IBPP2/443-905/09/WN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-905/09/WN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2009 r. (data wpływu 5 listopada 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 grudnia 2009 r. (data wpływu 22 grudnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku dla dostawy sprzętu przeciwpożarowego dla jednostek ochotniczej straży pożarnej za pośrednictwem urzędu gminy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku dla dostawy sprzętu przeciwpożarowego dla jednostek ochotniczej straży pożarnej za pośrednictwem urzędu gminy.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 grudnia 2009 r. (data wpływu 22 grudnia 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 16 grudnia 2009 r. znak: IBPP2/443-905/09/WN.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest producentem węży pożarniczych, które zgodnie z art. 41 ust. 10 i załącznikiem nr 3 poz. 131 ustawy o podatku od towarów i usług sprzedaje dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej. Do spółki wpływają zamówienia od Urzędów Gminy, które zamawiają węże dla jednostek OSP ze swojego terenu (jedno zamówienie z przeznaczeniem dla kilkunastu jednostek). Urzędy Gminy żądają wystawienia faktury na siebie (są oni płatnikiem) z zastosowaniem stawki VAT 7%.

Gminy tłumaczą się tym, że zgodnie z Ustawą o Samorządzie Gminnym do ich zakresu zadań należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty między innymi ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wystawiając fakturę na Urząd Gminy Wnioskodawca ma prawo do zastosowania stawki VAT 7%, zaznaczając w dodatkowych informacjach, iż węże są przeznaczone na wyposażenie jednostek straży pożarnych, ewentualnie wymieniając poszczególne straże.

2.

Czy wystawiając fakturę na Urząd Gminy Wnioskodawca ma prawo do zastosowania stawki VAT 7%, jeśli gmina prześle załącznik potwierdzający przekazanie węży poszczególnym strażom.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w piśmie z dnia 22 grudnia 2009 r., ma on prawo do zastosowania 7% stawki podatku VAT do faktury wystawionej na Urząd Gminy, jeżeli z dodatkowych informacji wynika, iż węże są przeznaczone na wyposażenie jednostek straży pożarnych, ewentualne wymieniając poszczególne straże.

Ponadto Wnioskodawca uważa, iż ma prawo do zastosowania 7% stawki podatku VAT do faktury wystawionej na Urząd Gminy, jeśli gmina prześle załącznik potwierdzający przekazanie węży poszczególnym strażom.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku nr 3 do tej ustawy, w poz. 129-134, wymieniono towary pod ogólnym tytułem "Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej".

Natomiast art. 41 ust. 10 ww. ustawy stanowi warunek ograniczający stosowanie stawki 7% dla dostawy towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Stosowanie obniżonej - 7% stawki podatku - na podstawie art. 41 ust. 2 ww. ustawy przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:

1.

towar będący przedmiotem dostawy musi być wymieniony w poz. 129-134 załącznika do ustawy o VAT,

2.

dostawa jest dokonana na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,

3.

towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

Uwzględniając wymienione przepisy należy stwierdzić, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 7% uzależnione jest między innymi od faktu czy nabywca jest jednostką ochrony przeciwpożarowej.

Wyjaśnić należy, że zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380), jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:

1.

jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej,

1a) jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej,

2.

zakładowa straż pożarna,

3.

zakładowa służba ratownicza,

4.

gminna zawodowa straż pożarna,

4a) powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna,

5.

terenowa służba ratownicza,

6.

ochotnicza straż pożarna,

7.

związek ochotniczych straży pożarnych,

8.

inne jednostki ratownicze.

Z powyższego wynika, że jednostki samorządu terytorialnego nie są jednostkami ochrony przeciwpożarowej.

Jeżeli zatem nabywcą będzie urząd gminy stawką właściwą dla dostaw tych towarów będzie stawka 22% (na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT) bez względu na cel w jakim podmiot zakupuje te towary. W przypadku nabycia tych towarów (tekst jedn. wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy) bezpośrednio przez jednostkę ochrony przeciwpożarowej, właściwą stawką będzie stawka 7%, pod warunkiem, że towary te będą służyć ochronie przeciwpożarowej, co może wynikać między innymi ze złożonego zamówienia na te towary, przy czym nieistotnym jest fakt, kto będzie płatnikiem wymienionym w fakturze dokumentującej ich zakup.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest producentem węży pożarniczych, które zgodnie z art. 41 ust. 10 i załącznikiem nr 3 poz. 131 ustawy o podatku od towarów i usług sprzedaje dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej. Do spółki wpływają zamówienia od Urzędów Gminy, które zamawiają węże dla jednostek OSP ze swojego terenu (jedno zamówienie z przeznaczeniem dla kilkunastu jednostek). Urzędy Gminy żądają wystawienia faktury na siebie (są oni płatnikiem) z zastosowaniem stawki VAT 7%.

Wnioskodawca wskazał, iż Gminy tłumaczą się tym, że zgodnie z Ustawą o Samorządzie Gminnym do ich zakresu zadań zależy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty między innymi ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe i powołane wyżej przepisy wskazać należy, że jeżeli nabywcą specjalistycznego wyposażenia dla jednostek straży pożarnej będzie Gmina, stawką podatku właściwą dla tej dostawy będzie - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - stawka w wysokości 22%, bez względu na cel tego zakupu.

Zastosowanie stawki 7% jest możliwe w przypadku nabycia tego wyposażenia bezpośrednio przez jednostkę straży pożarnej pod warunkiem, że będzie ono służyć ochronie przeciwpożarowej. Bez znaczenia pozostaje tutaj fakt kto będzie płatnikiem wymienionym w fakturze dokumentującej jego zakup.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, że jeżeli z dodatkowych informacji wynika iż węże są przeznaczone na wyposażenie jednostek straży pożarnych (wymieniając poszczególne straże) lub gmina prześle załącznik potwierdzający przekazanie węży poszczególnym strażom, Wnioskodawca ma prawo do zastosowania 7% stawki podatku VAT do faktury wystawionej na Urząd Gminy, należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl