IBPP2/443-847/08/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-847/08/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko pana S. przedstawione we wniosku z dnia 9 września 2008 r. (data wpływu 16 września 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 listopada 2008 r. (data wpływu 14 listopada 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy otrzymanie premii pieniężnej rodzi obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług, w jaki sposób powinno być udokumentowane jej otrzymanie oraz czy kontrahentowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z ww. premią pieniężną - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2008 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy otrzymanie premii pieniężnej rodzi obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług, w jaki sposób powinno być udokumentowane jej otrzymanie oraz czy kontrahentowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z ww. premią pieniężną. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 listopada 2008 r. (data wpływu 14 listopada 2008 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 29 października 2008 r. znak: IBPP2/443-847/08/BM.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, prowadzący działalność gospodarczą jako Piekarnia "P.", ma zawartą umowę handlową z kontrahentem, na podstawie której regularnie dokonuje zakupu drożdży, które wykorzystuje do produktów piekarniczych. Każdorazowa dostawa drożdży dokumentowana jest fakturą VAT zgodnie z warunkami handlowymi umowy.Wnioskodawcy przysługuje premia pieniężna w wysokości określonego procentu od zrealizowanego określonego w umowie pułapu obrotów. Premia rozliczana jest kwartalnie.Premia nie jest związana z konkretną dostawą towarów dokonaną przez kontrahenta na rzecz podatnika lecz jest wynikiem wszystkich dostaw w danym okresie.Wnioskodawca w piśmie z dnia 10 listopada 2008 r. wskazał ponadto, iż premia pieniężna przysługuje od wartości zrealizowanych zakupów. Jedynym warunkiem przyznania premii jest zrealizowanie minimalnej ilości zakupów, który wynosi 25 ton drożdży w kwartale. Wysokość wskaźnika procentowego jest stała i nie zmienia się mimo zwiększenia poziomu zrealizowanego obrotu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy otrzymanie premii pieniężnej rodzi obowiązek podatkowy od towarów i usług.

2.

W jaki sposób powinno być udokumentowane otrzymanie premii tj. fakturą VAT, fakturą korygującą czy notą księgową.

3.

Czy kontrahent ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek VAT naliczony od premii pieniężnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, premia pieniężna jest usługą w rozumieniu przepisów ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 22%, a kwota podatku naliczonego stanowi podstawę do obniżenia podatku należnego. Otrzymane przez podatnika premie pieniężne nie są związane z konkretnymi dostawami, brak zatem podstaw do traktowania ich jako rabat w rozumieniu art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Premia pieniężna jako usługa podlega opodatkowaniu wg stawki 22% na podstawie art. 41 ustawy o VAT. Podatnik otrzymując premię powinien rozliczyć tę czynność fakturą VAT na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT).

Natomiast przez świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powoływanej ustawy o VAT. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp. Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, obrotem zaś jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku.Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.). W opisanym stanie faktycznym mamy do czynienia z sytuacją, gdzie Wnioskodawca ma zawartą umowę handlową z kontrahentem, na podstawie której regularnie dokonuje zakupów. Każdorazowa dostawa dokumentowana jest fakturą VAT zgodnie z warunkami handlowymi umowy. Wnioskodawcy przysługuje premia pieniężna w wysokości określonego procentu od zrealizowanego określonego w umowie pułapu obrotów. Premia rozliczana jest kwartalnie. Premia nie jest związana z konkretną dostawą towarów dokonaną przez kontrahenta na rzecz podatnika lecz jest wynikiem wszystkich dostaw w danym okresie.Wnioskodawca wskazał ponadto, iż premia pieniężna przysługuje od wartości zrealizowanych zakupów. Jedynym warunkiem przyznania premii jest zrealizowanie minimalnej ilości zakupów w kwartale. Wysokość wskaźnika procentowego jest stała i nie zmienia się mimo zwiększenia poziomu zrealizowanego obrotu.

Wypłata przedmiotowej premii pieniężnej jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywcy w stosunku do sprzedawcy. Wypłacając premię pieniężną sprzedawca nagradza kupującego za nabycie określonej ilości towarów, a w konsekwencji za lojalność względem sprzedawcy, tj. za to że kupujący nabywa towary wybranego kontrahenta, a nie jego konkurentów. Premia pieniężna powinna być w związku z tym traktowana również jako wynagrodzenie za powstrzymywanie się od zakupu towarów konkurencyjnych. Zachowanie nabywcy stanowi w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego. Jako zapłatę za wykonaną usługę podatnik otrzymuje bonus w postaci premii pieniężnej. Zatem pomiędzy stronami zaistniała więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o VAT stanowi świadczenie usługi za wynagrodzeniem.

W myśl art. 41 ust. 13 ustawy o VAT towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.Zatem w przedmiotowej sytuacji, świadczenie przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahenta wskazanych wyżej usług, za które wypłacane jest wynagrodzenie nazwane premią pieniężną, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według 22% stawki podatku VAT, oraz winno być udokumentowane poprzez wystawienie przez świadczącego usługę - tj. Wnioskodawcę - faktury VAT na rzecz nabywcy usług, tj. kontrahenta Wnioskodawcy, wypłacającego premię pieniężną.Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.Ponieważ w przedmiotowej sytuacji otrzymanie premii pieniężnej jest wynagrodzeniem za świadczenie usług, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych, czynność ta powinna być udokumentowana wystawieniem przez świadczącego usługę tj. Wnioskodawcy faktury VAT na rzecz nabywcy usług wypłacającego premię pieniężną.Szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane które powinny zawierać oraz sposób i okres ich przechowywania wynikają z przepisów rozdziału 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.). Reasumując, otrzymane przez Wnioskodawcę premie pieniężne z tytułu osiągnięcia określonego poziomu zakupów w określonym czasie, stanowią wynagrodzenie za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych, które winno zostać udokumentowane fakturą VAT wystawioną przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowo tut. organ pragnie zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii czy kontrahent ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek VAT naliczony od premii pieniężnej. Należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, iż ww. organ wydaje interpretacje prawa podatkowego wyłącznie na pisemny wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie. Stąd też interpretacja przepisów prawa podatkowego wydana dla Wnioskodawcy nie może rozstrzygać kwestii odnoszących się do obowiązków czy też uprawnień w zakresie podatków jej kontrahentów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl