IBPP2/443-957/09/JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-957/09/JJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2009 r. (data wpływu 24 listopada 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku od towarów i usług obowiązującej na zajęcia tj. warsztaty ekologiczne, naukę gry na instrumentach, naukę rysunku i malowania, naukę sklejania modeli, naukę tańca, naukę fotografii, naukę śpiewu, edukację poprzez gry i zabawę dla dzieci oraz Konkurs im. X, jeśli działalności te zostały zaklasyfikowane przez GUS jako PKWiU 92.32.10 funkcjonowanie obiektów kulturalnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku od towarów i usług obowiązującej na zajęcia tj. warsztaty ekologiczne, naukę gry na instrumentach, naukę rysunku i malowania, naukę sklejania modeli, naukę tańca, naukę fotografii, naukę śpiewu, edukację poprzez gry i zabawę dla dzieci oraz Konkurs im. X, jeśli działalności te zostały zaklasyfikowane przez GUS jako PKWiU 92.32.10 funkcjonowanie obiektów kulturalnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Fundacja jest instytucją pożytku publicznego, której celem jest ochrona i promocja zdrowia, sport, edukacja i kultura. Oprócz działalności statutowej prowadzi również działalność gospodarczą (usługi w zakresie poprawy kondycji fizycznej, najem pomieszczeń i reklama). Fundacja prowadzi zarówno działalność statutową odpłatną, nieodpłatną i działalność gospodarczą.

Fundacja w ramach swojej działalności statutowej odpłatnej prowadzi zajęcia tj. warsztaty ekologiczne, naukę gry na instrumentach, naukę rysunku i malowania, naukę sklejania modeli, naukę tańca, naukę fotografii, nauka śpiewu, edukację poprzez gry i zabawę dla dzieci oraz organizuje Konkurs im. X. Działalności te zostały zakwalifikowane przez GUS jako PKWiU 92.32.10 funkcjonowanie obiektów kulturalnych.

Za uczestnictwo w zajęciach oraz udział w konkursie pobierana jest opłata - wpisowe. W załączniku nr 3 do ustawy o podatku VAT opłatę za zajęcia oraz konkursy można zakwalifikować jako usługa opodatkowana stawką VAT 7% jako wstęp (bilet) ale również zwolnioną z opodatkowania jako opłatę - wpisowe na zajęcia związane z działalnością o charakterze edukacyjnym, kulturalnym i rozrywkowym na podstawie załącznika nr 4 do ustawy o podatku VAT. Wszystkie wpływy uzyskane z dokonywanych opłat na zajęcia pokrywają w znacznej części koszty związane z organizacją zajęć, poza tym opłaty wpłacane na konkurs przeznaczane są na wypłatę nagród.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka stawka podatku od towarów i usług obowiązuje na zajęcia tj. warsztaty ekologiczne, naukę gry na instrumentach, naukę rysunku i malowania, naukę sklejania modeli, naukę tańca, naukę fotografii, nauka śpiewu, edukację poprzez gry i zabawę dla dzieci oraz Konkurs im. X.

Działalności te zostały zakwalifikowane przez GUS jako PKWiU 92.32.10 funkcjonowanie obiektów kulturalnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, wymienione wyżej wpisowe nie są wstępem (biletem) a wpływy z tego tytułu są zwolnione z podatku VAT, gdyż związane są z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku VAT, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42, poz. 264) którą dla celów podatku od towarów i usług stosuje się do dnia 31 grudnia 2010 r.

Należy podkreślić również, iż do zaklasyfikowania danego towaru bądź usługi do odpowiedniej grupy towarów lub usług czy też do weryfikacji wskazanej klasyfikacji, nie są kompetentne organy podatkowe. W myśl bowiem Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Zatem obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa na wykonawcy usługi.

Podstawowa stawka podatku - w myśl art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, w którym pod pozycją 11 zostały wymienione usługi objęte symbolem PKWiU ex 92, tj. usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem:

1.

usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,

2.

usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,

3.

usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),

4.

wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,

5.

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),

6.

5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,

7.

5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),

8.

działalności agencji informacyjnych,

9.

usług wydawniczych,

10.

usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Natomiast z objaśnień zamieszczonych przez ustawodawcę pod ww. załącznikiem nr 4 do ustawy wynika również, że zwolnienie od podatku od towarów i usług dotyczy wyłącznie usług związanych z rekreacją i sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczają na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

Użycie w załączniku danej grupy "ex" oznacza, że stawka podatku odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce nazwa usługi. Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że usługi wymienione enumeratywnie w pkt 1-8 w treści pozycji nr 11 załącznika nr 4 do ustawy nie korzystają ze zwolnienia od podatku. Podkreślić należy, że w pkt 4 wyłączono ze zwolnienia od podatku wyłącznie wstęp na różnego rodzaju imprezy, m.in. związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), a nie samą usługę polegającą na organizacji koncertów lub innych imprez.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku tym, w pozycji 156, wymieniono, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 92.3, usługi rozrywkowe pozostałe - wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy:

1.

w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2),

2.

związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10),

3.

świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11 i 92.32.12).

Jak wynika z treści złożonego wniosku, Fundacja w ramach swojej działalności statutowej odpłatnej prowadzi zajęcia tj. warsztaty ekologiczne, naukę gry na instrumentach, naukę rysunku i malowania, naukę sklejania modeli, naukę tańca, naukę fotografii, nauka śpiewu, edukację poprzez gry i zabawę dla dzieci oraz organizuje Konkurs im. X. Działalności te zostały zakwalifikowane przez GUS jako PKWiU 92.32.10 funkcjonowanie obiektów kulturalnych. Za uczestnictwo w zajęciach oraz udział w konkursie pobierana jest opłata - wpisowe. Wszystkie wpływy uzyskane z dokonywanych opłat na zajęcia pokrywają w znacznej części koszty związane z organizacją zajęć, poza tym opłaty wpłacane na konkurs przeznaczane są na wypłatę nagród.

W związku z brakiem regulacji ustawowych definiując pojęcie "wstępu" należy odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją w Słowniku Języka Polskiego PWN "wstęp" to »możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś«. Natomiast "wpisowe" to »jednorazowa opłata, wnoszona przy zapisywaniu się na uczestnika, członka, użytkownika itp.

W związku z powyższym dokonanie opłaty, jakim jest wpisowe za uczestnictwo w zajęciach oraz udział w konkursie, nie może być utożsamiane z "opłaceniem wstępu".

Ponadto należy wskazać, że w załączniku nr III do Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 str. 1), stanowiącego wykaz dostaw towarów i świadczenia usług, do których można zastosować stawki obniżone, o których mowa w art. 98, w poz. 7 wymieniony został wstęp na przedstawienia, do teatrów, cyrków, na targi, do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na koncerty, do muzeów, ogrodów zoologicznych, kin, na wystawy oraz podobne imprezy i obiekty kulturalne.

Biorąc pod uwagę powyższe, w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że wymienione we wniosku wpisowe nie jest wstępem na zajęcia tj. warsztaty ekologiczne, naukę gry na instrumentach, naukę rysunku i malowania, naukę sklejania modeli, naukę tańca, naukę fotografii, nauka śpiewu, edukację poprzez gry i zabawę dla dzieci oraz Konkurs im. X. A zatem świadczone usługi, które zostały sklasyfikowane przez Wnioskodawcę w grupowaniu PKWiU 92.32.10 funkcjonowanie obiektów kulturalnych, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z załącznikiem nr 4 poz. 11 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy ponadto zauważyć, że Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowania wskazane przez Wnioskodawcę w stanie faktycznym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl