IBPP2/443-83/07/ICz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-83/07/ICz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy Miasto B., przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2007 r. (data wpływu 28 sierpnia 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 listopada 2007 r. (data wpływu 28 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z podatku od towarów i usług do usług konserwatorskich, restauratorskich oraz budowlanych wykonywanych przy zabytkowej Bramie O., położonej w B. w Parku nad O.- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z podatku od towarów i usług do usług konserwatorsko restauratorskich oraz budowlanych wykonywanych przy zabytkowej Bramie O., położonej w B. w Parku nad O.

W dniu 28 listopada 2007 r. ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 listopada 2007 r. znak: UOŚ.L0717-5/07.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina Miasto B. ogłosiła przetarg na zadanie p.n. "Prace konserwatorskie, restauratorskie oraz roboty budowlane przy zabytkowej Bramie O., położonej w B. w Parku nad O., na działce nr 84/4 A.M.4, obręb centrum" na podstawie dokumentacji projektowej. Jest to obiekt zabytkowy figurujący w woj. rejestrze zabytków, położony na terenie parku będącego częścią plant miejskich, również wpisanego do woj. rejestru zabytków. Brama jest elementem dawnych murów obronnych, z bogatym wystrojem zewnętrznym. Zakres prac określonych w specyfikacji, wzorze umowy, na podstawie dokumentacji obejmuje:

* roboty przygotowawcze, zabezpieczające

* roboty wzmacniające konstrukcję i remontowe:

- wykonanie wzmocnienia ścian ściągami stalowymi

- przemurowanie spękań ścian

- przemurowanie skorodowanej powierzchni muru

* wykonanie zabezpieczeń budowli przed wpływem wód opadowych:

- wykonanie izolacji ścian

- wykonanie żelbetowego ekranu izolacyjnego

- wykonanie drenażu odprowadzającego wody opadowe poza teren skarpy

- wykonanie odbudowy i zabezpieczenia antyerozyjnego skarp przy ścianach bocznych

- wykonanie izolacji powierzchni tarasu

- wykonanie przebudowy nawierzchni korony skarpy polegającej na jej uszczelnieniu i nadaniu prawidłowych spadków

* prace konserwatorskie i restauratorskie dotyczące zabytkowych ścian ceglanych, konserwatorskie i restauratorskie piaskowcowych elementów wystroju, odtworzenia polichromii i rekonstrukcji inskrypcji

* roboty wykończeniowe:- wymiana spoin

- wymiana posadzki betonowej tarasu na posadzkę z płyt piaskowca.

W części poz. 45 wniosku "wskazanie przepisów prawa podatkowego będących przedmiotem interpretacji indywidualnej" Wnioskodawca wskazał ustawę o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. z późn. zm. oraz wskazał symbol PKWiU - 92.52.12 dla przedmiotowych usług.

Ponadto w piśmie z dnia 28 listopada 2007 r. Wnioskodawca złożył oświadczenie, że całość zadania pn. "Prace konserwatorskie i restauratorskie oraz roboty budowlane przy zabytkowej Bramie O., położonej w B. w Parku nad O., na działce nr 84/4, arkusz mapy 4, obręb Centrum" obejmującego prace i roboty przy obiekcie wpisanym do wojewódzkiego rejestru zabytków i położonego na terenie parku wpisanego do wojewódzkiego rejestru zabytków, mieści się w zakresie określonym w PKWiU jako "usługi ochrony zabytków" pod symbolem 92.52.12.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy całość prac i robót, przedstawionych w stanie faktycznym, związanych z ochroną zabytku wpisanego do rejestru zabytków i położonego na terenie parku, również wpisanego do rejestru zabytków jest zwolniona z podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy ze względu na charakter zabytku, jego położenie oraz zakres prac rozumianych jako prace przy zabytku zgodnie z przepisami ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, całość zadania powinna być objęta zwolnieniem z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Kierując się brzmieniem art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług (...) rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...). Od zasady zawartej w art. 5 ustawy o VAT ustawodawca wprowadził w rozdziale 2 i 3 ww. ustawy wyjątki dotyczące zwolnienia określonych czynności z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod poz. 11 załącznika nr 4 zostały wymienione jako zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, usługi związane z kulturą (symbol PKWiU: ex 92), w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania usługi, usługi związane z rekreacją i sportem, z wyłączeniem:

1.

usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,

2.

usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,

3.

usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),

4.

wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na inne imprezy sportowe,

5.

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5)

a)

usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach

b)

wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72)

6.

działalności agencji informacyjnych,

7.

usług wydawniczych,

8.

usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Z treści objaśnienia zamieszczonego pod załącznikami do ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że wskazany symbol PKWiU wraz z oznaczeniem "ex" - dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce - nazwa usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania - konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy - usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Zgodnie z § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm. - do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2007 r. W dziale 92 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z dnia 18 marca 1997 r. zostały zamieszczone usługi związane z kulturą, rekreacją i sportem - pod poz. 92.52 ujęto usługi muzealnictwa oraz ochrony zabytków (PKWiU: 92.52.12 - Usługi ochrony zabytków).

Zgodnie z treścią art. 3 pkt 1, 6, 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568 z późn. zm.) użyte w ustawie określenia oznaczają:

* zabytek - nieruchomość lub rzecz ruchomą, ich części lub zespoły, będące dziełem człowieka lub związane z jego działalnością i stanowiące świadectwo minionej epoki bądź zdarzenia, których zachowanie leży w interesie społecznym ze względu na posiadaną wartość historyczną, artystyczną lub naukową,

* prace konserwatorskie - działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań,

* roboty budowlane - roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub otoczeniu zabytku.

Biorąc pod uwagę cytowane wyżej przepisy - świadczenie usług polegających na ochronie zabytków sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 92.52.12 podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług jako niewymienione w wyłączeniach od zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, przewidzianych w punkcie 5 poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o VAT. Wyłączeniem, o którym mowa w pkt 5 poz. 11, nie zostały bowiem objęte generalnie usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 92.5, lecz wyłącznie wstęp oraz wypożyczanie wydawnictw (PKWiU: 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie tych usług.

Ze stanu faktycznego wynika, że Gmina ogłosiła przetarg na zadanie związane z wykonaniem prac konserwatorskich, restauratorskich oraz budowlanych przy zabytkowej bramie wpisanej do rejestru zabytków, położonej na terenie parku, również wpisanego do rejestru zabytków. Prace będą wykonywane przy ww. zabytku oraz w jego otoczeniu.

Jeśli zakres ww. prac wyczerpuje definicję usług sklasyfikowanych pod wymienionym przez Wnioskodawcę symbolem PKWiU 92.52.12 a usługi budowlane wskazane we wniosku nie są klasyfikowane odrębnie w dziale PKWiU 45 "Roboty budowlane", to na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT prace te będą podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Natomiast w sytuacji gdy usługi budowlane wykonywane w obiektach objętych nadzorem konserwatorskim, związane z remontami, rozbudową, nadbudową lub adaptacją tych obiektów nie są klasyfikowane w grupowaniu PKWiU 92.52.12.00.00 lecz należą do działu PKWiU 45, usługi te podlegać będą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 22%.

Jednocześnie podkreślić należy, że w sprawach klasyfikacji wyrobów i usług, zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, bowiem organy podatkowe nie mają kompetencji w zakresie dokonywania tych czynności. W przypadku jakichkolwiek trudności w ustaleniu prawidłowego grupowania podatnik może zwrócić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl