IBPP2/443-816/10/ICz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-816/10/ICz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2010 r. (data wpływu 6 października 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 stycznia 2011 r. (data wpływu 4 stycznia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 stycznia 2011 r. (data wpływu 5 stycznia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku:

1.

dla prac związanych z adaptacją budynku mieszkalnego oraz budynku gospodarczego - jest prawidłowe

2.

dla prac związanych z adaptacją garaży - jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 6 października 2010 r. został złożony ww. wniosek, został uzupełniony pismem z dnia 3 stycznia 2011 r. (data wpływu 4 stycznia 2011 r.), uzupełniony pismem z dnia 5 stycznia 2011 r. (data wpływu 5 stycznia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku dla prac związanych z adaptacją budynku mieszkalnego, budynku gospodarczego oraz garaży.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca ogłosił przetarg nieograniczony na zadania pn. "Adaptacja budynku mieszkalnego na budynek socjalny". Przedmiotem zamówienia jest adaptacja budynku mieszkalnego oraz budynku gospodarczego na budynek mieszkalny wielorodzinny z lokalami socjalnymi oraz adaptacja garaży na komórki lokatorskie.

Wykonawcy mieli dokonać wyceny robót budowlanych na podstawie dołączonych do dokumentacji przedmiarów robót, przy czym należy zauważyć, że przedmiar robót dla komórek lokatorskich stanowił odrębne opracowanie. Obowiązkiem Wykonawców było dołączenie do ofert kosztorysów ofertowych przygotowanych na podstawie przedstawionych przedmiarów. Część Wykonawców w swoich ofertach zastosowało dla całości zadania stawkę 7%, część Wykonawców zastosowało stawkę VAT 7% w części dotyczącej adaptacji budynku mieszkalnego oraz budynku gospodarczego na budynek mieszkalny wielorodzinny z lokalami socjalnymi, natomiast dla części dotyczącej adaptacji garaży na komórki lokatorskie zastosowało stawkę podatku VAT w wysokości 22%.

W piśmie z dnia 3 stycznia 2011 r. Wnioskodawca uzupełnił stan faktyczny i wskazał, iż budynek mieszkalny, budynek gospodarczy i budynek garażowy zostały zaklasyfikowane pod numerem PKOB: sekcja -1, dział 11-budynki mieszkalne.

W piśmie z dnia 5 stycznia 2011 r. Wnioskodawca dodatkowo wyjaśnił, iż:

1.

budynek mieszkalny, budynek gospodarczy i budynek garażowy zostały zaklasyfikowane pod numerem PKOB:

sekcja -, dział - 11-rodzaj 110 - budynki mieszkalne.

Rodzaj ten obejmuje obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana co celów mieszkalnych tj. budynki jednorodzinne, o dwóch mieszkaniach, wielomieszkaniowe i budynki zamieszkania zbiorowego, np. domy opieki społecznej.

Powyższe wynika z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) - Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.

2.

W obecnym stanie:

* powierzchnia mieszkalna przedmiotowego budynku wynosi 225m2

* inne pomieszczenia (obora)

* powierzchnia 138m2 garaże powierzchnia 67m2

W związku z powyższym wnioskodawca poinformował, że zakwalifikowano ten środek trwały w sposób podany powyżej sugerując się przytoczoną definicją. 67m2 + 138m2 + 225m2 a więc ponad połowa całkowitej powierzchni zabudowań jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. Ponadto poinformował, ze budynek mieszkalny jest połączony z garażem i oborą (stanowią jedną całość zabudowań).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie sformułowane w piśmie z dnia 3 stycznia 2011 r.

Jaką stawkę podatku VAT zastosować dla budynku mieszkalnego, budynku gospodarczego oraz budynku garażowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług stawkę podatku w wysokości 7% stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Ust. 12a tego artykułu definiuje budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym jako obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300m#178;;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150m#178; (art. 41 ust. 12b).

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zalicza się część zadania - adaptacji budynku mieszkalnego oraz budynku gospodarczego na budynek mieszkalny wielorodzinny z lokalami socjalnymi, nie mieści się w definicji "budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym" adaptacja garaży na komórki lokatorskie. W tej części zamówienia obowiązywać powinna podstawowa stawka podatku VAT, czyli stawka 22%. Dokumentacja przekazana przez Wnioskodawcę (przedmiary robót) pozwoliła wycenić obie części oddzielnie i zastosować różne stawki podatku VAT. Wykonawcy załączali do oferty przygotowane na podstawie przekazanych przedmiarów robót kosztorysy ofertowe. Suma kosztorysów ofertowych stanowi cenę całego zadania, ale jej składniki (czyli poszczególne kosztorysy ofertowe) pozwalają wyodrębnić zadania, do których stosuje się różne stawki podatku VAT. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że dla części zamówienia - adaptacji budynku mieszkalnego oraz budynku gospodarczego na budynek mieszkalny wielorodzinny z lokalami socjalnymi - należy zastosować stawkę podatku VAT 7%, natomiast dla części - adaptacja garaży na komórki lokatorskie - należy zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie określenia stawki podatku:-dla prac związanych z adaptacją budynku mieszkalnego oraz budynku gospodarczego - uznaje się za prawidłowe. -dla prac związanych z adaptacją garaży - uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT).

Towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010 r.)

Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług (obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r.), usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Stawka podatku VAT, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w samej ustawie, jak też w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku. Podkreślić przy tym należy, iż jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w cyt. ustawie o VAT oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie.

Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl ust. 12a cyt. wyżej art. 41, obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b ww. ustawy, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Zgodnie z art. 41 ust. 12c ustawy o VAT, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Ponadto, zgodnie z § 37, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.), w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie do dnia 31 grudnia 2010 r. w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

Podkreślić należy, że zgodnie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Co do zasady, zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach.

Zgodnie z definicjami zawartymi w Objaśnieniach Wstępnych Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych wprowadzonej w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Część "mieszkaniowa" budynku mieszkalnego obejmuje pomieszczenia mieszkalne (kuchnie, pokoje wypoczynkowe, sypialnie, pomieszczenia pomocnicze, piwnice) oraz pomieszczenia ogólnego użytkowania (np. wózkarnie, suszarnie).

W myśl przepisu § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.).

Stosownie do ww. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, obowiązującej dla celów podatku VAT, w dziale 45 mieszczą się roboty budowlane. Dział ten obejmuje:

a.

prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,

b.

prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, odbudową i remontem już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,

c.

instalowanie budynków i budowli z prefabrykatów, instalowanie konstrukcji stalowych.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż zgodnie z art. 41 ust. 12 w związku z ust. 2 tego artykułu ustawy o VAT oraz § 37 rozporządzenia Ministra Finansów, 7% stawka podatku od towarów i usług, znajduje zastosowanie w odniesieniu do budowy a także robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych w obiektach budownictwa mieszkaniowego lub ich części z wyjątkiem lokali użytkowych. W tym miejscu należy zwrócić uwagę na to, że w przypadku usług związanych z wykonywaniem robót budowlano-montażowych, kluczowym elementem pozwalającym prawidłowo określić stawkę podatku VAT jest rodzaj obiektu (budynku), w którym roboty te są wykonywane. Istotnym jest też czy umowa pomiędzy stronami dotyczy danego obiektu (budynku) jako całości, czy też istnieją odrębne umowy np. na wykonanie robót budowlanych w samym lokalu użytkowym.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca ogłosił przetarg nieograniczony na zadania pn. "Adaptacja budynku mieszkalnego na budynek socjalny". Przedmiotem zamówienia jest adaptacja budynku mieszkalnego oraz budynku gospodarczego na budynek mieszkalny wielorodzinny z lokalami socjalnymi oraz adaptacja garaży na komórki lokatorskie.

Wykonawcy mieli dokonać wyceny robót budowlanych na podstawie dołączonych do dokumentacji przedmiarów robót, przy czym należy zauważyć, że przedmiar robót dla komórek lokatorskich stanowił odrębne opracowanie. Obowiązkiem Wykonawców było dołączenie do ofert kosztorysów ofertowych przygotowanych na podstawie przedstawionych przedmiarów. Część Wykonawców w swoich ofertach zastosowało dla całości zadania stawkę 7%, część Wykonawców zastosowało stawkę VAT 7% w części dotyczącej adaptacji budynku mieszkalnego oraz budynku gospodarczego na budynek mieszkalny wielorodzinny z lokalami socjalnymi, natomiast dla części dotyczącej adaptacji garaży na komórki lokatorskie zastosowało stawkę podatku VAT w wysokości 22%. Gmina wskazała, iż budynek mieszkalny, budynek gospodarczy i budynek garażowy zostały zaklasyfikowane pod numerem PKOB: sekcja -1, dział 11-budynki mieszkalne.

W obecnym stanie:

* powierzchnia mieszkalna przedmiotowego budynku wynosi 225m2

* inne pomieszczenia (obora) - powierzchnia 138m2

* garaże powierzchnia 67m2

Wnioskodawca poinformował, że zaklasyfikowano ten środek trwały w sposób podany powyżej sugerując się definicją obiektu budowlanego, 67m2 + 138m2 + 225m2 a więc ponad połowa całkowitej powierzchni zabudowań jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. Ponadto poinformował, że budynek mieszkalny jest połączony z garażem i oborą (stanowią jedną całość zabudowań).

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny, należy stwierdzić, iż do robót budowlanych przeprowadzanych w budynku mieszkalnym, budynku gospodarczym oraz budynku garażowym będzie miała zastosowanie stawka podatku VAT w wysokości 7%, zgodnie z powołanymi przepisami do końca 2010 r., o ile faktycznie wymienione we wniosku budynki zostały prawidłowo zaklasyfikowane wg PKOB w sekcji 1 - dziale 11 - jako budynki mieszkalne.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, iż dla części zamówienia - adaptacji budynku mieszkalnego oraz budynku gospodarczego na budynek mieszkalny wielorodzinny z lokalami socjalnymi - należy zastosować stawkę podatku VAT 7%, należało uznać za prawidłowe

Natomiast stanowisko Wnioskodawcy, iż dla części - adaptacja garaży na komórki lokatorskie - należy zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 22%, należało uznać za nieprawidłowe.

Należy także wyjaśnić, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania wymienionych we wniosku budynków według PKOB. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji budynków według PKOB, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług lub Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania budynków, a w razie wątpliwości Wnioskodawca może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym tj. stanu prawnego obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010 r.

Nadmienia się również, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Niniejsza interpretacja nie wywołuje żadnych skutków prawnych dla podmiotów będących potencjalnymi wykonawcami opisanych we wniosku prac.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl