IBPP2/443-867/12/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-867/12/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 lipca 2012 r. (data wpływu 20 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 listopada 2012 r. (data wpływu 16 listopada 2012 r.)5 o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na wykonywanie usług w zakresie pokryć dachowych, prac konserwacyjnych oraz montażu akcesoriów w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 sierpnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na wykonywanie usług w zakresie pokryć dachowych, prac konserwacyjnych oraz montażu akcesoriów w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 listopada 2012 r., (data wpływu 16 listopada 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 2 listopada 2012 r., znak: IBPP2/443-867/12/AM.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Pan... oraz... prowadzą wspólną działalność gospodarczą o profilu budowlanym w ramach spółki cywilnej pod nazwą.... Jest to działalność o charakterze handlowym tj. sprzedaż detaliczna pozostałych nowych wyrobów prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach - blachy blachodachówki, profile, systemy rynnowe oraz akcesoria (elementy bezpieczeństwa dachowego, okna, membrany). Podatnik nie jest producentem sprzedanych materiałów.

W przyszłości właściciele spółki chcą rozszerzyć jej profil o świadczenie usług w zakresie pokryć dachowych, robót konserwacyjnych, montażu akcesoriów oraz prac remontowych. W tym celu zamierzają nawiązać kontakt (umowę) z firmą zewnętrzną, która w ramach podpisanej umowy będzie świadczyła usługi dla klientów firmy..., czyli dla klientów dokonujących zakupu wybranej usługi wraz z materiałem budowlanym. Za dane świadczenie firma zewnętrzna będzie wystawiać fakturę sprzedażową firmie..., Podatnik natomiast będzie tą usługę refakturował na rzecz klienta swojej firmy.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż w przyszłości właściciele spółki chcą rozszerzyć jej profil o świadczenie usług w zakresie pokryć dachowych, robót konserwacyjnych, montażu akcesoriów oraz prac remontowych. W tym celu Wnioskodawca zamierza zawierać umowy ze zleceniodawcami na wykonywanie usług ww. zakresie.

Usługi w zakresie pokryć dachowych, robót konserwacyjnych, montażu akcesoriów, prac remontowych, które będą wykonywane przez firmę zewnętrzną, a następnie odsprzedane Wnioskodawcy, będą wykonywane w ramach czynności, o których mowa w art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zamierzone roboty konserwacyjne będą miały na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont.

Ww. usługi wykonywane będą w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonym w przepisie art. 41 ust. 12a ustawy o VAT. Zatem usługi w zakresie pokryć dachowych, robót konserwacyjnych, montażu akcesoriów, prac remontowych wykonywane będą w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2 oraz w lokalach mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 m2.

W myśl art. 2 pkt 12 ustawy o VAT symbol PKOB właściwy dla budynków, w których firma zewnętrzna będzie wykonywała ww. czynności jest sklasyfikowany w sekcji 1 w dziale 11 tejże klasyfikacji.

Kalkulacja ceny na usługi w zakresie pokryć dachowych, robót konserwacyjnych, montażu akcesoriów, prac remontowych zawarta w umowach podpisywanych przez Wnioskodawcę ze zleceniodawcami obejmowała będzie łącznie wartość usługi montażu materiałów oraz robocizny.

Wnioskodawca dokonując odsprzedaży usług świadczonych przez firmę zewnętrzną nie będzie doliczał marży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wnioskodawcy przysługuje prawo do sprzedaży usługi wynikającej z refaktury wraz z materiałami budowlanymi przy zastosowaniu obniżonej stawki podatku VAT 8%, w przypadku przeznaczenia na cele mieszkaniowe.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535) - o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast, w myśl art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Natomiast przepis art. 146a pkt 2 ustawy stanowi, iż w okresie od dnia 1 stycznia 20lir. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%. Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się - w myśl ust. 12 wskazanego artykułu 41 -do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W świetle wskazanych powyżej przepisów należy stwierdzić, że w myśl ustawy o podatku od towarów i usług sprzedaż usługi (remont, montaż, roboty konserwacyjne itp.) własnej lub obcej wraz z materiałami budowlanymi wykorzystanymi do wykonania tej usługi w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym daje możliwość zastosowania stawki VAT w wysokości 8%. Stosowanie obniżonej stawki podatku VAT uwarunkowane jest bowiem zakresem prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej oraz przedmiotem umowy zawartej ze zleceniodawcą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 201 lr. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (.,.).

W myśl art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 2 pkt 22 ww. ustawy o VAT przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 5a ww. ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3S art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12

1 art. 114 ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia

1 stycznia 201 lr. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Stosownie do art. 41 ust. 12a ww. ustawy przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

* budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,

* lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Jak stanowi art. 41 ust. 12c ustawy o VAT w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy:

* Budynki mieszkalne jednorodzinne - 111,

* Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112,

* Budynki zbiorowego zamieszkania - 113.

Przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęć budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623, z późn. zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Natomiast przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7 ww. artykułu).

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykułu przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie nie wymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja to "unowocześnienie i usprawnienie czegoś"- według internetowego słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.).

Montaż - wg powyższego słownika - to "składanie maszyn, aparatów, urządzeń z gotowych części; zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych, łączenie oddzielnych części w całość.".

W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie "montaż" odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

Zgodnie natomiast z § 7 ust. 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 201 lr. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

* robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;

* robót konserwacyjnych dotyczących:

a.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,

b.

lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

* w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

W myśl § 7 ust. 2 ww. rozporządzenia, przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont.

Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, iż warunkiem zastosowania 8% stawki podatku, jest spełnione dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć robót konserwacyjnych, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Zauważa się, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Wskazać należy, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku ma zastosowanie do ściśle wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą o profilu budowlanym. Jest to działalność o charakterze handlowym tj. sprzedaż detaliczna pozostałych nowych wyrobów prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach - blachy blachodachówki, profile, systemy rynnowe oraz akcesoria (elementy bezpieczeństwa dachowego, okna, membrany). Podatnik nie jest producentem sprzedanych materiałów.

W przyszłości zamierza rozszerzyć jej profil o świadczenie usług w zakresie pokryć dachowych, robót konserwacyjnych, montażu akcesoriów oraz prac remontowych. W tym celu zamierza nawiązać kontakt (umowę) z firmą zewnętrzną, która w ramach podpisanej umowy będzie świadczyła usługi dla klientów Wnioskodawcy dokonujących zakupu wybranej usługi wraz z materiałem budowlanym. W tym celu Wnioskodawca zamierza zawierać umowy ze zleceniodawcami na wykonywanie usług ww. zakresie. Za dane świadczenie firma zewnętrzna będzie wystawiać fakturę sprzedażową Wnioskodawcy, który będzie tą usługę refakturował na rzecz klienta swojej firmy.

Usługi w zakresie pokryć dachowych, robót konserwacyjnych, montażu akcesoriów, prac remontowych, które będą wykonywane przez firmę zewnętrzną, a następnie odsprzedane Wnioskodawcy, będą wykonywane w ramach czynności, o których mowa w art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zamierzone roboty konserwacyjne będą miały na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont.

Ww. usługi wykonywane będą w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonym w przepisie art. 41 ust. 12a ustawy o VAT. Zatem usługi w zakresie pokryć dachowych, robót konserwacyjnych, montażu akcesoriów, prac remontowych wykonywane będą w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2 oraz w lokalach mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 m2.

Kalkulacja ceny na usługi w zakresie pokryć dachowych, robót konserwacyjnych, montażu akcesoriów, prac remontowych zawarta w umowach podpisywanych przez Wnioskodawcę ze zleceniodawcami obejmowała będzie łącznie wartość usługi montażu, materiałów oraz robocizny.

Wątpliwość Wnioskodawcy budzi zastosowanie stawki 8% dla usług wymienionych we wniosku, które Wnioskodawca będzie wykonywał w ramach umów ze zleceniodawcami, w sytuacji gdy usługi te będzie wykonywał za pomocą firmy zewnętrznej.

W tym kontekście należy mieć na uwadze, że Wnioskodawca będzie zawierał umowy ze zleceniodawcami na wykonanie usług w zakresie pokryć dachowych, robót konserwacyjnych, prac remontowych i montażu akcesoriów. Czynności te będą wykonywane w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, zaś wynagrodzenie (cena) zgodnie z zawartą umową będzie obejmowało robociznę i wartość materiałów budowlanych.

Przyjąć zatem należy, że skoro Wnioskodawca będzie zawierał umowy ze zleceniodawcami na wykonie ww. usług, a cena za wykonie tych usług będzie obejmowała wartość robocizny wraz z materiałami, to Wnioskodawca będzie świadczył usługę kompleksową, obejmującą usługę zakupioną od firmy zewnętrznej oraz użyte do wykonania tej usługi materiały budowlane. W tej sytuacji nie będzie miała miejsca odsprzedaż przez Wnioskodawcę usługi zakupionej od firmy zewnętrznej, lecz świadczenie usług wykonywanych w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT. Czynności te będą wykonywane w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym. Z kolei czynności wykonywane w ramach robót konserwacyjnych będą miały na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części, inne niż remont. Wobec tego czynności te będą spełniały definicję robót konserwacyjnych, w rozumieniu § 7 ust. 2 cyt. rozporządzenia. Roboty te, jak wskazał Wnioskodawca, będą wykonywane w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym, zatem ich świadczenie będzie korzystało z obniżonej stawki podatku 8% na podstawie § 7 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów, stwierdzić należy, że do opisanych we wniosku usług wykonywania pokryć dachowych, robót konserwacyjnych, montażu akcesoriów dachowych, prac remontowych, w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym, wykonywanych w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, w sytuacji gdy kalkulacja ceny na ww. usługi zawarta w umowach na ich wykonanie, zawieranych przez Wnioskodawcę ze zleceniodawcami, obejmowała będzie łącznie wartość usługi montażu, materiałów oraz robocizny, zastosowanie znajdzie 8% stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 12 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT oraz § 7 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zastosowania obniżonej stawki 8% należało uznać za prawidłowe, jednakże podkreślić należy, iż uzasadnienie wynika z innych okoliczności aniżeli wskazał Wnioskodawca.

Dodatkowo podkreślić należy, że niniej sza interpretacj a nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania wskazanego we wniosku budynku według PKOB. Tut. Organ nie jest bowiem właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji budynków według PKOB, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Tak więc to Zainteresowanego obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania ww. obiektu wg PKOB, a w razie wątpliwości może on w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego.

Dodatkowo wskazać należy, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie reguluje zasad zawierania między stronami umów cywilnoprawnych, natomiast organy podatkowe nie mają prawa ingerować w ich treść, chyba że postanowienia umów naruszają przepisy podatkowe, a to może być stwierdzone jedynie w drodze postępowania podatkowego. Jednakże podkreślić należy, iż określenie właściwej stawki podatku od towarów i usług winno być dokonane wyłącznie w oparciu o przepisy prawa podatkowego, tym samym treść zawieranych umów nie może przesądzać o wysokości stawki VAT dla wykonywanych czynności.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany, stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć ojej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl