IBPP2/443-99/09/RSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-99/09/RSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2009 r. (data wpływu 9 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia:

* czy prawidłowo Spółka uznaje opisaną transakcję jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów,

* czy dokonując na terenie Niemiec w Hamburgu odprawy celnej zaimportowanych z Chin towarów późniejszy ich transport do Polski spowoduje, że Spółka nie będzie rozliczać importu towaru a wewnątrzwspólnotowe nabycie gdyż podatek VAT zapłaci zobowiązany do jego zapłaty przedstawiciel podatkowy,

* czy prawidłowo Spółka postąpi wystawiając fakturę wewnętrzną z podaniem po stronie nabywcy i sprzedawcy swoich danych i swojego numeru NIP PL,

* jaki kurs przy wystawianiu faktury wewnętrznej należy przyjąć do wyceny transakcji i od jakiej podstawy należy obliczyć należny podatek VAT

jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie ustalenia:

* czy prawidłowo Spółka uznaje opisaną transakcję jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów,

* czy dokonując na terenie Niemiec w Hamburgu odprawy celnej zaimportowanych z Chin towarów późniejszy ich transport do Polski spowoduje, że Spółka nie będzie rozliczać importu towaru a wewnątrzwspólnotowe nabycie gdyż podatek VAT zapłaci zobowiązany do jego zapłaty przedstawiciel podatkowy,

* czy prawidłowo Spółka postąpi wystawiając fakturę wewnętrzną z podaniem po stronie nabywcy i sprzedawcy swoich danych i swojego numeru NIP PL,

* jaki kurs przy wystawianiu faktury wewnętrznej należy przyjąć do wyceny transakcji i od jakiej podstawy należy obliczyć należny podatek VAT.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca ma zamiar być producentem i sprzedawcą dekoracji świetlnych. Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych. W najbliższym czasie w ramach prowadzonej działalności planuje import towarów z Chin, które w większości sprzedawane będą na polskim rynku. Wprowadzone one zostaną na obszar celny Unii Europejskiej w porcie Hamburg. Spółka nie dokonała rejestracji dla potrzeb VAT w Niemczech. Odprawę celną w imieniu Spółki i na jej rachunek dokona przedstawiciel podatkowy (fiskalny). Przedstawiciel ten zarejestrowany jest jako podatnik podatku VAT na terenie Niemiec i to on przejmuje wszystkie obowiązki podatkowe. W celu dokonania odprawy celnej Spółka przekaże przedstawicielowi fiskalnemu pisemne zlecenie dokonania odprawy celnej, które zawierać będzie wszystkie informacje dotyczące przesyłki, dokumenty handlowe, packing listy oraz inne niezbędne dokumenty do dokonania ostatecznej odprawy celnej w imieniu Spółki. W Niemczech nie będzie wystawiana faktura dokumentująca wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, gdyż przedstawiciel fiskalny jest spedytorem i nie ma prawa wystawiać takiej faktury. Za wykonaną usługę odprawy celnej oraz reprezentacji przedstawiciel fiskalny wystawi fakturę VAT. Prócz tego przedstawiciel fiskalny przekaże Spółce: fakturę importową, dokument odprawy celnej wystawiony w niemieckim elektronicznym systemie odpraw, na którym to poda swój NIP poprzedzony prefiksem DE, notę obciążeniową za cło i inne niezbędne dokumenty. Towar stanowić będzie cały czas własność Wnioskodawcy. Po dokonaniu odprawy celnej towar przemieszczony zostanie na terytorium RP za pośrednictwem podmiotu polskiego. Przemieszczenie towaru z Niemiec do Polski udokumentowane zostanie fakturą VAT wewnętrzną wystawioną przez podmiot krajowy z

Usługa transportowa zostanie rozliczona zgodnie z przepisami prawa. Na udokumentowanie wewnątrzwspólnotowego nabycia Spółka wystawi fakturę wewnętrzną wpisując po stronie nabywcy i sprzedawcy własne dane i swój numer VAT-UE. Wycena transakcji dokonana zostanie według średniego kursu NBP z dnia wystawienia faktury przez kontrahenta z Chin. W deklaracji VAT-7 transakcja ujęta zostanie jako wewnątrzwspólnotowe nabycie, a w informacji podsumowującej VAT UE w części D Spółka poda swój numer VAT-UE.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy prawidłowo Spółka uznaje opisaną transakcję jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

2.

Czy dokonując na terenie Niemiec w Hamburgu odprawy celnej zaimportowanych z Chin towarów późniejszy ich transport do Polski spowoduje, że Spółka nie będzie rozliczać importu towaru a wewnątrzwspólnotowe nabycie gdyż podatek VAT zapłaci zobowiązany do jego zapłaty przedstawiciel podatkowy.

3.

Czy prawidłowo Spółka postąpi wystawiając fakturę wewnętrzną z podaniem po stronie nabywcy i sprzedawcy swoich danych i swojego numeru NIP PL.

4.

Jaki kurs przy wystawianiu faktury wewnętrznej należy przyjąć do wyceny transakcji i od jakiej podstawy należy obliczyć należny podatek VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. 1 i 2.

W ocenie Wnioskodawcy, opisana transakcja nie stanowi importu towarów w świetle przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Wedle tejże ustawy (art. 2 ust. 7) importem towarów jest przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium RP. Ostateczna odprawa celna towaru z dopuszczeniem do obrotu ma miejsce na terenie Niemiec. Przywóz towarów z państwa trzeciego i objęcie ich procedurą dopuszczenia do obrotu na terytorium Niemiec nie stanowi importu towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Art. 11 ust. 1 przywoływanej ustawy stanowi, iż przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium RP na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju stanowi również wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca wskazał art. 7 ust. 2 Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych, zgodnie z którym miejscem przywozu towarów jest Państwo Członkowskie, na którego terytorium znajdują się towary po wprowadzeniu do Wspólnoty. W ocenie Wnioskodawcy, przywiezienie do kraju towaru uprzednio zaimportowanego i dopuszczonego do obrotu na obszarze Wspólnoty (Niemcy) będzie dla Spółki wewnątrzwspólnotowym nabyciem, co rodzi skutki w zakresie obowiązku rozliczenia w Polsce podatku od towarów i usług i udokumentowania tej transakcji fakturą wewnętrzną.

Ad. 3.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia podatnik ma obowiązek wystawienia faktury wewnętrznej. Wnioskodawca występuje, w opisanej sytuacji, jako nabywca i sprzedawca, gdyż następuje nieodpłatne przemieszczenie towarów z Niemiec na rzecz Wnioskodawcy, a Wnioskodawca wszedł w posiadanie towarów na terenie Niemiec. Winno mieć to odzwierciedlenie w danych nabywcy i sprzedawcy na fakturze wewnętrznej.

Ad. 4.

Wnioskodawca stwierdził, iż zgodnie z par. 37 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, do wyceny faktury wewnętrznej należy przyjąć średni kurs NBP z dnia wystawienia faktury przez kontrahenta (tu z Chin). Podstawą naliczenia podatku będzie wartość towarów z faktury kontrahenta oraz kwota cła.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Ad. 1 i 2.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy o VAT, przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jednakże z importem towarów będziemy mieli do czynienia tylko wówczas gdy określona procedura celna zostanie zakończona na terytorium Polski (art. 36 ust. 1 ww. ustawy).

Przez terytorium państwa trzeciego należy rozumieć terytorium państwa niewchodzące w skład Wspólnoty (art. 2 pkt 5 ustawy o VAT), natomiast przez terytorium kraju należy rozumieć terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 2 pkt 1 ww. ustawy).

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o VAT, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy o VAT, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

1.

nabywcą towarów jest:a) podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,

b)

osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a)

- z zastrzeżeniem art. 10;

2.

dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a).

Przepis art. 11 ust. 1 ustawy o podatku VAT - stanowi, iż przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

Powyższy warunek oznacza, iż przemieszczenie towarów traktowane będzie jako wewnątrzwspólnotowe nabycie tylko wtedy, gdy przemieszczane towary są własnością podatnika, który wszedł w ich posiadanie na terytorium państwa członkowskiego, z którego transportowane są do Polski i będą służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju.

Z cyt. wyżej przepisu wynika również, iż dotyczy on przemieszczenia towarów dokonywanego przez podatnika podatku od wartości dodanej.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca ma zamiar być producentem i sprzedawcą dekoracji świetlnych. Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych. W najbliższym czasie w ramach prowadzonej działalności planuje import towarów z Chin, które w większości sprzedawane będą na polskim rynku. Wprowadzone one zostaną na obszar celny Unii Europejskiej w porcie Hamburg. Wnioskodawca nie dokonał rejestracji dla potrzeb VAT w Niemczech. Odprawę celną w imieniu Wnioskodawcy i na jego rachunek dokona przedstawiciel podatkowy (fiskalny). Przedstawiciel ten zarejestrowany jest jako podatnik podatku VAT na terenie Niemiec i to on przejmuje wszystkie obowiązki podatkowe. W celu dokonania odprawy celnej Wnioskodawca przekaże przedstawicielowi fiskalnemu pisemne zlecenie dokonania odprawy celnej, które zawierać będzie wszystkie informacje dotyczące przesyłki, dokumenty handlowe, packing listy oraz inne niezbędne dokumenty do dokonania ostatecznej odprawy celnej w imieniu Wnioskodawcy. W Niemczech nie będzie wystawiana faktura dokumentująca wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, gdyż przedstawiciel fiskalny jest spedytorem i nie ma prawa wystawiać takiej faktury. Za wykonaną usługę odprawy celnej oraz reprezentacji przedstawiciel fiskalny wystawi fakturę VAT. Prócz tego przedstawiciel fiskalny przekaże Wnioskodawcy: fakturę importową, dokument odprawy celnej wystawiony w niemieckim elektronicznym systemie odpraw, na którym to poda swój NIP poprzedzony prefiksem DE, notę obciążeniową za cło i inne niezbędne dokumenty. Towar stanowić będzie cały czas własność Wnioskodawcy. Po dokonaniu odprawy celnej towar przemieszczony zostanie na terytorium RP za pośrednictwem podmiotu polskiego. Przemieszczenie towaru z Niemiec do Polski udokumentowane zostanie fakturą VAT wewnętrzną wystawioną przez podmiot krajowy z właściwą stawką VAT.

Usługa transportowa zostanie rozliczona zgodnie z przepisami prawa. Na udokumentowanie wewnątrzwspólnotowego nabycia Spółka wystawi fakturę wewnętrzną wpisując po stronie nabywcy i sprzedawcy własne dane i swój numer VAT-UE. Wycena transakcji dokonana zostanie według średniego kursu NBP z dnia wystawienia faktury przez kontrahenta z Chin. W deklaracji VAT-7 transakcja ujęta zostanie jako wewnątrzwspólnotowe nabycie, a w informacji podsumowującej VAT UE w części D Wnioskodawca poda swój numer VAT-UE.

Przedmiotowe przemieszczenie towarów z Niemiec do Polski w świetle ww. przepisów należy traktować jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, a zatem podlega ono opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski według stawek właściwych dla nabytych towarów

Jak wynika z wniosku, towary zostały odprawione i dopuszczone do wolnego obrotu w Niemczech, oznacza to, że importu dokonano na terytorium Niemiec. Zgłoszenia towarów do odprawy celnej dokonał działający w imieniu Wnioskodawcy przedstawiciel fiskalny (spedytor).

W omawianym przypadku podatnik działa na terytorium Niemiec za pośrednictwem przedstawiciela fiskalnego, co spełnia przesłankę przepisu art. 11 ust. 1 ustawy o VAT.

W przedmiotowej sytuacji zastosowano procedurę dopuszczenia do obrotu, która stanowi dopuszczenie do obrotu z jednoczesnym wprowadzeniem na rynek krajowy towarów, które podlegają zwolnieniu z podatku VAT w przypadku dostawy do innego państwa członkowskiego (import z kraju trzeciego z bezpośrednio następującą po nim dostawą wewnątrzwspólnotową).

W świetle art. 79 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny, zastosowanie procedury dopuszczenia do obrotu nadaje towarowi niewspólnotowemu status towaru wspólnotowego. Oznacza to, że po spełnieniu wszystkich formalności, a zwłaszcza po dokonaniu zgłoszenia celnego oraz zapłaceniu należności celno - podatkowych, można swobodnie dysponować towarem na obszarze celnym Wspólnoty Europejskiej.

Zwolnienie z importu, o którym mowa wyżej, wynika z art. 143 Dyrektywy 2006/112 WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 347, poz. 1 z późn. zm.), a wcześniej z art. 7 ust. 2 Szóstej Dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej.

Zgodnie z tym przepisem w przypadku importu towarów do państwa członkowskiego innego niż kraj przeznaczenia, państwa członkowskie mają zastosować do importu zwolnienie, jeśli dostawa tych towarów dokonywana przez importera jest objęta zwolnieniem, które przysługuje dostawom wewnątrzwspólnotowym.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca dokona przemieszczenia towarów z terytorium Niemiec do Polski w ramach swojego przedsiębiorstwa, a zatem przywóz ten stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

Ponadto art. 20 ust. 5 ustawy o VAT stanowi, że wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 6-9.

W przypadku gdy przed terminem, o którym mowa w ust. 5, podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury (art. 20 ust. 6 ww. ustawy).

W wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów, które poprzedza w przedmiotowej sprawie nabycie towarów przywiezionych z Chin z odprawą celną dokonaną w Niemczech, obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem WNT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż przywiezienie do kraju towaru uprzednio zaimportowanego i dopuszczonego do obrotu na obszarze Wspólnoty (Niemcy) będzie dla Spółki wewnątrzwspólnotowym nabyciem, a Spółka nie będzie rozliczać importu towarów oraz będzie rodzić skutki w zakresie obowiązku rozliczenia w Polsce podatku od towarów i usług z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Ad. 3.

Zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy o VAT, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

W opisanym zdarzeniu przyszłym mamy do czynienia z nietransakcyjnym przemieszczeniem towarów z państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju dokonane przez Wnioskodawcę, który wcześniej dokonał importu tych towarów. W takim przypadku dostawcą i nabywcą towarów jest ten sam podmiot.

Jak wskazano we wniosku Wnioskodawcę reprezentuje na terytorium Niemiec przedstawiciel fiskalny, zarejestrowany w Niemczech jako podatnik podatku od wartości dodanej i posiada numer VAT poprzedzony prefiksem DE.

Zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej: imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy.

Zgodnie z § 9 ust. 1 ww. rozporządzenia fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 10-12.

W przypadku gdy podatnik określa w fakturze, zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 4, wyłącznie miesiąc i rok dokonania sprzedaży, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży (§ 9 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Przytoczony przepis ustanawia ogólną zasadę w zakresie terminu wystawiania faktur do siódmego dnia od dnia wydania towaru, jednakże należy zwrócić uwagę na możliwość wystawienia jednej zbiorczej faktury wewnętrznej dokumentującej sumę nabyć od kontrahenta zagranicznego za dany okres rozliczeniowy, co wynika z art. 106 ust. 7 ustawy o VAT.

W myśl § 23 ust. 1 cyt. rozporządzenia, przepisy § 5, § 9-14, 16, 17 i 21 stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy, z tym, że w przypadku:

1.

czynności określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, gdy brak jest konkretnego nabywcy towaru lub usługi, faktura nie zawiera danych dotyczących tego nabywcy oraz kwoty należnej z tytułu wykonania tych czynności;

2.

dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz importu usług, faktury mogą nie zawierać numeru identyfikacji podatkowej kontrahenta.

Przepisy nie narzucają zatem obowiązku podawania numeru identyfikacji podatkowej kontrahenta na fakturze wewnętrznej dokumentującej wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, jednakże w sytuacji gdy Wnioskodawca zdecyduje się na umieszczenie ww. numeru, w przedmiotowej sytuacji winien to być numer przedstawiciela podatkowego, który w imieniu Wnioskodawcy dokonuje rozliczenia importu.

Zatem stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę, iż na podstawie art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia podatnik ma obowiązek wystawienia faktury wewnętrznej z podaniem po stronie nabywcy i sprzedawcy swoich danych i swojego numeru NIP PL, należało uznać za nieprawidłowe.

Ad. 4.

Zgodnie z przepisem art. 31 ust. 5 ustawy o VAT w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 11, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów, a gdy nie ma ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie nabycia tych towarów. Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.

W myśl ust. 2 powołanego artykułu, podstawa opodatkowania, o której mowa w ust. 1, obejmuje:

1.

podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem podatku;

2.

wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Uwzględniając powyższe, za podstawę opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia, opisanego w złożonym wniosku, należy uznać cenę nabycia tych towarów, a więc cenę określoną w fakturze wystawionej przez podmiot, który sprzedał Spółce towary.

Tak określona podstawa opodatkowania obejmie też podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem podatku (art. 31 ust. 2 pkt 1 w związku z art. 31 ust. 5 ustawy).

A zatem, do podstawy opodatkowania należy włączyć cło uiszczone na terytorium Niemiec w związku z importem towarów będących następnie przedmiotem przemieszczenia.

Tak określona podstawa opodatkowania będzie powiększona o wydatki dodatkowe, pod warunkiem, że wydatki te będą pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia. Wszystkie inne koszty uboczne pobierane przez Firmę Spedycyjną, za które zapłata zostanie dokonana przez Spółkę na rzecz Firmy Spedycyjnej nie będą powiększały podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Zgodnie z art. 31a ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

W myśl art. 31a ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku gdy zgodnie z przepisami ustawy lub przepisami wykonawczymi do ustawy podatnik może wystawić fakturę przed powstaniem obowiązku podatkowego i wystawi ją w przewidzianym przepisami terminie, a kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone w walucie obcej na tej fakturze, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wystawienia faktury.

W świetle art. 31a ust. 3 ustawy o VAT, w przypadku importu towarów przeliczenia na złote dokonuje się zgodnie z przepisami celnymi.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca zamierza do wyceny faktury wewnętrznej przyjąć, zgodnie z par. 37 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, średni kurs NBP z dnia wystawienia faktury przez kontrahenta (tj. z Chin).

W przedmiotowej sytuacji, zgodnie z art. 31a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w celu przeliczenia walut obcych na złote należy zastosować kurs średni danej waluty ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego. Jednocześnie, w przypadku gdy przed terminem, o którym mowa w ust. 5, podatnik podatku od wartości dodanej wystawi fakturę, obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wystawienia faktury.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, w kwestii zastosowania kursu waluty do wystawienia faktury wewnętrznej, należało uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie należy zauważyć, iż § 37 ust. 1 rozporządzenia Minister Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług został uchylony z dniem 1 grudnia 2008 r.

Z wniosku wynika, że dostawcą towaru jest kontrahent z Chin, natomiast usługa transportowa zostanie rozliczona zgodnie z przepisami prawa.

Zatem kwestia dotycząca usługi transportowej nie jest przedmiotem niniejszej interpretacji, gdyż nie zadano pytania w tym zakresie.

Należy jednakże zauważyć, iż w sytuacji, gdy koszty dostawy towaru z Chin do granicy Unii Europejskiej nie zostaną pobrane przez dostawcę towaru, wówczas nie podlegają one włączeniu do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na podstawie art. 31 ust. 5 w związku z ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Nadmienia się także, iż niniejsza interpretacja nie odnosi się do kwestii wykazania transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia w deklaracji VAT-7, gdyż nie zadano w tym zakresie pytania.

W konsekwencji stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę odnośnie wszystkich zadanych pytań całościowo należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl