IBPP2/443-815/13/AMP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-815/13/AMP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 2 września 2013 r. (data wpływu 4 września 2013 r.), uzupełnionym pismem z 22 listopada 2013 r. (data wpływu 27 listopada 2013 r.) oraz pismem z 3 grudnia 2013 r. (data wpływu 3 grudnia 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży posiłków dla uczniów szkoły - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 września 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży posiłków dla uczniów szkoły. Wniosek został uzupełniony pismem z 22 listopada 2013 r. (data wpływu 27 listopada 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 18 listopada 2013 r. znak: IBPP2/443-815/13/AMP oraz pismem z 3 grudnia 2013 r. (data wpływu 3 grudnia 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie doprecyzowany w piśmie z 3 grudnia 2013 r.):

Od 2 września 2013 r. uczniowie Szkoły (Wnioskodawca), będą ponosić koszty związane z wyżywieniem tj. 50 zł miesięcznie.

Jest to częściowa dopłata, ponieważ całość wyżywienia Szkoła pokrywa ze środków Ministerstwa.... Wnioskodawca nadmienia, że stołówkę szkolną prowadzi Wykonawca (Firma), wyłoniony w drodze przetargu, w trybie zapytania o cenę. Firma przygotowująca posiłki wystawia co miesiąc fakturę VAT dla Wnioskodawcy. Wnioskodawca od dnia 2 września 2013 r. wystawiać będzie fakturę VAT dla każdego ucznia, który będzie korzystać z posiłków na kwotę 50 zł, według interpretacji, Wnioskodawcy jest to kwota zwolniona z podatku VAT. Szkoła informuje również, że z posiłków korzystają tylko jej uczniowie.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

Zgodnie z art. 67a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty Szkoła zorganizowała stołówkę szkolną. Jednak szkoła nie zatrudnia przy prowadzeniu stołówki własnych pracowników, nie kupuje artykułów spożywczych. Stołówkę prowadzi dla Szkoły wyłoniony w trybie zapytania o cenę podmiot. Firma ta przygotowuje posiłki w wynajmowanych od Szkoły pomieszczeniach. Za każdy miesiąc podmiot ten wystawia dla Szkoły fakturę ze stawką 8% VAT, gdzie widnieje, ilość obiadów pomnożona przez cenę, ilość kolacji pomnożona przez cenę.

Opłata za korzystanie z posiłków przez uczniów ustalana jest w Zarządzeniu Dyrektora Powiatowego Zespołu Placówek Szkoły... w sprawie Regulaminy odpłatności za wyżywienie. Regulamin ten wskazuje koszty poszczególnych posiłków: śniadań, obiadów, kolacji w przeliczeniu na jednego ucznia. Kwoty te są zgodne również z cenami na fakturze podmiotu o którym mowa wyżej. Regulamin wskazuje też jaki jest całkowity koszt wyżywienia ucznia korzystającego z całodziennego wyżywienia - 651 zł miesięcznie (to dotyczy głównie uczniów zamieszkujących w internacie szkoły), a ile w przypadku korzystania z samych obiadów - 210 zł miesięcznie. W kolejnych punktach Zarządzenia w sprawie niniejszego regulaminu jest mowa o partycypacji rodziców w płatności za posiłki (stała miesięczna opłat to kwota 50 zł), pozostałą wartość pokrywa szkoła (ze środków Ministerstwa...). Dalsze części Regulaminu zawierają warunki, kiedy wystąpi zwiększenie opłaty ponoszonej przez rodziców, a kiedy zmniejszanie tej opłaty (nieobecności, zniżki dla przy uczęszczaniu kilkorga dzieci z jednej rodziny do tej samej szkoły, trudna sytuacja materialna).

Zdaniem Wnioskodawcy przy sprzedaży ww. posiłków właściwym jest symbol PKWiU 56.29.20.0 Usługi stołówkowe.

Opłata uiszczana przez uczniów w wysokości 50 zł, dotycząca korzystania z posiłków, jest wkalkulowana wyłącznie na poziomie zapewniającym jedynie częściowe pokrycie, faktycznie poniesionych kosztów nabycia posiłków przez Wnioskodawcę, od Firmy przygotowującej posiłki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od kwoty, którą uiszczają uczniowie, należy się podatek VAT, czy jest zwolnione z podatku VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy (doprecyzowane w piśmie z 22 listopada 2013 r.):

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z 11 marca 2013 r. o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca przyjmuje stanowisko, że kwota którą pokrywają uczniowie za wyżywienie w szkole, jest zwolniona z podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a lub art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w powiązaniu z § 13 ust. 1 pkt 26 w związku z § 13 ust. 8 i 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług może korzystać ze zwolnienia w zakresie tego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez świadczenie usług - w świetle art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Artykuł 5a ustawy, stanowi, iż towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:

a.

w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,

b.

przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty, w zakresie kształcenia i wychowywania;

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z § 13 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.) zwanego dalej rozporządzeniem, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26 - jak stanowi § 13 ust. 9 ww. rozporządzenia - nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25 oraz art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), system oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.

Stosownie do art. 2 pkt 2 ustawy o systemie oświaty, system oświaty obejmuje szkoły.

Zgodnie natomiast z uregulowaniem art. 67a ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty, w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę. Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne (art. 67a ust. 2 ustawy o systemie oświaty).

Stosownie do treści art. 67a ust. 3 cytowanej ustawy, warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.

Zgodnie z art. 67a ust. 4 ustawy o systemie oświaty, do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku w stołówce szkolnej, o których mowa w ust. 3, nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki.

Powołane przepisy o systemie oświaty wskazują na możliwość prowadzenia m.in. przez szkoły publiczne stołówek. Celem ich prowadzenia nie jest jednak świadczenie usług gastronomicznych jako takich, ale wyłącznie pełnienie funkcji socjalno-bytowych, polegających na zapewnieniu żywienia w ramach realizacji przez te jednostki funkcji opiekuńczej. Ponieważ szkoła nie prowadzi działalności dla zysku, opłaty za korzystanie ze stołówki mogą być kalkulowane wyłącznie na poziomie zapewniającym jedynie pokrycie faktycznych kosztów wytworzenia posiłków. Niedopuszczalne jest ustalanie jakichkolwiek narzutów zapewniających tym podmiotom zysk lub refundację kosztów, których zgodnie z ustawą nie mogą one przerzucać na korzystających z usług stołówki.

Uwzględniając powyższe, możliwość korzystania ze stołówki szkolnej przez uczniów szkoły jest przykładem realizacji przez jednostki objęte systemem oświaty zadań, do jakich zostały powołane, w szczególności zadań wychowawczych i opiekuńczych. Świadczenie opieki polegać może niewątpliwie na zapewnieniu wyżywienia i dożywiania dzieciom i młodzieży, korzystającym z prawa do kształcenia i wychowania w ramach systemu oświaty, w sytuacji gdy jest to niezbędne dla prawidłowego kształcenia i wychowania w jednostkach organizacyjnych systemu oświaty. Tym samym, funkcjonowanie stołówek szkolnych zapewnia prawidłową realizację zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów.

Z opisu sprawy wynika, że Szkoła czynny zarejestrowany podatnik podatku VAT, działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Zgodnie z art. 67a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty Szkoła zorganizowała stołówkę szkolną. Szkoła informuje również, że z posiłków korzystają tylko jej uczniowie. Jednak szkoła nie zatrudnia przy prowadzeniu stołówki własnych pracowników, nie kupuje artykułów spożywczych. Stołówkę prowadzi dla Szkoły wyłoniony w trybie zapytania o cenę podmiot. Firma ta przygotowuje posiłki w wynajmowanych od Szkoły pomieszczeniach. Za każdy miesiąc podmiot ten wystawia dla Szkoły fakturę ze stawką 8% VAT, gdzie widnieje, ilość obiadów pomnożona przez cenę, ilość kolacji pomnożona przez cenę. Od 2 września 2013 r. uczniowie Szkoły, będą ponosić koszty związane z wyżywieniem tj. 50 zł miesięcznie. Wnioskodawca od dnia 2 września 2013 r. wystawiać będzie fakturę VAT dla każdego ucznia, który będzie korzystać z posiłków na kwotę 50 zł. Opłata uiszczana przez uczniów w wysokości 50 zł, dotycząca korzystania z posiłków, jest wkalkulowana wyłącznie na poziomie zapewniającym jedynie częściowe pokrycie, faktycznie poniesionych kosztów nabycia posiłków przez Wnioskodawcę, od Firmy przygotowującej posiłki.

Opłata za korzystanie z posiłków przez uczniów ustalana jest w Zarządzeniu Dyrektora Powiatowego zespołu Placówek Szkoły... w sprawie Regulaminy odpłatności za wyżywienie.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane w tym zakresie przepisy prawa stwierdzić należy, że opłaty ponoszonej przez uczniów szkoły za posiłki zapewnione przez Szkołę (Szkoła odsprzedaje posiłki przygotowane przez inny podmiot), należy uznać za odpłatność (należność) za usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, polegające na ich żywieniu. Przedmiotowe usługi wyżywienia mają bowiem charakter pomocniczy i są niezbędne w stosunku do prowadzonej działalności opiekuńczej Szkoły w tym zakresie, która to działalność stanowi świadczenie główne, przy czym - jak już wskazano powyżej - ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez Szkołę. W konsekwencji usługi te będą podlegały zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 8 i ust. 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług opłaty ponoszonej przez uczniów szkoły za posiłki zapewnione przez Szkołę należy uznać za prawidłowe, jednak za podstawę zwolnienia tych usług należy przyjąć § 13 ust. 8 i 9 rozporządzenia, a nie - jak wskazał Wnioskodawca - art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a lub art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT w powiązaniu z § 13 ust. 1, pkt 26 w związku z § 13 ust. 8 i 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu stanu faktycznego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl