IBPP2/443-840/11/WN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 października 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-840/11/WN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2011 r. (data 22 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki VAT na dostawę tablic interaktywnych dla placówek oświatowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki VAT na dostawę tablic interaktywnych dla placówek oświatowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również: Spółka) ma zamiar dokonywać dostaw tablic interaktywnych dla placówek oświatowych z zastosowaniem stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0%, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Tablica interaktywna jest urządzeniem elektronicznym, dla którego działania wymagany jest komputer stacjonarny lub przenośny połączony bezprzewodowo z tablicą oraz projektorem multimedialnym pośredniczącym pomiędzy komputerem a tablicą. Tablica interaktywna spełnia rolę monitora wielkoekranowego (z rozszerzoną funkcjonalności o "dotyk"). W powyższej dostawie tablica interaktywna zostanie zamocowana, jako stały element wyposażenia klasopracowni.

Specjalne elektroniczne pióro dostarczane wraz z tablicą pozwala na obsługę dowolnego programu uruchamianego na komputerze a jednocześnie własne oprogramowanie tablicy zezwala na sporządzanie notatek i zapisywanie ich w pamięci. Tablica interaktywna działa w połączeniu z komputerem, ale ma również własne oprogramowanie i służy do przetwarzania danych.

W związku z przytoczonymi faktami tablicę interaktywną, zdaniem Wnioskodawcy, można zaliczyć do grupy elementów wymienionych w załączniku do ww. ustawy do grupy: jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych.

Zgodnie z powołanym art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:

a.

dla placówek oświatowych,

b.

dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym

- przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

W cytowanej ustawie o podatku od towarów i usług w załączniku nr 8 podano wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26.

Załącznik ten wymienia:

* jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,

* drukarki,

* skanery,

* urządzenia komputerowe do pism Braille'a (dla osób niewidomych i niedowidzących), urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i swftche sieciowe, routery i modemy).

Zgodnie z art. 83 ust. 14 powołanej ustawy o podatku od towarów i usług, dokonujący dostawy ww. sprzętu komputerowego stosuje stawkę 0% pod warunkiem:

* posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a);

* posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy stanowisko Wnioskodawcy na zastosowanie stawki 0% podatku od towarów i usług na dostawę opisanych tablic interaktywnych, dla placówek oświatowych przy zachowaniu pozostałych warunków, o których mowa w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług jest słuszne.

Zdaniem Wnioskodawcy, do dostaw tablic interaktywnych przy zachowaniu pozostałych warunków zapisanych w ustawie, zastosowanie ma obniżona do wysokości 0% stawka podatku od towarów i usług, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), jako wymienione w załączniku nr 8, które można zaliczyć do grupy: jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) oraz art. 9 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726) z dniem 1 stycznia 2011 r. w ustawie o podatku od towarów i usług dodano w przepisach przejściowych i końcowych przepisy art. 146a-146j.

I tak stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f,

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Jednakże ustawodawca przewidział również możliwość zastosowania stawki obniżonej dla określonych czynności i w określonych okolicznościach m.in. w art. 83 ustawy o VAT.

I tak, w myśl art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a) ww. ustawy o VAT, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy o VAT, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy, tj.:

* Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,

* Drukarki,

* Skanery,

* Urządzenia komputerowe do pism Braille'a (dla osób niewidomych i niedowidzących),

* Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

Jak stanowi art. 83 ust. 14 pkt 1 ww. ustawy, dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a).

Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego (art. 83 ust. 15 ustawy o VAT).

Należy zaznaczyć, że przez placówki oświatowe, o których mowa w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze (art. 43 ust. 9 ustawy o VAT).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca (dalej również: Spółka) ma zamiar dokonywać dostaw tablic interaktywnych dla placówek oświatowych z zastosowaniem stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0%, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Tablica interaktywna jest urządzeniem elektronicznym, dla którego działania wymagany jest komputer stacjonarny lub przenośny połączony bezprzewodowo z tablicą oraz projektorem multimedialnym pośredniczącym pomiędzy komputerem a tablicą. Tablica interaktywna spełnia rolę monitora wielkoekranowego (z rozszerzoną funkcjonalności o "dotyk"). W powyższej dostawie tablica interaktywna zostanie zamocowana, jako stały element wyposażenia klasopracowni.

Specjalne elektroniczne pióro dostarczane wraz z tablicą pozwala na obsługę dowolnego programu uruchamianego na komputerze a jednocześnie własne oprogramowanie tablicy zezwala na sporządzanie notatek i zapisywanie ich w pamięci. Tablica interaktywna działa w połączeniu z komputerem, ale ma również własne oprogramowanie i służy do przetwarzania danych.

W związku z przytoczonymi faktami tablicę interaktywną, zdaniem Wnioskodawcy, można zaliczyć do grupy elementów wymienionych w załączniku do ww. ustawy do grupy: jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych.

Z cytowanych powyżej przepisów prawa wynika, iż nie każdy sprzęt komputerowy, będący przedmiotem dostawy dla placówek oświatowych, będzie opodatkowany stawką podatku VAT w wysokości 0%, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy. Wszystkie nie wymienione w załączniku towary wchodzące w skład sprzętu komputerowego będą opodatkowane stawką podstawową VAT, czyli 23%.

Z treści cyt. załącznika nr 8 do ustawy o VAT wynika, że ustawodawca nie określił zakresu urządzeń opodatkowanych obniżoną stawką podatku w powiązaniu z konkretnymi grupowaniami statystycznymi lub posiadanymi funkcjami, lecz wymienił z nazwy konkretne urządzenia.

Jednocześnie w odniesieniu do wymienionych w załączniku nr 8 do ustawy o VAT urządzeń komputerowych ustawodawca poza wskazaniem podmiotów, które mogą ten sprzęt nabywać z preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 0% (art. 43 ust. 9 ustawy o VAT), przy spełnieniu warunków wynikających z art. 83 ust. 14 pkt 1 i art. 83 ust. 15 ustawy o VAT, nie wskazał żadnych dodatkowych ograniczeń w szczególności w zakresie wykorzystania przedmiotowego sprzętu przez jego nabywcę.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż fakt zaliczenia tablic interaktywnych przez Wnioskodawcę do grupy: jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych, pozostaje bez wpływu na wysokość opodatkowania, bowiem z treści cyt. załącznika nr 8 do ustawy o VAT wynika, że ustawodawca nie wymienił tych urządzeń z nazwy, jako korzystające z preferencyjnej stawki 0%.

W związku z tym dostawa tablic interaktywnych, opisanych przez Wnioskodawcę, dla placówek oświatowych będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 23%.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl