IBPP2/443-903/08/JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-903/08/JJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2008 r. (data wpływu 29 września 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 grudnia 2008 r. (data wpływu 8 grudnia 2008 r.) oraz pismem z dnia 12 grudnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy wcześniejsza spłata wszystkich opłat leasingowych i przeniesienie praw własności będzie miała wpływ na rozliczenie podatku VAT- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy wcześniejsza spłata wszystkich opłat leasingowych i przeniesienie praw własności będzie miała wpływ na rozliczenie podatku VAT.

W dniu 8 grudnia 2008 r. zostało złożone uzupełnienie do ww. wniosku, będące odpowiedzią na wezwanie tutejszego organu z dnia 2 grudnia 2008 r. znak: IBPP2/443-903/08/JJ.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 grudnia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zawarł umowę leasingu finansowego na okres 5 lat. Przedmiotem umowy jest budynek oraz grunt. W umowie odrębnie określono wartość budynku i gruntu. Umowa zawiera postanowienie, że odpisów amortyzacyjnych w okresie umowy leasingu dokonuje korzystający. Zgodnie z postanowieniami umowy korzystający ma możliwość w każdym momencie dokonać skrócenia czasu trwania umowy poprzez dokonanie spłaty całości swoich zobowiązań wobec finansującego wynikających z harmonogramu spłat. Wnioskodawca chce skorzystać z możliwości wcześniejszego zakończenia umowy przez dokonanie spłaty wszystkich rat leasingowych w pełnej wysokości.

W odpowiedzi na wezwanie Wnioskodawca wyjaśnił, iż po zakończeniu umowy leasingowej nastąpi przeniesienie praw własności przedmiotu leasingu na Korzystającego. W umowie leasingowej będzie umieszczony następujący zapis: "Zakończenie umowy leasingu a następnie przeniesienie prawa własności przedmiotu leasingu nastąpi z chwilą zapłaty w pełnej wysokości wszystkich rat leasingowych i innych zobowiązań wobec finansującego ciążących na korzystającym (np. odsetek za nieterminowe płatności itp.) w tym, po zapłaceniu ceny wykupu, która składa się na ostatnią ratę. Finansujący zobowiązuje się, że po uiszczeniu przez Korzystającego wszelkich należności wraz z ceną wykupu przy braku jakichkolwiek zaległości względem Finansującego, dokona przeniesienia na rzecz Korzystającego własności przedmiotu leasingu...". Wnioskodawca oświadczył, iż przedmiot leasingu będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wcześniejsza spłata wszystkich opłat leasingowych i przeniesienie praw własności będzie miała wpływ na rozliczenie podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie występuje konieczność korygowania podatku dochodowego oraz podatku VAT zarówno przez finansującego jak i korzystającego, gdyż skrócenie umowy leasingu nie ma żadnego wpływu na ww. należności podatkowe.

Zdaniem Wnioskodawcy leasing finansowy jest traktowany na gruncie przepisów ustawy o podatku VAT (ustawa z dnia 11 marca 2004 r. Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) jako dostawa towarów.

W momencie zawarcia umowy leasingu finansowego oraz z chwilą wydania przedmiotu leasingu Spółka finansująca wystawiła Korzystającemu fakturę na całość należności. Finansujący rozliczył VAT należny od całej transakcji na zasadach ogólnych, natomiast Korzystający miał możliwość rozliczenia VAT-u naliczonego w momencie otrzymania faktury lub w następnym.

Wnioskodawca uważa, że wcześniejsza spłata nie wywiera żadnych skutków w podatku VAT, gdyż wydanie towaru Korzystającemu na podstawie leasingu finansowego należy traktować jak dostawę towaru.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., ostatnia zmiana Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320), zwaną dalej ustawą o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione.

Przez umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub inne umowy o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, rozumie się w myśl art. 7 ust. 9, umowy w wyniku, których, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający oraz umowy leasingu w rozumieniu tych przepisów, których przedmiotami są grunty.

Dostawą towarów jest więc wydanie towaru w ramach tylko takiej umowy leasingu (najmu, dzierżawy), w której przewidziano, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z zapłatą ostatniej raty prawo własności rzeczy zostanie przeniesione na korzystającego, a w wyniku takiej umowy zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający (tzw. leasing finansowy).

W świetle wyżej powołanych przepisów wydanie towarów w ramach umowy leasingu finansowego należy uznać za dostawę towarów. Skoro z punktu widzenia leasingodawcy wydanie towaru na podstawie umowy leasingu finansowego stanowi u leasingodawcy dostawę towaru to u leasingobiorcy należy ją traktować jako nabycie towaru.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, Wnioskodawca zawarł umowę leasingu finansowego na okres 5 lat. Przedmiotem umowy jest budynek oraz grunt. W umowie odrębnie określono wartość budynku i gruntu. Umowa zawiera postanowienie, że odpisów amortyzacyjnych w okresie umowy leasingu dokonuje korzystający. Zgodnie z postanowieniami umowy korzystający ma możliwość w każdym momencie dokonać skrócenia czasu trwania umowy poprzez dokonanie spłaty całości swoich zobowiązań wobec finansującego wynikających z harmonogramu spłat. Wnioskodawca chce skorzystać z możliwości wcześniejszego zakończenia umowy przez dokonanie spłaty wszystkich rat leasingowych w pełnej wysokości. Ponadto Wnioskodawca wyjaśnił, iż po zakończeniu umowy leasingowej nastąpi przeniesienie praw własności przedmiotu leasingu na Korzystającego. W umowie leasingowej będzie umieszczony następujący zapis: "Zakończenie umowy leasingu a następnie przeniesienie prawa własności przedmiotu leasingu nastąpi z chwilą zapłaty w pełnej wysokości wszystkich rat leasingowych i innych zobowiązań wobec finansującego ciążących na korzystającym (np. odsetek za nieterminowe płatności itp.) w tym, po zapłaceniu ceny wykupu, która składa się na ostatnią ratę. Finansujący zobowiązuje się, że po uiszczeniu przez Korzystającego wszelkich należności wraz z ceną wykupu przy braku jakichkolwiek zaległości względem Finansującego, dokona przeniesienia na rzecz Korzystającego własności przedmiotu leasingu...". Wnioskodawca oświadczył, iż przedmiot leasingu będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym, Wnioskodawcy w opisanym zdarzeniu przyszłym będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o cały podatek naliczony wynikający z faktur VAT wystawionych przez leasingodawcę.

Ponieważ jak już stwierdzono, leasing finansowy, w ramach którego umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione na korzystającego, w świetle art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy traktowany jest jak dostawa towarów - obowiązek podatkowy w przypadku tego rodzaju leasingu powstaje również jak przy innych dostawach, tzn. z chwilą wydania towaru, a ponieważ dostawa ta powinna być udokumentowana fakturą - z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru (art. 19 ust. 1 i 4 ustawy o VAT).

Zauważyć również należy, że w przypadku leasingu finansowego podstawa opodatkowania jest ustalana w oparciu o ogólną zasadę wyrażoną w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tą zasadą podstawą opodatkowania jest obrót, z tym, że obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Tym samym podstawą opodatkowania w leasingu finansowym jest suma wszystkich opłat leasingowych, pomniejszona o kwotę podatku. Specyfika tego typu dostawy polega na tym, iż kwota należna, o której mowa wyżej, jest pobierana przez finansującego w uzgodnionych terminach w ustalonych okresach rozliczeniowych, natomiast sam podatek jest płacony od całej kwoty należnej z chwilą powstania obowiązku podatkowego, tj. z dniem wystawienia faktury przez firmę leasingową.

W chwili zatem powstania obowiązku podatkowego z tytułu leasingu, opodatkowana zostaje cała wartość umowy leasingowej. Wystawiona zatem faktura powinna wykazywać podatek należny od całości świadczenia leasingodawcy, jak przy innej dostawie towaru. W myśl ogólnej zasady zawartej w art. 86 ust. 10 ustawy o VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Stosownie zaś do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a), kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 12 w przypadku otrzymania faktury, o której mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a) lub lit. c) przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel albo przed wykonaniem usługi, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem lub z chwilą wykonania usługi.

W świetle powyższego Wnioskodawca uzyska więc prawo do odliczenia całości podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej dostawę budynku i gruntu na podstawie umowy leasingu w momencie otrzymania faktury od leasingodawcy, ponieważ w przedmiotowym przypadku nie znajduje zastosowania cytowany przepis art. 86 ust. 12 ustawy o VAT.

Reasumując, wcześniejsza spłata wszystkich opłat leasingowych i przeniesienie praw własności nie będzie miało wpływu na rozliczenie podatku VAT, ani nie spowoduje konieczności korekty podatku VAT.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji, tj. według stanu prawnego obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl