IBPP2/443-961/08/BW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-961/08/BW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani X, przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2008 r. (data wpływu 13 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wystawionej dnia 29 sierpnia 2008 r. faktury VAT dokumentującej częściowe wykonanie robót drogowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wystawionej dnia 29 sierpnia 2008 r. faktury VAT dokumentującej częściowe wykonanie robót drogowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni wskazała, że w dniu 4 sierpnia 2008 r. zawarła umowę z Przedsiębiorstwem Sp. z o.o. na wykonanie robót drogowych. W umowie ustalono, że wynagrodzenie za wykonane prace będzie płatne w częściach po wykonaniu kolejnych etapów. Podstawą do wypłaty wynagrodzenia są protokoły odbioru wykonanych robót.

Wnioskodawczyni wskazała też, że powyższe usługi oznaczone są symbolem PKWiU 45.23.1 - Roboty ogólnobudowlane związane z budową autostrad, dróg kołowych i szynowych oraz pasów startowych.

Dnia 29 sierpnia 2008 r. Wnioskodawczyni wystawiła fakturę z tytułu częściowo wykonanej usługi. Potwierdzeniem wykonania usługi są protokoły odbioru wykonanych robót, z których wynika, że roboty zostały odebrane 29 sierpnia 2008 r. Zapłatę za wystawioną fakturę otrzymano 3 października 2008 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu wystawionej dnia 29 sierpnia 2008 r. faktury VAT.

Czy roboty drogowe (remont nawierzchni, układanie kostki brukowej i obrzeża) można zgodnie z PKWiU zakwalifikować do robót budowlanych o których mówi art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawczyni obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty za wymienioną wcześniej fakturę wystawioną z tytułu wykonania robót drogowych, nie później jednak niż 30 dni od dnia wykonania tej usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. W przypadkach, gdy dostawa towarów lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, stosownie do przepisu art. 19 ust. 4 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Jednakże, od wyżej wskazanej zasady ogólnej ustawa przewiduje szereg wyjątków. Między innymi przepis art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) ustawy stanowi, iż obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania usług budowlanych lub budowlano-montażowych.

Jak wynika z brzmienia art. 19 ust. 14 ww. ustawy o podatku od towarów i usług ww. przepis ust. 13 pkt 2 lit. d) stosuje się również do usług przyjmowanych częściowo, których odbiór jest dokonywany na podstawie protokołów zdawczo-odbiorczych, przy czym otrzymanie części zapłaty w każdym przypadku powoduje powstanie obowiązku podatkowego w tej części (art. 19 ust. 15 ustawy).

Stosownie do § 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów u usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), obowiązującego do dnia 30 listopada 2008 r., w przypadkach określonych w art. 19 ust. 10 i ust. 13 pkt 1-5 i ust. 7-11 ustawy, fakturę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego. Faktury w tych przypadkach nie mogą być wystawione wcześniej niż 30. dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego (powyższe dotyczy między innymi robót budowlanych i budowlano montażowych).

Zatem przy robotach budowlanych lub budowlano-montażowych fakturę należy wystawić nie później niż z dniem wystąpienia obowiązku podatkowego, tzn. najpóźniej z dniem zapłaty należności lub najpóźniej 30. dnia od dnia wykonania usługi, jeżeli zapłata nie nastąpiła.

Należy tutaj wskazać, że stosownie do zasad metodycznych klasyfikacji statystycznych - na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Zgodnie z § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2008 r.

Z przedstawionego przez Wnioskodawczynię stanu faktycznego wynika, że wykonuje ona roboty drogowe oznaczone symbolem PKWiU 45.23.1 - Roboty ogólnobudowlane związane z budową autostrad, dróg kołowych i szynowych oraz pasów startowych.

Wnioskodawczyni w dniu 29 sierpnia 2008 r. wystawiła fakturę z tytułu częściowo wykonanej usługi. Usługa ta została wykonana 29 sierpnia 2008 r. co wynika z protokołu odbioru wykonanych robót. Zapłatę za wystawioną fakturę (dokumentującą wykonanie przedmiotowych robót) otrzymała w dniu 3 października 2008 r.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy należy stwierdzić, iż w przedstawionej we wniosku sytuacji Wnioskodawczyni miała prawo do wystawienia faktury VAT (tak jak to uczyniła) już w dniu 29 sierpnia 2008 r., jednak wystawienie faktury nie ma wpływu na moment powstania obowiązku podatkowego.

Stosownie bowiem do ww. przepisu art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) ustawy o podatku od towarów i usług obowiązek podatkowy odnośnie przedmiotowych robót powstaje z chwilą otrzymania zapłaty za wykonanie przedmiotowych robót, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia ich wykonania.

Zdaniem tut. organu, świadczone przez Wnioskodawcę usługi są usługami budowlanymi, o których mowa w art. 19 ust. 13 pkt 2d ustawy. Z treści wniosku można wyczytać, iż Wnioskodawca też tak uważa.

Zatem, w przedmiotowej sprawie obowiązek podatkowy powstał w myśl powołanego przepisu w dniu 28 września 2008 r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, tj. obowiązującego do dnia 30 listopada 2008 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl