IBPP2/443-819/09/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-819/09/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2009 r. (data wpływu 8 października 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 grudnia 2009 r. (data wpływu 28 grudnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów z tytułu przemieszczenia z Niemiec do Polski zaimportowanego wcześniej towaru z Chin - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2009 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 23 grudnia 2009 r. (data wpływu 28 grudnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów z tytułu przemieszczenia z Niemiec do Polski zaimportowanego wcześniej towaru z Chin.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Artykuł 28c (D) VI Dyrektywy Rady UE stanowi, że w przypadku importu towarów do państwa członkowskiego Unii Europejskiej, innego niż państwo przeznaczenia, kraje członkowskie zastosują do importu zwolnienie, jeśli dostawa tych towarów dokonywana przez importera objęta jest zwolnieniem przysługującym dostawom wewnątrzwspólnotowym. Jako polski podatnik Wnioskodawca kupuje towary w Chinach (a więc poza UE), a te dostarczane są do portu w Hamburgu w Niemczech.

W piśmie z dnia 23 grudnia 2009 r. Wnioskodawca dodał, iż towary, których dotyczy zapytanie służą jego opodatkowanej działalności gospodarczej, polegającej na sprzedaży detalicznej odzieży prowadzonej w wyspecjalizowanych sklepach. Równocześnie w sytuacji opisanej we wniosku, Wnioskodawca zakłada, iż spełnia warunki wynikające z niemieckiej ustawy o podatku od wartości dodanej, np. poprzez działanie za pośrednictwem przewoźnika dokonującego odprawy i będącego przedstawicielem podatkowego Wnioskodawcy na terenie Niemiec.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy interpretując powyższy przepis, przy założeniu, że jako polski przedsiębiorca, Wnioskodawca spełnia warunki wynikające z niemieckiej ustawy o podatku od wartości dodanej, można przyjąć, że jest to czynność wewnątrzwspólnotowej dostawy w Niemczech, w związku z czym import towarów do Niemiec jest zwolniony z podatku VAT od importu, a więc w Polsce importer rozlicza wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, co polega na jednoczesnym wykazaniu w deklaracji VAT podatku należnego, naliczonego, bez żadnego przepływu środków pieniężnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, czynność sprowadzenia do Polski spoza UE przez terytorium Niemiec w opisany w pytaniu sposób nie będzie się wiązać z żadnymi przepływami finansowymi z tytułu podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego, w części dotyczącej rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów z tytułu przemieszczenia z Niemiec do Polski zaimportowanego wcześniej towaru z Chin, uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy o VAT, przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jednakże import towarów będzie tylko wówczas, gdy określona procedura celna zostanie zakończona na terytorium Polski (art. 36 ust. 1 ww. ustawy).

Przez terytorium państwa trzeciego należy rozumieć terytorium niewchodzące w skład Wspólnoty (art. 2 pkt 5 ustawy o VAT), natomiast przez terytorium kraju należy rozumieć terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 2 pkt 1 ww. ustawy).

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o VAT, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy o VAT, ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

1.

nabywcą towarów jest:

a.

podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,

b.

osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a)-z) zastrzeżeniem art. 10;

2.

dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a).

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

Z przepisu tego wynika, iż przemieszczenie towarów traktowane będzie jako wewnątrzwspólnotowe nabycie tylko wtedy, gdy przemieszczane towary są własnością podatnika, który wszedł w ich posiadanie na terytorium państwa członkowskiego, z którego transportowane są do Polski i będą służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju.

Z cyt. wyżej przepisu wynika również, iż dotyczy on przemieszczenia towarów dokonywanego przez podatnika podatku od wartości dodanej.

W świetle art. 79 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny, zastosowanie procedury dopuszczenia do obrotu nadaje towarowi niewspólnotowemu status towaru wspólnotowego. Oznacza to, że po spełnieniu wszystkich formalności, a zwłaszcza po dokonaniu zgłoszenia celnego oraz zapłaceniu należności celno - podatkowych, można swobodnie dysponować towarem na obszarze celnym Wspólnoty Europejskiej.

Z wniosku wynika, że jako polski podatnik Wnioskodawca kupuje w Chinach (a więc poza UE) towary, a te dostarczane są do portu w Hamburgu w Niemczech. Wnioskodawca zakłada, iż działając jako polski przedsiębiorca, spełnia jednocześnie warunki wynikające z niemieckiej ustawy o podatku od wartości dodanej np. poprzez działanie za pośrednictwem przewoźnika dokonującego odprawy i będącego przedstawicielem podatkowego Wnioskodawcy na terenie Niemiec, zatem, w jego ocenie, można przyjąć, że jest tu czynność wewnątrzwspólnotowej dostawy w Niemczech, w związku z czym import towarów do Niemiec jest zwolniony z podatku VAT od importu, a więc w Polsce importer rozlicza wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, co polega na jednoczesnym wykazaniu w deklaracji VAT podatku należnego, naliczonego, bez żadnego przepływu środków pieniężnych. Towary, których dotyczy zapytanie, służą jego opodatkowanej działalności gospodarczej, polegającej na sprzedaży detalicznej odzieży prowadzonej w wyspecjalizowanych sklepach.

Należy zauważyć, iż Wnioskodawca wskazał, że na terenie Niemiec będzie działać za pośrednictwem przedstawiciela podatkowego, który w Hamburgu dokonuje w jego imieniu odprawy celnej towarów sprowadzonych przez Wnioskodawcę z Chin. Odprawione towary zostaną przewiezione na terytorium Polski.

W związku z powyższym, przywóz z terytorium Niemiec do Polski towaru zaimportowanego w Niemczech i dopuszczonego do obrotu na obszarze Wspólnoty, stanowić będzie dla Wnioskodawcy wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, które rodzi obowiązki rozliczenia w Polsce podatku od towarów i usług z tego tytułu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

W myśl art. 86 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 4 - w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy odpowiednio od importu usług lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca.

Przenosząc powyższe na przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że o ile faktycznie przedmiotowy towar służyć będzie opodatkowanej działalności gospodarczej Wnioskodawcy, to wówczas będzie on uprawniony do rozliczenia jako podatku naliczonego, podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w okresie rozliczeniowym, w którym powstał obowiązek podatkowy z powyższego tytułu.

Skoro więc, w związku z ww. wewnątrzwpólnotowym nabyciem towarów, Wnioskodawca będzie, z jednej strony, zobowiązany do naliczenia podatku należnego z tego tytułu i jego późniejszego rozliczenia, a z drugiej strony, uprawniony na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy o VAT do jego odliczenia, przy spełnieniu przesłanek z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zatem należy uznać, że rozliczenie podatkowe takiej transakcji nie wywoła przepływów finansowych z tytułu podatku VAT w Polsce.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy, w części dotyczącej rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów z tytułu sprowadzenia do Polski spoza UE przez terytorium Niemiec, uznające iż w tej części nie wystąpią żadne przepływy finansowe z tytułu podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wyjaśnia, iż kwestia uznania, czy wystąpią przepływy finansowe w podatku VAT z tytułu rozliczenia podatku z tytułu importu towarów na terenie Niemiec przez przedstawiciela podatkowego Wnioskodawcy, będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl