IBPP2/443-945/08/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-945/08/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana D. przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2008 r. (data wpływu 9 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowego rozliczania podatku VAT w prowadzonej działalności rolniczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 października 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowego rozliczania podatku VAT w prowadzonej działalności rolniczej. Wniosek ten został przesłany do tut. organu przez Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach za pismem nr PD/415-4/08 z dnia 3 października 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest właścicielem 230 ha pola i prowadzi działalność gospodarczą. Średnio-roczne obroty z działalności gospodarczej wynoszą około 2 miliony zł. Produkcja rolnicza to w #188; wierzba energetyczna, a w #190; zboże. Działalność gospodarcza zasadniczo polega na:

* przerabianiu wierzby energetycznej, pochodzącej z własnego gospodarstwa rolnego oraz zakupionej od innych rolników na brykiety opałowo-energetyczne. Brykiety Wnioskodawca sprzedaje do zakładów energetycznych. W niewielkim zakresie brykiety sprzedaje również odbiorcom indywidualnym,

* przerabianiu zboża, pochodzącego z własnego gospodarstwa rolnego oraz zakupionego od innych rolników na kaszkę. Kaszkę zasadniczo sprzedaje zakładom produkcyjnym,

* sprzedawaniu zboża pochodzącego z własnego gospodarstwa rolnego oraz zakupionego od innych rolników indywidualnych, po podsuszeniu celem zmniejszenia jego wilgotności i oczyszczeniu, mieszalniom pasz i innym zakładom.

Jako właściciel gospodarstwa rolnego prowadzącego działalność gospodarczą Wnioskodawca złożył w Urzędzie Skarbowym w Kielcach VAT-R, w którym zrezygnował ze zwolnienia z podatku VAT i stał się rolnikiem rejestrowym. Wnioskodawca prowadzi książkę przychodów i rozchodów, w której zapisuje wszystkie koszty i przychody dotyczące prowadzenia gospodarstwa rolnego i działalności gospodarczej. Prowadzi rejestry zakupów i sprzedaży VAT i rozlicza podatek VAT łącznie z działalności rolniczej i działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sposób rozliczania podatku VAT jest prawidłowy.

Zdaniem Wnioskodawcy, można rozliczać podatek VAT tak jak to opisano w stanie faktycznym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Przepisy te wskazują, że działalność prowadzona przez rolników mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 4 i 5 ww. ustawy o VAT w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1. Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą winnych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.

Zgodnie z art. 2 pkt 15 ustawy o VAT, działalność rolnicza obejmuje produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodkowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowle i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego i drzew tropikalnych (PKWiU 02.01.13) oraz bambusa (PKWiU 02.01.42-00.11), a także świadczenie usług rolniczych.

Przez produkty rolne, zgodnie z art. 2 pkt 20 ustawy o VAT rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim. Natomiast przez usługi rolnicze, zgodnie z art. 2 pkt 21, rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

W świetle powyższego świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3. Natomiast w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów produktów rolnych (art. 96 ust. 1 i 2 ustawy). Zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

W wyniku wystąpienia powyższych przesłanek, a także po złożeniu zgłoszenia rejestracyjnego, w którym podatnik zawiadamia o rezygnacji ze zwolnienia od opodatkowania, podatnik staje się czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, rozliczającym podatek na zasadach ogólnych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest właścicielem 230 ha pola i prowadzi działalność gospodarczą polegającą na przerabianiu wierzby energetycznej na brykiety opałowo-energetyczne, sprzedaży tych brykietów do zakładów energetycznych, przerabianiu zboża pochodzącego z własnego gospodarstwa rolnego oraz zakupionego od innych rolników na kaszkę, którą następnie sprzedaje zakładom produkcyjnym, sprzedawaniu zboża pochodzącego z własnego gospodarstwa rolnego oraz zakupionego od innych rolników mieszalniom pasz i innym zakładom. Jednocześnie Wnioskodawca prowadzi działalność rolniczą (#188; wierzba energetyczna, a w #190; zboże). Wnioskodawca wskazuje, że w urzędzie skarbowym złożył VAT-R, w którym zrezygnował ze zwolnienia z podatku VAT i stał się rolnikiem "rejestrowym". W związku z powyższym prowadzi rejestry zakupów i sprzedaży VAT i rozlicza podatek VAT łącznie z działalności rolniczej i działalności gospodarczej.

Na gruncie tak przedstawionego stanu faktycznego pojawiły się wątpliwości czy Wnioskodawca postępuje prawidłowo dokonując rozliczenia podatku VAT w ten sposób.

Mając na uwadze powyższe przepisy ustawy o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż skoro Wnioskodawca złożył w urzędzie skarbowym druk VAT-R, w którym zrezygnował ze zwolnienia od podatku VAT, to winien działalność rolniczą mieszczącą się w definicji działalności gospodarczej rozliczać dla potrzeb podatku VAT na zasadach ogólnych. Zatem zobowiązany jest prowadzić rejestry zakupu i sprzedaży VAT stanowiące podstawę do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej. Podatek VAT z działalności gospodarczej oraz działalności rolniczej winien być wykazywany łącznie w deklaracji VAT-7 składanej za dany okres rozliczeniowy.

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym "można rozliczać podatek VAT tak jak to opisano w sanie faktycznym" tj. prowadzić rejestry zakupów i sprzedaży łącznie dla działalności rolniczej i działalności gospodarczej, należało uznać za prawidłowe.

W świetle powyższego, udzielenie odpowiedzi na pytanie nr 3 przedstawione w poz. 51 wniosku w brzmieniu "jeżeli sposób rozliczenia podany wyżej nie jest prawidłowy, proszę o podanie jak mam rozliczać podatek dochodowy i podatek VAT" w części dotyczącej podatku VAT stało się bezprzedmiotowe.

W zakresie podatku dochodowego udzielona zostanie odrębna interpretacja

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Z uwagi na fakt, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego interpretacja została udzielona w oparciu o przepisy obowiązujące do dnia 30 listopada 2008 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl