IBPP2/443-873/08/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-873/08/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana X, przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2008 r. (data wpływu 19 września 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 listopada 2008 r. (data wpływu 28 listopada 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia jaką stawką podatku VAT należy opodatkować usługę budowy całego domu mieszkalnego z naturalnych pni drewnianych lub pewnej części takiego domu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia jaką stawką podatku VAT należy opodatkować usługę budowy całego domu mieszkalnego z naturalnych pni drewnianych lub pewnej części takiego domu.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 listopada 2008 r. (data wpływu 28 listopada 2008 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w ramach prowadzonej firmy wykonuje m.in. usługi polegające na budowie domów mieszkalnych, których przeważająca część wykonywana jest z naturalnych pni drewnianych (bale drewniane - okrąglaki) - na podstawie projektu budowlanego dostarczonego przez zamawiającego. Usługi te świadczone są w oparciu o zawartą z klientem umowę cywilnoprawną, której przedmiotem jest budowa całego domu mieszkalnego tzw. "pod klucz" lub też budowa w stanie surowym zamkniętym, albo też wykonanie tylko określonego etapu robót zazwyczaj wykonanie ścian budynku mieszkalnego z bali drewnianych lub więźby dachowej - zgodnie z dostarczonym projektem budowlanym. Prowadzone roboty u zamawiającego, odbywają się pod nadzorem kierownika budowy - zgodnie z przepisami prawa budowlanego. Zależnie od umowy, zakres wykonywanych prac obejmuje m.in. wykonanie: fundamentów budynku, (zależnie od projektu) piwnic z bloczków betonowych wraz ze stropem betonowym, ścian zewnętrznych i wewnętrznych z bali drewnianych, więźby dachowej oraz pokrycia dachowego, montaż stolarki otworowej, wykonanie instalacji, wodnej, grzewczej, elektrycznej, wykończenia wewnętrzne i zewnętrzne, itd. Przy wykonywaniu niektórych prac Wnioskodawca korzysta z podwykonawców. Zależnie od umowy prace wykonywane są z materiałów zakupionych na własny rachunek lub też dostarczonych przez zamawiającego. W przedmiotowej sprawie była już wydana indywidualna interpretacja znak: IBPP2/443-156/08/JCi z dnia 21 maja 2008 r., której podstawą była jednak błędna klasyfikacja statystyczna przedmiotowych czynności dokonana przez Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi.

W wyniku ponownego wystąpienia do ww. organu o ponowne przeanalizowanie stanu faktycznego w przedmiotowej sprawie - pismem znak: OK-5672/KU-2299/2008 z dnia 17 lipca 2008 r. Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi sklasyfikował przedmiotowe czynności jako PKWiU 45.21 "Roboty ogólnobudowlane związane z wznoszeniem budynków i budowli; roboty w zakresie inżynierii lądowej".

W związku z zaistniałą zmianą stanu faktycznego w przedmiotowej sprawie, wystąpiła konieczność złożenia nowego wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.

W uzupełnieniu wniosku dodano, iż wykonywane przez firmę Wnioskodawcy budowle mieszkalne z bali drewnianych są zaklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 111 (PKOB 111).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawką podatku VAT w wyżej opisanym stanie faktycznym należy opodatkować usługę budowy całego domu mieszkalnego z naturalnych pni drewnianych lub pewnej tylko części takiego domu mieszkalnego (na przykład jedno pomieszczenie).

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z usługą budowy budynku mieszkalnego lub jego części, czego potwierdzeniem jest również aktualna klasyfikacja dokonana przez Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi - PKWiU 45.21 "Roboty ogólnobudowlane związane z wznoszeniem budynków i budowli; roboty w zakresie inżynierii lądowej". W związku z powyższym w świetle obowiązujących przepisów art. 41 ust. 12, 12a, 12b, 12c, art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 5 ust. 1a pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - do opodatkowania przedmiotowych czynności należy stosować stawkę podatku VAT w wysokości 7% do całej budowy - niezależnie od wielkości powierzchni użytkowej danego budynku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 cyt. ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%. Jednakże zarówno w ustawie o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 12 tej ustawy, 7% stawkę podatku stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy o VAT przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

W myśl ust. 12b ww. artykułu do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m#178;;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m#178;.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku w wysokości 7% stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Ponadto, zgodnie z treścią § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970, z późn. zm.) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

* w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Przepis art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r., stanowi, iż przez obiekty budownictwa mieszkaniowego należy rozumieć budynki stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Jak z powyższego wynika od dnia 1 stycznia 2008 r. opodatkowane 7% stawką podatku VAT jest świadczenie usług sklasyfikowanych w dziale 45 PKWiU, tj. robót budowlanych dotyczących budynków mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11 (z wyłączeniem lokali użytkowych), lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych (PKOB 12) i niektórych obiektów sklasyfikowanych w klasie ex 1264.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca wykonuje roboty budowlane, polegające na budowie domów mieszkalnych lub jego części wykonanych w przeważającej części z naturalnych pni drewnianych. Ww. usługi Wnioskodawca sklasyfikował do grupowania PKWiU 45.21 "Roboty ogólnobudowlane w zakresie budynków i budowli oraz inżynierii lądowej".

Zawierane z klientami umowy cywilnoprawne dotyczą obiektów zaliczanych do grupowania PKOB 11. Przedmiotem umowy jest budowa całego domu mieszkalnego tzw. "pod klucz" lub też budowa w stanie surowym zamkniętym, albo też wykonanie tylko określonego etapu robót zazwyczaj wykonanie ścian budynku mieszkalnego z bali drewnianych lub więźby dachowej - zgodnie z dostarczonym projektem budowlanym.

Odnosząc przytoczone wyżej przepisy do stanu faktycznego sprawy stwierdzić należy, iż jeżeli ww. roboty budowlane dotyczą obiektów budownictwa mieszkaniowego jako całości sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11 i umowy są zawarte na budowę budynku mieszkalnego lub jego części, to do ww. robót ma zastosowanie 7% stawka podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, tj. stanu prawnego obowiązującego do dnia 30 listopada 2008 r. Jednakże wprowadzone od dnia 1 grudnia 2008 r. zmiany w przepisach o podatku od towarów i usług nie mają wpływu na podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie.

Należy zauważyć, że interpretacja niniejsza traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów stanu faktycznego (w szczególności błędnej klasyfikacji statystycznej dokonanej przez Wnioskodawcę) lub zmiany stanu prawnego.

Dodatkowo należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Podkreślić także należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania wskazanych we wniosku budynków według PKOB. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji budynków według PKOB, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania ww. obiektów według PKOB, a w razie wątpliwości Podatnik może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl