IBPP2/443-983/11/ICz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-983/11/ICz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 sierpnia 2011 r. (data wpływu 30 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. kompleksowa usługa budowy Budynku podlega w całości opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8% - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. kompleksowa usługa budowy Budynku podlega w całości opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8%.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności budowlanej i budowlano-montażowej zawarł następujące umowy z Inwestorami na budowę zespołu budynków mieszkalnych stałego zamieszkania:

1.

umowa z dnia 16 czerwca 2011 r. zawarta pomiędzy N. Sp. z o.o. z siedzibą w K. a Wnioskodawcą z siedzibą w K. (umowa w załączeniu) na kompleksowe wykonanie X etapu Inwestycji Osiedla E., w skład którego wchodzą trzy budynki wielomieszkaniowe z garażami w części podziemnej lub podpiwniczeniem, drogi wewnętrzne, plac zabaw, ogrodzenia oraz obiekty małej architektury,

2.

umowa z dnia 4 kwietnia 2011 r. o generalne wykonawstwo inwestycji pod nazwą Apartamenty W. w K. zawarta pomiędzy W. z siedzibą w W. a Wnioskodawcą z siedzibą w K. (umowa w załączeniu). W skład inwestycji wchodzi zespół budynków mieszkalno-usługowych z parkingami podziemnymi wraz z otoczeniem, infrastrukturą zewnętrzną oraz uzbrojeniem podziemnym.

Ww. inwestycje traktowane są jako kompleksowe budowy osiedli mieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (dalej PKOB) w dziale 11 (dalej budynek). W szczególności przedmiotem umów jest wykonanie robót budowlanych dotyczących budynku/budynków jako całości, a nie wykonanie odrębnych robót budowlanych dotyczących poszczególnych lokali/części budynku. Z projektów budowlanych do przedstawionych powyżej umów wynika, że oprócz lokali mieszkalnych (zarówno o powierzchni użytkowej do 150 m 2, jak i powyżej 150 m 2) znajdują się również klatki schodowe, korytarze, komórki lokatorskie, pomieszczenia użytkowe oraz wielostanowiskowy garaż podziemny.

Na wykonanie prac związanych z infrastrukturą towarzyszącą poza bryłą budynku tj. instalacje wodno-kanalizacyjne, centralne ogrzewanie, budowa dróg, ciągów pieszych, oświetleniem terenu, przyłączami gazu jak i również małą architekturą będzie stosowana stawka podatku 23%.

Spółka jako wykonawca może zlecać wykonanie części prac podwykonawcom.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. kompleksowa usługa budowy Budynku podlega w całości opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8%.

Stanowisko Wnioskodawcy:

W analizowanej sytuacji Spółka stoi na stanowisku, że stawką VAT w wysokości 8% powinny być opodatkowane wszystkie prace związane z budową całego Budynku realizowane na podstawie umowy z inwestorem (w tym także zlecone podwykonawcom Spółki). W szczególności, przemawiają za tym następujące argumenty:

I.

Zgodnie z ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W sytuacji, w której usługa ma charakter złożony (tj. składa się z zespołu świadczeń, tak jak ma to miejsce w przypadku usług budowlanych), może być ona dla celów VAT sklasyfikowana jako:

1.

jedna kompleksowa usługa, albo;

2.

usługa główna wraz z usługami pomocniczymi (klasyfikowanymi dla celów VAT jak usługa główna), albo;

3.

szereg "równorzędnych" odrębnych usług (klasyfikowanych dla celów VAT odrębnie).

II.

W świetle orzecznictwa sądowego oraz praktyki podatkowej:

1.

z jedną kompleksową usługą (o której mowa w punkcie 1 (i) powyżej) mamy do czynienia, gdy co najmniej dwie czynności (świadczenia) dokonane przez świadczącego usługę na rzecz nabywcy są ze sobą tak ściśle związane, że tworzą obiektywnie tylko jedno nierozerwalne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny,

2.

ustalenie, czy mamy do czynienia z usługą kompleksową wymaga przede wszystkim określenia charakteru oraz celu ekonomicznego danej transakcji, przy czym, zdaniem Spółki, cel ten należy analizować z perspektywy nabywcy usługi (celem ekonomicznym usługodawcy będzie bowiem zawsze zrealizowanie zysku),

3.

w analizowanej sytuacji celem ekonomicznym inwestora jest nabycie jednej kompleksowej usługi polegającej na wybudowaniu w całości Budynku. Należy zatem uznać, że świadczenia wchodzące w skład tej usługi są ze sobą tak ściśle i nierozerwalnie związane, że tworzą obiektywnie jedno świadczenie gospodarcze którego rozdzielenie dla celów VAT miałoby sztuczny charakter,

4.

w konsekwencji zdaniem Spółki zasadne jest stwierdzenie, że w analizowanym przypadku przedmiotem usługi świadczonej przez Spółkę na rzecz inwestora jest budowa Budynku jako całości a nie budowa poszczególnych jego części (w szczególności przedmiotem usługi nie jest budowa poszczególnych lokali użytkowych bądź lokali mieszkalnych o powierzchni przekraczającej 150 m 2),

5.

zgodnie z przytoczonymi powyżej przepisami ustawy o VAT usługa polegająca na budowie Budynku - tj. budynku mieszkalnego stałego zamieszkania sklasyfikowanego w dziale 11 PKOB - podlega w całości opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8%,

6.

w świetle powyższego, do budowy Budynku nie znajdzie zastosowania art. 41 ust. 12c w związku z art. 41 ust. 12b ustawy o VAT, wobec czego wszystkie wykonywane przez Spółkę prace związane ze znajdującymi się w Budynku lokalami mieszkalnymi o powierzchni użytkowej przekraczającej 150 m 2 będą podlegały opodatkowaniu w stawce VAT 8% również w części przekraczającej udział powierzchni użytkowej tych lokali kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu ustawy o VAT w całkowitej powierzchni użytkowej tych lokali,

7.

w konsekwencji, wykonane przez Spółkę usługi budowlane lub budowlano-montażowe polegające na budowie Budynku jako całości podlegają opodatkowaniu według stawki VAT w wysokości 8%,

8.

natomiast stawka VAT 23% miałaby zastosowanie tylko w sytuacji, gdyby przedmiotem usługi było wybudowanie poszczególnych lokali użytkowych, bądź lokali mieszkaniowych o powierzchni przekraczającej 150 m 2, co - jak Spółka wskazała powyżej - nie ma miejsca w analizowanym przypadku,

9.

ponadto jak Spółka wskazała w opisie zdarzenia przyszłego powyżej pytanie Spółki sformułowane w niniejszym wniosku nie dotyczy prac związanych z budową poza bryłą Budynku infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w art. 146 ust. 3 ustawy o VAT.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w praktyce organów podatkowych oraz w orzecznictwie sądów administracyjnych (wydanych na gruncie przepisów obowiązujących do dnia 31 grudnia 2010 r. jednakże - zdaniem Spółki - mające analogicznie zastosowanie w obecnym stanie prawnym), w szczególności:

1.

w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 12 października 2010 r., znak: IBPP2/443-630/10/WN, zgodnie z którą "zastosowanie prawidłowej stawki podatku uzależnione jest od postanowień umowy na wykonanie robót budowlanych. Jeżeli przedmiotem umowy będą roboty budowlane w budynkach mieszkalnych (PKOB 11) jako całości - to należna stawka będzie 7%. Jeżeli jednak w umowie zostanie wskazane, iż roboty budowlane dotyczyć będą poszczególnych części budynku, tj. powierzchni mieszkalnych i odrębnie powierzchni niemieszkalnych (np. lokali użytkowych) wówczas w odniesieniu do usług wykonywanych w części mieszkalnej zastosowane będzie 7% stawka podatku, natomiast do usług wykonywanych w części niemieszkalnej - 22% "stawka podatku";

2.

analogiczne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 26 lipca 2010 r. znak: IBPP2/443-395/10/JJ; w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 31 marca 2010 r., znak: IPPP1-443-252/10-2/IGo, zgodnie z którą "o ile jest to budowa obiektu sklasyfikowanego w PKOB 11 (jak to wskazano we wniosku), stawka podatku w stosunku do całego obiektu wynosi 7%. Bez znaczenia w tym przypadku jest fakt, że budowa w części obejmuje budynek usługowo-mieszkalny, a w części budynek mieszkalny, jednorodzinny. Natomiast, gdyby przedmiotem robót byłyby usługi budowlano-montażowe podejmowane w obiektach budownictwa mieszkaniowego w ramach odrębnej umowy, świadczone w lokalach użytkowych, to do tych robót ma zastosowanie stawka 22%"; analogiczne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 30 czerwca 2010 r., znak: IPPP2/443-247/10-4/AO,

3.

w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 14 stycznia 2010 r. znak: ILPP1/443-1293/09-4/HW, zgodnie z którą "prawo do zastosowania 7% stawki podatku VAT w odniesieniu do całości realizowanych prac możliwe jest tylko wówczas, gdy przedmiotem umowy są usługi budowlane dotyczące budynku jako całości. Natomiast w przypadku, gdy podejmowane będą odrębne roboty budowlano-montażowe (na podstawie odrębnej umowy) wykonywane w lokalach użytkowych, to do tych robót ma zastosowanie podstawowa, 22% stawka podatku";

4.

w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 2 grudnia 2009 r., znak: ITPP1/443-853/09/JJ, zgodnie z którą "o ile przedmiotem umowy są roboty budowlane będące częścią całego zadania inwestycyjnego w zakresie budowy obiektu budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanego w PKOB w dziale 11, wykonywane w bryle budynku, to stawka 7% będzie miała zastosowanie do całości robót, związanych również z przyszłych lokalami użytkowymi. Dotyczy to także podwykonawców. Na etapie budowy obiektu trudno bowiem mówić o wyodrębnionych lokalach użytkowych"; analogiczne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 13 kwietnia 2010 r., znak: ILPP1/443-79/10-2/AT oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 13 października 2009 r., znak ITPP1/443-680/09/AP;

5.

w wyroku WSA w Krakowie z dnia 18 maja 2010 r., sygn. akt I SK/Kr 383/10, w którym Sąd potwierdził, że roboty budowlane obejmujące wybudowanie budynków mieszkalnych wielorodzinnych wraz z miejscami postojowymi w garażach wielostanowiskowych i lokalem użytkowym są objęte obniżoną stawką VAT.

Podsumowując zdaniem Spółki w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. kompleksowa usługa budowy Budynku sklasyfikowanego w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (dalej "PKOB") w dziale 11 podlega w całości opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. z 2011 r. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy, obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Należy w tym miejscu wskazać, że dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), która to klasyfikacja stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z objaśnieniami wstępnymi tej klasyfikacji, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Natomiast budynki mieszkalne to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Wg podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne.

Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy:

* Budynki mieszkalne jednorodzinne - 111,

* Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112,

* Budynki zbiorowego zamieszkania - 113.

Przepisy ww. ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy o VAT towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważa się, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności budowlanej i budowlano-montażowej zawarł następujące umowy z Inwestorami na budowę zespołu budynków mieszkalnych stałego zamieszkania:

1.

umowa z dnia 16 czerwca 2011 r. zawarta pomiędzy N. Sp. z o.o. z siedzibą w K. a Wnioskodawcą z siedzibą w K. (umowa w załączeniu) na kompleksowe wykonanie X etapu Inwestycji Osiedla E., w skład którego wchodzą trzy budynki wielomieszkaniowe z garażami w części podziemnej lub podpiwniczeniem, drogi wewnętrzne, plac zabaw, ogrodzenia oraz obiekty małej architektury,

2.

umowa z dnia 4 kwietnia 2011 r. o generalne wykonawstwo inwestycji pod nazwą A. w K. zawarta pomiędzy W. z siedzibą w W. a Wnioskodawcą z siedzibą w K. (umowa w załączeniu). W skład inwestycji wchodzi zespół budynków mieszkalno-usługowych z parkingami podziemnymi wraz z otoczeniem, infrastrukturą zewnętrzną oraz uzbrojeniem podziemnym.

Ww. inwestycje traktowane są jako kompleksowe budowy osiedli mieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (dalej PKOB) w dziale 11 (dalej budynek). W szczególności przedmiotem umów jest wykonanie robót budowlanych dotyczących budynku/budynków jako całości, a nie wykonanie odrębnych robót budowlanych dotyczących poszczególnych lokali/części budynku. Z projektów budowlanych do przedstawionych powyżej umów wynika, że oprócz lokali mieszkalnych (zarówno o powierzchni użytkowej do 150 m 2, jak i powyżej 150 m 2) znajdują się również klatki schodowe, korytarze, komórki lokatorskie, pomieszczenia użytkowe oraz wielostanowiskowy garaż podziemny.

Zatem odnosząc wskazany wyżej stan prawny do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż wykonywane przez Wnioskodawcę roboty budowlane w ramach kompleksowej usługi budowy budynku sklasyfikowanego według PKOB w dziale 11, w związku z realizacją:

* Inwestycji pod nazwą Osiedle E., w skład której wchodzą trzy budynki wielomieszkaniowe z garażami w części podziemnej lub podpiwniczeniem,

* oraz inwestycji pod nazwą Apartamenty W. w K., w skład której wchodzą zespół budynków mieszkalno-usługowych z parkingami podziemnymi

podlegają opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, iż w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. kompleksowa usługa budowy Budynku sklasyfikowanego w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 podlega w całości opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8%, należało uznać za prawidłowe.

Ocena stanowiska Wnioskodawcy, dotycząca sytuacji prawnopodatkowej jego podwykonawców w kwestii opodatkowania prac budowlanych, będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo należy zauważyć, iż załączone do przedmiotowego wniosku kserokopie dokumentów obrazujących przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego nie mogą być przedmiotem oceny przez tut. organ przy wydawaniu indywidualnej interpretacji. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny tych materiałów: jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej.

Ponadto należy zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania budynku według PKOB. Tut. organ nie jest bowiem właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji budynku według PKOB, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje działalność, swoje usługi oraz budynki według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności wustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania budynku, a w razie wątpliwości Wnioskodawca może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl