IBPP2/443-870/11/WN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 października 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-870/11/WN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2011 r. (data wpływu 2 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 21 października 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* stawki podatku VAT dla usług wykonywania szaf wnękowych, pawlaczy i garderób w obiektach mieszkaniowych spełniających warunki społecznego programu mieszkaniowego - jest nieprawidłowe,

* łącznego opodatkowania usługi i użytych materiałów jedną stawką VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług wykonywania szaf wnękowych, pawlaczy i garderób w obiektach mieszkaniowych spełniających warunki społecznego programu mieszkaniowego oraz w zakresie łącznego opodatkowania usługi i użytych materiałów jedną stawką VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony w dniu 21 października 2011 r. pismem będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 12 października 2011 r. znak: IBPP2/443-870/11/WN.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi zakład produkcji i montażu mebli. Od klientów będzie otrzymywał zlecenia na wykonanie usługi stałej zabudowy szaf wnękowych lub w budynkach mieszkalnych, sklasyfikowanych wg PKOB:

* 111- budynki mieszkaniowe jednorodzinne,

* 112- budynki wielomieszkaniowe.

Montaż szafy odbywał się będzie na podstawie zawartej umowy i polegał będzie na przygotowaniu w stolarni elementów zabudowy pod wymiar z zakupionych arkuszy płyt, nawierceniu otworów montażowych, dopasowaniu, mocowaniu elementów niewymagających demontażu (np. szyn, prowadnic, kołków, elementów zawiasów, szuflad itp.), przywiezieniu gotowych materiałów do zlecającego oraz ich dopasowaniu i trwałym przykręceniu do przegród budynku, bez możliwości przeniesienia w inne miejsce. Na powyższe usługi Wnioskodawca będzie wystawiał fakturę VAT zawierającą jedną pozycję "stała zabudowa wnęki z materiałem". Zgodnie z interpretacją otrzymaną z Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego, ww. prace sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 43.32.10.0 "Roboty instalacyjne stolarki budowlanej". Do 31 grudnia 2010 r. stosowano obniżoną stawkę podatku VAT (7%) na usługi polegające na zabudowie wnęk szafami wnękowymi i pawlaczami w obiektach budownictwa mieszkaniowego.

Do 31 grudnia 2010 r. istniała możliwość opodatkowania wspólną stawką VAT usługi i materiałów użytych do wykonania tej usługi, jeżeli dostarczenie materiałów do miejsca świadczenia usługi nie było odrębną czynnością zgodną z definicją dostawy towarów wg art. 7 ust. 1 Ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, takie stanowisko organów skarbowych wyrażone było m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (IBPP2/443-637/09/WN) i wielu innych Urzędów Skarbowych jak również w informacji uzyskanej w Krajowej Informacji Podatkowej Ministerstwa Finansów.

Ponadto w piśmie uzupełniającym wniosek, Wnioskodawca poinformował, że:

1. Montaż pawlaczy i garderób również polegał będzie na przygotowaniu elementów zabudowy pod wymiar, bez możliwości przeniesienia w inne miejsce.

2. W umowach na usługi wykonania i montażu szaf wnękowych, garderób i pawlaczy Wnioskodawca będzie zobowiązywał się do łącznego wykazywania na fakturze sprzedażowej robocizny oraz zużytych materiałów.

3. Przedstawiony w poz. 68 wniosku ORD-IN opis sprawy dotyczy szaf wnękowych, pawlaczy i garderób.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy po 1 stycznia 2011 r. można stosować obniżoną stawkę podatku VAT (8%) na wykonywanie szaf wnękowych, pawlaczy i garderób w obiektach mieszkaniowych spełniających warunki społecznego programu mieszkaniowego.

2. Czy po 1 stycznia 2011 r. można stosować łączne opodatkowanie usługi i użytych materiałów jedną stawką VAT w okolicznościach przedstawionych w opisie stanu faktycznego.

Zdaniem Wnioskodawcy, po 1 stycznia 2011 r. nie uległ zmianie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług stanowiący podstawę do stosowania obniżonej stawki podatku VAT. Zatem po 1 stycznia 2011 r. w dalszym ciągu można stosować obniżoną stawkę podatku z uwzględnieniem zmiany wysokości tej stawki do 8%.

Nie uległy zmianie przepisy, na podstawie których organa skarbowe wydawały ww. decyzje. Wnioskodawca uważa zatem, że możliwe jest łączne opodatkowanie jedną stawką podatku VAT usługi i użytych do jej wykonania materiałów przy warunku wystawienia jednej faktury na usługę wraz z materiałami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* nieprawidłowe w zakresie stawki podatku VAT dla usług wykonywania szaf wnękowych, pawlaczy i garderób w obiektach mieszkaniowych spełniających warunki społecznego programu mieszkaniowego oraz

* prawidłowe w zakresie łącznego opodatkowania usługi i użytych materiałów jedna stawką VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 5a ustawy o VAT, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Zgodnie z ww. Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług w dziale 43 "Roboty budowlane specjalistyczne" mieszczą się "Roboty instalacyjne stolarki budowlanej" (PKWiU 43.32.10.0).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy, obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Ponadto zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

1.

towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;

2.

robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;

3.

robót konserwacyjnych dotyczących:

a.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,

b.

lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Natomiast w myśl § 7 ust. 2 ww. rozporządzenia, przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja, przebudowa oraz roboty budowlane, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Natomiast przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7 ww. artykułu).

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykuł przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja to "unowocześnienie i usprawnienie czegoś"- według internetowego słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.).

Montaż - wg powyższego słownika - to "składanie maszyn, aparatów, urządzeń z gotowych części; zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych, łączenie oddzielnych części w całość.".

W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie "montaż" odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca prowadzi zakład produkcji i montażu mebli. Od klientów będzie otrzymywał zlecenia na wykonanie usługi stałej zabudowy szaf wnękowych lub w budynkach mieszkalnych, sklasyfikowanych wg PKOB:

* 111- budynki mieszkaniowe jednorodzinne,

* 112- budynki wielomieszkaniowe.

Montaż szafy odbywać się będzie na podstawie zawartej umowy i polegać będzie na przygotowaniu w stolarni elementów zabudowy pod wymiar z zakupionych arkuszy płyt, nawierceniu otworów montażowych, dopasowaniu, mocowaniu elementów niewymagających demontażu (np. szyn, prowadnic, kołków, elementów zawiasów, szuflad itp.), przywiezieniu gotowych materiałów do zlecającego oraz ich dopasowaniu i trwałym przykręceniu do przegród budynku, bez możliwości przeniesienia w inne miejsce. Na powyższe usługi Wnioskodawca będzie wystawiał fakturę VAT zawierającą jedną pozycję "stała zabudowa wnęki z materiałem". Zgodnie z interpretacją otrzymaną z Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego, ww. prace sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 43.32.10.0 "Roboty instalacyjne stolarki budowlanej".

Ponadto z pisma uzupełniającego wniosek, wynika że:

1. Montaż pawlaczy i garderób również polegał będzie na przygotowaniu elementów zabudowy pod wymiar, bez możliwości przeniesienia w inne miejsce.

2. W umowach na usługi wykonania i montażu szaf wnękowych, garderób i pawlaczy Wnioskodawca będzie zobowiązywał się do łącznego wykazywania na fakturze sprzedażowej robocizny oraz zużytych materiałów.

3. Przedstawiony w poz. 68 wniosku ORD-IN opis sprawy dotyczy szaf wnękowych, pawlaczy i garderób.

Wskazać należy, że roboty budowlano-montażowe dotyczące budownictwa mieszkaniowego objęte były 7% stawką podatku VAT na podstawie § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799, z późn. zm.), które obowiązywało do dnia 31 grudnia 2010 r.

Natomiast przywołane powyżej regulacje ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. (także poprzedzającego go, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.) nie przewidują, jak wskazano powyżej, możliwości opodatkowania od dnia 1 stycznia 2011 r. obniżoną - 8% stawką podatku od towarów i usług wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności montażu stałej zabudowy wnękowej, pawlaczy i garderób.

Z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Skoro zatem preferencyjna - 8% stawka podatku od towarów i usług, stosownie do art. 41 ust. 12 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, ma zastosowanie wyłącznie do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, oraz na podstawie § 7 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. do robót konserwacyjnych (jak wskazano powyżej montaż trwałej zabudowy wnękowej, pawlaczy i garderób, nie mieści się w tych kategoriach czynności), to stwierdzić należy, iż wszelkie inne czynności dotyczące tych obiektów nie mogą korzystać z preferencji podatkowej.

W swej istocie czynności polegające na wykonywaniu szaf wnękowych, pawlaczy i garderób są zaopatrywaniem budynku w elementy wyposażenia, niestanowiące jego elementów konstrukcyjnych, a jedynie podnoszące użyteczność i funkcjonalność mieszkania. Czynności tych nie można też zaliczyć do remontów, czy też robót konserwacyjnych. Byłoby to bowiem niedopuszczalne stosowanie wykładni rozszerzającej, która jest wyłączona w odniesieniu do przepisów mających charakter wyjątkowy, a takimi są właśnie normy statuujące możliwość skorzystania z preferencyjnej stawki podatkowej.

Odnosząc zatem wskazany wyżej stan prawny do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż usługi wykonywane przez Wnioskodawcę, a polegające na wykonaniu szaf wnękowych, pawlaczy i garderób, w budynkach mieszkalnych - klasyfikowane przez Niego w grupowaniu PKWiU 43.32.10.0 "Roboty instalacyjne stolarki budowlanej", nie mieszczą się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jak również w § 7 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, a w związku z tym w 2011 r. nie podlegają one opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8%, lecz zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, 23% stawką podatku VAT.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie stawki podatku VAT dla usług wykonywania szaf wnękowych, pawlaczy i garderób w obiektach mieszkaniowych spełniających warunki społecznego programu mieszkaniowego, należało uznać za nieprawidłowe.

Odnośnie natomiast łącznego opodatkowania usługi i użytych materiałów jedną stawką VAT należy stwierdzić, iż strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, budowlano-montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia, itp.). Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Zatem, mając na uwadze wskazany stan prawny, jak też przedstawione zdarzenie przyszłe, jeżeli w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wykonuje usługę wykonywania szaf wnękowych, pawlaczy i garderób, wykorzystując zakupione uprzednio towary i materiały, a w umowach na usługi wykonania i montażu szaf wnękowych, garderób i pawlaczy Wnioskodawca będzie zobowiązywał się do łącznego wykazywania na fakturze sprzedażowej robocizny oraz zużytych materiałów, ma prawo opodatkować całość usługi jedną stawką podatku VAT. Faktura VAT dokumentująca przedmiotową transakcję powinna zawierać jedną pozycję obejmującą całość wykonywanych robót wraz z wykorzystanymi materiałami.

Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy mają obowiązek wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360) konieczne jest, aby faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży zawierała m.in. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

Przepisy te określają m.in., iż faktura powinna zawierać nazwę (rodzaj) towaru lub usługi (§ 5 ust. 1 pkt 5 ww. rozporządzenia) i to sprzedawca decyduje jaka adnotacja dotycząca opisu towaru znajduje się na fakturze lub innym dokumencie sprzedaży. Z treści tego dokumentu winno wynikać, jaki towar lub usługa, w rzeczywistości są przedmiotem dostawy.

Ponadto należy zaznaczyć, iż zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach statystycznych. Tym samym, jeżeli przedmiotem sprzedaży Wnioskodawcy jest usługa montażu, a sprzedaż montowanego sprzętu stanowi jedynie dodatkowy element, który sam w sobie nie jest głównym świadczeniem stanowiącym odrębny przedmiot sprzedaży, to w przypadku łącznego wykazywania na fakturze sprzedażowej robocizny oraz zużytych materiałów, Wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania jednej stawki podatku VAT dla usługi i użytych do jej wykonania materiałów.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, w kwestii łącznego opodatkowania usługi i użytych materiałów jedną stawką VAT, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. organ pragnie ponadto zauważyć, iż na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii nie mogą wpłynąć powołane przez Wnioskodawcę interpretacje, bowiem stanowią one rozstrzygnięcia w konkretnej sprawie, wydane w oparciu o obowiązujące wówczas przepisy prawa i osadzone w określonym stanie faktycznym. Zatem trudno jest określić w jakim stopniu sprawy będące przedmiotem rozstrzygnięć innych organów skarbowych, które powołał Wnioskodawca, mogą odzwierciedlać sytuację przedstawioną przez niego we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania ww. usług według PKWiU oraz budynku według PKOB. Należy bowiem zauważyć, iż tut. organ nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości, dokonanego przez Wnioskodawcę, przyporządkowania usług według PKWiU oraz przyporządkowania formalnego budynku do grupowania statystycznego. Podkreślić należy, iż kwestie dotyczące zaklasyfikowania budynku wskazanego we wniosku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny klasyfikacji przedmiotowego budynku.

Stosownie do zasad metodycznych klasyfikacji statystycznych - na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl