IBPP2/443-912/11/ICz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-912/11/ICz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2011 r. (data wpływu 9 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy w związku z realizacją zadania inwestycyjnego, polegającego na dostosowaniu dojść ewakuacyjnych w budynku do aktualnie obowiązujących wymogów, Biblioteka ma prawo do proporcjonalnego odliczenia podatku VAT naliczonego - określonego na fakturach zakupu, dotyczących przedmiotowej inwestycji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 sierpnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług

w zakresie uznania czy w związku z realizacją zadania inwestycyjnego, polegającego na dostosowaniu dojść ewakuacyjnych w budynku do aktualnie obowiązujących wymogów, Biblioteka ma prawo do proporcjonalnego odliczenia podatku VAT naliczonego - określonego na fakturach zakupu, dotyczących przedmiotowej inwestycji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Biblioteka Publiczna będąca samorządową instytucją kultury, działa na podstawie:

1.

ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz. U. z 1997 r. Nr 85, poz. 539 z późn. zm.),

2.

ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r.Nr 13, poz. 123),

3.

statutu nadanego przez organizatora.

Biblioteka posiada osobowość prawną i jest wpisana do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez organizatora - Województwo.

Działalność statutowa Biblioteki jest działalnością kulturalną, służącą zaspokajaniu potrzeb oświatowych, kulturalnych i informacyjnych społeczeństwa oraz upowszechnianiu wiedzy i kultury.

Zgodnie z ustawą o bibliotekach, usługi bibliotek publicznych są ogólnie dostępne i bezpłatne. Biblioteka w ramach działalności statutowej może pobierać opłaty wyłącznie ustawowo określone (za usługi informacyjne, bibliograficzne, reprograficzne, wypożyczenia międzybiblioteczne, wypożyczenia materiałów audiowizualnych, w formie kaucji za wypożyczone materiały biblioteczne, za nieterminowy zwrot wypożyczonych materiałów bibliotecznych oraz za uszkodzenie, zniszczenie lub niezwrócenie materiałów bibliotecznych). Wysokość pobieranych opłat nie może przekraczać obowiązującego limitu ustawowego - kosztów wykonania usługi. Pobierane opłaty nie stanowią źródła zarobkowania, lecz mają charakter rekompensacyjny. Działalność statutowa Biblioteki jest działalnością kulturalną zwolnioną od podatku VAT (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług).

W ramach świadczonych przez Bibliotekę usług, można wyróżnić:

1.

usługi statutowe - odpłatne, zwolnione z podatku VAT (opłaty określone ustawowo),

2.

usługi statutowe - nieodpłatne, niepodlegające opodatkowaniu VAT (m.in. udostępnianie zbiorów bibliotecznych),

3.

usługi komercyjne - świadczone odpłatnie, podlegające opodatkowaniu VAT (wg stosownej stawki).

Oprócz działalności statutowej Biblioteka prowadzi działalność uboczną - komercyjną, obejmującą głównie wynajem pomieszczeń, usługi reklamowe, refundacje kosztów zużytej energii i usług telekomunikacyjnych. Dochód z działalności komercyjnej jest przeznaczany w całości na dofinansowanie działalności statutowej.

Budynek Biblioteki wykorzystywany jest zarówno do prowadzenia działalności statutowej (zwolnionej i niepodlegającej VAT), jak również działalności gospodarczej (podlegającej VAT).

Biblioteka odrębnie określa kwoty podatku naliczonego, wg podziału na czynności:

1.

w stosunku do których przysługuje jej częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego - są to koszty związane zarówno z działalnością komercyjną, jak i statutową - ogólnozakładowe o charakterze administracyjnym, związane z utrzymaniem budynku (media, usługi telekomunikacyjne, konserwacja urządzeń, przeglądy techniczne, ochrona mienia, artykuły elektryczne, itp.). Z przyczyn obiektywnych, nie jest możliwe jednoznaczne przyporządkowanie wskazanych kosztów do poszczególnych rodzajów działalności - podatek VAT odliczany jest częściowo przy zastosowaniu współczynnika proporcji,

2.

w stosunku do których nie przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego - są to koszty związane z działalnością statutową - zwolnioną i niepodlegającą VAT. Od zakupów związanych wyłącznie z działalnością statutową, podatek VAT nie jest odliczany w ogóle.

Obecnie Biblioteka rozpoczęła realizację inwestycji, polegającą na dostosowaniu dojść ewakuacyjnych w budynku do aktualnie obowiązujących przepisów. Prace inwestycyjne polegać będą na wymianie wewnętrznej stolarki wygradzającej drogi ewakuacyjne (wymiana drewnianych wewnętrznych drzwi i zestawów okienno-drzwiowych na przeciwpożarowe o wymaganej odporności). Zakres inwestycji obejmie trzy kondygnacje budynku, na których prowadzona jest działalność statutowa (pomieszczenia wypożyczalni i czytelni) oraz komercyjna - wynajem pomieszczeń (punkt gastronomiczny, punkt usług kserograficznych, lokale mieszkalne, pokoje gościnne). Rozpoczęta inwestycja jest realizacją zaleceń Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej (KM PSP) w celu spełnienia wymogów bezpieczeństwa, zgodnych z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Realizacja przedmiotowej inwestycji jest warunkiem koniecznym do uzyskania zezwolenia od KM PSP na dalsze użytkowanie budynku i w konsekwencji kontynuację dotychczasowego zakresu działalności statutowej i komercyjnej Biblioteki.

Odliczanie proporcjonalne podatku VAT:

Ustalanie współczynnika proporcji odliczenia podatku VAT na podstawie przychodów uzyskanych w 2010 r.:

1.

dotacja podmiotowa od organizatora - 6.353.500 zł

2.

pozostałe dotacje celowe z budżetu i dofinansowania realizacji projektów statutowych

* w tym - opłaty za nieterminowy zwrot materiałów bibliotecznych - 786.317 zł,

* w tym - opłaty za zagubione zbiory - 600 zł.

Wykluczając z przychodów pozycje nie stanowiące w myśl przepisów ustawy o podatku VAT obrotu (dotacje z budżetu, opłaty za nieterminowy zwrot materiałów bibliotecznych, opłaty za zagubione zbiory), wskaźnik proporcji odliczenia podatku VAT wynosi 58%, wg poniższej szczegółowej kalkulacji:

1.

obrót opodatkowany (poz. 4) -172.162 zł

2.

obrót zwolniony: 912.071 zł - (786.317 zł + 600 zł) = 125.154 zł

* przychody zwolnione: (poz. 3) (8.301 zł + (poz. 5) 903.770 zł) = 912.071 zł

* opłaty za nieterminowy zwrot materiałów bibliotecznych - 786.317 zł

* opłaty za zagubione zbiory 600 zł

3.

łączny obrót 172.162 zł +125.154 zł = 297.316 zł

Współczynnik proporcji odliczenia: 172.162 zł / 297.316 zł = 57,90% = 58%

Otrzymane przez Bibliotekę dotacje nie są związane z konkretną ilością i wartością świadczonych usług (nie stanowią dopłaty bezpośrednio związanej z ceną towarów i usług), przeznaczone są na pokrycie kosztów prowadzenia działalności statutowej. Dotacje te, w myśl przepisów ustawy o podatku VAT nie podlegają opodatkowaniu, gdyż mają na celu dofinansowanie działalności bieżącej i nie są uzależnione od ilości i wartości świadczonych usług.

Opłaty za nieterminowy zwrot materiałów bibliotecznych oraz za zagubione zbiory mają charakter kary umownej, za nieprzestrzeganie uprzednio zaakceptowanych warunków korzystania z usług Biblioteki - określonych w regulaminie. Przedmiotowe opłaty nie stanowią należności za świadczone usługi (udostępnianie zbiorów bibliotecznych jest nieodpłatne), lecz stanowią sankcję ustawowo dopuszczoną, jako narzędzie dyscyplinujące użytkownika do przestrzegania zasad korzystania z usług Biblioteki w zakresie terminowości i należytej dbałości o zbiory biblioteczne.

Usługi bibliotek publicznych (zgodnie z art. 14 ust. 1-2 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach) są ogólnie dostępne i bezpłatne, za wyjątkiem poboru opłat określonych ustawowo, których wysokość nie może przekraczać kosztów świadczenia usług. Nieodpłatna działalność statutowa Biblioteki nie generuje żadnego obrotu i nie ma odzwierciedlenia w obrotach, które są podstawą do obliczenia współczynnika proporcji odliczenia podatku VAT.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 1):

Czy w związku z realizacją zadania inwestycyjnego, polegającego na dostosowaniu dojść ewakuacyjnych w budynku do aktualnie obowiązujących wymogów, Biblioteka ma prawo do proporcjonalnego odliczenia podatku VAT naliczonego - określonego na fakturach zakupu, dotyczących przedmiotowej inwestycji.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Podatek VAT naliczony określony na fakturach zakupu, otrzymanych w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji, podlega odliczeniu w zakresie jakim istnieje związek pomiędzy poniesionymi wydatkami a czynnościami opodatkowanymi. W przedstawionym stanie faktycznym Biblioteka wykazała, że istnieje związek pomiędzy ponoszonymi nakładami inwestycyjnymi a działalnością opodatkowaną, jednakże nie ma możliwości jednoznacznego przypisania wydatków do działalności opodatkowanej i zwolnionej, w związku z czym naliczony podatek VAT podlega częściowemu odliczeniu - wg współczynnika proporcji odliczenia.

Podstawa prawna ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie:

* art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) (zwolnienie działalności statutowej Biblioteki z podatku VAT),

* art. 86 ust. 1

* art. 90 ust. 1-2.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, w zakresie pytania nr 1, uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści powyższego przepisu wynika, że odliczenie podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym czynnym podatnikom podatku od towarów i usług, jeżeli nabyte towary i usługi służą czynnościom opodatkowanym, tzn. czynnościom, które generują podatek należny.

Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług:

* wykorzystywanych do czynności nie objętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),

* wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, nie mniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.

W przypadku, gdy podatnik dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, zastosowanie znajdują przepisy art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Artykuł 90 ust. 4 ustawy stanowi, iż proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności (art. 90 ust. 5 ustawy), a także obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 37-41, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie (art. 90 ust. 6 ustawy).

Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2011 r. w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;

nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2

Natomiast w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. nadanym ustawą z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332) art. 90 ust. 10 stanowi, iż w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Zatem, dokonując analizy cyt. wyżej przepisów stwierdzić należy, iż na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ustawy.

Podsumowując z ww. przepisów wynikają 2 zasady tj. zasada iż, prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje tylko w części, w której podatek ten służy sprzedaży opodatkowanej i zasada ustalenia podatku naliczonego do odliczenia w sytuacji gdy podatnik realizuje sprzedaż opodatkowaną i zwolnioną.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z opisu sprawy wynika, iż Biblioteka Publiczna jest samorządową instytucją kultury. Działalność statutowa Biblioteki jest działalnością kulturalną, służącą zaspokajaniu potrzeb oświatowych, kulturalnych i informacyjnych społeczeństwa oraz upowszechnianiu wiedzy i kultury.

Zgodnie z ustawą o bibliotekach, usługi bibliotek publicznych są ogólnie dostępne i bezpłatne. Biblioteka w ramach działalności statutowej może pobierać opłaty wyłącznie ustawowo określone (za usługi informacyjne, bibliograficzne, reprograficzne, wypożyczenia międzybiblioteczne, wypożyczenia materiałów audiowizualnych, w formie kaucji za wypożyczone materiały biblioteczne, za nieterminowy zwrot wypożyczonych materiałów bibliotecznych oraz za uszkodzenie, zniszczenie lub niezwrócenie materiałów bibliotecznych). Wysokość pobieranych opłat nie może przekraczać obowiązującego limitu ustawowego - kosztów wykonania usługi. Pobierane opłaty nie stanowią źródła zarobkowania, lecz mają charakter rekompensacyjny. Działalność statutowa Biblioteki jest działalnością kulturalną zwolnioną od podatku VAT (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług).

W ramach świadczonych przez Bibliotekę usług, można wyróżnić:

1.

usługi statutowe - odpłatne, zwolnione z podatku VAT (opłaty określone ustawowo),

2.

usługi statutowe - nieodpłatne, niepodlegające opodatkowaniu VAT (m.in. udostępnianie zbiorów bibliotecznych),

3.

usługi komercyjne - świadczone odpłatnie, podlegające opodatkowaniu VAT (wg stosownej stawki).

Oprócz działalności statutowej Biblioteka prowadzi działalność uboczną - komercyjną, obejmującą głównie wynajem pomieszczeń, usługi reklamowe, refundacje kosztów zużytej energii i usług telekomunikacyjnych. Dochód z działalności komercyjnej jest przeznaczany w całości na dofinansowanie działalności statutowej.

Budynek Biblioteki wykorzystywany jest zarówno do prowadzenia działalności statutowej (zwolnionej i niepodlegającej VAT), jak również działalności gospodarczej (podlegającej VAT).

Obecnie Biblioteka rozpoczęła realizację inwestycji, polegającą na dostosowaniu dojść ewakuacyjnych w budynku do aktualnie obowiązujących przepisów. Prace inwestycyjne polegać będą na wymianie wewnętrznej stolarki wygradzającej drogi ewakuacyjne (wymiana drewnianych wewnętrznych drzwi i zestawów okienno-drzwiowych na przeciwpożarowe o wymaganej odporności). Zakres inwestycji obejmie trzy kondygnacje budynku, na których prowadzona jest działalność statutowa (pomieszczenia wypożyczalni i czytelni) oraz komercyjna - wynajem pomieszczeń (punkt gastronomiczny, punkt usług kserograficznych, lokale mieszkalne, pokoje gościnne). Rozpoczęta inwestycja jest realizacją zaleceń Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej (KM PSP) w celu spełnienia wymogów bezpieczeństwa, zgodnych z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Realizacja przedmiotowej inwestycji jest warunkiem koniecznym do uzyskania zezwolenia od KM PSP na dalsze użytkowanie budynku i w konsekwencji kontynuację dotychczasowego zakresu działalności statutowej i komercyjnej Biblioteki.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa podatkowego w kontekście przedstawionych okoliczności sprawy należy stwierdzić, iż inwestycja polegająca na dostosowaniu dojść ewakuacyjnych budynku biblioteki do obowiązujących przepisów w zakresie bezpieczeństwa przeciwpożarowego ma związek z prowadzoną przez Bibliotekę działalnością gospodarczą, zatem i wydatki poniesione w tym celu, mają wpływ na realizowaną przez Bibliotekę sprzedaż opodatkowaną, zwolnioną i niepodlegającą.

Zatem w rozpatrywanej sprawie, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z ww. wydatkami (tj. w zakresie inwestycji polegającej na dostosowaniu dojść ewakuacyjnych budynku biblioteki do obowiązujących przepisów w zakresie bezpieczeństwa przeciwpożarowego), jednakże wyłącznie w części, w jakiej wykorzystywane są one do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca posiada trzy rodzaje przychodów:

* przychody opodatkowane,

* przychody zwolnione,

* przychody niepodlegające ustawie o VAT.

Podatek naliczony od towarów i usług związanych z przychodami opodatkowanymi Wnioskodawca rozlicza w całości. Natomiast problem nasuwa się w przypadku odliczenia podatku naliczonego związanego z pozostałymi przychodami.

Na podstawie cyt. wyżej art. 90 ust. 1 ustawy o VAT występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Wnioskodawca ponosi bowiem koszty związane z realizacją inwestycji dot. budynku Biblioteki oraz w zakresie innych kosztów związanych z działalnością Biblioteki.

Z wniosku wynika, iż wydatki te są związane z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, zwolnionymi od podatku VAT oraz czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem w sytuacji gdy podatnik wykonuje czynności mieszczące się w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku VAT (czynności opodatkowane

i zwolnione) oraz pozyskuje przychody z innych źródeł niż działalność gospodarcza (niepodlegające podatkowi VAT) zdaniem tut. organu, mając na uwadze regulacje zawarte w przepisie art. 86 ust. 1 i art. 90 ust. 1 i 2 ustawy, należy zastosować dwuetapowy podział uzyskanych przychodów.

Wnioskodawca, mając na uwadze zasadę wynikającą z art. 86 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, winien dokonać rozdziału poniesionych wydatków na te które dotyczą wykonywanych przez niego czynności niepodlegających podatkowi od towarów i usług oraz te które dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu. Przy czym odliczeniu podlega jedynie podatek naliczony od tych wydatków, które dotyczą czynności opodatkowanych. W przypadku wydatków, które Wnioskodawca ponosi w związku z wykonywaniem czynności niepodlegających podatkowi od towarów i usług oraz jednocześnie czynności podlegających opodatkowaniu, w celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego Wnioskodawca winien przyporządkować w odpowiednich częściach podatek naliczony wynikający z faktur zakupu poszczególnym kategoriom działalności niepodlegającej opodatkowaniu i działalności podlegającej opodatkowaniu w oparciu o miarodajny i uzasadniony klucz podziału. Wskazać należy, że wyboru tego klucza powinien dokonać sam Wnioskodawca, uwzględniając np. specyfikę działalności.

Następnie w odniesieniu do wyodrębnionych w ten sposób zakupów związanych z działalnością podlegająca opodatkowaniu Wnioskodawca winien zastosować regulacje określone w art. 90 ustawy o VAT tzn. przyporządkować w odpowiednich częściach podatek naliczony wynikający z faktur zakupu w oparciu o proporcję ustaloną w myśl art. 90 ust. 3 ustawy.

Powyższe rozliczenie dopiero pozwoli na prawidłową realizację prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną.

Zatem Wnioskodawca dokonując proporcjonalnego odliczenia podatku VAT naliczonego określonego na fakturach zakupu, dotyczących przedmiotowej inwestycji, winien dokonać obliczenia proporcji według sposobu przedstawionego powyżej.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy odnoszące się do pytania oznaczonego we wniosku jako nr 1, iż podatek naliczony podlega rozliczeniu w oparciu o proporcję ustaloną w odniesieniu do sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej jest nieprawidłowe. Jak wykazano wyżej przy ustaleniu prawa do odliczenia podatku naliczonego należy brak pod uwagę również czynności niepodlegające opodatkowaniu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ocena stanowiska Wnioskodawcy dotycząca zagadnień objętych pytaniami nr 2 i 3 będzie przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl