IBPP2/443-890/09/JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-890/09/JJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2009 r. (data wpływu 2 listopada 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 grudnia 2009 r. (data wpływu 10 grudnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy od sprzedaży nieruchomości należy wykazać podatek VAT (sprzedający jest zwolniony z podatku VAT-usługi stomatologiczne) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy od sprzedaży nieruchomości należy wykazać podatek VAT (sprzedający jest zwolniony z podatku VAT-usługi stomatologiczne).

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 grudnia 2009 r. (data wpływu 10 grudnia 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 19 listopada 2009 r. znak: IBPP2/443-890/09/JJ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka cywilna lekarzy stomatologów zakupiła nieruchomość z roku 1956 (budynek biurowy z gruntem) od osób fizycznych na podstawie aktu notarialnego. Nieruchomość nie była użytkowana. Nie były poczynione żadne nakłady inwestycyjne. Obecnie spółka podjęła decyzję o sprzedaży nieruchomości.

Ponadto w odpowiedzi na wezwanie Wnioskodawca wskazał, iż Spółka cywilna lekarzy stomatologów 22 listopada 2006 r. zakupiła nieruchomość z roku 1956 od osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej. W akcie notarialnym jako nabywca nieruchomości związanej trwale z gruntem, wskazani są wspólnicy spółki cywilnej, działającej pod nazwą XXX s.c. z siedzibą w Y, jako przedsiębiorcy wpisani do ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Prezydenta Miasta Y. Przy nabyciu nieruchomości nie przysługiwało Spółce obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Nieruchomość nie podlegała opodatkowaniu. Budynek jest trwale związany z gruntem. Budynek będzie sprzedany wraz z gruntem, na którym jest postawiony.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od sprzedaży nieruchomości należy wykazać podatek VAT (sprzedający jest zwolniony z podatku VAT - usługi stomatologiczne).

Zdaniem Wnioskodawcy, spółka cywilna lekarzy stomatologów jest podatnikiem zwolnionym od podatku VAT, z punktu widzenia VAT dochodzi do dostawy budynku, w którego podstawie opodatkowania uwzględnia się wartość gruntu (art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług). Dostawa budynku będzie zwolniona z podatku, ponieważ spółka cywilna jest podatnikiem zwolnionym od podatku, a ponadto dostawa tego budynku jest zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Definicja towaru, skonstruowana na potrzeby podatku od towarów i usług, zawarta została w art. 2 pkt 6 ww. ustawy. Zgodnie z nią towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienia od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

* dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

* pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Stosownie do art. 2 pkt 14 ww. ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

* wybudowaniu lub

* ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

* w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

* dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym położone są budynki i budowle rozstrzygają przepisy art. 29 ust. 5 cyt. ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, bądź też opodatkowana jest 22% stawką podatku, na takich samych zasadach opodatkowana jest dostawa gruntu (w tym również zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu), na którym posadowione są budynki.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka cywilna lekarzy stomatologów 22 listopada 2006 r. zakupiła nieruchomość z roku 1956 (budynek biurowy z gruntem) od osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej na podstawie aktu notarialnego. Nieruchomość nie była użytkowana. Nie były poczynione żadne nakłady inwestycyjne. Obecnie spółka podjęła decyzję o sprzedaży nieruchomości. W akcie notarialnym jako nabywca nieruchomości związanej trwale z gruntem, wskazani są wspólnicy spółki cywilnej. Przy nabyciu nieruchomości nie przysługiwało Spółce obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Nieruchomość nie podlegała opodatkowaniu. Budynek jest trwale związany z gruntem. Budynek będzie sprzedany wraz z gruntem, na którym jest postawiony.

Uwzględniając treść powołanych przepisów prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż transakcja sprzedaży nieruchomości, o której mowa we wniosku, jest czynnością zwolnioną od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Konsekwentnie zatem, skoro przedmiotowa dostawa korzysta ze zwolnienia, to - uwzględniając treść powołanego wcześniej art. 29 ust. 5 ustawy - dokonanie sprzedaży gruntu (z którym ww. nieruchomość jest trwale związana) korzystać będzie również ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl