IBPP2/443-90/09/ICz - Zwolnienie z podatku Vat usług mammograficznych wykonywanych przez podatnika pojazdem specjalnym.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 17 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-90/09/ICz Zwolnienie z podatku Vat usług mammograficznych wykonywanych przez podatnika pojazdem specjalnym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Firmy Przewozowo-Handlowej, przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2009 r. (data wpływu 3 lutego 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 stycznia 2009 r. (data wpływu 6 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia stawki podatku dla wykonywanych usług mammograficznych w samochodzie specjalistycznym (ambulatorium/laboratorium) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lutego 2009 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony w dniu 6 marca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia stawki podatku dla wykonywanych usług mammograficznych w samochodzie specjalistycznym (ambulatorium/laboratorium).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca posiada samochód zarejestrowany jako pojazd specjalny - ambulatorium/laboratorium służby zdrowia. Pojazd jest wyposażony w aparaturę medyczną do badań mammograficznych oraz aparaturę do obróbki zdjęć RTG, powierzoną przez Zleceniodawcę usług mammograficznych. Wnioskodawca zatrudnia na umowę - zlecenia technika medycznego do wykonywania i obróbki zdjęć mammograficznych. Wnioskodawca pojazdem tym wykonuje usługi medyczne mieszczące się w grupowaniu PKWiU 85.14.16-00.00 "Usługi świadczone przez laboratoria medyczne", zgodnie z informacją udzieloną przez Główny Urząd Statystyczny w Warszawie (kserokopia pisma została załączona do przedmiotowego wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wykonywane przez Wnioskodawcę usługi mammograficzne ww. pojazdem są zwolnione z podatku VAT, zgodnie z załącznikiem Nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług art. 43 ust. 1 zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy, zatem, w ocenie Wnioskodawcy, zgodnie z poz. 9 wymienionego załącznika usługi wykonywane przez niego są zwolnione od podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W świetle przepisów ustawy stawka podatku od towarów i usług zależy od określenia przedmiotu opodatkowania. Zgodnie bowiem z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT towary, w rozumieniu tej ustawy, to rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Dla prawidłowego określenia stawki podatku od towarów i usług w odniesieniu do czynności, które są usługami w rozumieniu przepisów art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, niezbędne jest zatem ustalenie symbolu PKWiU, gdyż ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Klasyfikacje te służą identyfikacji towarów i usług opodatkowanych stawkami niższymi niż 22% oraz zwolnionych od tego podatku.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast w art. 43 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy. Pod poz. 9 tego załącznika wymienione zostały usługi określone symbolem PKWiU ex 85 - Usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).

Oznaczenie w załączniku danej grupy "ex" oznacza, że stawka podatku odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania.

Z powyższego przepisu wynika, iż jedynie usługi weterynaryjne (PKWiU 85.2) - choć także zaliczone do usług w zakresie ochrony zdrowia - wyłączone zostały ze zwolnienia przedmiotowego od podatku od towarów i usług obejmującego omawiane usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU ex 85).

Jak wskazuje analiza grupowania statystycznego oznaczonego symbolem PKWiU 85, zakres przedmiotowy usług w zakresie ochrony zdrowia jest szeroki i obejmuje: usługi świadczone przez szpitale, usługi medyczne świadczone przez przychodnie i praktyki lekarskie, usługi stomatologiczne oraz usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego, pozostałe (w tym usługi położnych, pielęgniarek, fizykoterapeutów i innych osób zajmujących się usługami paramedycznymi, usługi pogotowia ratunkowego, usługi świadczone przez laboratoria medyczne oraz usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca posiada samochód zarejestrowany jako pojazd specjalny - ambulatorium/laboratorium służby zdrowia.

Pojazd jest wyposażony w aparaturę medyczną do badań mammograficznych oraz aparaturę do obróbki zdjęć RTG, powierzoną przez Zleceniodawcę usług mammograficznych. Wnioskodawca zatrudnia na umowę - zlecenia technika medycznego do wykonywania i obróbki zdjęć mammograficznych. Wnioskodawca pojazdem tym wykonuje usługi medyczne mieszczące się w grupowaniu PKWiU 85.14.16-00.00 "Usługi świadczone przez laboratoria medyczne", zgodnie z informacją udzieloną przez Główny Urząd Statystyczny w Warszawie.

W świetle powyższego, stwierdzić należy, iż usługi świadczone przez Wnioskodawcę, o ile faktycznie mieszczą się w grupowaniu PKWiU 85.14.16-00.00 "usługi świadczone przez laboratoria medyczne", korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w związku z poz. 9 załącznika Nr 4 do tej ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto podkreślić należy, że organy podatkowe nie są uprawnione do klasyfikowania usług, według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, ani weryfikowania poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania świadczonych przez niego usług. Zatem dla celów niniejszej interpretacji przyjęto zaklasyfikowanie według PKWiU dokonane przez Wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego.

Należy w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonego do wniosku o interpretację dokumentu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl