IBPP2/443-91/08/RSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-91/08/RSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 stycznia 2008 r. (data wpływu 5 lutego 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług usługi transportu międzynarodowego świadczonej poza krajem oraz na terenie Polski - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług usługi transportu międzynarodowego świadczonej poza krajem oraz na terenie Polski.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi jednoosobowo jako osoba fizyczna działalność gospodarczą polegającą na transporcie międzynarodowym. Otrzymał od polskiego spedytora zlecenie transportowe na przewiezienie towaru z Berlinu do Ż., gdzie towar został przeładowany na wagony i następnie wywieziony na Ukrainę. Otrzymał od spedytora dokument CMR, który w poz. 3 zawiera miejsce przeznaczenia towaru: Ukraina Via Medica, a w pozycji 4 miejsce załadowania: Berlin Germany. W pozycji 6 napisano m.in. przeładowano na wagon o określonym numerze. Otrzymał także potwierdzony przez Urząd Celny druk SMGS świadczący o wyjeździe towaru poza Unią Europejską. Wnioskodawca nie posiada dokumentu SAD.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w stosunku do przedstawionej w pkt 50 sytuacji Wnioskodawca może zastosować stawkę "nie podlega" na trasie Berlin - granica Polski i stawkę 0% na trasie granica Polski - Ż....

Zdaniem Wnioskodawcy w art. 83 ust. 5 ustawy o VAT wymieniono rodzaje dokumentów stanowiących dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego, od których posiadania uzależnione jest prawo do zastosowania stawki 0% w transporcie międzynarodowym. W przypadku transportu przez przewoźnika lub spedytora towarów, będą to: list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora). Zdaniem Wnioskodawcy opisane zdarzenie spełnia wszystkie przesłanki transportu międzynarodowego, dlatego mając na uwadze, że transport jest związany i służy wykonaniu czynności związanej z wywozem towarów poza Wspólnotę i ponieważ koszty tego transportu wejdą w skład wartości celnej towaru na Ukrainie (zostaną opodatkowane podatkiem ukraińskim) zastosowanie do sprzedaży tych usług stawki "nie podlega poza Polską" i 0% na terenie Polski jest prawidłowe. Nie byłoby zasadne opodatkowanie transportu w Polsce stawką 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w przypadku świadczenia usług transportowych miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

a.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,

b.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

c.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

d.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Z analizy powyższych przepisów prawa podatkowego wynika, że transport międzynarodowy towarów jest to transport, który m.in. rozpoczyna się z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

W omawianym przypadku trasa transportu rozpoczyna się z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju (Niemcy) do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty (Ukraina) i przebiega przez terytorium kraju, a tym samym spełnia kryteria transportu międzynarodowego (art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. d).Zatem, mając na uwadze art. 27 ust. 2 pkt 2 oraz art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, odcinek trasy przebiegający na terytorium Polski, opodatkowany będzie stawką 0% na podstawie ww. przepisów. Natomiast pozostała część tej usługi wykonywana na odcinkach trasy przebiegających poza granicami kraju podlega opodatkowaniu w państwie, którego dany odcinek trasy dotyczy według zasad tam obowiązujących.

Zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowanie usług transportu międzynarodowego stawką preferencyjną 0% wymaga odpowiedniego ich udokumentowania. Dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia tych usług są - w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2.

Reasumując, usługi transportu międzynarodowego podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 0% - w części usługi wykonanej na terytorium Polski pod warunkiem posiadania dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 ww. ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest w posiadaniu dokumentu CMR, z którego wynika miejsce przeznaczenia towaru (Ukraina Via Medica) i miejsce załadowania (Berlin Germany) oraz potwierdzony przez Urząd Celny druk SMGS świadczący o wyjeździe towaru poza Unią Europejską.

Tak więc, w tak opisanym stanie faktycznym należy uznać, iż Wnioskodawca posiada dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 ww. ustawy.

Tym samym usługa świadczona poza krajem jest usługą niepodlegajacą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast usługa transportu międzynarodowego świadczona na odcinku w kraju podlega opodatkowaniu wg stawki 0%.

Należy także nadmienić, iż podnoszony przez Wnioskodawcę argument, że koszty transportu wejdą w skład wartości celnej towaru na Ukrainie (zostaną opodatkowane podatkiem ukraińskim) pozostaje bez znaczenia w zaistniałej sytuacji dla możliwości zastosowania przez Wnioskodawcę stawki podatku VAT w wysokości 0%.

Mając na uwadze powyższe, należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Jednocześnie należy zauważyć, iż na odcinkach poza krajem usługa ta podlega rozliczeniu na terenie tych państw przez które przebiegała trasa transportu - według przepisów obowiązujących w tych krajach, z uwzględnieniem pokonanych odległości. O ewentualnej konieczności rejestracji podatkowej przewoźników w tych krajach, w celu rozliczenia podatku, decydują ich wewnętrzne regulacje.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku - Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl