IBPP2/443-869/09/PH - Moment wystawiania faktur VAT przez licencjodawcę.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 26 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-869/09/PH Moment wystawiania faktur VAT przez licencjodawcę.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 października 2009 r. (data wpływu 23 października 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 stycznia 2010 r. (data wpływu 11 stycznia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu wystawiania faktur VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu wystawiania faktur VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 stycznia 2010 r. (data wpływu 11 stycznia 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 28 grudnia 2009 r. znak: IBPP2/443-869/09/PH.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest 70-cio letnim emerytem nieprowadzącym działalności gospodarczej i niewykonującym żadnych usług na rzecz ludności. Jest twórcą (autorem) projektów (szkiców i rysunków), które są utworami plastycznymi lub wzornictwa przemysłowego. Nie są one chronione żadnym innym prawem, tylko prawem autorskim. Szkice i rysunki nie były zgłoszone w urzędzie patentowym lecz są opatrzone klauzulami informującymi, że ich powielanie, rozpowszechnianie lub wykorzystywanie do celów zarobkowych wymaga zgody autora. Zainteresowani wykorzystywaniem utworów Wnioskodawcy do celów zarobkowych uzyskali takie prawo poprzez podpisanie z Wnioskodawcą umów o udzielenie licencji do praw autorskich.

Przychody z tych licencji jeśli Wnioskodawca uzyskuje, to zwykle niespodziewanie, bez żadnego porozumienia się z nim - więc też bez wystawiania przez Wnioskodawcę rachunków lub faktur, tylko w oparciu o treść licencji.

Wnioskodawca nie ma żadnego wpływu na terminy i wysokości tych przychodów. Sytuacja ta jest kłopotliwa dla Wnioskodawcy, gdyż jest on podatnikiem podatku od towarów i usług VAT i od uzyskanych kwot odprowadza podatek w wysokości 7% wg załącznika Nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług. Wg pisma Głównego Urzędu Statystycznego Departamentu metodologii, standardów i rejestrów w Warszawie z dnia 9 marca 2009 r. wykonywanie szkiców i rysunków łącznie z przeniesieniem praw autorskich (licencji) mieści się w zakresie grupowania PKWiU 92.31.22-00-00.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 6 stycznia 2010 r., Wnioskodawca wskazał, iż:

*

wszyscy jego licencjobiorcy mają siedziby i miejsca zamieszkania na terytorium kraju (Polski),

*

Wnioskodawca nie korzystał ze zwolnienia od podatku VAT opisanego w interpretacji z dnia 5 stycznia 2009 r. znak: IBPP3/443-244/09/AB,

*

umowy zawierane z licencjobiorcami (zawierają) określają procentowy udział wynagrodzenia Wnioskodawcy w stosunku do uzyskanego przez licencjobiorcę przychodu z licencji do praw autorskich.

Ponadto sformułował zmodyfikowane pytanie i stanowisko, które zostały przytoczone w dalszej części interpretacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy po uzyskaniu przychodu od licencjobiorcy Wnioskodawca może wystawić mu fakturę VAT na otrzymaną kwotę pomnożoną przez 1,07 - z której 7% stanowi podatek VAT już przez Wnioskodawcę zapłacony lub który zapłaci w najbliższym, obowiązującym go terminie... Wysyłając fakturę do licencjobiorcy (z datą aktualną) Wnioskodawca prosić będzie o dopłatę 7-miu % podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w jego przypadku wystawienie faktury VAT dopiero po uzyskaniu przychodu jest słuszne, gdyż Wnioskodawca nie ma możliwości uzyskania informacji od licencjobiorcy kiedy i w jakiej wysokości uzyska zapłatę.

Wnioskodawca uważa, że data wystawienia faktury oraz prośba o dopłatę są słuszne, gdyż:

1.

nie traci na tym Skarb Państwa,

2.

sposób ten ułatwia i przyspiesza rozliczanie się licencjobiorcy z Wnioskodawcą,

3.

sposób ten chroni Wnioskodawcę przed płaceniem podatku od nieuzyskanego przychodu.

Obecnie Wnioskodawca odprowadza podatek VAT od uzyskanych kwot bez wystawiania faktur VAT. W opinii Wnioskodawcy traci on na tym, ale w świetle prawa dotychczas nie znalazł innego, racjonalnego rozwiązania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy wyjaśnić, iż ze względu na datę złożenia wniosku, interpretacji udzielono w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r.

Zasady określania momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług zostały zawarte w art. 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej również dalej ustawą o VAT. Zgodnie z ogólną zasadą, wynikającą z ust. 1 tego przepisu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

W myśl art. 19 ust. 4 ustawy o VAT, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Jednakże zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 9 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze - z tytułu świadczenia na terytorium kraju usług, o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt 1.

W tym miejscu należy wskazać, iż art. 27 ust. 4 pkt 1 cyt. ustawy dotyczy sprzedaży praw lub udzielania licencji i sublicencji, przeniesienia lub cesji praw autorskich, patentów, praw do znaków fabrycznych, handlowych, oddania do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego, albo innych pokrewnych praw.

W konsekwencji udzielenie licencji do praw autorskich, należy uznać za jedną z usług, o których mowa w powyższym przepisie.

Natomiast w myśl § 11 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), w przypadkach określonych w art. 19 ust. 10, ust. 13 pkt 1-5 i 7-11, ust. 16a oraz ust. 16b ustawy, fakturę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego, lecz nie wcześniej niż 30. dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest twórcą (autorem) projektów (szkiców i rysunków), które są utworami plastycznymi lub wzornictwa przemysłowego. Nie są one chronione żadnym innym prawem, tylko prawem autorskim. Szkice i rysunki nie były zgłoszone w urzędzie patentowym lecz są opatrzone klauzulami informującymi, że ich powielanie, rozpowszechnianie lub wykorzystywanie do celów zarobkowych wymaga zgody autora. Zainteresowani wykorzystywaniem utworów Wnioskodawcy do celów zarobkowych uzyskali takie prawo poprzez podpisanie z Wnioskodawcą umów o udzielenie licencji do praw autorskich. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej.

Przychody z licencji Wnioskodawca uzyskuje zwykle niespodziewanie, bez wystawiania przez Wnioskodawcę rachunków lub faktur, tylko w oparciu o treść licencji. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług VAT i od uzyskanych kwot odprowadza podatek w wysokości 7%. Wszyscy licencjobiorcy Wnioskodawcy mają siedziby i miejsca zamieszkania na terytorium kraju (Polski). Wnioskodawca nie korzystał ze zwolnienia od podatku VAT opisanego w interpretacji z dnia 5 stycznia 2009 r. znak: IBPP3/443-244/09/AB. Umowy zawierane z licencjobiorcami (zawierają) określają procentowy udział wynagrodzenia Wnioskodawcy w stosunku do uzyskanego przez licencjobiorcę przychodu z licencji do praw autorskich.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż w przypadku udzielenia licencji do praw autorskich, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze. Natomiast w przypadku usług udzielania licencji do praw autorskich fakturę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego, lecz nie wcześniej niż 30. dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego. Oznacza to, że Wnioskodawca może wystawiać faktury w przedziale czasowym zawierającym się od trzydziestego dnia przed otrzymaniem całości lub części zapłaty do dnia otrzymania tych płatności włącznie.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż może wystawić faktury po otrzymaniu należności od licencjobiorców, należy uznać za prawidłowe, jednakże pod warunkiem, iż wystawienie faktury nastąpi jeszcze w tym samym dniu, w którym Wnioskodawca otrzymał część lub całość zapłaty i o ile zapłata całości lub części należności nastąpi przed terminem płatności określonym w umowie lub fakturze.

Niniejsza interpretacja stanowi ocenę stanowiska prawnego Wnioskodawcy zawartego w ww. wniosku w zakresie momentu wystawiania faktur VAT. Ocena stanowiska w zakresie uzyskiwania dopłat podatku VAT od licencjobiorców została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Na wezwanie tut. organu z dnia 28 grudnia 2009 r. znak: IBPP2/443-869/09/PH, Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku z dnia 6 stycznia 2010 r. stwierdził, iż nie korzystał ze zwolnienia od podatku VAT opisanego w interpretacji z dnia 5 stycznia 2009 r. znak: IBPP3/443-244/09/AB dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie właściwej stawki podatku VAT dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług. Ponadto z uzupełnienia wniosku wynika, iż Wnioskodawca nie oczekiwał wydania interpretacji obejmującej swoim zakresem również kwestię prawidłowości wskazanej przez Wnioskodawcę stawki podatku VAT 7%, dlatego wynikające z wniosku oraz z jego uzupełnienia twierdzenie Wnioskodawcy, iż świadczone przez niego usługi nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, przyjęto jako element przedstawionego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy jednocześnie zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania świadczonej przez niego usługi według PKWiU. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji świadczonej przez Wnioskodawcę usługi według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanej usługi, a w razie wątpliwości Wnioskodawca może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl