IBPP2/443-945/11/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-945/11/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 sierpnia 2011 r. (data wpływu 22 sierpnia 2011 r.), uzupełnionego pismem z dnia 17 listopada 2011 r. (data wpływu 24 listopada 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie usług cateringowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 sierpnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie usług cateringowych.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 listopada 2011 r. (data wpływu 24 listopada 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 10 listopada 2011 r. znak: IBPP2/443-945/11/ASz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca jest organizatorem targów, wystaw oraz konferencji. W ramach opłaty rejestracyjnej wnoszonej przez wystawców zawarte jest uczestnictwo w tzw.... Imprezy te często organizowane są w miejscu prowadzenia działalności, we własnych salach konferencyjnych. Wystawcy zamawiają także, za określoną odpłatnością, dodatkową obsługę stoiska poprzez dostarczenie określonego wyżywienia oraz napojów. W związku z organizacją tych czynności Wnioskodawca nabywa usługi cateringowe obsługiwane przez wynajęte w tym celu firmy. Zakres nabywanych usług obejmuje zarówno dostarczenie do wskazanego przez Spółkę miejsca gotowych posiłków, przekąsek, napojów itp. jak również (najczęściej) zamawiane są usługi o charakterze kompleksowym, które oprócz dostarczenia przygotowanych wcześniej posiłków obejmują przygotowanie stołów, zapewnienie niezbędnego wyposażenia oraz obsługę kelnerską.

Ponadto w piśmie z dnia 17 listopada 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż przedmiotem nabycia są usługi cateringowe opodatkowane stawką VAT - 8% o numerze PKWiU 56.21.19 oraz usługi cateringowe opodatkowane stawką 23% w przypadku zakupu usług dostarczania i podania kawy, herbaty i napojów bezalkoholowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na gruncie zmienionych w 2011 r. przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Spółce nadal przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabywania usług cateringowych.

Stanowisko Wnioskodawcy: jest on uprawniony do odliczania podatku naliczonego z tytułu nabywania usług cateringowych, ponieważ usługi te związane są z wykonywaniem czynności opodatkowanych, a zakaz odliczania podatku naliczonego przy nabywaniu usług gastronomicznych, zawarty w art. 88 ust. 1 pkt 4, nie ma tu zastosowania.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy "w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124". W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) "kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług".

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionej sytuacji nie będzie miał zastosowania art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, na mocy którego "obniżenia kwoty podatku lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób".

Według oceny Wnioskodawcy usługi cateringowe nie mogą być uznawane za usługi gastronomiczne, w rozumieniu art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT. Należy tu zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia usług gastronomicznych. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN pod pojęciem gastronomii rozumie się "działalność produkcyjno - usługową, obejmującą prowadzenie restauracji, barów, itp." oraz "sztukę przyrządzania potraw". Natomiast catering jest definiowany w Słowniku Poprawnej Polszczyzny PWN jako usługa polegająca na przygotowywaniu i dostarczaniu na zamówienie potraw lub organizowaniu na zlecenie przyjęć w miejscach wskazanych przez klienta". Z tego wynika, że elementem odróżniającym obie te usługi jest miejsce spożycia posiłków. Usługa gastronomiczna polega na przyrządzeniu i podaniu posiłku w miejscu, w którym jest on sporządzany (np. w restauracji). Natomiast w odniesieniu do usługi cateringu, niezbędne jest dostarczenie towarów we wskazane przez zamawiającego miejsce. Usługi cateringowe stanowią więc odrębną grupę usług, która nie została objęta zakazem wynikającym z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto Wnioskodawca zwrócił uwagę na cel wprowadzonych z dniem 1 stycznia 2011 r. zmian. Zgodnie z uzasadnieniem do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, intencją ustawodawcy było przełożenie (przetłumaczenie) obowiązujących załączników (...) i przepisów w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w których zastosowano nomenklaturę i odwołania do klasyfikacji PKWiU 1997 r. na symbole i nazwy stosowane w PKWiU z 2008 r., tak aby ich zakres co do zasady nie uległ zmianie."

Dokonane zmiany miały mieć w przeważającej części charakter porządkowy i miały nie wpływać na zakres stosowania różnego rodzaju preferencji. Z drugiej strony, wśród zmian, co do których ustawodawca wskazuje na ich szerszy, niż tylko porządkowy charakter, brak jest odwołania do usług cateringowych bądź gastronomicznych. W związku z powyższym, w opinii Spółki, intencją ustawodawcy nie była zmiana stosowanej na potrzeby ustawy definicji usług cateringowych, w wyniku której zostałyby one zaliczone do usług gastronomicznych od zakupu których nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Wnioskodawca podkreślił, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu usług cateringowych zostało potwierdzone w licznych interpretacjach indywidualnych, m.in. w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie o numerze IPPP1/443-335/11-4/AS czy Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy o numerze ITPP1/443-506/11/IK.

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że nadal możliwe jest odliczanie podatku VAT od nabywanych przez niego usług cateringowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Powyższy przepis stanowi, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika (wykonywaną przez podatnika działalnością opodatkowaną). Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiąże się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić, gdy zakup towarów i usług nie przyczyni się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotów.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób (art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b) ustawy).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest organizatorem targów, wystaw oraz konferencji. W ramach opłaty rejestracyjnej wnoszonej przez wystawców zawarte jest uczestnictwo w tzw.... Imprezy te często organizowane są w miejscu prowadzenia działalności, we własnych salach konferencyjnych. Wystawcy zamawiają także, za określoną odpłatnością, dodatkową obsługę stoiska poprzez dostarczenie określonego wyżywienia oraz napojów. W związku z organizacją tych czynności Wnioskodawca nabywa usługi cateringowe obsługiwane przez wynajęte w tym celu firmy. Zakres nabywanych usług obejmuje zarówno dostarczenie do wskazanego przez Spółkę miejsca gotowych posiłków, przekąsek, napojów itp. jak również (najczęściej) zamawiane są usługi o charakterze kompleksowym, które oprócz dostarczenia przygotowanych wcześniej posiłków obejmują przygotowanie stołów, zapewnienie niezbędnego wyposażenia oraz obsługę kelnerską. Przedmiotem nabycia są usługi cateringowe opodatkowane stawką VAT - 8% o numerze PKWiU 56.21.19 oraz usługi cateringowe opodatkowane stawką 23% w przypadku zakupu usług dostarczania i podania kawy, herbaty i napojów bezalkoholowych.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje ani usług gastronomicznych, ani usług cateringowych, ani usług stołówkowych.

W pierwszej kolejności wskazać należy, że od 1 stycznia 2011 r. dla celów VAT stosuje się PKWiU wprowadzoną Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.)

Powyższa Klasyfikacja Wyrobów i Usług zawiera Sekcję I - Usługi związane z zakwaterowaniem i usługi gastronomiczne wskazując, iż sekcja ta obejmuje m.in.:

* usługi gastronomiczne,

* usługi przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),

* usługi stołówkowe,

* usługi przygotowywania i podawania napojów.

Przy czym usługi cateringowe zaliczone zostały do grupowania 56.21.19 - usługi przygotowywania i dostarczania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering), a pod symbolem 56.3 umieszczono usługi przygotowywania i podawania napojów.

Ustawa o VAT nie definiuje ani usług gastronomicznych, ani usług cateringowych. Posiłkując się zatem definicja zawarta w Słowniku Języka Polskiego PWN przyjąć należy, iż usługa gastronomiczna polega na przygotowaniu i podaniu posiłku w miejscu, w którym jest on przyrządzany, tj. w restauracji czy innym lokalu. Catering oznacza natomiast dostarczenie przygotowanych posiłków w miejsce wskazane przez zamawiającego, np. do siedziby spółki. W świetle powyższego, uznać należy, ze catering różni się od usług gastronomicznych.

Z powyższego wynika, iż usługi cateringowe są usługami odrębnymi w stosunku do gastronomicznych, co wynika wprost z cyt. wyżej Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Z tego powodu wyłączenie prawa do odliczenia podatku naliczonego odnosi się do usług gastronomicznych innych niż catering.

W przepisie art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, wyłączającym prawo do odliczenia podatku naliczonego, zostały wymienione jedynie usługi gastronomiczne. Tym samym z uwagi na odmienny charakter tych usług, nie można uznać, iż do usług cateringowych znajdzie zastosowanie ograniczenie w odliczeniu podatku naliczonego wynikające z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy. Warunkiem jednak skorzystania z tego prawa jest, aby nabyte usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl