IBPP2/443-977/10/UH - Podatek od towarów i usług w zakresie ustalenia czy podatek należny podlega obniżeniu o podatek naliczony wynikający z faktur związanych z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-977/10/UH Podatek od towarów i usług w zakresie ustalenia czy podatek należny podlega obniżeniu o podatek naliczony wynikający z faktur związanych z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2010 r. (data wpływu 25 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy podatek należny podlega obniżeniu o podatek naliczony wynikający z faktur związanych z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy podatek należny podlega obniżeniu o podatek naliczony wynikający z faktur związanych z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej spółka) jest czynnym podatnikiem VAT. Spółka realizuje zadania badawcze pn. "...", realizowane w ramach strategicznego projektu badawczego pt. "...".

Powyższy projekt realizowany jest na podstawie umowy zawartej pomiędzy Narodowym Centrum Badań i Rozwoju a pięcioma Wykonawcami:

* Politechniką X - Lider,

* Uniwersytetem Y,

* Głównym Instytutem Z,

* Instytutem T,

* Sp. z o.o.

Okres realizacji zadania badawczego - od 05.05.2010 do 30 kwietnia 2013 r.

Przedmiotem umowy jest opracowanie sposobów rekomendacji służących zwiększeniu udziału odnawialnych źródeł energii w bilansie energetycznym budynku, a poprzez to uzyskanie pozytywnych efektów ekologicznych, ekonomicznych oraz technicznych w skali budynku, kompleksów budowlanych, gmin a w efekcie kraju. Całe zadanie badawcze składa się z 25 etapów. Poszczególni wykonawcy wykonują tylko część (etapy) zadania badawczego. Dofinansowanie na realizację zadania badawczego zapewnia Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, które udziela go uczelni wyższej zwanej Liderem oraz za jej pośrednictwem pozostałym stronom umowy (Wykonawcom). Dofinansowanie to przekazywane jest raz w roku w postaci zaliczek na wyodrębniony na potrzeby realizacji projektu rachunek bankowy Lidera. Po otrzymaniu zaliczki Lider przekazuje ją niezwłocznie pozostałym wykonawcom umowy. Całkowita kwota kosztów kwalifikowanych na realizację zadania wynosi 6 000 000 zł, w tym kwota wydatków kwalifikowanych Spółki wynosi 400 000 zł, z czego 20% musi zapewnić Spółka, natomiast 80% sfinansowane zostanie ze środków publicznych (budżetu państwa) przekazanych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju za pośrednictwem Lidera. W ramach realizacji zadania badawczego Spółka ma za zadanie poddać ocenie celowość poniesienia większych nakładów finansowych związanych z budową budynków energooszczędnych w stosunku do uzyskanej efektywności energetycznej budynków (etap 4 zadania badawczego). Dokona tego (poprzez wybór odpowiedniego podmiotu zewnętrznego odpowiedzialnego za wykonanie zadania) w oparciu o budynki zlokalizowane w regionie, które powstały przy wsparciu finansowym ze środków publicznych, i które osiągnęły wysoką efektywność energetyczną dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii oraz wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii (OZE). Uzyskane wyniki zostaną porównane z wynikami podobnej analizy wykonanej w stosunku do obiektów podobnych pod względem wielkości i przeznaczenia do budynków energooszczędnych, ale wybudowanych przy zastosowaniu tradycyjnych technologii budowlanych.

W celu realizacji powyższych zadań Spółka zleci przeprowadzenie działań, które będą polegały na:

1.

Przeanalizowaniu dokumentów dostępnych u właścicieli (zarządców) obiektów stosujących odnawialne źródła energii (OZE) do zaopatrzenia budynków w energię oraz w instytucjach finansujących realizację takich inwestycji.

2.

Wyborze reprezentatywnej grupy projektów na podstawie danych funduszy ekologicznych.

3.

Wyborze obiektów do analizy i przeprowadzenia pomiarów w terenie.

4.

Opracowaniu metodyki analiz i metodologii oceny przedsięwzięć.

Spółka w ramach realizacji zadania badawczego prowadzić będzie również działania marketingowe (etap 25 zadania badawczego) wraz z identyfikacją szerokiego rynku zbytu oraz działania informacyjno-promocyjne propagujące uzyskane wyniki podczas realizacji zadania badawczego. W ramach działań marketingowych będą również organizowane spotkania informacyjne dla zainteresowanych grup odbiorów, działania te obejmują także prace mające na celu stworzenie wszelkiej dokumentacji niezbędnej do wdrożenia wyników badań. W wyniku realizacji projektu Spółka otrzyma refundację poniesionych wydatków w wysokości 80% kosztów kwalifikowanych, którymi będą:

* koszty personelu (pracowników badawczych, pracowników technicznych oraz pozostałych pracowników pomocniczych w zakresie, w jakim są oni zatrudnieni przy realizacji zadania badawczego),

* koszty badań wykonywanych na podstawie umowy, wiedzy technicznej i patentów zakupionych lub użytkowanych na podstawie licencji uzyskanych od osób trzecich po cenach rynkowych,

* inne koszty operacyjne, w tym koszty materiałów, środków eksploatacyjnych i innych podobnych produktów,

* dodatkowe koszty ogólne, w tym koszty usług telekomunikacyjnych, usług pocztowych, kurierskich, bankowych.

Prawa własności przemysłowej powstałe w wyniku realizacji Zadania Badawczego są własnością Wykonawców i Centrum. Spółka w wyniku realizacji wykonania części zadania badawczego nie uzyska żadnych przychodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

(W zakresie podatku od towarów i usług oznaczone jako pytanie nr 1)

Czy podatek VAT należny podlega obniżeniu o podatek VAT naliczony wynikający z faktur związanych z realizacją projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem określonym w art. 86 ust. 3-7 ustawy oraz art. 88 ustawy. Z powyższego wynika, iż obniżenie kwoty podatku należnego może nastąpić tylko i wyłącznie w przypadku, gdy nabywane towary lub usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Z uwagi na fakt, że zgodnie z opisem zawartym na stronach internetowych NCBiR (www.ncbir.pl) celem projektu jest opracowanie zintegrowanego systemu zmniejszenia eksploatacyjnej energochłonności budynków mieszkaniowych i użyteczności publicznej, obejmującego działania techniczne, organizacyjne i promocyjne na etapie projektowania, wznoszenia i eksploatacji budynków a zakres programu strategicznego obejmuje badania przedstawione w określonych przez NCBiR blokach tematycznych, uznać należy, że towary i usługi zakupione w ramach projektu strategicznego (zadania badawczego) nie są wykorzystywane do wykonywania przez Spółkę czynności opodatkowanych a służą jedynie badaniom naukowym w wyniku których powstanie nowa, ogólnodostępna wiedza nie będąca przedmiotem sprzedaży opodatkowanej dokonywanej przez Spółkę.

W związku z powyższym Spółka stoi na stanowisku, że nie przysługuje jej prawo do obniżenia podatku należnego o podatek VAT naliczony wynikający z faktur VAT związanych z realizacją zadania badawczego ponieważ dokonane zakupy nie mają związku z wykonywaniem przez Spółkę czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących do dnia 31 grudnia 2010 r., gdyż we wniosku z dnia 15 listopada 2010 r. Wnioskodawca wskazał, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Spółka realizuje zadania badawcze pn. "...", realizowane w ramach strategicznego projektu badawczego pt. "...". Powyższy projekt realizowany jest na podstawie umowy zawartej pomiędzy Narodowym Centrum Badań i Rozwoju a pięcioma Wykonawcami (Politechniką X-Lider, Uniwersytetem Y, Głównym Instytutem Z, Instytutem T, K.

Przedmiotem umowy jest opracowanie sposobów rekomendacji służących zwiększeniu udziału odnawialnych źródeł energii w bilansie energetycznym budynku, a poprzez to uzyskanie pozytywnych efektów ekologicznych, ekonomicznych oraz technicznych w skali budynku, kompleksów budowlanych, gmin a w efekcie kraju.

W ramach realizacji zadania badawczego Spółka ma za zadanie poddać ocenie celowość poniesienia większych nakładów finansowych związanych z budową budynków energooszczędnych w stosunku do uzyskanej efektywności energetycznej budynków. Dokona tego (poprzez wybór odpowiedniego podmiotu zewnętrznego odpowiedzialnego za wykonanie zadania) w oparciu o budynki zlokalizowane w regionie, które powstały przy wsparciu finansowym ze środków publicznych, i które osiągnęły wysoką efektywność energetyczną dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii oraz wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii (OZE). Uzyskane wyniki zostaną porównane z wynikami podobnej analizy wykonanej w stosunku do obiektów podobnych pod względem wielkości i przeznaczenia do budynków energooszczędnych, ale wybudowanych przy zastosowaniu tradycyjnych technologii budowlanych.

W celu realizacji powyższych zadań Spółka zleci przeprowadzenie działań.

Spółka w ramach realizacji zadania badawczego prowadzić będzie również działania marketingowe (etap 25 zadania badawczego) wraz z identyfikacją szerokiego rynku zbytu oraz działania informacyjno-promocyjne propagujące uzyskane wyniki podczas realizacji zadania badawczego. W ramach działań marketingowych będą również organizowane spotkania informacyjne dla zainteresowanych grup odbiorów, działania te obejmują także prace mające na celu stworzenie wszelkiej dokumentacji niezbędnej do wdrożenia wyników badań. W wyniku realizacji projektu Spółka otrzyma refundację poniesionych wydatków w wysokości 80% kosztów kwalifikowanych.

W wyniku realizacji części zadania badawczego Spółka nie uzyska żadnych przychodów. Spółka stwierdziła, iż towary i usługi zakupione w ramach projektu strategicznego (zadania badawczego pn. "...") nie są wykorzystywane do wykonywania przez nią czynności opodatkowanych a służą jedynie badaniom naukowym w wyniku których powstanie nowa, ogólnodostępna wiedza nie będąca przedmiotem sprzedaży opodatkowanej dokonywanej przez Spółkę.

Z opisu stanu faktycznego wynika zatem, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia całości lub części podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją projektu, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę efektów powstałych w ramach realizowanego projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl