IBPP2/443-985/11/WN - Stawka podatku VAT na ogół prac budowlanych w budynku mieszkalnym wielorodzinnym, w którym usytuowane są również lokale użytkowe.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-985/11/WN Stawka podatku VAT na ogół prac budowlanych w budynku mieszkalnym wielorodzinnym, w którym usytuowane są również lokale użytkowe.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 sierpnia 2011 r. (data wpływu 30 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 listopada 2011 r. (data wpływu 15 listopada 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na ogół prac budowlanych w budynku mieszkalnym wielorodzinnym, w którym usytuowane są również lokale użytkowe - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na ogół prac budowlanych w budynku mieszkalnym wielorodzinnym, w którym usytuowane są również lokale użytkowe.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 listopada 2011 r. (data wpływu 15 listopada 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 31 października 2011 r. znak: IBPP2/443-985/11/WN.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług remontowo-budowlanych, jest czynnym podatnikiem VAT. Otrzymał od inwestora propozycję wykonania - wybudowania "budynku mieszkalnego wielorodzinnego z lokalami handlowymi". Zgodnie z propozycją umowy - świadczone przez Wnioskodawcę usługi będą określone jako budowa całego obiektu - budynku mieszkalnego z lokalami handlowymi (bez wyodrębniania części mieszkalnej i handlowej) stan surowy otwarty.

Zgodnie z dokumentacją projektową budynek ten ma mieć łączną powierzchnię użytkową 3.055,65 m 2 i składać się z piwnicy, parteru, I piętro, II piętro, poddasze.

Powierzchnia użytkowa piwnicy to: 419,87 m 2 i w jej skład wchodzi: komunikacja 54,12 m 2, komórki lokatorskie i pomieszczenie gospodarcze dla lokatorów 224,59 m 2, 5 szt garaży dla mieszkańców 99,41 m 2, śmietnik, wymiennikownia - 41,75 m 2.

Powierzchnia użytkowa parteru to: 560,06 m 2 i w jej skład wchodzi: komunikacja 36,17 m 2, 5 sal sprzedaży wraz z pomieszczeniami gospodarczymi - 523,89 m 2.

Powierzchnia użytkowa I piętra to: 648,87 m 2 i w jej skład wchodzi: komunikacja 82,68 m 2 oraz 14 sztuk mieszkań o łącznej powierzchni 566,19 m 2.

Powierzchnia użytkowa II piętra to: 648,87 m 2 i w jej skład wchodzi: komunikacja 82,68 m 2 oraz 14 sztuk mieszkań o łącznej powierzchni 566,19 m 2.

Wnioskodawca dodał, że metraże mieszkań na I i II piętrze są różne w przedziale od 33,57 m 2 do 50,00 m 2.

Powierzchnia użytkowa poddasza to: 777,98 m 2 i w jego skład wchodzi: komunikacja 82,31 m 2 oraz 13 sztuk mieszkań o łącznej powierzchni 695,67 m 2. Ponadto Wnioskodawca dodał, że metraże tych mieszkań są różne w przedziale od 40,13 m 2 do 72,62 m 2. W związku z tym łączna powierzchnia 41 sztuk mieszkań wynosi 1.828,05 m 2 czyli znacznie więcej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej.

Dodatkowo w piśmie uzupełniającym wniosek, które wpłynęło w dniu 15 listopada 2011 r., Wnioskodawca poinformował, iż symbol PKOB dla budynku, o którym jest mowa we wniosku to: PKOB 112.

Umowa, którą Wnioskodawca zamierza zawrzeć z inwestorem będzie zawarta na: Wykonanie Budynku mieszkalnego wielorodzinnego z lokalami handlowymi.

W skład powyższego zadania inwestycyjnego wchodzi następujący zakres robót:

* roboty ziemne - wykop,

* fundamenty budynku - płyta żelbetowa

* izolacja fundamentów i ścian piwnic

* konstrukcje żelbetowe budynku

* ściany ceramiczne zewnętrzne i wewnętrzne

* ściany ceramiczne działowe

* dach - pokrycie dachu blachą cynkową.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku podpisania umowy o roboty budowlane i przystąpienia do realizacji ww. prac Wnioskodawca może zastosować jedną stawkę podatku VAT w wysokości 8% na ogół prac budowlanych w tym budynku bez względu na to, iż w budynku tym usytuowane są również lokale użytkowe.

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie on mógł zastosować jedną stawkę podatku VAT w wysokości 8% na ogół prac budowlanych w tym budynku bez względu na to, iż w budynku tym usytuowane są również lokale użytkowe.

Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego należy rozumieć budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11. Według PKOB w dziale tym sklasyfikowane są: 111 budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 budynki zbiorowego zamieszkania.

O charakterze budynku przesądza przeznaczenie przeważającej części obiektu.

Z wyjaśnień wstępnych do PKOB wynika, iż budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

W związku z tym o wysokości stawki VAT przesądza klasyfikacja obiektu jako całości. W dokumentacji projektowej całkowita powierzchnia użytkowa wynosi 3.055,65 m 2 a łączna powierzchnia samych 41 sztuk mieszkań (bez komunikacji, pomieszczeń lokatorskich) wynosi 1.828,05 m 2 czyli znacznie więcej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej budynku.

Dodatkowo z propozycji umowy z inwestorem wynika, że budowa dotyczy całości obiektu, a nie wykonania odrębnych robót budowlanych dotyczących poszczególnych lokali czy też mieszkań. W związku z tym Wnioskodawca uważa, że od 1 stycznia 2011 r. usługi te w całości opodatkowane będą preferencyjną 8% stawką VAT zgodnie z art. 41 ust. 12 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., a od dnia 26 sierpnia 2011 r. tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast na mocy art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) oraz art. 9 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726) z dniem 1 stycznia 2011 r. w ustawie o podatku od towarów i usług dodano w przepisach przejściowych i końcowych przepisy art. 146a-146j.

I tak, stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Należy w tym miejscu wskazać, że dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), która to klasyfikacja stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Z objaśnień wstępnych zawartych w tej klasyfikacji wynika, że budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Natomiast budynki mieszkalne to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Wg podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne.

Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy:

* Budynki mieszkalne jednorodzinne - 111,

* Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112,

* Budynki zbiorowego zamieszkania - 113.

Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług remontowo-budowlanych, jest czynnym podatnikiem VAT. Otrzymał od inwestora propozycję wykonania - wybudowania "budynku mieszkalnego wielorodzinnego z lokalami handlowymi". Zgodnie z propozycją umowy - świadczone przez Wnioskodawcę usługi będą określone jako budowa całego obiektu - budynku mieszkalnego z lokalami handlowymi (bez wyodrębniania części mieszkalnej i handlowej) stan surowy otwarty.

Dodatkowo w piśmie uzupełniającym wniosek, które wpłynęło w dniu 15 listopada 2011 r., Wnioskodawca poinformował, iż symbol PKOB dla budynku, o którym jest mowa we wniosku to: PKOB 112.

Umowa, którą Wnioskodawca zamierza zawrzeć z inwestorem będzie zawarta na: Wykonanie Budynku mieszkalnego wielorodzinnego z lokalami handlowymi.

W skład powyższego zadania inwestycyjnego wchodzi następujący zakres robót:

* roboty ziemne - wykop,

* fundamenty budynku - płyta żelbetowa

* izolacja fundamentów i ścian piwnic

* konstrukcje żelbetowe budynku

* ściany ceramiczne zewnętrzne i wewnętrzne

* ściany ceramiczne działowe

* dach - pokrycie dachu blachą cynkową.

Wskazać również należy, że zgodnie z uchwaloną w dniu 29 października 2010 r. ustawą o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.). Zgodnie z tą klasyfikacją Dział 41 Sekcji F - obiekty budowlane i roboty budowlane - obejmuje m.in. roboty ogólnobudowlane i specjalistyczne w zakresie budownictwa i prac inżynierii lądowej i wodnej, które polegają na budowie (tzn. wznoszeniu obiektu budowlanego w określonym miejscu, odbudowie, rozbudowie i nadbudowie obiektu budowlanego).

Zatem odnosząc wskazany stan prawny do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż wykonywane przez Wnioskodawcę roboty budowlane w zakresie budowy budynku mieszkalnego z lokalami handlowymi jako całości, sklasyfikowanego wg PKOB 112, podlegają opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, iż będzie on mógł zastosować jedną stawkę podatku VAT w wysokości 8% na ogół prac budowlanych w przedmiotowym budynku bez względu na to, iż w budynku tym usytuowane są również lokale użytkowe, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania ww. budynku według PKOB. Należy bowiem zauważyć, iż tut. organ nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości, dokonanego przez Wnioskodawcę, przyporządkowania formalnego budynku do grupowania statystycznego. Podkreślić należy, iż kwestie dotyczące zaklasyfikowania budynku wskazanego we wniosku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska dotyczącego klasyfikacji przedmiotowego budynku.

Stosownie do zasad metodycznych klasyfikacji statystycznych - na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl