IBPP2/443-99/14/KO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-99/14/KO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 28 stycznia 2014 r. (data wpływu 3 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej nabycie części nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej nabycie części nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W 2008 r. Wnioskodawczyni razem z mężem, na zasadach małżeńskiej wspólnoty majątkowej, kupili zabudowaną nieruchomość. W akcie notarialnym zaznaczyli, że nieruchomość będzie przeznaczona do działalności gospodarczej męża - handel artykułami motoryzacyjnymi. Mąż prowadzi odrębną od Wnioskodawczyni działalność gospodarczą. Z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej mąż jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT od dnia 2 października 1995 r.

Z tytułu nabycia nieruchomości mężowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ nieruchomość została nabyta na podstawie aktu notarialnego od osoby prywatnej nie będącej podatnikiem. Nabycie nieruchomości nie było udokumentowane fakturą VAT, tylko aktem notarialnym. W 2009 r. mąż wprowadził tę nieruchomość do ewidencji środków trwałych, a w 2012 r. rozpoczął prace modernizacyjne, wg przepisów o podatku dochodowym stanowiące ulepszenie. Mąż zamierzał w dalszym ciągu, po ukończeniu modernizacji, wykorzystywać nieruchomość wyłącznie do jego działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT. Wartość prac modernizacyjnych przekroczyła 30% wartości początkowej nieruchomości. Nieruchomość służy działalności opodatkowanej, w związku z tym mąż dokonał odliczenia podatku VAT, związanego z modernizacją budynku. W sierpniu ub. roku Wnioskodawczyni wraz z mężem podjęli decyzję, że po zakończeniu prac modernizacyjnych część zmodernizowanej nieruchomości zostanie przekazana do działalności gospodarczej Wnioskodawczyni. Działalność gospodarcza Wnioskodawczyni jest odrębna od działalności gospodarczej męża i jest również opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Jest to handel artykułami motoryzacyjnymi i świadczenie usług motoryzacyjnych. Z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej Wnioskodawczyni jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT od dnia 1 kwietnia 2001. Część nieruchomości, nabyta w drodze nieodpłatnego przekazania, będzie służyć wyłącznie czynnościom opodatkowanym.

Część nieruchomości zostanie przekazana do działalności gospodarczej Wnioskodawczyni nieodpłatnie, na podstawie protokołu przekazania nieruchomości, w maju br. Czynność ta będzie udokumentowana fakturą VAT. Przekazującym część nieruchomości będzie mąż - Jerzy B., jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą a nabywcą części nieruchomości będzie Wnioskodawczyni, jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą.

Przekazanie części nieruchomości będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT (interpretacja IBPP1/443-820/13/LSz).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na podstawie faktury VAT otrzymanej od męża - Jerzego B., jako osoby fizycznej prowadzącej odrębną działalność gospodarczą, dokumentującej nieodpłatne przekazanie części nieruchomości, Wnioskodawczyni będzie mogła dokonać odliczenia podatku VAT w swojej odrębnej działalności gospodarczej.

Stanowisko Wnioskodawczyni:

Faktura VAT, którą Wnioskodawczyni otrzyma od męża - Jerzego B., jako osoby fizycznej prowadzącej odrębną działalność gospodarczą, dokumentująca nieodpłatne przekazanie części nieruchomości, będzie dla Wnioskodawczyni, jako osoby fizycznej prowadzącej odrębną działalność gospodarczą, fakturą z tytułu nabycia części nieruchomości, w związku z tym będzie mogła dokonać odliczenia podatku VAT, na podstawie art. 86 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów w wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Prawo do odliczenia przysługuje po spełnieniu pozytywnych przesłanek wynikających z art. 86 oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z art. 88 ustawy o VAT.

W art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy wskazano, że nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zatem w przypadku gdy nabycie towaru zostało udokumentowane fakturą, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu bądź korzysta ze zwolnienia podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z takiej faktury.

Z opisu zdarzenia wynika, że Wnioskodawczyni jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT od dnia 1 kwietnia 2001 r., handluje artykułami motoryzacyjnymi i świadczy usługi motoryzacyjne. Mąż Wnioskodawczyni przekaże jej część nieruchomości. Przekazanie części nieruchomości jak wskazano w opisie zdarzenia będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT. Przekazana część nieruchomości będzie służyć wyłącznie czynnościom opodatkowanym Wnioskodawczyni.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis zdarzenia należy stwierdzić, że Wnioskodawczyni będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktury dokumentującej nabycie części nieruchomości, która to będzie służyć wyłącznie czynnościom opodatkowanym Wnioskodawczyni.

A zatem, stanowisko Wnioskodawczyni w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, że przekazanie części nieruchomości będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT zaś transakcja nie będzie korzystała ze zwolnienia.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym. Wnioskodawczyni ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swoją ważność, a w szczególności gdy przekazanie nieruchomości będzie korzystało ze zwolnienia od podatku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl