IBPP2/443-860/08/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-860/08/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko X przedstawione we wniosku z dnia 9 września 2008 r. (data wpływu 17 września 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 grudnia 2008 r. (data wpływu 17 grudnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy do wykonania indywidualnego przyłącza do wodociągu zastosowanie ma obniżona stawka podatku VAT wynikająca z poz. 138 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług czy w zakresie pojęcia "wykonanie przyłącza wodociągowego i kanalizacyjnego" mieści się tylko fizyczne połączenie wykonanego rurociągu z istniejącą siecią czy też wchodzą w ten zakres inne związane z tą usługą czynności jak zatwierdzenie projektu i wydanie pozwolenia na podłączenie do sieci oraz odbiór techniczny wykonanego przyłącza - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy do wykonania indywidualnego przyłącza do wodociągu zastosowanie ma obniżona stawka podatku VAT wynikająca z poz. 138 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług oraz czy w zakresie pojęcia "wykonanie przyłącza wodociągowego i kanalizacyjnego" mieści się tylko fizyczne połączenie wykonanego rurociągu z istniejącą siecią czy też wchodzą w ten zakres inne związane z tą usługą czynności jak zatwierdzenie projektu i wydanie pozwolenia na podłączenie do sieci oraz odbiór techniczny wykonanego przyłącza.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 grudnia 2008 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu do uzupełnienia wniosku z dnia 8 grudnia 2008 r. znak: IBPP2/443-860/08/UH.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi statutową działalność w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków. W związku z przedmiotem swej działalności Wnioskodawca dokonuje również odpłatnego przyłączenia odbiorców do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. Wnioskodawca wystąpił do GUS o zakwalifikowanie do odpowiedniego kodu PKWiU czynności polegających na wykonaniu indywidualnych przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych. GUS potwierdził, że usługi polegające na wykonaniu przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych łączących wewnętrzne instalacje w nieruchomości z siecią wodociągową i kanalizacyjną mieszczą się w grupowaniu: 41.00.20-00.00 usługi rozprowadzania wody (dla przyłączy wodociągowych) i 90.01.11-00.00 usługi w zakresie gromadzenia, odprowadzania i oczyszczania ścieków (dla przyłączy kanalizacyjnych). Zgodnie z obowiązującym u Wnioskodawcy zarządzeniem wewnętrznym na wykonanie przyłącza wodociągowego składa się: wykonanie robót ziemnych, wykonanie wcinki do sieci wodociągowej, zabudowanie studni wodomierzowej. Na wykonanie przyłącza kanalizacyjnego składa się: wykonanie robót ziemnych, włączenie do kolektora, wykonanie studni kanalizacyjnej.

Wnioskodawca celem wykonania przyłącza wykonuje także na rzecz odbiorców inne usługi przewidziane w wymienionym zarządzeniu wewnętrznym: zatwierdza projekty techniczne wykonania przyłączy, wydaje zezwolenia na podłączenie do sieci, dokonuje odbiorów technicznych przyłączy.

W uzupełnieniu wniosku dodano, iż stosuje następujące symbole PKWiU dla nw. czynności:

1.

zatwierdzenie projektu technicznego na wykonanie przyłącza, wydanie zezwolenia na przyłączenie do sieci PKWiU 74.20.37-00.00

2.

odbiór techniczny przyłącza PKWiU 74.20.15-00.00

3.

zgłoszenie plombowania wodomierza PKWiU 33.20.9

4.

odbiór sieci wod-kan (zarówno w osiedlach mieszkaniowych jak i dla przedsiębiorstw) PKWiU 74.30.15-00.00

5.

uzgodnienie przebiegu trasy sieci wodociągowej dla potrzeb projektowania sieci gazowych, kabli energetycznych PKWiU 74.20.37

6.

wymiana uszkodzonego wodomierza z winy odbiorcy PKWiU 33.20.9

7.

wykonanie podejścia pod montaż wodomierza PKWiU 45.33.2

8.

wymontowanie wodomierza na okres zimowy PKWiU 33.20.92

Dla wykonania przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych podatnik stosował PKWiU 45.33.2.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W związku z Wyrokiem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 3 kwietnia 2008 r. w sprawie Zweckverband und Abwasserbesteitigung Torgau-Westelbien (C-442/05), w którym Trybunał wyjaśnił pojęcie dostawy wody i odprowadzania ścieków oraz zasady stosowania obniżonej stawki VAT, Wnioskodawca ma wątpliwość czy do wykonywania czynności niezbędnych do rozpoczęcia dostaw wody, a zwłaszcza do wykonania indywidualnego przyłącza do wodociągu może stosować obniżoną stawkę podatku VAT, wynikającą z poz. 138 Załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, stanowisko przedstawione w powołanym wyroku ETS pozwala na przyjęcie, że wykonywanie czynności niezbędnych do rozpoczęcia dostaw wody i odprowadzania ścieków w postaci wykonania indywidualnego przyłączenia do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej - należy do zakresu rozprowadzania wody i odprowadzania ścieków - co potwierdziło stanowisko GUS - a zatem korzysta z obniżonej, 7% stawki VAT.

Zdaniem podatnika czynności uboczne związane z wykonaniem przyłączy, takie jak zatwierdzenie projektu technicznego, wydanie pozwolenia na podłączenie do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej oraz odbiór techniczny wykonanego przyłącza nie mieszczą się w zakresie pojęcia "wykonanie przyłącza wodociągowego i kanalizacyjnego". Dlatego, zdaniem Wnioskodawcy, te czynności winny być opodatkowane stawką VAT 22%. Za taką interpretacją przemawia także fakt, że w cenniku usług Wnioskodawcy wyszczególnione odrębnie są czynności: zatwierdzenia projektu, wydania zezwolenia, wykonania przyłącza oraz odbioru przyłącza. Oznacza to, że wykonanie przyłącza jest inną usługą a zatwierdzenie projektu, wydanie pozwolenia czy odbiór techniczny - inną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podlega między innymi odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119. W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone do wysokości 7%, 3% i 0%.

Przepis art. 41 ust. 2 ustawy o VAT stanowi, iż dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku tym, pod pozycją 138 wymienione zostały usługi w zakresie rozprowadzania wody (PKWiU 41.00.2), natomiast pod pozycją 153 - usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne (PKWiU 90.0).

Ze stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności statutowej dokonuje również odpłatnego przyłączenia odbiorców do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.

Prace te polegają na wykonaniu przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych łączących wewnętrzne instalacje w nieruchomości z siecią wodociągową i kanalizacyjną. Wnioskodawca, opierając się na wydanej dla niego przez GUS opinii statystycznej, zaklasyfikował ww. usługi do grupowania PKWiU: 41.00.20-00.00 usługi rozprowadzania wody (dla przyłączy wodociągowych) i PKWiU 90.01.11-00.00 usługi w zakresie gromadzenia, odprowadzania i oczyszczania ścieków (dla przyłączy kanalizacyjnych). Zgodnie z obowiązującym u Wnioskodawcy zarządzeniem wewnętrznym na wykonanie przyłącza wodociągowego składa się: wykonanie robót ziemnych, wykonanie wcinki do sieci wodociągowej, zabudowanie studni wodomierzowej. Na wykonanie przyłącza kanalizacyjnego składa się: wykonanie robót ziemnych, włączenie do kolektora, wykonanie studni kanalizacyjnej.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że o ile usługi polegające na wykonaniu indywidualnych przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych faktycznie mieszczą się we wskazanym przez Wnioskodawcę grupowaniu PKWiU 41.00.20-00.00 oraz PKWiU 90.00.11-00.00 to usługi te podlegają opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT.

Z wniosku wynika też, że Wnioskodawca celem wykonania przyłącza wykonuje także na rzecz odbiorców inne usługi przewidziane w wymienionym zarządzeniu wewnętrznym: zatwierdza projekty techniczne wykonania przyłączy, wydaje zezwolenia na podłączenie do sieci, dokonuje odbiorów technicznych przyłączy. Usługi te, w ocenie Wnioskodawcy, są usługami odrębnymi od wykonania przyłącza. Wnioskodawca zaklasyfikował je według PKWiU w sposób następujący:

1.

zatwierdzenie projektu technicznego na wykonanie przyłącza, wydanie zezwolenia na przyłączenie do sieci PKWiU 74.20.37-00.00

2.

odbiór techniczny przyłącza PKWiU 74.20.15-00.00

3.

zgłoszenie plombowania wodomierza PKWiU 33.20.9

4.

odbiór sieci wod-kan (zarówno w osiedlach mieszkaniowych jak i dla przedsiębiorstw) PKWiU 74.30.15-00.00

5.

uzgodnienie przebiegu trasy sieci wodociągowej dla potrzeb projektowania sieci gazowych, kabli energetycznych PKWiU 74.20.37

6.

wymiana uszkodzonego wodomierza z winy odbiorcy PKWiU 33.20.9

7.

wykonanie podejścia pod montaż wodomierza PKWiU 45.33.2

8.

wymontowanie wodomierza na okres zimowy PKWiU 33.20.92

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że ww. usługi jako niewymienione w załączniku nr 3 do ustawy o VAT podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 22%, na podstawie art. 41 ust. 1 cyt. ustawy o VAT.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania wskazanych we wniosku usług do właściwego grupowania PKWiU. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji statystycznej Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) - zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji - zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu, usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Zatem, tutejszy organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych usług wymienionych we wniosku o udzielenie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania ww. usług do grupowania PKWiU.

Należy także podkreślić, że interpretacja niniejsza traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów stanu faktycznego (w szczególności błędnej klasyfikacji statystycznej dokonanej przez Wnioskodawcę) lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto nadmienia się, iż powołany przez Wnioskodawcę wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 3 kwietnia 2008 r. w sprawie (C-442/05) Finanzamt Oschatz przeciwko Zweckverband zur Trinkwasserversorgung und Abwasserbeseitigung Torgau-Westelibien pozostaje bez wpływu na podjęte w przedmiotowej sprawie rozstrzygnięcie. Wyrok ten nie przesądza bowiem o stosowaniu określonej stawki podatkowej w odniesieniu do usług, o których mowa w tym wyroku, lecz wskazuje, iż VI Dyrektywa daje w tym zakresie swobodę państwom członkowskim.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy uznające, iż świadczenie usługi wykonania indywidualnego przyłącza wodociągowego (sklasyfikowanej według PKWiU w grupowaniu 41.00.20-00.00) oraz przyłącza kanalizacyjnego (sklasyfikowanej według PKWiU w grupowaniu 90.01.11-00.00) podlega opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT natomiast pozostałych wskazanych w stanie faktycznym wniosku usług stawką 22%, należało uznać za prawidłowe.

Nadmienia się, iż odnośnie drugiego pytania zadanego we wniosku - czy w zakresie pojęcia "wykonanie przyłącza wodociągowego i kanalizacyjnego" mieści się tylko fizyczne połączenie wykonanego rurociągu z istniejącą siecią czy też wchodzą w ten zakres inne związane z tą usługą czynności jak zatwierdzenie projektu i wydanie pozwolenia na podłączenie do sieci oraz odbiór techniczny wykonanego przyłącza, zapadnie odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym tj. stanu prawnego obowiązującego do dnia 30 listopada 2008 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl