IBPP2/443-960/09/ICz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-960/09/ICz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2009 r. (data wpływu 25 listopada 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 stycznia 2010 r. (data wpływu 20 stycznia 2010 r.) oraz pismem z dnia 15 lutego 2010 r. (data wpływu 15 lutego 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT dokumentujących zakup materiałów i narzędzi wykorzystywanych do remontu lokalu w celu przeznaczenia jego części do działalności gospodarczej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2010 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 13 stycznia 2010 r. (data wpływu 20 stycznia 2010.r) oraz pismem z dnia 15 lutego 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT dokumentujących zakup materiałów i narzędzi wykorzystywanych do remontu lokalu w celu przeznaczenia jego części do działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi firmę pod nazwą "N". Podatek dochodowy rozlicza w oparciu o ewidencję przychodów (ryczałt). Jest podatnikiem podatku VAT, prowadzona działalność polega na sprzedaży detalicznej wyrobów typu: okulary, maści, itp. W 2007 r. zakupił mieszkanie do kapitalnego remontu, które było przeznaczone do prowadzenia działalności gospodarczej. Do remontu budynku były kupowane materiały jak również narzędzia, od których był odliczany podatek VAT. Obecnie remont został zakończony i zostało zmienione przeznaczenie użytkowe budynku tj. 36,62% powierzchni przeznaczono na prowadzenie działalności, a pozostałą część na lokal mieszkalny właściciela.

W piśmie uzupełniającym z dnia 15 lutego 2010 r. Wnioskodawca sprecyzował stan faktyczny przedstawiony we wniosku i wyjaśnił, iż zakupił lokal i jest jego właścicielem, w którym wykonał kapitalny remont.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jak postąpić z odliczonym podatkiem VAT od materiałów i od zakupionych narzędzi, które nie są przydatne do prowadzenia działalności gospodarczej.

Zdaniem Wnioskodawcy, korekty odliczonego podatku VAT od materiałów zużytych do remontu należy dokonać w deklaracji VAT licząc wskaźnikiem 36,62% (stosunek powierzchni użytkowej do powierzchni mieszkalnej). W piśmie uzupełniającym z dnia 15 lutego 2010 r. doprecyzował swoje stanowisko i wskazał, iż stosunek całkowitej powierzchni użytkowej-biurowej do całkowitej powierzchni lokalu wynosi 36,62%.

Odnośnie zakupionych narzędzi do przeprowadzonego remontu odliczony podatek VAT należy zwrócić w całości dokonując korekt deklaracji VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostało określone w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, który stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, że związek zakupów z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu jest jednym z podstawowych warunków, które musi spełnić podatnik, aby mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Powyższy przepis wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą. Podatek dochodowy rozlicza w oparciu o ewidencję przychodów (ryczałt). Jest podatnikiem podatku VAT, prowadzona działalność polega na sprzedaży detalicznej wyrobów typu: okulary, maści, itp. W 2007 r. zakupił mieszkanie do kapitalnego remontu, które było przeznaczone do prowadzenia działalności gospodarczej. Do remontu lokalu były kupowane materiały jak również narzędzia, od których był odliczany podatek VAT. Obecnie remont został zakończony i zostało zmienione przeznaczenie użytkowe lokalu tj. 36,62% powierzchni przeznaczono na prowadzenie działalności, a pozostała część na lokal mieszkalny właściciela.

Wyjaśnić w tym miejscu należy, iż Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w momencie dokonywania zakupów związanych z remontem lokalu. W ustawie o podatku VAT ustawodawca przyjął bowiem zasadę odliczania niezwłocznego, a więc bez oczekiwania na chwilę, gdy nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W trakcie realizacji inwestycji odliczanie podatku naliczonego ma charakter prognozowany i planowany. Wnioskodawca w związku z zamiarem wykorzystania lokalu do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej słusznie zadecydował, że ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z tą inwestycją. Należy zatem uznać, iż od momentu rozpoczęcia inwestycji do momentu zmiany decyzji o wykorzystaniu przedmiotowych pomieszczeń Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów związanych z remontem ww. lokalu przeznaczonego do jego działalności gospodarczej.

Natomiast od chwili zmiany przeznaczenia wyremontowanego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej lokalu na cele osobiste, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego ze względu na brak związku dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Nabywając towary i usługi podatnik wykorzystał przysługujące mu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących to nabycie. Podatnik dokonał remontu przedmiotowego lokalu z zamiarem wykorzystania go do celów działalności gospodarczej, jednakże obecnie postanowił część lokalu przekazać na cele osobiste. Pomimo zmiany przeznaczenia tej części lokalu, zachowana pozostaje pierwotna intencja ich nabycia - zostały one nabyte celem wykorzystania do działalności gospodarczej.

Wnioskodawca dokonując zakupów inwestycyjnych - w określonym momencie nabył prawo do dysponowania towarem jak właściciel, otrzymywał faktury VAT i nabył prawo do niezwłocznego odliczenia kwoty podatku VAT wynikającej z faktury dokumentującej dokonany zakup.

Natomiast z chwilą podjęcia decyzji o przeznaczeniu części lokalu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na cele osobiste tj. realizację własnych potrzeb mieszkaniowych, nastąpiło przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa podatnika na jego cele osobiste.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Z kolei ust. 2 tego artykułu precyzuje, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Generalnie zatem, z uwagi na brzmienie art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa. Od tej zasady przewidziano jednak pewne wyjątki. Art. 7 ust. 2 ustawy wskazuje bowiem czynności, które mimo braku odpłatności uważane są za zrównane z odpłatną dostawą. Do czynności takich ustawodawca zaliczył przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, pod warunkiem jednak, iż podatnikowi przysługiwało przy ich nabyciu prawo do całkowitego albo częściowego odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca, wyremontował lokal, który był przeznaczony na działalność gospodarczą i dokonał odliczenia podatku od towarów i usług związanego z remontem tego lokalu. Obecnie Wnioskodawca zamierza zmienić przeznaczenie lokalu, który był zakupiony do prowadzenia działalności gospodarczej i część lokalu będzie wykorzystywał na potrzeby mieszkaniowe. Tym samym Wnioskodawca zamierza dokonać przekazania na cele osobiste części wyremontowanego lokalu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Z chwilą przekazania części wyremontowanego lokalu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na cele osobiste, będziemy mieli do czynienia z odpłatną dostawą towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, a Wnioskodawca zobowiązany będzie opodatkować tą dostawę według stawki podatku VAT właściwej dla przekazywanego towaru.

Czynność ta powinna zostać udokumentowana fakturą VAT wewnętrzną bowiem w powiązaniu z cytowanym wyżej przepisem art. 7 ust. 2 zastosowanie znajdzie art. 106 ust. 7 ww. ustawy, zgodnie z którym w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Zgodnie zaś z art. 29 ust. 9 w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów, z zastrzeżeniem ust. 10a.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do dokonywania korekty deklaracji VAT, a w ślad za tym zwracać naliczonego podatku VAT od zakupionych materiałów wykorzystany do remontu lokalu, bowiem pomimo zmiany przeznaczenia tej części lokalu, zachowana pozostaje pierwotna intencja nabycia materiałów - zostały one nabyte celem wykorzystania do działalności gospodarczej.

Jednakże należy podkreślić, iż z chwilą przeznaczenia części wyremontowanego lokalu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na cele mieszkaniowe, nastąpi nieodpłatne przekazanie towarów na cele osobiste, która to czynność podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zauważyć należy, że powyższe rozstrzygnięcie odnosi się także do narzędzi, które były wykorzystane do remontu lokalu, a następnie, w ocenie Wnioskodawcy, nie będą służyły działalności gospodarczej, jako że nie są przydatne do jej prowadzenia.

W związku z powyższym Wnioskodawca będzie obowiązany do udokumentowania ww. czynności fakturą wewnętrzną oraz wykazania kwot podatku należnego wynikającego z tej faktury w deklaracji VAT-7 składanej do urzędu skarbowego.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż należy dokonać korekty odliczonego podatku VAT od materiałów zużytych do remontu należy dokonać w deklaracji VAT licząc wskaźnikiem 36,62% (stosunek całkowitej powierzchni użytkowej-biurowej do całkowitej powierzchni lokalu), a od narzędzi w pełnej wysokości, należało uznać za nieprawidłowe.

Należy podkreślić, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii, czy Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ww. nabyciach. Stwierdzenia Wnioskodawcy w tym zakresie przyjęto jako element stanu faktycznego bez dokonywania ich weryfikacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl