IBPP2/443-94/11/RSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-94/11/RSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2011 r. (data wpływu 21 stycznia 2011 r.), uzupełnionym pismami: z dnia 13 kwietnia 2011 r. oraz 18 kwietnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podstawowej dla dostawy czasopism, które nie spełniają definicji czasopism specjalistycznych bez symbolu ISSN - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismami: z dnia 13 kwietnia 2011 r. oraz 18 kwietnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podstawowej dla dostawy czasopism, które nie spełniają definicji czasopism specjalistycznych bez symbolu ISSN.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zajmuje się redagowaniem, składem i sprzedażą czasopism o tematyce społecznej, zawodowej i metodycznej, regionalnej i lokalnej publikowane nie częściej niż raz w miesiącu w postaci odrębnych zeszytów, numerów objętych wspólnym tytułem, których zakończenia nie przewiduje się, ukazujące się na ogół w regularnych odstępach czasu w nakładzie nie wyższym niż 15.000 egzemplarzy. Powierzchnia reklamowa w niektórych czasopismach nie przekracza 33% powierzchni gazety i gazety te posiadają numer ISSN. Czasopisma, które nie posiadają symbolu ISSN również przedstawiają powyższą problematykę i nie przekraczają 67% powierzchni reklamowej.

W piśmie uzupełniającym z dnia 13 kwietnia 2011 r. wyjaśniono, że firma Wnioskodawcy zajmuje się dostawą czasopism o tematyce społecznej, zawodowej i metodycznej, regionalnej i lokalnej.

Czasopisma, które nie spełniają definicji czasopism specjalistycznych, jednocześnie nie posiadają symbolu ISSN również przedstawiają powyższą problematykę i nie przekraczają 67% powierzchni reklamowej. Wnioskodawca wskazał na symbol PKWiU 58.14.19.0.

W piśmie uzupełniającym z dnia 18 kwietnia 2011 r. wyjaśniono, że czasopisma te są opracowywane w redakcji Wnioskodawcy, tzn. są zbierane materiały, są składane, a następnie zlecone do drukowania w drukarni. Drukarnia wystawia za usługę drukowania fakturę. Przy tych czynnościach powstaje nowy produkt, tj. czasopismo, które następnie jest odsprzedawane. Czasopisma te nie posiadają tylko symbolu ISSN i w ocenie Wnioskodawcy spełniają wszystkie inne wymogi dotyczące definicji czasopism specjalistycznych, zgodnie art. 2 pkt 27f u.p.t.u.

Wnioskodawca czasopisma swoje zalicza do PKWiU 58.14.19.0 - pozostałe czasopisma i pozostałe periodyki drukowane lub na nośnikach (dyskach, taśmach i innych).

Mając na uwadze przesłanki wymienione w poz. 74 do ustawy VAT, w załączniku Nr 3 (zgodnie z późn. zm. w załączniku obowiązującymi od dnia 1 stycznia 2011 r.) Wnioskodawca wyjaśnił, iż jego czasopisma:

* nie przekraczają 67% powierzchni reklamowej,

* nie posiadają jedynie nadanego numeru ISSN.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (zmodyfikowane w piśmie uzupełniającym z dnia 13 kwietnia 2011 r.):

Czy dostawa czasopism, które nie spełniają definicji czasopism specjalistycznych bez symbolu ISSN jest opodatkowana stawką podstawową w 2011 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa czasopisma specjalistycznego posiadającego symbol ISSN jest opodatkowana, co do zasady, stawką podatku w wysokości 5%. Co do zasady, inne czasopisma niż specjalistyczne oznaczone symbolem ISSN opodatkowane są stawką podatku w wysokości 8%.

Zgodnie z art. 41 ust. 2a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - dalej u.p.t.u. (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r.) - dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do u.p.t.u. stawka podatku wynosi 5%.

W załączniku - Wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku od towarów i usług w wysokości 5% - w poz. 34 wymieniono - Czasopisma specjalistyczne.

Zatem, dostawa czasopisma specjalistycznego, zgodnego z definicją czasopisma specjalistycznego, posiadającego symbol ISSN jest opodatkowana stawką podatku w wysokości 5%.

Natomiast wynikałoby, że dostawa czasopisma bez symbolu ISSN (nie spełnia definicji czasopisma specjalistycznego, zgodnie z u.p.t.u.) jest opodatkowana stawką podstawową.

Dodatkowo należy wskazać, iż zgodnie z art. 41 ust. 2 u.p.t.u dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 stawka podatku wynosi 7%.

Od 1 stycznia 2011 r. (do 31 grudnia 2013 r.) stawka obniżona VAT 7% zostaje zmieniona (podwyższona) na 8% - art. 146a u.p.t.u.

W załączniku nr 3 (zgodnie z późn. zm. w załączniku obowiązującymi od dnia 1 stycznia 2011 r.) wymieniono w poz. 74 (PKWiU ex 58.14.1) - Czasopisma i pozostałe periodyki drukowane lub na nośnikach (dyskach, taśmach i innych) - wyłącznie czasopisma i pozostałe periodyki oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISSN, wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem: wydawnictw, w których nie mniej niż 67% powierzchni jest przeznaczone na nieodpłatne lub odpłatne ogłoszenia handlowe, reklamy lub teksty reklamowe.

W piśmie uzupełniającym z dnia 13 kwietnia 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż oczekuje oceny własnego stanowiska do czasopism niespecjalistycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, iż Wnioskodawca w pismach z dnia: 13 kwietnia 2011 r. oraz 18 kwietnia 2011 r., będącym uzupełnieniem wniosku z dnia 4stycznia 2011 r., doprecyzował opis stanu faktycznego, dokonał modyfikacji pytania. Wskazany powyżej opis stanu faktycznego i pytanie przywołane zostało w postaci wynikającej z ww. pism Wnioskodawcy z dnia 13 kwietnia 2011 r. i 18 kwietnia 2011 r. Podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie odnosi się do stanu faktycznego, pytania i własnego stanowiska, zawartego w tych pismach.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z przepisów art. 2 pkt 6 oraz art. 5a ustawy o VAT wynika, że towary i usługi, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby i usługi), towary według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach.

W myśl pkt 4.1 Zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - zakres rzeczowy PKWiU, Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług jest klasyfikacją produktów pochodzenia krajowego oraz z importu, przy czym:

* pod pojęciem produktów rozumie się wyroby i usługi;

* pod pojęciem wyrobów rozumie się surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i części tych wyrobów - o ile występują w obrocie;

* pod pojęciem usług rozumie się:

* wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych;

* wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W pozycji 74 tego załącznika, wymieniono towary zgrupowane pod symbolem PKWiU - ex 58.14.1, tj. czasopisma i pozostałe periodyki drukowane lub na nośnikach (dyskach, taśmach i innych) - wyłącznie czasopisma i pozostałe periodyki oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISSN, wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem: wydawnictw, w których nie mniej niż 67% powierzchni jest przeznaczone na nieodpłatne lub odpłatne ogłoszenia handlowe, reklamy lub teksty reklamowe.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 41 ust. 2a ustawy o VAT, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

W pozycji 34 ww. załącznika Nr 10 wymieniono czasopisma specjalistyczne.

Zgodnie z art. 2 pkt 27f ustawy o VAT, przez czasopisma specjalistyczne rozumie się drukowane wydawnictwa periodyczne oznaczone symbolem ISSN, objęte kodem PKWiU 58.14.1 i CN 4902, o tematyce szeroko pojętych zagadnień odnoszących się do działalności kulturalnej lub twórczej, edukacyjnej, naukowej lub popularnonaukowej, społecznej, zawodowej i metodycznej, regionalnej lub lokalnej, a także przeznaczone dla osób niewidomych i niedowidzących, publikowane nie częściej niż raz w tygodniu w postaci odrębnych zeszytów (numerów) objętych wspólnym tytułem, których zakończenia nie przewiduje się, ukazujące się na ogół w regularnych odstępach czasu w nakładzie nie wyższym niż 15 000 egzemplarzy, z wyjątkiem:

a.

periodyków o treści ogólnej, stanowiących podstawowe źródło informacji bieżącej o aktualnych wydarzeniach krajowych lub zagranicznych, przeznaczonych dla szerokiego kręgu czytelników,

b.

publikacji zawierających treści pornograficzne, publikacji zawierających treści nawołujące do nienawiści na tle różnic narodowościowych, etnicznych, rasowych, wyznaniowych albo ze względu na bezwyznaniowość lub znieważające z tych powodów grupę ludności lub poszczególne osoby oraz publikacji propagujących ustroje totalitarne,

c.

wydawnictw, w których co najmniej 33% powierzchni jest przeznaczone nieodpłatnie lub odpłatnie na ogłoszenia handlowe, reklamy lub teksty reklamowe, w szczególności czasopism informacyjno-reklamowych, reklamowych, folderów i katalogów reklamowych,

d.

wydawnictw, które zawierają głównie kompletną powieść, opowiadanie lub inne dzieło w formie tekstu ilustrowanego lub nie, albo w formie rysunków opatrzonych opisem lub nie,

e.

publikacji, w których więcej niż 20% powierzchni jest przeznaczone na krzyżówki, kryptogramy, zagadki oraz inne gry słowne lub rysunkowe,

f.

publikacji zawierających informacje popularne, w szczególności porady, informacje o znanych i sławnych postaciach z życia publicznego,

g.

czasopism, na których nie zostanie uwidoczniona wysokość nakładu.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się dostawą czasopism o tematyce społecznej, zawodowej i metodycznej, regionalnej i lokalnej, które nie spełniają definicji czasopism specjalistycznych, jednocześnie nie posiadają symbolu ISSN. W ocenie Wnioskodawcy są to, czasopisma, które:

* spełniają wszystkie inne wymogi dotyczące definicji czasopism specjalistycznych, zgodnie art. 2 pkt 27f ustawy o VAT oraz

* zostały zaliczone przez Wnioskodawcę do PKWiU 58.14.19.0., spełniają przesłanki określone w poz. 74 załącznika Nr 3 do ustawy o VAT (m.in. nie przekraczają 67% powierzchni reklamowej).

Mając zatem na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz przywołany powyżej stan prawny, należy stwierdzić, iż dostawa w kraju w 2011 r. czasopism, które nie są oznaczone, stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów, symbolami ISSN, niezależnie od faktu, czy spełniają one pozostałe kryteria wskazane w art. 2 pkt 27f, czy też w poz. 74 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, nie może korzystać z opodatkowania stawką obniżoną lecz jest opodatkowana stawką 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy, iż dostawa czasopism nie posiadających symbolu ISSN w 2011 r. jest opodatkowana stawką podstawową, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl