dni od terminu wymagalności cen sprzedaży Wnioskodawca będzie mógł jednostronnie rozwiązać niniejszą Umowę ze skutkiem natychmiastowym składając Partnerowi oświadczenie na piśmie. W takim przypadku strony będą uznawały za nie ziszczony warunek przyznania premii pieniężnej.

Przyznawanie premii Wnioskodawca zamierza dokumentować wystawiając po zakończeniu okresu z umowy notę uznaniową dla jego odbiorcy, która będzie podstawą do rozliczenia przyznanej premii.

W uzupełnieniu dodano, iż:

1.

Premia pieniężna będzie przysługiwała partnerowi w okresach miesięcznych jeżeli w takim okresie zakupi od spółki towary na kwotę minimum netto miesięcznie,

2.

Wspomniany minimalny poziom obrotu zostanie obliczony z uwzględnieniem ewentualnych zwrotów,

3.

Premia pieniężna nie zostanie przyznana jeżeli Partner będzie zalegał z płatnościami za zakupiony towar.

Ponadto Wnioskodawca w poz. 50 wniosku uzupełnił o informację o uzależnieniu wysokości przyznanej premii od osiągniętych obrotów o wzór przykładowej tabeli, która stanowi załącznik do umowy i określa poszczególne progi obrotów:

Wartość obrotu (miesięcznego) w zł netto -Wartość premii pieniężnych w zł netto:

100% targetu obrotowego -2,5% zrealizowanego obrotu

85% targetu -2% zrealizowanego obrotu

75% targetu -1,5% zrealizowanego obrotu

60% targetu -1% zrealizowanego obrotu

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sposób dokumentowania przez Wnioskodawcę przyznanych premii notą uznaniową jest prawidłowy.

Zdaniem Wnioskodawcy, przyznawanie premii nie jest świadczeniem usług i jako takie nie podlega ustawie o VAT.

W opinii Wnioskodawcy premia nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż przyznanie takiego świadczenia nie jest wynagrodzeniem za usługi wykonywane na jego rzecz.

Nie stanowi też w opinii Wnioskodawcy rabatu gdyż nie jest powiązana z konkretną dostawą i nie wpływa na osiąganą przez Wnioskodawcę marżę.

Stanowisko Wnioskodawcy znalazło poparcie w orzecznictwie sądowym, pomimo tego, iż wyroki dotyczą zawsze indywidualnych spraw, to zakres zagadnień poruszanych przez strony jest prawie identyczny z prezentowanym przez Wnioskodawcę zagadnieniem.

W uzupełnieniu do poz. 52 wniosku ORD-IN Wnioskodawca stwierdził, iż w jego ocenie dokumentowanie przyznawanych premii pieniężnych notą uznaniową jest prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm. ostatnia zmiana Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU jako klasyfikacji, o której mowa w art. 8 ust. 3 powoływanej ustawy o VAT. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, obrotem zaś jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jako rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 13 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337).

W praktyce występują również sytuacje, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premia ta nie jest związana z żadną konkretną dostawą. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w celu zwiększenia obrotów z kontrahentami zamierza przyznawać premie pieniężne w okresach kwartalnych, półrocznych i rocznych. Wysokość przyznawanych premii pieniężnej uzależniona jest od wysokości zrealizowanych przez kontrahenta obrotów i wynika z nw. tabeli zamieszczonej w umowie określającej poszczególne progi obrotów.

Wartość obrotu (miesięcznego) w zł netto -Wartość premii pieniężnych w zł netto:

100% targetu obrotowego -2,5% zrealizowanego obrotu

85% targetu -2% zrealizowanego obrotu

75% targetu -1,5% zrealizowanego obrotu

60% targetu -1% zrealizowanego obrotu

Premie pieniężne (bonusy) są udzielane w ramach realizowanych przez Wnioskodawcę transakcji sprzedaży i nie wpływają na ceny sprzedaży oraz osiągniętą przez Wnioskodawcę marżę, dotyczą wszystkich dostaw w określonym czasie. W sytuacji nie uregulowania zaległości płatniczych Partnera w okresie dłuższym niż 45 dni od terminu wymagalności cen sprzedaży, Wnioskodawca będzie mógł jednostronnie rozwiązać ww. umowę. W takim przypadku strony umowy będą uznawały za nie spełnienie warunku do przyznania premii pieniężnej.

Zatem w oparciu o zawarte z kontrahentami umowy, Wnioskodawca zamierza wypłacać premie pieniężne w zamian za zobowiązanie się kontrahenta do nabycia w określonym czasie produktów i towarów za określoną wartość oraz do dokonania terminowych płatności za dokonane zakupy w określonym czasie.

Premia ta nie ma więc charakteru dobrowolnego, ale uzależniona jest od określonego zachowania kupującego. Usługobiorcą jest sprzedawca, który realizuje swój interes ekonomiczny poprzez tworzenie sytuacji, w której nabywca decyduje się na określoną kwotę zakupów od niego, na zakup określonej marki czy grupy produktów, wprowadzenie nowego produktu na rynek, wprowadzenie oferty do katalogu oraz terminowe regulowanie należności wobec sprzedającego.

Otrzymanie przedmiotowej premii pieniężnej jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywcy w stosunku do sprzedawcy. Wypłacając premię pieniężną sprzedawca nagradza nabywcę za: osiągnięcie określonej kwoty zakupów od niego oraz terminowe regulowanie należności wobec sprzedającego.

Premia pieniężna powinna być w związku z tym traktowana również jako wynagrodzenie za ww. zachowanie nabywcy, które stanowi w tym przypadku świadczenie usług za wynagrodzeniem na rzecz sprzedawcy. Jako zapłatę za wykonaną usługę nabywca otrzymuje premię pieniężną.

Zatem pomiędzy stronami zaistniała więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o VAT stanowi świadczenie usługi za wynagrodzeniem.

W świetle powyższego ww. zachowanie klientów Wnioskodawcy, za które Wnioskodawca wypłaca im premie pieniężne należy uznać za świadczenie usług, zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Natomiast stosownie do art. 19 ust. 1 obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 13 ww. ustawy o VAT towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

W związku z powyższym w przedmiotowej sytuacji świadczenie usług, za które Wnioskodawca wypłaca premie pieniężne podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych oraz winno być udokumentowane poprzez wystawienie przez świadczącego usługę faktury VAT na rzecz nabywcy usługi.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji, tj. stanu prawnego obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl