IBPP2/443-849/09/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-849/09/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2009 r. (data wpływu do tut. organu 16 października 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 stycznia 2010 r. (data wpływu 11 stycznia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury VAT dokumentującej zakup mieszkania, które będzie przeznaczone na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, w ramach której realizowane są czynności opodatkowane podatkiem VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 października 2009 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, uzupełniony pismem dnia 7 stycznia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury VAT dokumentującej zakup mieszkania, które będzie przeznaczone na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, w ramach której realizowane są czynności opodatkowane podatkiem VAT

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem jest świadczenie usług prawnych i pełnienie funkcji syndyka. Jest czynnym podatnikiem w podatku VAT.

W celu realizowania przychodów z tego typu działalności niezbędne jest posiadanie pomieszczeń biurowych dla kontaktów z klientami i przechowywania dokumentacji prowadzonych spraw. W tym celu Wnioskodawca ma zamiar dokonać zakupu lokalu mieszkalnego z przeznaczeniem na działalność gospodarczą. Zakup będzie finansowany kredytem hipotecznym, zaciągniętym przez Wnioskodawcę jako osobę fizyczną. Mieszkanie to Wnioskodawca ma zamiar wprowadzić do ewidencji środków trwałych i amortyzować. Sprzedawca, z uwagi na fakt, iż przedmiotem sprzedaży jest lokal mieszkalny, nalicza 7% podatek VAT.

W piśmie z dnia 7 stycznia 2010 r. Wnioskodawca dodał, iż mieszkanie będzie służyło działalności, która jest działalnością w całości opodatkowaną podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca może skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury VAT dokumentującej zakup mieszkania, które będzie przeznaczone na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, w ramach której realizowane są czynności opodatkowane podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT ma on prawo skorzystać z odliczenia podatku naliczonego z faktury VAT dokumentującej zakup mieszkania, które będzie przeznaczone wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Kwestie dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały uregulowane w Dziale IX (art. 86-95) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku d towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Generalnie zatem, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ww. ustawy.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem jest świadczenie usług prawnych i pełnienie funkcji syndyka. Jest czynnym podatnikiem w podatku VAT. W celu realizowania przychodów z tego typu działalności niezbędne jest posiadanie pomieszczeń biurowych dla kontaktów z klientami i przechowywania dokumentacji prowadzonych spraw. W tym celu Wnioskodawca ma zamiar dokonać zakupu lokalu mieszkalnego z przeznaczeniem na działalność gospodarczą. Zakup będzie finansowany kredytem hipotecznym, zaciągniętym przez Wnioskodawcę jako osobę fizyczną. Mieszkanie to Wnioskodawca ma zamiar wprowadzić do ewidencji środków trwałych i amortyzować. Sprzedawca, z uwagi na fakt, iż przedmiotem sprzedaży jest lokal mieszkalny, nalicza 7% podatek VAT. Mieszkanie będzie służyło działalności, która jest działalnością w całości opodatkowaną podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz przywołane wyżej przepisy, należy stwierdzić, iż o ile faktycznie nabywany lokal służyć będzie wyłącznie opodatkowanej działalności gospodarczej Wnioskodawcy, to będzie on miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w fakturze dokumentującej nabycie tego lokalu, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ zauważa jednak, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zastosowania 7% stawki podatku VAT przy sprzedaży tego lokalu, gdyż nie było to przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, a ponadto nie przedstawił on w tym zakresie swojego stanowiska. Podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie odnosi się jedynie do prawa Wnioskodawcy do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tego lokalu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl