IBPP2/443-917/08/EJ - Czy obciążenie współproducenta przedstawienia z tytułu należnego udziału we wpływach ze sprzedaży biletów wstępu po wystawieniu spektaklu teatralnego (uzależnionego od ilości sprzedanych biletów wstępu) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem stawki w wysokości 7%?

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 9 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-917/08/EJ Czy obciążenie współproducenta przedstawienia z tytułu należnego udziału we wpływach ze sprzedaży biletów wstępu po wystawieniu spektaklu teatralnego (uzależnionego od ilości sprzedanych biletów wstępu) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem stawki w wysokości 7%?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko spółki z o.o. T. przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2008 r. (data wpływu 30 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT do czynności polegających na obciążeniu współproducenta z tytułu należnego udziału we wpływach ze sprzedaży biletów wstępu po wystawieniu spektaklu teatralnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT do czynności polegających na obciążeniu współproducenta z tytułu należnego udziału we wpływach ze sprzedaży biletów wstępu po wystawieniu spektaklu teatralnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, który w ramach swojej działalności świadczy usługi związane z kulturą, polegające na wystawianiu spektakli (przedstawień teatralnych), objętych symbolem PKWiU 92.31.2. Generalnie, usługi związane z kulturą są zwolnione od podatku od towarów i usług. Opodatkowaniu podlegają jedynie określone czynności, między innymi: wstęp na spektakle teatralne przy zastosowaniu stawki podatku w wysokości 7%. Wnioskodawca współpracuje z innym teatrem w K. w zakresie współprodukcji i eksploatacji spektakli teatralnych. Wymienione podmioty są odrębnymi osobami prawnymi. Zasady współpracy, w tym podział obowiązków stron umowy, reguluje umowa zawierana oddzielnie dla każdego spektaklu. Zasady podziału wpływów ze sprzedaży biletów reguluje odrębne umowa zawarta bezterminowo. Ewentualne zmiany zasad podziału wpływów są wprowadzane aneksami do umowy. W oparciu o umowy podział obowiązków pomiędzy stronami przedstawia się następująco:

1.

Wnioskodawca ma obowiązek m.in. przygotowania i wystawienia spektaklu teatralnego,

2.

Współproducent ma obowiązek m.in. udostępniania Sali widowiskowej oraz obsługę organizacji widowni (rozumianej jako prowadzenie sprzedaży biletów wstępu na spektakle).

Z tytułu realizacji ww. umów współproducent przedstawienia jest zobowiązany wypłacić Wnioskodawcy należność w wysokości procentowego udziału we wpływach ze sprzedaży biletów, określonego w zawartej umowie. Wnioskodawca z tytułu wystawionego spektaklu, wystawia dla współproducenta fakturę VAT w kwocie netto równej udziałowi we wpływach ze sprzedaży biletów powiększonej o należny VAT według stawki 7%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy obciążenie współproducenta przedstawienia z tytułu należnego udziału we wpływach ze sprzedaży biletów wstępu po wystawieniu spektaklu teatralnego (uzależnionego od ilości sprzedanych biletów wstępu) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem stawki w wysokości 7%.

Zdaniem Wnioskodawcy, obciążenie współproducenta za wystawiony spektakl, zajmującemu się sprzedażą biletów wstępu, należnym udziałem we wpływach ze sprzedaży biletów wstępu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 7%.

Wnioskodawca powyższe stanowisko oparł na zapisie wynikającym z art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), który stanowi, że usługi wymienione w załączniku Nr 3 do ustawy w poz 156 podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 7%. Pozycja 156 obejmuje symbol PKWiU ex 92.3 "Usługi rozrywkowe pozostałe - wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy" m.in. w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2).

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle ww. przepisu, obciążenie współproducenta za wystawiony spektakl według określonego udziału we wpływach ze sprzedaży biletów pomiędzy współpracującymi podmiotami powinno być opodatkowane według tych samych zasad, które obowiązują w przypadku gdyby sprzedaż biletów wstępu była prowadzona przez Wnioskodawcę we własnym zakresie. Wstęp na przedstawienie nie musi być jednoznaczny ze sprzedażą biletu we własnym zakresie ale może również obejmować przygotowanie i wystawianie przedstawienia we współpracy z innym kontrahentem, z którym rozliczenie wpływów ze sprzedaży biletów wstępu potwierdzane jest fakturą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W stanie faktycznym przedstawionym przez Wnioskodawcę mamy do czynienia ze świadczeniem usług, przy czym usługodawcą jest Wnioskodawca, a odbiorcą usług teatr, z którym Wnioskodawca podpisał umowy na prezentacje spektakli w siedzibie usługobiorcy.

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Stawka podatku na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku VAT wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 93, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w samej ustawie, jak również w aktach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy. W ww. załączniku, zwolnieniem od podatku od towarów i usług objęto m.in. wymienione w poz. 11 usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 92 usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem usług (o których mowa w punktach 1-8), które nie podlegają zwolnieniu. W punkcie 4 powyższego wyłączenia wymieniono - wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 9234.11, 92.34.12) oraz wstęp na imprezy sportowe

Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 2 cyt. ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W poz. 156 załącznika Nr 3 do ustawy wymienione zostały usługi rozrywkowe pozostałe (ex 92.3) - wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy:

1.

w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2)

2.

związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10)

3.

świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11 i 92.32.12).

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca współpracuje z innym teatrem w zakresie współprodukcji i eksploatacji spektakli teatralnych. Zasady współpracy, w tym podział obowiązków stron umowy, reguluje umowa zawierana oddzielnie dla każdego spektaklu. Zasady podziału wpływów ze sprzedaży oraz sprzedaży biletów wstępu reguluje odrębna umowa zawarta bezterminowo. W oparciu o zawarte umowy podział obowiązków między stronami sprowadza się do tego, że Wnioskodawca ma obowiązek m.in. przygotowania i wystawienia spektaklu teatralnego, zaś drugi teatr ma obowiązek m.in. udostępniania sali widowiskowej oraz obsługę widowni (rozumianej jako prowadzenie sprzedaży biletów na spektakle). Strona zawartej umowy odpowiedzialna za sprzedaż biletów jest zobowiązana wypłacić Wnioskodawcy należność w wysokości procentowego udziału we wpływach ze sprzedaży biletów.

Z przedłożonego wniosku wynika zatem, że Wnioskodawca otrzymując opłatę ryczałtową określoną w umowie z drugim teatrem nie pobiera opłat za wstęp w postaci biletów na organizowane imprezy kulturalne. Fakt powiązania wynagrodzenia z przychodami ze sprzedaży biletów pozostaje w przedmiotowej sprawie bez znaczenia.

Zatem świadczone przez Wnioskodawcę usługi kulturalne, sklasyfikowane przez Wnioskodawcę do PKWiU 92.31.2, polegające na wystawieniu spektakli na zlecenie innego teatru korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z załącznikiem Nr 4 poz. 11 do ustawy o VAT.

Należy dodatkowo zaznaczyć, że Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowej klasyfikacji PKWiU dla wykonywanych przez Wnioskodawcę usług. Nadmienić należy, iż obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania wyrobu lub usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Zatem to Wnioskodawca ma obowiązek i ponosi ryzyko prawidłowego sklasyfikowania czynności polegających na przygotowaniu i wystawieniu spektaklu na deskach innego teatru, a w razie wątpliwości może zwrócić się w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Jednocześnie wskazać należy, że tut. organ nie ustosunkował się do kwestii prawidłowości zapisu na fakturze, gdyż Wnioskodawca zobowiązany jest sam sklasyfikować jaką świadczy usługę i umieścić jej prawidłową nazwę na tym dokumencie zgodnie z § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.)

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym tj. stanu prawnego obowiązującego do dnia 30 listopada 2008 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl