IBPP2/443-828/13/KO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-828/13/KO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 września 2013 r. (data wpływu 9 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania obniżoną stawką 8% dostawy liści tytoniu (niepociętego) i tytoniu częściowo odżyłowanego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania obniżoną stawką 8% dostawy liści tytoniu (niepociętego) i tytoniu częściowo odżyłowanego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest pośredniczącym podmiotem tytoniowym, zarejestrowanym zgodnie z art. 16 ust. 3a ustawy o podatku akcyzowym. Zajmuje się skupem suszu tytoniowego od rolników, którzy zajmują się uprawą tytoniu. Ponadto posiada autoryzowany punkt skupu suszu tytoniowego, zarejestrowany w Agencji Rynku Rolnego, która kontroluje zakup suszu tytoniowego. Susz tytoniowy nabywać będzie w ramach punktu skupu oraz bezpośrednio od rolników (producentów). Wnioskodawca przygotowuje susz do sprzedaży i dokonuje jego wypłukiwania, odpiaszczania, stripowania tj. oddzielania żyły liściowej od blaszki liściowej. Dodatkowo susz tytoniowy poddawany jest dalszemu suszeniu. Susz sprzedawany będzie w paczkach 100 lub 200 kilogramowych.

Liście tytoniu nie będą przed sprzedażą w żaden sposób przetwarzane przemysłowo; w szczególności nie będą: pocięte lub inaczej podzielone, skręcone, sprasowane, zrolowane ani poszarpane oraz nie będą nadawać się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego. Wobec tego produkty te należy zakwalifikować do kodu PKWiU z 2008 r. 01.15.10.0 (Tytoń nieprzetworzony).

Wnioskodawca zamierza sprzedać zapakowany susz tytoniowy w kraju do składów podatkowych oraz innym pośredniczącym podmiotom tytoniowym, dokonywać będzie wewnątrzwspólnotowej dostawy suszu tytoniowego oraz jego eksportu.

W związku z powyższym w zakresie podatku od towarów i usług zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż na terenie Polski produktów wymienionych w niniejszym wniosku, tj.: liści tytoniu (niepociętego), tytoniu częściowo odżyłowanego podlega opodatkowaniu podatkiem VAT stawką 8%.

Stanowisko Wnioskodawcy:

W ocenie Wnioskodawcy sprzedaż produktów, o których mowa w pytaniu postawionym w niniejszym wniosku jako tytoniu nieprzetworzonego, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 8%.

Zgodnie z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f ustawy, tzw. podstawowa stawka podatku wynosi 23%, natomiast dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jak wynika z obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisu art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Od dnia 1 stycznia 2011 r. podczas wyznaczania zakresu stosowania stawek obniżonych, wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Symbol PKWiU zastosowany przez Wnioskodawcę do określenia sprzedawanego towaru jest ujęty jako ex. 01.1 (w którym zawiera się symbol PKWiU 01.15.10) w dwóch różnych załącznikach do ustawy:

1.

pod pozycją 1 Załącznika nr 3 do ustawy, t.j. w "Wykazie towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%" - jako rośliny inne niż wieloletnie z wyłączeniem bawełny i odziarnionych produktów roślinnych dla przemysłu włókienniczego (PKWiU ex 01.16.1); oraz

2.

pod pozycją 1 Załącznika nr 10 do ustawy, t.j. w "Wykazie towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%" - jako rośliny inne niż wieloletnie z kilkoma wymienionymi wyłączeniami.

Z objaśnień do załącznika nr 3 do ustawy o VAT wynika, że jeżeli dany towar (lub usługa) jest wymieniony w załączniku nr 3 jako opodatkowany stawką 8%, a jednocześnie został wymieniony w art. 43 ust. 1 ustawy jako zwolniony od podatku lub w załączniku nr 10, jako objęty opodatkowaniem stawką 5% - stosowanie stawki podatku z załącznika nr 3 (stawka 8%) do ustawy jest wyłączone na rzecz zwolnienia od podatku lub opodatkowania stawką 5%.

W przedmiotowej sprawie w celu ustalenia stawki podatku VAT, jaką należy zastosować przy sprzedaży nieprzetworzonego tytoniu o kodzie PKWiU 01.15.10.0 znajdzie zastosowanie załącznik nr 3 do ustawy będący wykazem towarów i usług opodatkowanych stawką VAT w wysokości 8%, natomiast nie znajdzie zastosowania Załącznik nr 10, gdyż z poz. 1 pkt 6 ww. załącznika wyraźnie wynika wyłączenie tytoniu nieprzetworzonego o kodzie 01.15.10.0 z opodatkowania stawką 5%.

Powyższe stanowisko potwierdzają interpretacje podatkowe: interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 13 lipca 2012 r. (IPTPP3/443A-82/12-5/BJ), 5 października 2012 r. (IPTPP3/443A-105/12-7/BJ) oraz 11 grudnia 2012 r. (IPTPP3/443-46/12-2/BJ), interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 4 września 2012 r. (IBPP4/443-347/12/EK).

Końcowo wskazać trzeba, że co do zasady susz tytoniowy w sposób przygotowany przez podatnika do sprzedaży, nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, przez co nie jest uznawany za towar luksusowy. Podobnie powinno oceniać się wyrób na tle przepisów ustawy o VAT. Wyroby kupowane i sprzedawane przez mojego klienta, nie nadają się do palenia i nie powinny być opodatkowane najwyższą stawką podatku od towarów i usług, a zgodnie z zał. 3 do ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie podatku od towarów i usług uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne (art. 5a ustawy).

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się skupem suszu tytoniowego od rolników. Susz tytoniowy nabywać będzie w ramach punktu skupu oraz bezpośrednio od rolników (producentów). Wnioskodawca przygotowuje susz do sprzedaży i dokonuje jego wypłukiwania, odpiaszczania, stripowania tj. oddzielania żyły liściowej od blaszki liściowej. Dodatkowo susz tytoniowy poddawany jest dalszemu suszeniu. Susz sprzedawany będzie w paczkach 100 lub 200 kilogramowych. Liście tytoniu nie będą przed sprzedażą w żaden sposób przetwarzane przemysłowo w szczególności nie będą: pocięte lub inaczej podzielone, skręcone, sprasowane, zrolowane ani poszarpane oraz nie będą nadawać się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego. Ww. produkty zostały zakwalifikowane do kodu PKWiU z 2008 r. 01.15.10.0 (Tytoń nieprzetworzony).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą opodatkowania właściwą stawką podatku VAT dostawy liści tytoniu (niepociętego) i tytoniu częściowo odżyłowanego.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

I tak, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Przy czym, w myśl art. 146a pkt 2 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Pod pozycją 1 załącznika nr 3 do ustawy wymieniono grupę ex 01.1 - Rośliny inne niż wieloletnie, z wyłączeniem bawełny i odziarnionych produktów roślinnych dla przemysłu włókienniczego (PKWiU ex 01.16.1)

Zgodnie zaś z art. 41 ust. 2a ustawy o VAT dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%. W pozycji 1 załącznika nr 10 ustawy wymieniono ex 01.1 - Rośliny inne niż wieloletnie, z wyłączeniem:

1.

(uchylony)

2.

słomy i plew zbóż (PKWiU 01.11.50.0),

3.

nasion bawełny (PKWiU 01.11.84.0),

4.

nasion buraków cukrowych (PKWiU 01.13.72.0),

5.

trzciny cukrowej (PKWiU 01.14.10.0),

6.

tytoniu nieprzetworzonego (PKWiU 01.15.10.0),

7.

roślin włóknistych (PKWiU 01.16.1),

8.

pozostałych roślin innych niż wieloletnie (PKWiU 01.19).

Przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (art. 2 pkt 30 ustawy o VAT).

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "Towar (grupa towarów)". Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego wyrobu z danego grupowania.

Zastosowany przez Wnioskodawcę kod PKWiU 01.15.10.0, w klasyfikacji PKWiU z 2008 r. został przedstawiony następująco:

01 - Produkty rolnictwa i łowiectwa oraz usługi wspomagające

01.1 - Rośliny inne niż wieloletnie

01.15 - Tytoń nieprzetworzony

01.15.10.0 - Tytoń nieprzetworzony.

Z objaśnień do załącznika nr 3 wynika, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik. Oznacza to, że jeżeli dany towar (lub usługa) jest wymieniony w załączniku nr 3 jako opodatkowany stawką 8%, a jednocześnie został wymieniony w art. 43 ust. 1 ustawy jako zwolniony od podatku lub w załączniku nr 10 jako objęty opodatkowaniem stawką 5% - stosowanie stawki podatku z załącznika nr 3 (stawka 8%) do ustawy jest wyłączone na rzecz zwolnienia od podatku lub opodatkowania stawką 5%.

Należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie, w celu ustalenia stawki podatku VAT, jaką należy zastosować przy sprzedaży liści tytoniu (niepociętego), tytoniu częściowo odżyłowanego jako nieprzetworzonego tytoniu sklasyfikowanego według PKWiU z 2008 r. w grupowaniu 01.15.10.0 znajdzie zastosowanie wyłącznie załącznik nr 3 do ustawy, będący wykazem towarów i usług opodatkowanych stawką VAT w wysokości 8%, natomiast nie znajdzie zastosowania załącznik nr 10, gdyż z poz. 1 tego załącznika wyraźnie wynika wyłączenie tytoniu nieprzetworzonego o kodzie PKWiU 01.15.10.0 z opodatkowania stawką 5%.

Zatem Wnioskodawca ma prawo do zastosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 8% przy dostawie na terenie kraju liści tytoniu (niepociętego), tytoniu częściowo odżyłowanego jako tytoniu nieprzetworzonego mieszczącego się według PKWiU w grupowaniu 01.15.10.0.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie uznano za prawidłowe.

Jednocześnie podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa. Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane w złożonym wniosku. Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Stad też tut. organ, nie będąc uprawniony do weryfikacji poprawności przedstawionego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania opisanych produktów według PKWiU, przyjął przedstawione we wniosku zaklasyfikowanie jako element przedstawionego zdarzenia przyszłego, bez dokonywania weryfikacji jego prawdziwości.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Każda zmiana elementu zdarzenia przyszłego powoduje, że interpretacja traci swoją aktualność.

Niniejsza interpretacja stanowi rozstrzygniecie wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług. Natomiast w zakresie podatku akcyzowego zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl