IBPP2/443-97/08/UH - Czy dostarczanie klientom książek lub broszur (materiałów wykonanych metodą poligraficzną) wydrukowanych na zamówienie klienta u podwykonawcy (drukarni), po uprzednim przetłumaczeniu tekstów i ich złamaniu przez podatnika, stanowi wewnątrzwspólnotową dostawę towarów?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-97/08/UH Czy dostarczanie klientom książek lub broszur (materiałów wykonanych metodą poligraficzną) wydrukowanych na zamówienie klienta u podwykonawcy (drukarni), po uprzednim przetłumaczeniu tekstów i ich złamaniu przez podatnika, stanowi wewnątrzwspólnotową dostawę towarów?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 30 stycznia 2008 r. (data wpływu 6 lutego 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 kwietnia 2008 r. (data wpływu 5 maja 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy dostawa materiałów wykonanych metodą poligraficzną stanowi wewnątrzwspólnotową dostawę towarów w rozumieniu art. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podlegającą opodatkowaniu stawką 0% VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy dostawa materiałów wykonanych metodą poligraficzną stanowi wewnątrzwspólnotową dostawę towarów w rozumieniu art. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podlegającą opodatkowaniu stawką 0% VAT Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 kwietnia 2008 r. (data wpływu 5 maja 2008 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 22 kwietnia 2008 r. znak: IBPP2/443-97/08/UH.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie usług tłumaczenia i/lub składu tekstu na zamówienie klienta. W ostatnim czasie wśród klientów Wnioskodawcy pojawiło się zapotrzebowanie na dostawę materiałów wykonanych metodami poligraficznymi - tzn. na dostarczanie wydrukowanych tekstów, których tłumaczenia i składu dokonuje Wnioskodawca. W związku z powyższym Wnioskodawca postanowił rozszerzyć swoją ofertę i oprócz klasycznych usług tłumaczenia, czy składu tekstu, chce oferować swoim klientom możliwość dostarczenia przetłumaczonych i złamanych materiałów w postaci wydrukowanej. Wnioskodawca opracował procedurę realizacji przyszłych zamówień. W układzie chronologicznym porządek wykonywanych czynności i ich przedmiot będzie przedstawiał się następująco:

ETAP I - otrzymanie zlecenia od klienta Wnioskodawca otrzyma od klienta zlecenie przygotowania tłumaczenia dokumentacji i/lub składu przetłumaczonej wersji dokumentu. Finalny produkt ma być dostarczony przez Wnioskodawcę w wersji wydrukowanej (np. książka, ulotka itp.). Wydruk nie pełni jedynie funkcji nośnika tekstu przetłumaczonego, lecz stanowi finalny produkt niepodlegający dalszej obróbce.

ETAP II - tłumaczenie tekstów Jeżeli klient zamówi usługę tłumaczenia tekstu, w zakres której wchodzi tłumaczenie i weryfikacja tekstu, plik będzie przekazywany do tłumaczenia.

ETAP III - elektroniczny skład i formatowanie tekstów Jeżeli klient zamówi usługę elektronicznego składu i formatowania tekstów, proces ten odbędzie się w Dziale DTP z użyciem programów do składu i dodatkowych aplikacji zagnieżdżonych eliminujących do niezbędnego minimum konieczność manualnej ingerencji człowieka. Celem tego etapu jest przygotowanie dokumentu, który pod względem językowym i wizualnym będzie odpowiadał materiałom użytym później do druku.

ETAP lV - znalezienie podwykonawcy do wykonania usługi druku. Po zakończonym procesie opisanym we wcześniejszych etapach, pracownicy działu sprzedaży oraz działu rekrutacji wyszukają podwykonawcę, który byłby w stanie wykonać zlecenie zgodnie ze specyfikacją techniczną i dodatkowymi wytycznymi klienta Wnioskodawcy. Po znalezieniu drukarni, która może wykonać zlecenie w określonym terminie pliki z dokumentami do wydruku będą przekazywane drogą elektroniczną (poczta e-mail) do drukarni, a jeśli dodatkowo dostępne będą materiały papierowe (wzory kolorystyczne) będą one dostarczane podwykonawcy osobiście bądź kurierem.

ETAP V - druk Druk określonych plików wykonywany będzie przez podwykonawcę firmy (drukarnia). Usługa ta nie może być wykonana przez pracowników Wnioskodawcy ze względu na brak odpowiednich urządzeń technicznych oraz pracowników posiadających określone kwalifikacje niezbędne dla poprawnego wykonywania usługi. Druk wykonywany będzie w ilościach jakie zostały zamówione przez klienta Wnioskodawcy oraz zgodnie ze specyfikacjami i wytycznymi jakie on określi (format, typ oprawy, intensywność kolorów, numeracja stron itp.). Druk wykonywany będzie przez podwykonawcę z jego materiałów i w oparciu o jego infrastrukturę. Gotowy produkt będzie wydawany Wnioskodawcy przez drukarnię w wersji niepodlegającej dalszej obróbce. Podwykonawca wykonujący usługę na zlecenie Wnioskodawcy będzie pakował produkt zgodnie ze specyfikacją klienta i przygotowywał go do wysyłki. Sposób pakownia zapewni bezpieczeństwo przewożonego towaru. Podwykonawca będzie wystawiał Wnioskodawcy faktury VAT bądź na wykonane usługi poligraficzne, bądź na dostawę materiałów drukowanych.

ETAP VI - przesłanie kontrahentowi finalnego produktu Zapakowany i przygotowany do wysyłki produkt będzie odbierany przez działającą na zlecenie Wnioskodawcy firmę transportową i w imieniu Wnioskodawcy dostarczany do klienta na podany przez niego adres i w terminie przez niego określonym. Zdecydowana większość klientów Wnioskodawcy, to podmioty mające siedzibę w innym niż Polska kraju Unii Europejskiej. Klienci ci są podatnikami podatku od wartości dodanej zidentyfikowanymi na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państw ich siedziby. Zatem towary powstające w sposób opisany powyżej będą wywożone przez Wnioskodawcę poza Polskę, do państw UE, w których siedzibę mają jego klienci. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca zamierza dokonać wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów i uzyskać rejestrację jako podatnik VAT UE.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wyjaśnił:

Tiret pierwsze:

Zgodnie z opisem zawartym we Wniosku o udzielenie interpretacji, przedmiotem zamówienia (tj. przedmiotem świadczenia Wnioskodawcy) będzie wykonanie i dostarczenie zamawiającemu książek i innych produktów wykonanych metodami poligraficznymi (dalej zbiorczo nazywanych książkami). W celu wykonania zamówienia, zamawiający będzie dostarczał Wnioskodawcy tekst (czyli zawartość książki), a zadaniem Wnioskodawcy będzie wydrukowanie książek oraz przeniesienie własności wydrukowanych egzemplarzy książek na zamawiającego.

Przedmiotem umów będzie kompleksowe świadczenie, na które będą składać się świadczenia cząstkowe, i które może występować w dwóch wariantach:

I

WARIANT:

1.

tłumaczenie dostarczonego tekstu książki;

2.

skład i formatowanie przetłumaczonego tekstu książki;

3.

drukowanie książki;

4.

przeniesienie własności wydrukowanych egzemplarzy książki poprzez ich wydanie zamawiającemu;

5.

transport książek do kontrahenta za pośrednictwem przewoźnika/spedytora.

II

WARIANT:

1.

skład i formatowanie dostarczonego tekstu książki;

2.

drukowanie książki;

3.

przeniesienie własności wydrukowanych egzemplarzy książki poprzez ich wydanie kontrahentowi;

4.

transport książek do zamawiającego za pośrednictwem przewoźnika/spedytora.

Wnioskodawca podkreślił, iż zamawiający nie są zainteresowani zleceniem Wnioskodawcy tylko niektórych z cząstkowych świadczeń składających się na przedmiot umowy. Są oni natomiast zainteresowani uzyskaniem finalnego produktu od jednego podmiotu, który (zamiast Zamawiającego) jest wówczas zmuszony poszukiwać sposobów realizacji całego, kompleksowego zamówienia, w tym znaleźć podwykonawców, jeśli jakiejś części zamówienia nie jest w stanie zrealizować własnymi siłami. Dla zamawiającego sytuacja taka jest atrakcyjna, gdyż redukuje do minimum czynności związane z poszukiwaniem wykonawców/dostawców, zawieraniem umów z nimi, dochodzeniem swych roszczeń itp. Za całość świadczenia odpowiedzialny jest bowiem wobec zamawiającego jeden podmiot - Wnioskodawca. Będzie on odpowiadał tylko i wyłącznie za rezultat w postaci dostarczenia prawidłowo wydrukowanych książek.

Tiret drugie:

Wnioskodawca będzie, w zakresie uznawania książek wywiezionych z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na potrzeby zakwalifikowania ich dostawy jako wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, stosował rozwiązania wskazane w art. 42 ust. 3 i ust. 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a zatem:

1.

dokumenty przewozowe uzyskane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz książek z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że książki zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów będzie zlecany przewoźnikowi (spedytorowi)

2.

kopia faktury;

3.

specyfikacja całego ładunku;

4.

ewentualnie korespondencja handlowa z zamawiającym;

5.

dokumenty potwierdzające dokonanie zapłaty za książki;

6.

ewentualnie dowód potwierdzający przyjęcie książek przez zamawiającego na terytorium państwa członkowskiego UE, innego niż Polska.

Tiret trzecie:

W każdym przypadku przekazywania książki do druku przez Wnioskodawcę, drukarnie będą wykonywały druk z użyciem własnych materiałów (w szczególności papieru i farb) i urządzeń. Drukarnie będą dostarczały Wnioskodawcy gotowy finalny produkt, który będzie przedmiotem wysyłki do zamawiającego (nabywcy - kontrahenta Wnioskodawcy). Tym samym należy uznać, że Wnioskodawca będzie nabywał od drukarni własność książek, jako że będzie nabywał gotowe produkty, wytworzone na jego zamówienie, powstałe w oparciu o materiały (papier, farby), infrastrukturę, know - how itp. należące drukarni. Niezależnie zatem od tego, jaka będzie specyfikacja sprzedaży na fakturze wystawionej przez drukarnię (usługa poligraficzna, dostawa/przeniesienie własności materiałów drukowanych), de facto dojdzie do przeniesienia prawa do rozporządzenia książkami z drukarni na Wnioskodawcę. Prawo do rozporządzenia towarami nie będzie przysługiwać Wnioskodawcy wcześniej. Nie będą bowiem jego własnością, ani nie będą znajdować się w jego władaniu materiały (papier, farby), z których wykonane zostaną książki.

Wnioskodawca będzie dostarczał drukarni tekst książki przygotowany do druku, najczęściej w formie elektronicznego zapisu. Wnioskodawca dokona następnie przeniesienia własności oraz posiadania (a zatem - prawa do rozporządzenia jak właściciel) tychże książek na rzecz zamawiającego. Prawo do rozporządzenia książkami przejdzie na zamawiającego z chwilą wydania towaru. Przedmiot zamówienia składanego drukarni przez Wnioskodawcę, jak również rodzaj i sposób wykonywania czynności w celu realizacji zamówienia przez drukarnię, będzie taki sam niezależnie od tego czy drukarnia wystawi fakturę na "usługi poligraficzne" czy na "dostawę materiałów drukowanych". Przedmiot zamówienia składanego Wnioskodawcy przez zamawiających będzie taki sam (dostarczenie książki wykonanej metodami poligraficznymi) niezależnie od tego czy drukarnia wystawi Wnioskodawcy fakturę na "usługi poligraficzne" czy na "dostawę materiałów drukowanych".

Tiret czwarte:

Aktualnie Wnioskodawca na podstawie rozmów z potencjalnymi zamawiającymi, nie zamierza wytwarzać innych materiałów drukowanych niż:

*

książki;

*

broszury;

*

ulotki;

*

katalogi;

*

magazyny (czasopisma).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dostarczanie klientom książek lub broszur (materiałów wykonanych metodą poligraficzną) wydrukowanych na zamówienie klienta u podwykonawcy (drukarni), po uprzednim przetłumaczeniu tekstów i ich złamaniu przez Wnioskodawcę, stanowi wewnątrzwspólnotową dostawę towarów w rozumieniu art. 13 ustawy o podatku od towarów i usług podlegającą opodatkowaniu stawką 0% VAT.

Przedstawiając swoje stanowisko Wnioskodawca stwierdził, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: u.p.t.u.), rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zgodnie z art. 13 u.p.t.u. przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów rozumie się m.in. wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 u.p.t.u. na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju. Zgodnie z orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości oraz poglądami doktryny, termin "przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel" rozumie się jako przeniesienie władztwa ekonomicznego. Bez znaczenia dla oceny czynności w aspekcie podatku od towarów i usług pozostaje zachowanie warunków i ograniczeń ustanowionych przez prawa krajowe.

W opisanym stanie faktycznym powstaje nowe dobro - jest nim drukowany materiał (np. książka, broszura itp.), zawierający tekst w określonym języku oraz układzie graficznym. Dobro to powstaje w wyniku złożonego procesu, na który składają się m.in. tłumaczenie, skład i łamanie tekstu oraz drukowanie. Niezależnie od złożonego procesu produkcyjnego, w którym powstaje owo dobro, w jego efekcie powstają przedmioty materialne (rzeczy ruchome), które nie istniały w chwili składania zamówienia i które w formie poligraficznej Wnioskodawca otrzymuje od drukarni wykonujących je z materiałów własnych. Towary te Wnioskodawca wydaje swojemu klientowi. Oznacza to, iż Wnioskodawca przenosi na klienta prawo do rozporządzania towarami (książkami, broszurami) jak właściciel. Tym samym niemożliwe jest uznanie, iż Wnioskodawca wykonuje na rzecz klienta usługi, albowiem za usługę można uzna tylko taką czynność, która nie stanowi dostawy towarów (art. 8 ust. 1 u.p.t.u.).

Nie ma znaczenia dla oceny prawnej niniejszej sprawy, że czynności tłumaczenia i skład tekstu są usługami w rozumieniu art. 8 ust. 1 u.p.t.u. W przypadku zamówienia przez klienta drukowanych broszur czy książek, usługi tłumaczenia i składu stają się bowiem jedynie etapami wytworzenia towarów podlegających dostawie. W tym stanie rzeczy wywóz opisanych towarów z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium Polski, przez firmę transportową w imieniu Wnioskodawcy, winien być uznany za następujący w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 u.p.t.u, to jest dostawy towarów. Zatem dostawa wydrukowanych materiałów przez Wnioskodawcę w stanie faktycznym opisanym w niniejszym wniosku stanowi wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, korzystającą ze stawki 0% VAT w wypadku spełnienia pozostałych warunków określonych w art. 13 u.p.t.u. oraz w Dziale VIII u.p.t.u. "Wysokość opodatkowania ".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT. Dostawa towarów występuje zawsze, gdy w wyniku danej transakcji nabywca będzie mógł faktycznie dysponować rzeczą. Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż po wykonaniu i dostarczeniu Zamawiającemu (odbiorca w kraju członkowskim) książek i innych produktów wykonanych metodami poligraficznymi nastąpi przeniesienie własności wydrukowanych materiałów. Zatem z chwilą wydania towaru Zamawiającemu, Wnioskodawca traci prawo własności nad majątkiem rzeczowym (książki, broszury, ulotki, katalogi, magazyny, czasopisma i przenosi władztwo nad rzeczą na kontrahenta.

W myśl art. 13 ust. 1 ustawy o VAT, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Zgodnie z art. 13 ust. 2 ustawy o VAT, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

1. podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

2. osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

3. podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe zharmonizowane, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;

4. podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Artykuł 13 ust. 6 ustawy o VAT stanowi, iż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, który zgłosił zamiar dokonywania wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów i został zarejestrowany jako podatnik VAT UE zgodnie z art. 97, z zastrzeżeniem ust. 7.

Zgodnie z art. 97 ust. 1 powołanej ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności. Na podstawie art. 97 ust. 10 ww. ustawy podmioty, o których mowa w ust. 1 i 2, zarejestrowane jako podatnicy VAT UE, które uzyskały potwierdzenie zgodnie z ust. 9, przy dokonywaniu wewnątrzwspólnotowego nabycia lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub przy nabywaniu usług, o których mowa w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7, podają numer, pod którym są zidentyfikowane na potrzeby podatku, są obowiązane do posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej poprzedzonym kodem PL.

Artykuł 97 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi natomiast, że w przypadku podatnika zarejestrowanego jako podatnik VAT UE, który w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, nie zgłosił, iż zamierza rozpocząć dokonywanie wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów, podatnik ten jest zobowiązany do złożenia aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego, przed dniem dokonania takiej pierwszej dostawy.

Zgodnie z art. 41 ust. 3 ustawy o VAT, w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0 %, z zastrzeżeniem art. 42.

Zgodnie natomiast z art. 42 ust. 1 ustawy o VAT, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:

1. podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;

2. podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, o którym mowa w art. 99, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

W myśl art. 42 ust. 3 ustawy o VAT, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:

1.

dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),

2.

kopia faktury,

3.

specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku

-

z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.

Ustawodawca w ust. 11 tego przepisu zastrzegł, że w przypadku gdy dokumenty, o których mowa w art. 42 ust. 3-5, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:

1.

korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;

2.

dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;

3.

dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny - dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca będzie otrzymywał od kontrahentów unijnych zamówienia na wykonanie i dostarczenie zamawiającemu książek i innych produktów wykonanych metodami poligraficznymi. Wnioskodawca będzie otrzymywał od zleceniodawcy tekst, który zgodnie z umową będzie podlegał kompleksowym czynnościom jak: tłumaczenie dostarczonego tekstu książki, skład i formatowanie przetłumaczonego tekstu książki, drukowanie książki, przeniesienie własności wydrukowanych egzemplarzy książki poprzez ich wydanie zamawiającemu, transport książek do kontrahenta za pośrednictwem przewoźnika/spedytora lub skład i formatowanie dostarczonego tekstu książki, drukowanie książki, przeniesienie własności wydrukowanych egzemplarzy książki poprzez ich wydanie kontrahentowi, transport książek do zamawiającego za pośrednictwem przewoźnika/spedytora. W efekcie końcowym powstaną książki lub inne produkty wykonane metodami poligraficznymi, które będą przedmiotem wysyłki do zamawiających. Wnioskodawca będzie odpowiadał za rezultat w postaci dostarczenia kontrahentowi unijnemu, prawidłowo wydrukowanych książek. Kontrahenci są podatnikami podatku od wartości dodanej zidentyfikowanymi na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państw ich siedziby. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT i zamierza dokonać zgłoszenia rejestracyjnego jako podatnik VAT UE.

Mając na uwadze powyższe przepisy należy stwierdzić, iż dostarczanie kontrahentom, którzy są podatnikami podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanymi na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państw ich siedziby, materiałów wykonywanych metodą poligraficzną, wydrukowanych na zamówienie u podwykonawcy (drukarni) stanowi wewnatrzwspólnotową dostawę towarów w rozumieniu art. 13 ustawy o VAT.

Wobec powyższego Wnioskodawca będzie miał prawo do zastosowania stawki podatku, o której mowa w art. 41 ust. 3 ustawy o VAT tj. stawki 0%, jeżeli zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 2 przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, o którym mowa w art. 99 będzie posiadał w swojej dokumentacji dowody stwierdzające, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Reasumując: W przypadku, gdy Wnioskodawca będzie dokonywał dostawy określonych wyrobów poligraficznych - towarów na rzecz unijnych kontrahentów, przenosząc prawo do rozporządzania tymi towarami jak właściciel na nabywcę w sytuacji, gdy sam będzie zarejestrowanym podatnikiem VAT UE, a kontrahenci są podatnikami podatku od wartości dodanej zidentyfikowanymi na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państw ich siedziby, a ponadto spełnione są pozostałe warunki określone przepisami art. 42 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o VAT, będzie uprawniony do stosowania stawki 0%, o której mowa w art. 41 ust. 3 ww. ustawy o VAT.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należałoby uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl