IBPP2/443-821/13/BW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 września 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-821/13/BW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 czerwca 2013 r. (data wpływu 10 czerwca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 września 2013 r. (data wpływu 9 września 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności, które generują dochody w postaci, m.in.:

* opłat za zmianę licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego, zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego,

* opłat za udostępnianie materiałów z zasobu geodezyjnego (kopie map, klauzulowanie robót) oraz

* prowizji od dochodów Skarbu Państwa

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa opodatkowania czynności, które generują dochody w postaci, m.in.:

* opłat za zmianę licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego, zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego

* opłat za udostępnianie materiałów z zasobu geodezyjnego (kopie map, klauzulowanie robót) oraz

* prowizji od dochodów Skarbu Państwa

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 września 2013 r. przesłanym w związku z wezwaniem tut. organu z dnia 29 sierpnia 2013 r. znak: IBPP2/443-527/13/BW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny (ostatecznie sformułowany w piśmie z dnia 3 września 2013 r.):

Wnioskodawca (Powiat - Starostwo Powiatowe) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 Ustawy o VAT Wnioskodawca jako organ władzy publicznej w zakresie zadań publicznych związanych z różnymi rodzajami działalności wykonywanej na rzecz społeczeństwa które, generują dochody w postaci:

1. Opłat za prawa jazdy (podstawa prawna Rozporządzenie Ministra Infrastruktury Dz. U. Nr 14, poz. 75 i poz. 76 z 2010 r.), opłaty za tablice rejestracyjne, dowody rejestracyjne, opłaty za pozwolenia czasowe, (podstawa prawna pobierania opłat Dz. U. Nr 230, poz. 2302 z 2003 r. - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i tablic.) opłaty za zmianę licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego, zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego (podstawa prawna Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. z 2013 r. poz. 916). Nie ma odrębnej podstawy prawnej pobierania ww. opłat.

2. Opłaty za udostępnienie materiałów z powiatowego zasobu geodezyjnego (wypisy z rejestru gruntów, kopie map, klauzulowanie robót) - podstawa prawna pobierania opłat geodezyjnych Dz. U. Nr 37, poz. 333 z 2004 r. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 19 lutego 2004 r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego. Przedmiotowe opłaty pobierane są wyłącznie na podstawie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury.

3. Prowizje od dochodów Skarbu Państwa, które pobiera Powiat na rzecz Skarbu Państwa. Zgodnie z art. 23 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami tekst jedn.: Dz. U. Nr 102, poz. 651 z 19 maja 2010 r., Powiat pobiera prowizję od wpływów osiąganych ze sprzedaży, opłat z tytułu trwałego zarządu, użytkowania, czynszu dzierżawnego i najmu - nieruchomości Skarbu Państwa, a także od wpływów osiąganych z opłat z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości Skarbu Państwa oddanych w użytkowanie wieczyste, oraz od odsetek za nieterminowe wnoszenie tych należności w wysokości 25% środków, które stanowią dochód Wnioskodawcy, na obszarze którego położone są te nieruchomości,

- nie jest podatnikiem podatku VAT i czynności takie traktuje się jako niepodlegające VAT.

Powyższy zapis art. 15 ust. 6 ustawy o VAT jest również odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/we rady z dnia 28 listopada 2006, w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Zgodnie z tym art. krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników.

Wnioskodawca chce nadmienić, że realizuje również zadania na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, takie jak np. umowy najmu, dzierżawy, prowadzenie parkingu i krytej pływalni i w tym zakresie jest podatnikiem podatku VAT.

Wątpliwość budzi natomiast zapis paragrafu 13 ust. 1 pkt 12 Rozporządzenia Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, gdzie zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami (np. Ustawa o samorządzie powiatowym) wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ponadto Wnioskodawca chciałby nadmienić, że pobierane dochody przedstawione w pkt 1-3 są pobierane wyłącznie na podstawie ww. przepisów prawnych. Pobieranie opłat nie jest uregulowane żadnymi innymi przepisami wewnętrznymi takimi jak np. Zarządzenia Starosty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 3 września 2013 r.):

Czy czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych, które generują dochody w postaci:

1. Opłat za prawa jazdy, opłat za tablice rejestracyjne, dowody rejestracyjne, opłaty za pozwolenia czasowe a także opłaty za zmianę licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego, zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego,

2. Opłat za udostępnienie materiałów z powiatowego zasobu geodezyjnego (wypisy z rejestru gruntów, kopie map, klauzulowanie robót),

3. Prowizji od pobieranych dochodów Skarbu Państwa, które stanowią dochód powiatu (od wpływów osiąganych ze sprzedaży, opłat z tytułu trwałego zarządu, użytkowania, czynszu dzierżawnego i najmu - nieruchomości Skarbu Państwa, a także od wpływów osiąganych z opłat z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości Skarbu Państwa oddanych w użytkowanie wieczyste, oraz od odsetek za nieterminowe wnoszenie tych należności),

- można traktować jako niepodlegające VAT w myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, czy może jednak opłaty takie potraktować jako zwolnione, zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 3 września 2013 r.):

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że usługi administracji publicznej realizowane w ramach swojej działalności zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy niepodlegają ustawie o VAT i są poza VAT i nie należy ich kwalifikować jako usługi zwolnione.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego kwestii opodatkowania opłat za zmianę licencji na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, opłat za udostępnianie materiałów z powiatowego zasobu geodezyjnego (kopie map, klauzulowanie robót) oraz prowizji od dochodów Skarbu Państwa, za uznaje się za prawidłowe.

Wstępnie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, iż w ww. piśmie z dnia 3 września 2013 r. Wnioskodawca sprostował: opis sprawy, pytanie i własne stanowisko w porównaniu do treści zawartych we wniosku o interpretację indywidualną z dnia 3 czerwca 2013 r. Ponieważ ww. pismo Wnioskodawcy z dnia 3 września 2013 r. było konsekwencją wezwania tut. organu z dnia 29 sierpnia 2013 r. znak: IBPP2/443-527/13/BW do uzupełnienia przedmiotowego wniosku, przyjęto, że opis sprawy, pytanie oraz własne stanowisko Wnioskodawcy, uwzględniające zmiany wprowadzone ww. pismem, są ostateczne i w tej wersji zostały one przywołane powyżej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, w świetle art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 41 ust. 1, w związku z art. 146a, ustawy o VAT, stawka podatku, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., wynosi 23%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.

Podkreślić należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według ust. 2 powołanego artykułu, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r. - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy nadmienić, iż do dnia 31 marca 2013 r., powyższy przepis miał następujące brzmienie: "działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niniematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Mając na uwadze powyższe, uzasadnionym jest twierdzenie, że warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie:

po pierwsze - dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,

po drugie - czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem działa jako podatnik VAT.

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy o VAT).

Unormowanie to pozostaje w zgodzie z art. 13 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347, s. 1 z późn. zm.), który stwierdza, iż krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego, nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powołanych przepisów wynika, iż organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Generalnie zatem wyłączone od opodatkowania podatkiem od towarów i usług są czynności wykonywane przez podmioty prawa publicznego (organy władzy publicznej i urzędy obsługujące te organy) w ramach sprawowanego przez nie władztwa publicznego.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia organu władzy publicznej, jak i urzędów obsługujących te organy, odwołując się jedynie do odrębnych przepisów nakładających obowiązek realizacji zadań o charakterze publicznym na te organy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 595 z późn. zm.), powiat jako osoba prawna wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu (art. 8 ust. 2 ww. ustawy o samorządzie powiatowym).

Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu (art. 26 ust. 1 ww. ustawy)

Starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz (art. 34 ust. 1 ww. ustawy).

Z regulacji art. 4 ust. 1 pkt 6, art. 9 i art. 10 tej ustawy wynika, że powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w zakresie:

* transportu zbiorowego i dróg publicznych,

* geodezji, kartografii i katastru,

* gospodarki nieruchomościami.

W odniesieniu do czynności z zakresu usług komunikacyjnych. tj. wydawania zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego oraz zmiany licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego wskazać należy, że zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 1265 z późn. zm.) udzielenie, odmowa udzielenia, zmiana oraz zawieszenie lub cofnięcie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego następuje w drodze decyzji administracyjnej.

Zgodnie z ust. 2 ww. przepisu, organem właściwym w sprawach udzielenia, odmowy udzielenia, zmiany oraz zawieszenia lub cofnięcia zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego jest:

1. starosta właściwy dla siedziby przedsiębiorcy, o której mowa w art. 5 lit. a rozporządzenia (WE) nr 1071/2009;

2. Główny Inspektor Transportu Drogowego, w przypadku ubiegania się o licencję wspólnotową, jeżeli przedsiębiorca nie występował z wnioskiem o wydanie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego przez organ, o którym mowa w pkt 1.

Czynności te są odpłatne, a wysokość opłat wynika odpowiednio z rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 6 sierpnia 2013 r. w sprawie wysokości opłat za czynności administracyjne związane z wykonywaniem przewozu drogowego oraz za egzaminowanie i wydawanie certyfikatu kompetencji zawodowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 916).

Z kolei, w odniesieniu do czynności geodezyjnych i kartograficznych wskazać należy, że zgodnie z art. 6a ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287 z późn. zm.), Służbę Geodezyjną i Kartograficzną stanowią organy administracji geodezyjnej i kartograficznej, w tym: starosta wykonujący zadania przy pomocy geodety powiatowego wchodzącego w skład starostwa powiatowego.

Zadania organów określonych w ust. 1 pkt 2 wykonywane są jako zadania z zakresu administracji rządowej (art. 6a ust. 3 cyt. ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne).

W myśl art. 18 pkt 3 ww. ustawy, rozpowszechnianie, rozprowadzanie oraz reprodukowanie w celu rozpowszechniania i rozprowadzania map, materiałów fotogrametrycznych i teledetekcyjnych, stanowiących państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny, wymaga zezwolenia starosty - w zakresie zasobu powiatowego.

Zgodnie z art. 40 ust. 3 cyt. ustawy, gromadzenie i prowadzenie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, kontrola opracowań przyjmowanych do zasobu oraz udostępnianie tego zasobu zainteresowanym jednostkom oraz osobom prawnym i fizycznym należy do:

1. Głównego Geodety Kraju - w zakresie zasobu centralnego,

2. Marszałków Województw - w zakresie zasobów wojewódzkich,

3. Starostów - w zakresie zasobów powiatowych.

Stosownie do ust. 3c powołanego artykułu, udostępnianie danych i informacji zgromadzonych w bazach danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a i 1b, standardowych opracowań kartograficznych, o których mowa w art. 4 ust. 1e, oraz innych materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, a także wykonywanie czynności związanych z udostępnianiem tych informacji, opracowań i materiałów zgromadzonych w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym oraz wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego jest odpłatne (...).

W ust. 5 pkt 1 lit. b ww. artykułu zawarta została delegacja ustawowa, zgodnie z którą, minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzeń, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rozwoju wsi, wysokość opłat za czynności związane z prowadzeniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego i uzgadnianiem usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu oraz związane z prowadzeniem krajowego systemu informacji o terenie, za udzielanie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego, uwzględniając potrzeby różnych podmiotów oraz konieczność zapewnienia środków na aktualizację i utrzymywanie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.

Wysokość tych opłat jest ściśle określona w przepisach i wynika z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji a także za wykonanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego (Dz. U. Nr 37, poz. 333), wydanego na podstawie art. 40 ust. 5 pkt 1 lit. b ww. ustawy.

Natomiast w odniesieniu do czynności z zakresu gospodarki nieruchomościami wskazać należy, iż stosownie do przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r., o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.):

* Z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z przepisów niniejszej ustawy oraz odrębnych ustaw, organem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami jest starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, a organami reprezentującymi jednostki samorządu terytorialnego są ich organy wykonawcze (art. 11 ust. 1 ww. ustawy),

* Organy, o których mowa w art. 11, działające za Skarb Państwa i jednostkę samorządu terytorialnego, są zobowiązane do gospodarowania nieruchomościami w sposób zgodny z zasadami prawidłowej gospodarki (art. 12 ww. ustawy),

* Z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z ustaw, nieruchomości mogą być przedmiotem obrotu. W szczególności nieruchomości mogą być przedmiotem sprzedaży, zamiany i zrzeczenia się, oddania w użytkowanie wieczyste, w najem lub dzierżawę, użyczenia, oddania w trwały zarząd, a także mogą być obciążane ograniczonymi prawami rzeczowymi, wnoszone jako wkłady niepieniężne (aporty) do spółek, przekazywane jako wyposażenie tworzonych przedsiębiorstw państwowych oraz jako majątek tworzonych fundacji (art. 13 ust. 1 ustawy).

* Od wpływów osiąganych ze sprzedaży, opłat z tytułu trwałego zarządu, użytkowania, czynszu dzierżawnego i najmu - nieruchomości Skarbu Państwa, o których mowa w ust. 1, a także od wpływów osiąganych z opłat z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości Skarbu Państwa oddanych w użytkowanie wieczyste, oraz od odsetek za nieterminowe wnoszenie tych należności potrąca się 25% środków, które stanowią dochód powiatu, na obszarze którego położone są te nieruchomości (art. 23 ust. 3 ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Powiat - Starostwo Powiatowe) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca wskazał, że jako organ władzy publicznej w zakresie zadań publicznych związanych z różnymi rodzajami działalności wykonywanej pobiera opłaty, m.in., za:

* zmianę licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego, zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego,

* udostępnienie materiałów z powiatowego zasobu geodezyjnego (kopie map, klauzulowanie dokumentów oraz

* prowizje od opłat z tytułu trwałego zarządu, użytkowania, czynszu dzierżawnego i najmu nieruchomości Skarbu Państwa a także od wpływów osiąganych z opłat z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości Skarbu Państwa oddanych w użytkowanie wieczyste, oraz od odsetek za nieterminowe wnoszenie tych opłat.

W przedmiotowej sprawie wyjaśnienia wymaga czy przedmiotowe opłaty (w szczególności za: zmianę licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego, zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, udostępnienie materiałów z powiatowego zasobu geodezyjnego (kopie map, klauzulowanie dokumentow) oraz prowizje od opłat z tytułu trwałego zarządu, użytkowania, czynszu dzierżawnego i najmu nieruchomości Skarbu Państwa a także od wpływów osiąganych z opłat z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości Skarbu Państwa oddanych w użytkowanie wieczyste, oraz od odsetek za nieterminowe wnoszenie tych opłat, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, czy też nie.

Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że jak wynika z powołanych wyżej przepisów wykonywane przez starostę jako organ władzy publicznej czynności (tekst jedn.: czynności wydawania zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, zmiany licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego, czynności związanych z prowadzeniem powiatowego zasobu geodezyjnego (wydawanie kopii map, klauzulowanie dokumentów) oraz pobieranie prowizji od dochodów Skarbu Państwa w szczególności: od opłat z tytułu trwałego zarządu, użytkowania, czynszu dzierżawnego i najmu nieruchomości Skarbu Państwa a także od wpływów osiąganych z opłat z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości Skarbu Państwa oddanych w użytkowanie wieczyste, oraz od odsetek za nieterminowe wnoszenie tych opłat) należą do kategorii spraw z zakresu administracji publicznej, które zostały nałożone stosownymi przepisami prawa i objęte są regulacją przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

W kontekście powyższego należy uznać, że Wnioskodawca, jako organ władzy publicznej, w zakresie w jakim realizuje zadania z zakresu administracji publicznej, nałożone odrębnymi przepisami prawa, jest objęty regulacją przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, a wykonywanie przedmiotowych czynności, w przypadkach o których mowa powyżej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem opłaty pobierane za ww. czynności, i prowizje od dochodów Skarbu Państwa (ww.) nie są objęte podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji powyższego, przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym

Tut. organ pragnie zauważyć, iż kwestie opodatkowania podatkiem VAT, opłat za:

* wydawane: prawa jazdy, tablice rejestracyjne, pozwolenia czasowe,

* udostępnienie materiałów z powiatowego zasobu geodezyjnego (wypisy z rejestru gruntów)

są przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl