IBPP2/443-932/10/JJ - Opodatkowanie podatkiem VAT organizacji obozowisk dla dzieci i młodzieży.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-932/10/JJ Opodatkowanie podatkiem VAT organizacji obozowisk dla dzieci i młodzieży.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2010 r. (data wpływu 9 listopada 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 stycznia 2011 r. (data wpływu 27 stycznia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy usługi świadczone przez obozowiska dla dzieci i młodzieży (PKWiU ex 55.23.11) w zakresie w jakim są wykonywane w ramach odpłatnej i nieodpłatnej działalności pożytku publicznego przez organizację posiadającą status organizacji pożytku publicznego są zwolnione z podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy usługi świadczone przez obozowiska dla dzieci i młodzieży (PKWiU ex 55.23.11) w zakresie w jakim są wykonywane w ramach odpłatnej i nieodpłatnej działalności pożytku publicznego przez organizację posiadającą status organizacji pożytku publicznego są zwolnione z podatku VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 stycznia 2011 r. (data wpływu 27 stycznia 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 12 stycznia 2011 r. znak: IBPP2/443-932/10/JJ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca z siedzibą przy ul.... w... działający od 1991 r., działalność zarejestrowana jest w Krajowym Rejestrze Sądowym pod numerem KRS... (posiada status organizacji Pożytku Publicznego) nie prowadząca działalności gospodarczej zwraca się z prośbą o określenie - interpretację pisemną co do zakresu i sposobu zastosowania stawki VAT na usługi związane z organizacją wypoczynku dla dzieci i młodzieży.

Wnioskodawca już od 28 lat jest miejscem spotkań młodzieży i dzieci ze środowisk zaniedbanych wychowawczo, z rodzin dysfunkyjnych z trudną sytuacją finansową.

Działalność Wnioskodawcy ma charakter profilaktyczny poprzez wspieranie prawidłowego rozwoju młodego człowieka, w zakresie intelektualnym, psychicznym i fizycznym. Ma pomóc młodym ludziom w nabywaniu umiejętności przeciwdziałania różnym zagrożeniom ze strony środowiska. Dlatego tym, którzy tutaj przychodzą Wnioskodawca oferuje różnorodne formy rozwijania swoich zainteresowań, poprzez koła tematyczne (muzyczne, taneczne, żeglarskie) dobrego i radosnego spędzenia wolnego czasu w gronie rówieśników. Wnioskodawca pomaga w nadrabianiu zaległości w nauce poprzez udzielanie darmowych korepetycji. Dzieci i młodzież przychodzące do tego domu otrzymują codziennie ciepłe danie oraz podwieczorek, który dla wielu z nich jest jedynym posiłkiem w ciągu dnia. Naszymi wychowankami są młodzież i dzieci z rodzin patologicznych, gdzie wszelkie autorytety i szkielet moralny są niekiedy mocno zachwiane. Są to rodziny z trudną sytuacją finansową i ze środowisk zaniedbanych wychowawczo. W wielu przypadkach jest to młodzież, która nie ma skąd brać przykładów do prawidłowego postrzegania świata i postaw moralnych, przez co jest w większym stopniu narażona na wszelkiego rodzaju zagrożenia ze środowiska zewnętrznego takie jak: narkotyki, przemoc - co niestety prowadzi do izolacji społecznej. Stowarzyszenie zrzesza ludzi dobrej woli, którzy pragną aktywnie wychodzić do młodych i nieść im pomoc.

Celem Wnioskodawcy jest służba najbardziej potrzebującym poprzez różnorodne formy działania tj.:

* liczne koła zainteresowań oraz Yacht Clubu,

* pomoc w nauce poprzez darmowe korepetycje,

* rozdawnictwo odzieży I dożywianie,

* prowadzenie kaplicy z działalnością duszpasterską,

* organizację szkoleń dla wolontariuszy: Kurs Wychowawcy Kolonijnego, Kurs Żeglarski,

* propozycje wypoczynku zimowego i letniego,

* cykliczne spotkania dla wolontariuszy wspierających te działania.

Organizowane przez Wnioskodawcę kolonie, obozy (zimowe i letnie) dla dzieci i młodzieży obejmują transport, ubezpieczenie, zakwaterowanie w wydzierżawionych obiektach, Wnioskodawca zapewnia wyżywienie, przeprowadzenie programów wychowawczych w tym zajęć sportowych, edukacyjnych i rekreacyjnych, odpowiada za sprawy bytowe i wychowawcze dzieci zatrudniając odpowiedni, wykwalifikowany personel, przestrzegając przepisów sanitarno - epidemiologicznych oraz zgodnie z wytycznymi Kuratorium Oświaty. Część wypoczynku finansowana jest przez osoby wyjeżdżające na takie akcje, pozostałe koszty są dotowane przez min. Urząd Miasta, Kuratorium Oświaty oraz prywatnych darczyńców. Dzięki zdobytym środkom finansowym od darczyńców część osób z rodzin patologicznych wyjeżdża na obozy bezpłatnie.

Wnioskodawca informuje, że Urząd Statystyczny w Łodzi sklasyfikował organizację wypoczynku dla dzieci i młodzieży pod symbolem PKWiU 55.23.11-00-00 - usługi świadczone przez obozowiska dla dzieci i młodzieży, określony według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów l Usług (PKWiU) wprowadzonej w życie rozporządzeniem Rady Ministrów (Dz. U.Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi świadczone przez obozowiska dla dzieci i młodzieży (PKWiU ex 55.23.11) w zakresie w jakim są wykonywane w ramach odpłatnej i nieodpłatnej działalności pożytku publicznego przez organizację posiadającą status organizacji pożytku publicznego są zwolnione z podatku VAT.

Własne stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca organizując kolonie i obozy dla dzieci i młodzieży w ramach odpłatnej i nie odpłatnej działalności pożytku publicznego posiadający status organizacji pożytku publicznego nie prowadzący działalności gospodarczej jest zwolniony z podatku Vat (art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010 r., gdyż we wniosku z dnia 9 listopada 2010 r. Wnioskodawca wskazał, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego.

Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, iż w piśmie z dnia 24 stycznia 2011 r. (data wpływu 27 stycznia 2011 r.) Wnioskodawca dokonał istotnych zmian zarówno w opisie stanu faktycznego, zadanego pytania, jak też we własnym stanowisku, w porównaniu do treści zawartych we wniosku interpretację indywidualną (data wpływu 9 listopada 2010 r.). Ponieważ ww. pismo Wnioskodawcy z dnia 24 stycznia 2011 r. było konsekwencją wezwania tut. organu z dnia 12 stycznia 2011 r. znak: IBPP2/443-932/10/JJ przyjęto, że opis stanu faktycznego, pytanie oraz własne stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w tym właśnie piśmie są ostateczne i w tej wersji zostały one przywołane powyżej. Podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie odnosi się do tej właśnie wersji stanu faktycznego, pytania i stanowiska własnego Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynosiła do dnia 31 grudnia 2010 r. 22%. Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Przy czym zaznaczyć należy, że na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy, zwolnieniu od podatku VAT do 31 grudnia 2010 r. podlegały usługi świadczone przez obozowiska dla dzieci w zakresie, w jakim są one wykonywane w ramach odpłatnej i nieodpłatnej działalności pożytku publicznego przez organizacje posiadające status organizacji pożytku publicznego - wymienione w pozycji 7a załącznika nr 4 do ustawy (PKWiU ex 55.23.11).

Zgodnie z ustawową definicją zawartą w art. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536) - działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

W świetle powyższego, organizacje wykonujące działalność pożytku publicznego, świadczące usługi sklasyfikowane wg symbolu PKWiU ex 55.23.11, mają prawo do zwolnienia od podatku VAT tych czynności, na mocy przytoczonego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca wskazał, iż posiada status organizacji pożytku publicznego, nie prowadzi działalności gospodarczej. Jego działalność ma charakter profilaktyczny poprzez wspieranie prawidłowego rozwoju młodego człowieka, w zakresie intelektualnym, psychicznym i fizycznym. Ma pomóc młodym ludziom w nabywaniu umiejętności przeciwdziałania różnym zagrożeniom ze strony środowiska. Celem Wnioskodawcy jest służba najbardziej potrzebującym poprzez różnorodne formy działania.

Organizowane przez Wnioskodawcę kolonie, obozy (zimowe i letnie) dla dzieci i młodzieży obejmują transport, ubezpieczenie, zakwaterowanie w wydzierżawionych obiektach. Wnioskodawca zapewnia wyżywienie, przeprowadzenie programów wychowawczych w tym zajęć sportowych, edukacyjnych i rekreacyjnych, odpowiada za sprawy bytowe i wychowawcze dzieci zatrudniając odpowiedni, wykwalifikowany personel, przestrzegając przepisów sanitarno - epidemiologicznych oraz zgodnie z wytycznymi Kuratorium Oświaty. Część wypoczynku finansowana jest przez osoby wyjeżdżające na takie akcje, pozostałe koszty są dotowane przez min. Urząd Miasta, Kuratorium Oświaty oraz prywatnych darczyńców. Dzięki zdobytym środkom finansowym od darczyńców część osób z rodzin patologicznych wyjeżdża na obozy bezpłatnie.

Wnioskodawca poinformował także, że Urząd Statystyczny w Łodzi sklasyfikował organizację wypoczynku dla dzieci i młodzieży pod symbolem PKWiU 55.23.11-00-00 - usługi świadczone przez obozowiska dla dzieci i młodzieży, określony według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej w życie rozporządzeniem Rady Ministrów (Dz. U.Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny sprawy, należy stwierdzić, iż usługi świadczone przez obozowiska dla dzieci i młodzieży w zakresie w jakim są wykonywane w ramach odpłatnej i nieodpłatnej działalności pożytku publicznego przez organizację pożytku publicznego, zaklasyfikowane pod symbolem PKWiU 55.23.11-00.00 - usługi świadczone przez obozowiska dla dzieci i młodzieży, korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT (załącznik nr 4 do tej ustawy poz. 7a).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Należy w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, tj. stanu prawnego obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010 r.

Ponadto niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania świadczonej przez niego usługi według PKWiU. Tut. organ nie jest bowiem właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji świadczonej przez Wnioskodawcę usługi według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanej usługi, a w razie wątpliwości Wnioskodawca może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Nadmienia się też, że niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl