IBPP2/443-852/13/KO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-852/13/KO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 2 września 2013 r. (data wpływu 16 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych przekształcenia spółki cywilnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych przekształcenia spółki cywilnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest Spółką cywilną utworzoną przez dwie osoby fizyczne, które w drodze spadkobrania uzyskały współwłasność przedsiębiorstwa, w skład którego wchodzi między innymi prawo ochronne do zarejestrowanego przez spadkodawcę znaku towarowego "X" (dalej: Znak) w rozumieniu ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej (Dz. U. z 2012 r. poz. 1544 z późn. zm.).

W ramach spadkobrania pomiędzy osobami fizycznymi powstała wspólność majątku spadkowego, w skład którego wchodziło przedsiębiorstwo. Tym samym, każda z osób fizycznych nabyła 50% udziału we współwłasności przedsiębiorstwa, a w rezultacie 50% udziału we współwłasności Znaku.

W celu kontynuowania spuścizny spadkodawcy, w związku z uzyskaniem udziału we współwłasności przedsiębiorstwa, w tym Znaku, osoby fizyczne utworzyły spółkę cywilną, do której wniosły wkład w postaci prawa do korzystania ze Znaku (dalej: Spółka cywilna lub Wnioskodawca). W wyniku wniesienia przez osoby fizyczne wkładu niepieniężnego w postaci udziału we współwłasności Znaku do Spółki cywilnej, zostali oni wspólnikami Spółki.

Przedmiotem działalności Spółki cywilnej jest m.in. udzielanie licencji na używanie znaków towarowych. W związku z udzielaniem licencji na używanie znaków towarowych Wnioskodawca uzyskuje oraz będzie uzyskiwać opłaty licencyjne.

W przyszłości, wspólnicy Spółki cywilnej dążąc do ograniczenia swojej osobistej odpowiedzialności związanej z prowadzonym przez nich przedsiębiorstwem, rozważają przekształcenie Spółki cywilnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: "Spółka przekształcona" lub "Spółka z o.o."), zgodnie z art. 551 § 2 i 3 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm., dalej: k.s.h.), która będzie kontynuować działalność Wnioskodawcy w zakresie udzielania licencji na korzystanie ze znaków towarowych (w tym Znaku) innym podmiotom.

W wyniku przekształcenia, składniki majątku należące do Spółki cywilnej (w tym własność Znaku objęta współwłasnością łączną wspólników Spółki cywilnej) staną się własnością Spółki z o.o. Spółka przekształcona nie uzyska w wyniku przekształcenia żadnych innych aktywów ani składników majątku niż składniki należące do Spółki cywilnej.

W tak przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca pragnie dokonać potwierdzenia neutralności przekształcenia Spółki cywilnej w Spółkę z o.o. na gruncie podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przekształcenie Spółki cywilnej w Spółkę z o.o. nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego na gruncie podatku od towarów i usług.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przekształcenie Spółki cywilnej w Spółkę z o.o. znajduje się poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Poniżej Wnioskodawca szczegółowo uzasadnia swoje stanowisko:

a.

Wnioskodawca pragnie wskazać, że w świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają:

* odpłatna dostawa towarów oraz

* odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Dostawa towarów została zaś zdefiniowania w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, świadczenie usług obejmuje każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę czynności prawnej,

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania określonej czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Mając na uwadze przywołane powyżej przepisy, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie dojdzie do powstania obowiązku podatkowego w zakresie podatku VAT. Przekształcenie Spółki cywilnej w Spółkę z o.o. nie stanowi ani dostawy towarów, ani też odpłatnego świadczenia usług w myśl przepisów ustawy o VAT.

b.

Odnosząc się do wskazanych wyżej przepisów, Wnioskodawca pragnie podkreślić, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie dojdzie do odpłatnej dostawy towarów. Spółka przekształcona, która zostanie powołana przez wspólników Wnioskodawcy w miejsce Spółki cywilnej, będzie posiadać taki sam zespół aktywów, jaki był wniesiony przez wspólników do Spółki cywilnej, tj. przede wszystkim prawo ochronne do Znaku.

W wyniku przekształcenia Spółki cywilnej w Spółkę z o.o., Spółka przekształcona będzie kontynuować byt prawny Spółki cywilnej, zarówno w sferze prywatnoprawnej (co wynika z art. 553 § 1 i § 2 k.s.h.), jak i w sferze publicznoprawnej, w tym również w zakresie obowiązków podatkowych (co wynika z art. 93a § 1 OP). Spółce przekształconej przysługiwać będą zatem te same prawa oraz obowiązki, które zostały uprzednio nabyte przez Spółkę cywilną. Tym samym, w wyniku przekształcenia Spółki cywilnej w Spółkę z o.o. nie nastąpi przekazanie prawa do rozporządzania majątkiem wspólników wchodzącym w zakres ich wkładów do Spółki cywilnej innemu podmiotowi, a więc odpłatna dostawa towarów w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Spółka z o.o., która zastąpi Spółkę cywilną, będzie kontynuacją bytu prawnego tego samego przedsiębiorstwa, prowadzonego dotychczas przez wspólników w ramach Spółki cywilnej, a wkłady majątkowe wspólników do tego przedsiębiorstwa będą w takim samym stopniu wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej w nowej formie prawnej i organizacyjnej.

Wnioskodawca stoi również na stanowisku, że przekształcenie Spółki cywilnej w Spółkę z o.o. nie może być uznane za tożsame z odpłatnym świadczeniem usług w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. W szczególności, nie nastąpi przeniesienie własności praw do wartości niematerialnych i prawnych, gdyż Spółka przekształcona będzie kontynuacją bytu prawnego Spółki cywilnej, w ramach której wspólnicy dotychczas prowadzą wspólne przedsiębiorstwo. Przekształcenie Spółki cywilnej w Spółkę z o.o. będzie również czynnością nieodpłatną wspólnicy Wnioskodawcy, nie dokonają żadnych płatności związanych z przekształceniem na rzecz Spółki z o.o., jak również nie otrzymają w związku z przekształceniem żadnych gratyfikacji finansowych.

Analizując prawne skutki przekształcenia Spółki cywilnej w Spółkę z o.o., Wnioskodawca stoi na stanowisku, że otrzymanie przez jego wspólników, udziałów w Spółce przekształconej, nie będzie tożsame z nabyciem udziałów w zamian za wkład niepieniężny, ani w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, ani w żadnej innej formie. Swoje stanowisko Wnioskodawca uzasadnia potwierdzoną w przepisach k.s.h. i OP sukcesją Spółki przekształcanej, której byt prawny będzie kontynuowany przez Spółkę z o.o. W konsekwencji, przekształcenie formy prawnej nie może być utożsamiane z objęciem udziałów w spółce. Spółka przekształcona nie będzie nowopowstałą spółką - nowym przedsiębiorstwem w formie spółki z o.o. (w zdarzeniu przyszłym będącym przedmiotem interpretacji nie dojdzie do przystąpienia do spółki nowych wspólników lub udziałowców) - a będzie jedynie kontynuacją przedsiębiorstwa w innej formie prawnej.

Mając na uwadze powyżej przedstawioną argumentację, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że opisane we wniosku zdarzenie przyszłe nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego na gruncie podatku od towarów i usług, gdyż czynność ta nie będzie stanowić ani odpłatnej dostawy towarów, ani odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 7 oraz art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług.

Stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę zostało potwierdzone przez:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 25 października 2011 r. nr IPTPP2/443-359/11-4/AW.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie regulują przepisy zawarte w art. 93-93e Ordynacji Podatkowej. W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.

Zgodnie z art. 93a § 1 Ordynacji podatkowej osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

1.

przekształcenia innej osoby prawnej,

2.

przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

W myśl art. 93a § 2 Ordynacji podatkowej przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:

1.

osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:

a.

innej spółki niemającej osobowości prawnej,

b.

spółki kapitałowej;

2.

spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.

Podatkowe konsekwencje przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej w spółkę kapitałową reguluje art. 93a § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej. Spółka kapitałowa zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej, w opisanym przypadku spółki cywilnej, wstępuje we wszelkie prawa i obowiązki przekształcanej spółki.

Podstawę prawną przekształceń spółek prawa handlowego stanowią przepisy ustawy z 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1030).

Zgodnie z art. 551 § 1 spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą).

W myśl art. 551 § 2 Kodeksu spółek handlowych spółka cywilna może być przekształcona w spółkę handlową, inną niż spółka jawna. Przepis ten nie narusza przepisów art. 26 § 4-6.

Stosownie z art. 551 § 3 Kodeksu spółek handlowych do przekształcenia, o którym mowa w § 2 zdanie pierwsze, stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące przekształcenia spółki jawnej w inną spółkę handlową, z tym że do skutków przekształcenia stosuje się art. 26 § 5.

Z treści art. 552 i art. 553 Kodeksu spółek handlowych wynikają podstawowe skutki przekształcenia, a mianowicie określone w tych przepisach zasady tzw. sukcesji uniwersalnej, stosownie do których:

* zgodnie z art. 552 k.s.h. spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru (dzień przekształcenia) (...).

* wspólnicy spółki przekształcanej uczestniczący w przekształceniu stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej (art. 553 K.s.h).

Z opisu sprawy wynika, że przedmiotem działalności Spółki cywilnej jest m.in. udzielanie licencji na używanie znaków towarowych. W przyszłości, wspólnicy Spółki cywilnej dążąc do ograniczenia swojej osobistej odpowiedzialności związanej z prowadzonym przez nich przedsiębiorstwem, rozważają przekształcenie Spółki cywilnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, która będzie kontynuować działalność Wnioskodawcy w zakresie udzielania licencji na korzystanie ze znaków towarowych innym podmiotom. W wyniku przekształcenia, składniki majątku należące do Spółki cywilnej staną się własnością Spółki z o.o. Spółka przekształcona nie uzyska w wyniku przekształcenia żadnych innych aktywów ani składników majątku niż składniki należące do Spółki cywilnej.

Mając na uwadze powyższe oraz brzmienie cytowanych wyżej przepisów uznać należy, że w istocie nie mamy do czynienia z likwidacją spółki przekształcanej, ale z procesem polegającym na zmianie formy prawnej prowadzonej działalności. Zamierzona czynność skutkować będzie uniwersalnym przejściem praw i obowiązków podatkowych Spółki cywilnej (spółki przekształcanej) na Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (spółkę przekształconą). W rozpatrywanej sytuacji nie nastąpi rozwiązanie Spółki cywilnej, lecz jedynie zmiana formy prawnej prowadzonej działalności, zatem czynność ta nie będzie stanowić ani odpłatnej dostawy towarów, ani odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 7 oraz art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji nie będzie miało miejsce zdarzenie, które rodziłoby powstanie obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Jednocześnie wskazać należy, że w przedstawionej sytuacji nie dojdzie do transakcji zbycia przedsiębiorstwa należącego do spółki cywilnej, wobec czego zastosowania nie znajdzie przepis art. 6 pkt 1 ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl