IBPP2/443-91/07/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-91/07/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana W. przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2007 r. (data wpływu 6 września 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 października 2007 r. (data wpływu 6 listopada 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nagrody pieniężnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nagrody pieniężnej. Wniosek ten został uzupełniony pismem z dnia 31 października 2007 r. (data wpływu 6 listopada 2007 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP2/443-91/07/EJ z dnia 23 października 2007 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku od towarów i usług, rozlicza się na zasadach ogólnych prowadząc podatkową książkę przychodów i rozchodów. Świadczy usługi transportowe i marketingowe w przeważającej części roku na rzecz jednego podmiotu, a wygrana w konkursie jaką otrzymuje mogłaby wchodzić w zakres działalności Wnioskodawcy. Na wpłaty na konto z tytułu wygranej w konkursie - nagroda za etap - nie były wystawiane faktury VAT, natomiast przychód z wygranej Wnioskodawca rozlicza z tytułu podatku dochodowego w miesiącu otrzymania wpływu na konto firmowe płacąc podatek dochodowy według skali podatkowej do 20-tego następnego miesiąca. Organizatorem akcji promocyjnej jest agencja reklamowa, która działa na zlecenie firmy produkcyjnej. Akcja jest prowadzona w punktach dystrybucyjnych i hurtowniach dystrybucyjnych. Organizator akcji dopuszcza jednego "koordynatora" z jednego punktu dystrybucyjnego. Wnioskodawca jest uczestnikiem ww. akcji jako koordynator. Akcja jest podzielona na etapy. Zawierają się one w odpowiednich miesiącach od pierwszego do ostatniego dnia miesiąca np. 1 etap: od 1 marca 2007 r. do 31 marca 2007 r. Przedmiotem akcji jest wyłonienie jednego koordynatora spośród innych biorących udział koordynatorów. Koordynator przesyła zestawienia wartości sprzedaży netto towarów producenta z danego punktu dystrybucyjnego po zakończeniu danego etapu czyli miesiąca. Następnie koordynator otrzymuje punkty za sprzedaż produktów w danym etapie, dostępnych na rynku w czasie trwania akcji. Punkty są naliczane na zasadzie np. 1 punkt za każde 300 zł. Za otrzymane - uzbierane punkty - zostaje przyznana nagroda. Nagrody są tylko pieniężne i przekazywane są wyłącznie przelewem bankowym po zakończeniu każdego miesiąca etapu akcji, najpóźniej do ostatniego kolejnego miesiąca. Za datę przekazania nagrody przyjmuje się datę wykonania przez Organizatora przelewu bankowego na firmowe konto bankowe. Organizator przekazuje nagrody w pełnej wysokości bez potrącenia należnego podatku dochodowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Wnioskodawca był zobowiązany do zapłaty podatku VAT w 2006 r., a także w 2007 r. z otrzymanych co miesiąc wpłat na konto firmowe z tytułu wygranej w konkursie.

2.

Czy należy korygować deklaracje VAT-7 za bieżący i ubiegły rok a także w jakiej pozycji deklaracji VAT-7 winny być ujęte kwoty do opodatkowania za poszczególne miesiące i w jakiej wysokości należy odprowadzić należny podatek.

Zdaniem Wnioskodawcy nie powinien on być zobowiązany do zapłaty podatku VAT, ponieważ jako uczestnik akcji nie działa jako usługodawca. Powyższa akcja jest określona regulaminem Organizatora i nie jest "grą losową", "loterią fantową", "zakładem wzajemnym" ani "loterią promocyjną", których wynik zależy od przypadku (prowadzenie losowania) w rozumieniu art. 2 ustawy z 29 lipca 1992 r. o grach losowych i zakładach wzajemnych (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 4, poz. 27 z późn. zm.) Ponadto akcja ta ma za zadanie wpływać poprzez handlowców, dystrybutorów na dotarcie do jak największej ilości punktów sprzedaży detalicznej, a co za tym idzie zwiększenie sprzedaży od dystrybutora, zwiększenie produkcji przez producenta. Jeżeli te warunki zostaną spełnione to firma reklamowa organizująca tę akcję czyli Organizator akcji wywiązuje się z ustaleń z producentem i ma podstawę do wypłaty nagród.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT). Natomiast przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawy

- zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku VAT.

W myśl art. 8 ust. 3 ww. ustawy o podatku od towarów i usług usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Uwzględniając powyższe, każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usług. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powoływanej ustawy.

Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe wypłaconych premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

W praktyce występują również sytuacje, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premia ta nie jest związana z żadną konkretną dostawą. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca wybrany jako "koordynator" jest uczestnikiem akcji prowadzonej w punktach dystrybucyjnych i hurtowniach dystrybucyjnych. Organizatorem akcji jest agencja reklamowa działająca w imieniu firmy produkcyjnej. Koordynator przesyła zestawienia wartości sprzedaży netto towarów producenta z danego punktu dystrybucyjnego po zakończeniu każdego miesiąca. Następnie otrzymuje punkty za sprzedaż produktów w danym etapie, dostępnych na rynku w czasie trwania akcji. Punkty naliczane są na zasadzie np. 1 punkt - 300 zł. Za otrzymane punkty zostaje przyznana nagroda w formie pieniężnej, wypłacana na konto bankowe Wnioskodawcy.

Zatem należy uznać, iż w przedmiotowej sprawie premia pieniężna jest ściśle uzależniona od określonego zachowania Wnioskodawcy. Otrzymanie przedmiotowej premii jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się Wnioskodawcy w stosunku do firmy produkcyjnej. Zachowanie Wnioskodawcy stanowi w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz firmy produkcyjnej. Jako zapłatę za wykonaną usługę podatnik otrzymuje bonus w postaci premii pieniężnej. W świetle powyższego zachowanie Wnioskodawcy polegające na osiąganiu wysokich obrotów (wartości sprzedaży) towarów producenta należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i opodatkować podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o podatku VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 - 12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Ponadto zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W związku z powyższym w przedmiotowej sytuacji otrzymanie premii pieniężnej podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. według stawki 22% stawki podatku VAT, oraz winno być udokumentowane poprzez wystawienie przez świadczącego usługę - Wnioskodawcę faktury VAT na rzecz nabywcy usług - kontrahenta wypłacającego premię pieniężną.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tej kwestii jest nieprawidłowe.

W związku z powyższym stanowiskiem Wnioskodawca winien skorygować deklaracje VAT-7 za miesiące, w których otrzymał premie pieniężne, a nie wystawił faktur VAT i nie odprowadził podatku należnego z tytułu wykonanych usług.

Wskazać należy, że w myśl art. 81 § 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl