IBPP2/443-949/08/JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-949/08/JJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu Gospodarki Komunalnej, przedstawione we wniosku z dnia 7 października 2008 r. (data wpływu 10 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy wykonywane przez Zakład Gospodarki Komunalnej na rzecz jednostki macierzystej zadania zlecone, za wyjątkiem wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów o podatku od towarów i usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy wykonywane przez Zakład Gospodarki Komunalnej na rzecz jednostki macierzystej zadania zlecone, za wyjątkiem wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów o podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną Miasta X działającą w formie zakładu budżetowego. Zakład Gospodarki Komunalnej jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Urząd Miejski X jest jednostką budżetową. Miasto X jest podatnikiem VAT, posiada NIP, składa deklaracje VAT-7. Zarówno Miasto X jak i Urząd Miejski w X są odrębnymi, odrębnie zarejestrowanymi podatnikami VAT.

Rada Miasta w oparciu o art. 4 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. Nr 9, poz. 43 z późn. zm.) powierzył burmistrzowi Miasta X uprawnienia do ustalenia cen i opłat za wykonywanie przez Zakład Gospodarki Komunalnej powierzonych zadań o charakterze użyteczności publicznej (uchwała Nr XXX). Burmistrz Miasta X zarządzeniem zatwierdza stawkę roboczogodziny i ustala ceny za wykonywane przez Zakład Gospodarki Komunalnej zadania.

Przedmiotem działania Zakładu Gospodarki Komunalnej jest realizacja zadań o charakterze użyteczności publicznej, poprzez zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych przy wykorzystaniu mienia gminnego. Do zadań statutowych Zakładu zgodnie z uchwałą Rady Miasta X Nr XXX z dnia 23 marca 2007 r. ze zmianą Nr XXX z dnia 28 kwietnia 2008 r. należy:

* administracja komunalnymi zasobami mieszkaniowymi oraz komunalnymi lokalami użytkowymi,

* oczyszczanie miasta, konserwacja i budowa zieleni miejskiej,

* utrzymanie porządku i czystości na terenie miasta,

* prowadzenie składowiska odpadów komunalnych i zbieranie nieczystości stałych i płynnych,

* produkcja wody i konserwacja urządzeń wodnych, sieci wodociągowych i stacji uzdatniania wody,

* przyjmowanie i oczyszczanie ścieków na oczyszczalni miejskiej, sprawdzanie miejskiej jakości ścieków oczyszczonych,

* konserwacja sieci i urządzeń kanalizacyjnych wraz z przepompowniami ścieków,

* świadczenie usług pogrzebowych i utrzymanie cmentarza komunalnego,

* remont gminnych dróg, ulic i placów oraz remont gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

Po wykonaniu powierzonych zadań, Zakład Gospodarki Komunalnej wystawia faktury VAT, na podstawie których otrzymuje wynagrodzenie. Wszystkie te zadania wykonywane na rzecz Gminy (Miasta) oprócz usług w zakresie rozprowadzania wody, usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych, korzystają, zdaniem Wnioskodawcy, ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wykonywane przez Zakład Gospodarki Komunalnej w X na rzecz jednostki macierzystej zadania zlecone, za wyjątkiem wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, wykonywane przez Zakład Gospodarki Komunalnej w X na rzecz jednostki macierzystej (Gminy/Miasta) usługi korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na mocy § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy relacja między gminą (miastem) a jej zakładem budżetowym nie ma charakteru cywilnoprawnego, nie jest zatem możliwe zawieranie umów cywilnoprawnych czy zlecenia pomiędzy zakładem budżetowym a gminą (miastem). Jednostka organizacyjna gminy wykonując powierzone jej przez jednostkę macierzystą zadania, nie świadczy na jej rzecz usług w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT), natomiast przez świadczenie usług (art. 8 ust. 1 ustawy o VAT) rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 14 cyt. wyżej rozporządzenia, zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Ze stanu faktycznego sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną Miasta X działająca w formie zakładu budżetowego. Zakład Gospodarki Komunalnej w X jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Urząd Miejski w X jest jednostką budżetową. Miasto X jest podatnikiem VAT, posiada NIP, składa deklaracje VAT-7. Zarówno Miasto X jak i Urząd Miejski w X są odrębnymi, odrębnie zarejestrowanymi podatnikami VAT. Rada Miasta w oparciu o art. 4 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. Nr 9, poz. 43 z późn. zm.) powierzył burmistrzowi Miasta X uprawnienia do ustalenia cen i opłat za wykonywanie przez Zakład Gospodarki Komunalnej powierzonych zadań o charakterze użyteczności publicznej (uchwała Nr XX/143/08). Burmistrz Miasta X zarządzeniem zatwierdza stawkę roboczogodziny i ustala ceny za wykonywane przez Zakład Gospodarki Komunalnej zadania.

Przedmiotem działania Zakładu Gospodarki Komunalnej jest realizacja zadań o charakterze użyteczności publicznej, poprzez zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych przy wykorzystaniu mienia gminnego. Do zadań statutowych Zakładu zgodnie z uchwałą Rady Miasta X Nr XXX z dnia 23 marca 2007 r. ze zmianą Nr XXX z dnia 28 kwietnia 2008 r. należy:

* administracja komunalnymi zasobami mieszkaniowymi oraz komunalnymi lokalami użytkowymi,

* oczyszczanie miasta, konserwacja i budowa zieleni miejskiej,

* utrzymanie porządku i czystości na terenie miasta,

* prowadzenie składowiska odpadów komunalnych i zbieranie nieczystości stałych i płynnych,

* produkcja wody i konserwacja urządzeń wodnych, sieci wodociągowych i stacji uzdatniania wody,

* przyjmowanie i oczyszczanie ścieków na oczyszczalni miejskiej, sprawdzanie miejskiej jakości ścieków oczyszczonych,

* konserwacja sieci i urządzeń kanalizacyjnych wraz z przepompowniami ścieków,

* świadczenie usług pogrzebowych i utrzymanie cmentarza komunalnego,

* remont gminnych dróg, ulic i placów oraz remont gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

Po wykonaniu powierzonych zadań, Zakład Gospodarki Komunalnej wystawia faktury VAT, na podstawie których otrzymuje wynagrodzenie. Wszystkie te zadania wykonywane na rzecz Gminy (Miasta) oprócz usług w zakresie rozprowadzania wody, usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych, korzystają zdaniem Wnioskodawcy ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów o podatku od towarów i usług.

Należy zauważyć, iż zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) sektor finansów publicznych tworzą:

* organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa, sądy i trybunały;

* gminy, powiaty i samorząd województwa, zwane dalej "jednostkami samorządu terytorialnego", oraz ich związki;

* jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych;

Gmina, zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), wykonuje zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Jest jednostką zasadniczego podziału terytorialnego stopnia podstawowego, posiada osobowość prawną, a zatem zdolność do działania we własnym imieniu. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi - art. 9 ust. 1.

Na mocy cytowanej wyżej ustawy o finansach publicznych stwierdzić należy, że Gmina nie jest jednostką budżetową, zakładem budżetowym ani gospodarstwem pomocniczym jednostki budżetowej, a zatem do usług świadczonych pomiędzy Wnioskodawcą (zakładem budżetowym), a Gminą nie może mieć zastosowania zwolnienie określone w § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Tut. organ stwierdza, iż w sprawie nie ma zastosowania powołany przez Wnioskodawcę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepis § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. Przepis ten zwalnia bowiem od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanych w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego (z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych), a Wnioskodawca nie jest jednostką samorządu terytorialnego tylko zakładem budżetowym.

W świetle cytowanych wyżej przepisów za nieprawidłowe należy zatem uznać stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w przedmiotowej sprawie ma zastosowanie zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług określone w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r.

W związku z powyższym usługi wykonywane przez zakład budżetowy na rzecz macierzystej jednostki samorządu terytorialnego podlegają opodatkowaniu według stawek właściwych dla tych czynności.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, tj. stanu prawnego obowiązującego do dnia 30 listopada 2008 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl