IBPP2/443-875/12/RSz - Ustalenie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących raty leasingu operacyjnego dotyczących samochodów osobowych przeznaczonych do wynajmu, jeżeli samochody te w pierwszym okresie będą służyć wyłącznie działalności wynajmu, a następnie po zakończeniu okresu pełnych sześciu miesięcy wynajmu, będą oczekiwały na następne, ewentualne umowy najmu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-875/12/RSz Ustalenie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących raty leasingu operacyjnego dotyczących samochodów osobowych przeznaczonych do wynajmu, jeżeli samochody te w pierwszym okresie będą służyć wyłącznie działalności wynajmu, a następnie po zakończeniu okresu pełnych sześciu miesięcy wynajmu, będą oczekiwały na następne, ewentualne umowy najmu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2012 r. (data wpływu do tut. organu 22 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym pismami: z dnia 13 listopada 2012 r. oraz z dnia 19 listopada 2012 r. (data wpływu 21 listopada 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących raty leasingu operacyjnego dotyczących samochodów osobowych przeznaczonych do wynajmu, jeżeli samochody te w pierwszym okresie będą służyć wyłącznie działalności wynajmu, a następnie po zakończeniu okresu pełnych sześciu miesięcy wynajmu, będą oczekiwały na następne, ewentualne umowy najmu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismami: z dnia 13 listopada 2012 r. oraz z dnia 19 listopada 2012 r. (data wpływu 21 listopada 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących raty leasingu operacyjnego dotyczących samochodów osobowych przeznaczonych do wynajmu, jeżeli samochody te w pierwszym okresie będą służyć wyłącznie działalności wynajmu, a następnie po zakończeniu okresu pełnych sześciu miesięcy wynajmu, będą oczekiwały na następne, ewentualne umowy najmu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również: Spółka) zamierza wydzierżawić samochody osobowe od firmy leasingowej na okres 5 lat (leasing operacyjny), z przeznaczeniem tych samochodów na wynajem przez okres co najmniej sześciu miesięcy. Kwotę podatku VAT od rat leasingowych tych samochodów Spółka zamierza odliczyć w pełnej wysokości (100%) przez cały okres trwania umowy leasingu, ze względu na przeznaczenie tych samochodów na wynajem przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Za wynajem samochodów osobowych Spółka będzie pobierać opłaty i będzie wystawiać faktury VAT ze stawką 23%.

W ww. piśmie z dnia 13 listopada 2012 r., sprostowanym pismem z dnia 19 listopada 2012 r., uzupełniając przedstawiony we wniosku, opisu zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca wskazał, iż:

1.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT).

2.

Z zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wynajmu samochodów osobowych.

3.

Wnioskodawca zamierza wydzierżawić w drodze leasingu przedmiotowe samochody

z zamiarem wykorzystania ich wyłącznie w celu wynajmu na okres nie krótszy niż

6 miesięcy i nie zostaną one przeznaczone do innej, prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

1.

Przedmiotowe pojazdy po upływie okresu 6 miesięcy będą nadal wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie w celu wynajmu. Samochody w przerwach między okresami wynajmu stoją i nie są wykorzystywane przez Spółkę do innego rodzaju działalności, do żadnej innej działalności, tylko do wynajmu pojazdów.

2.

Przez określenie potrzeby własne, Wnioskodawca rozumie oczekiwanie na następną umowę najmu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie zmodyfikowane w ww. piśmie uzupełniającym z dnia 19 listopada 2012 r.):

Czy Spółka będzie miała prawo do odliczenia 100% podatku VAT od rat leasingowych przez cały okres trwania umów leasingu, jeżeli samochody te w pierwszym okresie będą służyć działalności wynajmu, a następnie po zakończeniu okresu pełnych sześciu miesięcy wynajmu, będą oczekiwały na następne, ewentualne umowy najmu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z dzierżawą samochodów od firmy leasingowej z przeznaczeniem ich na wynajem, Spółce będzie przysługiwało prawo pełnego (100%) odliczenia podatku VAT od rat leasingowych przez cały okres trwania umów leasingu, jeżeli wynajem tych samochodów nie będzie krótszy niż sześć miesięcy - zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. (Dz. U. Nr 247, poz. 1652). Według Spółki, dalszy rodzaj wykorzystania tych pojazdów przy dopełnieniu warunku wynajmowania ich przez okres co najmniej sześciu pełnych miesięcy, nie ma wpływu na przysługujące prawo odliczenia 100% wartości VAT-u naliczonego od rat leasingowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nie prawidłowe.

Wstępnie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, iż w ww. piśmie z dnia 13 listopada 2012 r. oraz 19 listopada 2012 r. Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy oraz przeredagował pytanie z wniosku w porównaniu do jego treści zawartej we wniosku o interpretację indywidualną z dnia 21 sierpnia 2012 r. Ponieważ ww. pisma Wnioskodawcy z dnia 13 listopada 2012 r. oraz 19 listopada 2012 r. były konsekwencją wezwania telefonicznego do uzupełnienia przedmiotowego wniosku, przyjęto, że pytanie, uwzględniające zmiany wprowadzone ww. pismem z dnia 19 listopada 2012 r., są ostateczne i w tej wersji zostało ono przywołane powyżej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 86 ust. 1 cyt. ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca stworzył zatem podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Wyjaśnić należy, iż do dnia 31 grudnia 2010 r. zasady odliczenia podatku VAT od nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych regulowały przepisy art. 86 ust. 3-7a ustawy o VAT.

Na mocy art. 1 pkt 11 lit. b ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą nowelizującą", z dniem 1 stycznia 2011 r. zostały uchylone przepisy art. 86 ust. 3-7a ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast dodano m.in.:

* przepis art. 86a ust. 1-10 ustawy o podatku od towarów i usług, w którym określono zasady odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Stosownie do art. 9 pkt 2 ustawy nowelizującej, dodane przepisy art. 86a ust. 1-10 wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2013 r.

Natomiast, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2012 r., kwestie związane z odliczeniem podatku od towarów i usług związanego z nabyciem samochodów regulują przepisy art. 3 ww. ustawy nowelizującej.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ww. ustawy, w okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy (tekst jedn.: od dnia 1 stycznia 2011 r.) do dnia 31 grudnia 2012 r., w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6000 zł, z zastrzeżeniem ust. 2.

Natomiast art. 3 ust. 2 pkt 7 powyższej ustawy stanowi, iż przepis ust. 1 nie dotyczy przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:

a.

odsprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub

b.

oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Jednocześnie, zgodnie z art. 3 ust. 6 ustawy nowelizującej, w przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe, o których mowa w ust. 1, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów, o których mowa w zdaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może jednak przekroczyć kwoty 6.000 zł.

W świetle powyższych przepisów podatnik, użytkujący samochody osobowe lub inne pojazdy samochodowe, których dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3,5 tony na podstawie umowy leasingu, ma prawo do odliczenia całej kwoty podatku naliczonego wynikającej z faktur dokumentujących raty leasingowe dotyczące tych samochodów (pojazdów), pod warunkiem spełnienia łącznie przesłanek, o których mowa w art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b ustawy nowelizującej, tj.:

* gdy przedmiotem działalności podatnika jest oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, oraz

* samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone do wykorzystania w celu wynajmu, przy czym przez pierwszy okres, nie krótszy niż sześć miesięcy, wyłącznie w celu wynajmu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT). Z zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wynajmu samochodów osobowych. Wnioskodawca zamierza wydzierżawić w drodze leasingu samochody osobowe od firmy leasingowej na okres 5 lat (leasing operacyjny), z zamiarem wykorzystania ich wyłącznie w celu wynajmu na okres nie krótszy niż 6 miesięcy. Samochody te nie zostaną przeznaczone do innej, prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Przedmiotowe pojazdy po upływie okresu 6 miesięcy będą nadal wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie w celu wynajmu, także w sytuacji, gdy Wnioskodawca będzie oczekiwał na następną umowę najmu. Za wynajem samochodów osobowych Wnioskodawca będzie pobierać opłaty i będzie wystawiać faktury VAT ze stawką 23%.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości z faktur dokumentujących raty leasingowe za samochody osobowe przeznaczone do wynajmu, które następnie po zakończeniu okresu pełnych sześciu miesięcy wynajmu, będą oczekiwały na następne, ewentualne umowy najmu

Jak już wcześniej wskazano, wynikające z art. 3 ust. 6 ww. ustawy nowelizującej, ograniczenie prawa do odliczenia podatku naliczonego u usługobiorców użytkujących samochody, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, odnosi się do samochodów i pojazdów samochodowych wskazanych w ust. 1 tego artykułu. Powyższe pozwala zatem na stwierdzenie, iż ograniczenie to nie będzie miało zastosowania w sytuacjach przewidzianych w ust. 2 tegoż artykułu, a zatem również w sytuacji gdy podatnik użytkujący samochody osobowe, na podstawie umowy leasingu, wykorzystuje je, w celu wynajmu w ramach prowadzonej w zakresie wynajmu działalności gospodarczej, przy czym w pierwszym okresie co najmniej 6 miesięcy wyłącznie w tym celu.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa, należy stwierdzić, iż skoro Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wynajmu samochodów a samochody osobowe, które zamierza użytkować na podstawie umowy leasingu, wykorzystywać będzie wyłącznie w celu wynajmu, nie tylko przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy, ale również w pozostałym okresie, zatem ograniczenie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikające z art. 3 ust. 6 ustawy nowelizującej nie będzie miało zastosowania.

W tych okolicznościach Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do odliczenia całej kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących raty leasingowe.

Oceniając jednakże stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, należy uznać je za nieprawidłowe. W stanowisku tym Wnioskodawca wskazał bowiem, iż Spółce będzie przysługiwało prawo pełnego (100%) odliczenia podatku VAT od rat leasingowych przez cały okres trwania umów leasingu, jeżeli wynajem tych samochodów nie będzie krótszy niż sześć miesięcy, natomiast dalszy rodzaj wykorzystania tych pojazdów przy dopełnieniu warunku wynajmowania ich przez okres co najmniej sześciu pełnych miesięcy, nie ma wpływu na przysługujące prawo odliczenia 100% wartości VAT-u naliczonego od rat leasingowych.

Tymczasem, co zostało już wcześniej wyjaśnione, w świetle powołanych wyżej przepisów art. 3 ust. 6 ustawy nowelizującej, w powiązaniu z ust. 2 pkt 7 lit. b tego artykułu, podatnikowi użytkującemu samochody osobowe lub inne pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony na podstawie umowy leasingu przysługuje prawo do odliczenia całej kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących raty leasingowe, jeżeli przedmiotem działalności podatnika jest oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie m.in. umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone do wykorzystania na te cele, przy czym przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy wyłącznie w tym celu, tj. w celu najmu, dzierżawy czy leasingu. W sytuacji natomiast gdyby podatnik po upływie ww. okresu sześciu miesięcy wykorzystywania tych samochodów (pojazdów) wyłącznie w celu wynajmu, przeznaczył je do wykorzystywania w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ale wyłącznie w innym zakresie niż wynajem, wówczas podatnikowi przysługiwałoby ograniczone prawo do odliczenia podatku naliczonego od rat leasingowych, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy nowelizującej, oczywiście przy założeniu, że ta działalność podlegałaby opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stąd też sposób wykorzystywania samochodów (pojazdów), o których mowa we wniosku, po upływie ww. okresu sześciu miesięcy wykorzystywania tych samochodów (pojazdów) wyłącznie w celu wynajmu, wpływa na zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego od rat leasingowych, w pozostałym okresie trwania umowy leasingu.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl