IBPP2/443-846/08/ICz - Usługi organizowania imprez artystyczno-rozrywkowych - zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 25 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-846/08/ICz Usługi organizowania imprez artystyczno-rozrywkowych - zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana Grzegorza B. przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2008 r. (data wpływu 16 września 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 listopada 2008 r. (data wpływu 21 listopada 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług organizowania imprez artystyczno-rozrywkowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług organizowania imprez artystyczno-rozrywkowych.W dniu 21 listopada 2008 r. zostało złożone uzupełnienie do ww. wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca organizuje imprezy artystyczno-rozrywkowe, skierowane głównie do dzieci, podczas których prowadzona jest konferansjerka, występują artyści (programy artystyczne na scenie, przedstawienia teatralne, występy klaunów, mimów, szczudlarzy, magów), mają miejsce pokazy sztucznych ogni. Dla dzieci przeprowadza się "malowanie buziek", organizuje się kącik plastyczny, animatorzy organizują gry, zabawy oraz konkursy dla uczestników imprezy. Najczęściej nabywcami ww. usług są domy kultury, gminy organizujące imprezy okolicznościowe, czy też firmy organizujące imprezy dla dzieci swoich pracowników (np. z okazji karnawału, dnia dziecka itp.).

W piśmie uzupełniającym z dnia 20 listopada 2008 r. Wnioskodawca wskazał, iż nie sprzedaje biletów wstępu ani nie pobiera opłat za wstęp na przygotowywane przez siebie imprezy artystyczno-rozrywkowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługa organizacji imprez artystyczno-rozrywkowych może korzystać z przedmiotowego zwolnienia z podatku VAT na podstawie poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, opisana usługa może korzystać z przedmiotowego zwolnienia z podatku VAT na podstawie poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług. Uzasadnienie: usługi organizowania rozrywki mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.34.1 "usługi rozrywkowe pozostałe". Zważywszy, iż rozrywka jest jedną z gałęzi kultury, ww. usługa może korzystać ze zwolnienia jako usługa związana z kulturą wymieniona w poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.Stosownie zaś do art. 8 ust. 1 cyt. ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).Dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary i usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej (art. 2 pkt 6, art. 8 ust. 3 ustawy o VAT). Z treści art. 41 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem wyjątków określonych w przedmiotowej ustawie.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, w którym to załączniku pod poz. 11 zostały wymienione usługi o symbolu PKWiU ex 92, tj. usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem1 - z wyłączeniem:

1.

usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,

2.

usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,

3.

usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),

4.

wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,

5.

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),

5a)

usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,

5b)

wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),

6.

działalności agencji informacyjnych,

7.

usług wydawniczych,

8.

usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Oznaczenie w załączniku danej grupy "ex" oznacza, że stawka podatku odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Zatem wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że usługi wymienione enumeratywnie w punktach 1-8 w treści pozycji nr 11 załącznika nr 4 do ustawy nie korzystają ze zwolnienia od podatku. Podkreślić należy, że w pkt 4 wyłączono ze zwolnienia od podatku wyłącznie wstęp na różnego rodzaju imprezy, m.in. w zakresie usług rozrywkowych o symbolu PKWiU 92.31.2, a nie samą usługę polegająca na organizacji tych imprez.

Ze stanu faktycznego wskazanego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca organizuje imprezy artystyczno-rozrywkowe, skierowane głównie do dzieci, podczas których prowadzona jest konferansjerka, występują artyści (programy artystyczne na scenie, przedstawienia teatralne, występy klaunów, mimów, szczudlarzy, magów), mają miejsce pokazy sztucznych ogni. Dla dzieci przeprowadza się "malowanie buziek", organizuje się kącik plastyczny, animatorzy organizują gry, zabawy oraz konkursy dla uczestników imprezy. Najczęściej nabywcami ww. usług są domy kultury, gminy organizujące imprezy okolicznościowe, czy też firmy organizujące imprezy dla dzieci swoich pracowników (np. z okazji karnawału, dnia dziecka itp.).

Wnioskodawca wskazał, iż nie sprzedaje biletów wstępu ani nie pobiera opłat za wstęp na przygotowywane przez siebie imprezy artystyczno-rozrywkowe.

Zdaniem Wnioskodawcy usługi organizowania rozrywki mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.34.1 "usługi rozrywkowe pozostałe".

W oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na organizacji imprez artystyczno-rozrywkowych na rzecz podmiotu zlecającego (domu kultury, gminy, firmy organizującej imprezę), bez pobierania opłat za bilety wstępu, jeżeli prawidłowo zostały sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 92.34.1, korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, jako wymienione w poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania świadczonych usług według PKWiU. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji świadczonych usług, według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Tak więc to Podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług, a w razie wątpliwości Podatnik może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl