IBPP2/443-873/09/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-873/09/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 października 2009 r. (data wpływu 26 października 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 stycznia 2010 r. (data wpływu 18 stycznia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 października 2009 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 8 stycznia 2010 r. (data wpływu 18 stycznia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Cele statutowe Stowarzyszenia oraz formy działania określone są w § 1, 4 i 8 statutu. Wnioskodawca przedstawił ich treść w oryginalnym brzmieniu:

§ 1 statutu: Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania, zwana dalej "LGD", jest partnerstwem trójsektorowym, składającym się z przedstawicieli sektora publicznego, gospodarczego i społecznego.

LGD działa jako Stowarzyszenie i jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i osób prawnych, w tym jednostek samorządu terytorialnego, mającym na celu działanie na rzecz rozwoju obszarów wiejskich poprzez:

1.

Opracowanie i realizację Lokalnej Strategii Rozwoju w rozumieniu Ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o Wspieraniu Rozwoju Obszarów Wiejskich z Udziałem Środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, przepisów wykonawczych do tej ustawy oraz przepisów Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013.

2.

Podejmowanie inicjatyw mających na celu pobudzanie aktywności społeczności lokalnej oraz czynny udział w opracowywaniu i realizacji LSR.

3.

Upowszechnianie informacji o działaniach związanych z aktywizacją mieszkańców terenu LGD.

4.

Propagowanie działań na rzecz realizacji LSR w obszarze działania Stowarzyszenia LGD, pozyskiwanie partnerów i źródeł finansowania LSR, w tym z programów pomocowych.

5.

Promocję obszarów wiejskich położonych na terenie działania LGD.

6.

Udzielanie wsparcia mieszkańcom obszaru objętego LSR w zakresie przygotowania projektów i pozyskiwania środków na ich realizację, w tym z programów pomocowych.

7.

Współpracę międzyregionalną i międzynarodową na rzecz rozwoju turystyki i wykorzystywania dziedzictwa kulturowego.

8.

Upowszechnienie wiedzy o kulturze, tradycjach oraz historii obszarów wiejskich.

9.

Kształtowanie świadomości z zakresu ochrony środowiska, zachowania różnorodności biologicznej i krajobrazowej oraz ekologii. (...)

§ 4 statutu

1.

Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów ustawy z 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), ustawy z 7 marca 2007 o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427), rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. Urz. UE L 277 z 21.10.2005, str.1) oraz niniejszego statutu i z tego tytułu posiada osobowość prawną.

2.

Nadzór nad Stowarzyszeniem sprawuje Marszałek Województwa X. (...)

§ 8 statutu

Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:

1.

Opracowanie LSR i przystąpienie do konkursu na jej realizację, organizowanego przez samorząd województwa,

2.

rozpowszechnianie założeń zatwierdzonej LSR na obszarze działania Stowarzyszenia LGD,

3.

prowadzenie bezpłatnego doradztwa w zakresie przygotowywania projektów związanych z realizacją LSR,

4.

współpracę i wymianę doświadczeń z instytucjami publicznymi i organizacjami pozarządowymi działającymi w zakresie objętym celem Stowarzyszenia LGD na poziomie krajowym i międzynarodowym,

5.

upowszechnianie informacji o warunkach i zasadach udzielania pomocy na realizację projektów przedkładanych przez wnioskodawców, kryteriach wyboru projektów oraz sposobie naboru wniosków o pomoc w ramach realizacji LSR,

6.

informowanie za pomocą dostępnych środków przekazu, m.in. strona WWW, ogłoszenie w prasie lokalnej, o możliwości wystąpienia do Stowarzyszenia LGD w sprawie wyboru projektu do realizacji LSR w ramach działania 4.1.- "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju"

7.

sprawdzanie zgodności projektów z założeniami LSR;

8.

dokonywanie wyboru projektów do finansowania z puli środków przyznanych Stowarzyszeniu LGD na realizację LSR w ramach działania 4.1..Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju"

9.

organizowanie i finansowanie:

a.

przedsięwzięć o charakterze informacyjnym lub szkoleniowym, w tym seminariów, szkoleń, konferencji i konkursów,

b.

imprez kulturalnych, takich jak festiwale, targi, pokazy i wystawy, służących zwłaszcza promocji regionu i jego tożsamości kulturowej,

c.

działalności promocyjnej, informacyjnej i poligraficznej, w tym: opracowywanie i druk broszur, folderów, plakatów, opracowywanie i rozpowszechnianie materiałów audiowizualnych, tworzenie stron internetowych, przygotowywanie i rozpowszechnianie innych materiałów o charakterze reklamowym lub promocyjnym

10.

szkolenie lokalnych liderów i animatorów życia społecznego

11.

organizowanie spotkań, wyjazdów studyjnych w ramach współpracy międzyregionalnej i międzynarodowej

12.

prowadzenie innych działań przewidzianych dla LGD w zapisach PROW 2007-2013.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności innej niż statutowa.

Obecnie Stowarzyszenie przystąpiło do wdrażania Lokalnej Strategii Rozwoju. W dniu 11 września 2009 r. Stowarzyszenie zawarło z Samorządem Województwa umowę przyznania pomocy Nr 6933-UM0900005/09 w ramach działania "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" objętego PROW na lata 2007-2013 (zwana dalej Umową).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi świadczone nieodpłatnie przez Stowarzyszenie w ramach jego działalności statutowej podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, w ramach Umowy Stowarzyszenie zobowiązuje się do realizacji operacji "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja", którego celem jest zapewnienie sprawnej i efektywnej pracy poprzez m.in. doposażenie biura, zakup materiałów eksploatacyjnych, budowanie potencjału ludzkiego poprzez zatrudnienie wykwalifikowanego personelu oraz szkolenia i warsztaty, aktywizacja mieszkańców na rzecz obszaru objętego LSR, pobudzenie zainteresowania społeczności lokalnej, wykreowanie i promocja produktów tradycyjnych i tradycji lokalnych. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT, zatem nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z nieodpłatnym świadczeniem usług w ramach działalności statutowej. W związku z powyższym Stowarzyszenie stoi na stanowisku, iż nieodpłatne świadczenie wyżej wymienionych usług w ramach realizacji zadań statutowych nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT). Natomiast przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 cyt. ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Jak wynika z cytowanych wyżej przepisów, aby dana usługa opodatkowana była podatkiem od towarów i usług, musi być świadczona odpłatnie.

Aby nieodpłatnie świadczona usługa podlegała opodatkowaniu, winna spełniać łącznie oba warunki wymienione w cyt. wyżej art. 8 ust. 3 ustawy o VAT.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego, cele statutowe Stowarzyszenia oraz formy działania określone są w § 1, 4 i 8 statutu. Ich treść to:

§ 1 statutu: Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania, zwana dalej "LGD", jest partnerstwem trójsektorowym, składającym się z przedstawicieli sektora publicznego, gospodarczego i społecznego.

LGD działa jako Stowarzyszenie i jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i osób prawnych, w tym jednostek samorządu terytorialnego, mającym na celu działanie na rzecz rozwoju obszarów wiejskich poprzez:

1.

Opracowanie i realizację Lokalnej Strategii Rozwoju w rozumieniu Ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o Wspieraniu Rozwoju Obszarów Wiejskich z Udziałem Środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, przepisów wykonawczych do tej ustawy oraz przepisów Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013.

2.

Podejmowanie inicjatyw mających na celu pobudzanie aktywności społeczności lokalnej oraz czynny udział w opracowywaniu i realizacji LSR.

3.

Upowszechnianie informacji o działaniach związanych z aktywizacją mieszkańców terenu LGD.

4.

Propagowanie działań na rzecz realizacji LSR w obszarze działania Stowarzyszenia LGD, pozyskiwanie partnerów i źródeł finansowania LSR, w tym z programów pomocowych.

5.

Promocję obszarów wiejskich położonych na terenie działania LGD.

6.

Udzielanie wsparcia mieszkańcom obszaru objętego LSR w zakresie przygotowania projektów i pozyskiwania środków na ich realizację, w tym z programów pomocowych.

7.

Współpracę międzyregionalną i międzynarodową na rzecz rozwoju turystyki i wykorzystywania dziedzictwa kulturowego.

8.

Upowszechnienie wiedzy o kulturze, tradycjach oraz historii obszarów wiejskich.

9.

Kształtowanie świadomości z zakresu ochrony środowiska, zachowania różnorodności biologicznej i krajobrazowej oraz ekologii. (...)

§ 4 statutu

1.

Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów ustawy z 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), ustawy z 7 marca 2007 o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427), rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. Urz. UE L 277 z 21.10.2005, str.1) oraz niniejszego statutu i z tego tytułu posiada osobowość prawną.

2.

Nadzór nad Stowarzyszeniem sprawuje Marszałek Województwa X. (...)

§ 8 statutu

Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:

1.

Opracowanie LSR i przystąpienie do konkursu na jej realizację, organizowanego przez samorząd województwa,

2.

rozpowszechnianie założeń zatwierdzonej LSR na obszarze działania Stowarzyszenia LGD,

3.

prowadzenie bezpłatnego doradztwa w zakresie przygotowywania projektów związanych z realizacją LSR,

4.

współpracę i wymianę doświadczeń z instytucjami publicznymi i organizacjami pozarządowymi działającymi w zakresie objętym celem Stowarzyszenia LGD na poziomie krajowym i międzynarodowym,

5.

upowszechnianie informacji o warunkach i zasadach udzielania pomocy na realizację projektów przedkładanych przez wnioskodawców, kryteriach wyboru projektów oraz sposobie naboru wniosków o pomoc w ramach realizacji LSR,

6.

informowanie za pomocą dostępnych środków przekazu, m.in. strona WWW, ogłoszenie w prasie lokalnej, o możliwości wystąpienia do Stowarzyszenia LGD w sprawie wyboru projektu do realizacji LSR w ramach działania 4.1.- "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju"

7.

sprawdzanie zgodności projektów z założeniami LSR;

8.

dokonywanie wyboru projektów do finansowania z puli środków przyznanych Stowarzyszeniu LGD na realizację LSR w ramach działania 4.1..Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju"

9.

organizowanie i finansowanie:

a.

przedsięwzięć o charakterze informacyjnym lub szkoleniowym, w tym seminariów, szkoleń, konferencji i konkursów,

b.

imprez kulturalnych, takich jak festiwale, targi, pokazy i wystawy, służących zwłaszcza promocji regionu i jego tożsamości kulturowej,

c.

działalności promocyjnej, informacyjnej i poligraficznej, w tym: opracowywanie i druk broszur, folderów, plakatów, opracowywanie i rozpowszechnianie materiałów audiowizualnych, tworzenie stron internetowych, przygotowywanie i rozpowszechnianie innych materiałów o charakterze reklamowym lub promocyjnym.

10.

szkolenie lokalnych liderów i animatorów życia społecznego

11.

organizowanie spotkań, wyjazdów studyjnych w ramach współpracy międzyregionalnej i międzynarodowej

12.

prowadzenie innych działań przewidzianych dla LGD w zapisach PROW 2007-2013

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności innej niż statutowa.

Obecnie Stowarzyszenie przystąpiło do wdrażania Lokalnej Strategii Rozwoju. W dniu 11 września 2009 r. Stowarzyszenie zawarło z Samorządem Województwa umowę przyznania pomocy Nr 6933-UM0900005/09 w ramach działania "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" objętego PROW na lata 2007-2013 (zwana dalej Umową).

Ponadto z wniosku wynika, iż Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nieodpłatnym świadczeniem usług.

Odnosząc powołane przepisy do opisanego wyżej zdarzenia przyszłego, należy uznać, iż ww. usługi świadczone nieodpłatnie przez Wnioskodawcę, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ jak już wyżej wskazano, aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Z powyższego wynika, że warunkiem opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług jest łączne spełnienie powyższych przesłanek. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku stwierdzeniu Wnioskodawcy, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT. Niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga czy Wnioskodawca faktycznie nie prowadzi działalność gospodarczej i że zasadnie nie jest zarejestrowanym dla celów podatku VAT. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element zaistniałego stanu faktycznego i nie było ono przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. organ informuje, że w zakresie opodatkowania przyznanego dofinansowania, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl