IBPP2/443-81/08/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-81/08/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2008 r. (data wpływu 4 lutego 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy dotacje przedmiotowe otrzymane od Gminy na pokrycie bieżących kosztów działalności stanowią obrót będący podstawą opodatkowania podatkiem VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy dotacje przedmiotowe otrzymane od Gminy na pokrycie bieżących kosztów działalności stanowią obrót będący podstawą opodatkowania podatkiem VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Miejski Zakład Komunikacji w O. jest zakładem budżetowym, utworzonym na podstawie Uchwały Nr XIX/96/91 Rady Miejskiej w O. z dnia 22 maja 1991 r., w sprawie przekształcenia Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w O. Zakład świadczy usługi w zakresie lokalnego transportu zbiorowego w granicach administracyjnych miasta jak i poza administracyjnymi granicami miasta na podstawie Porozumienia Komunalnego.

Do przychodów Zakładu obok wpływów ze sprzedaży usług należą także dotacje przedmiotowe.Podstawą prawną otrzymania dotacji jest Uchwała Rady Miasta O. i Porozumienie Komunalne. Wynika z niego, że dofinansowaniu podlegać będzie koszt 1 wozokilometra, którego podstawę wyliczenia stanowią planowane koszty i wpływy danego okresu rozliczeniowego.

Istotą otrzymanych przez Zakład dotacji jest dofinansowanie bieżącej działalności MZK. Otrzymanie dotacji nie jest równoznaczne ze zmianą cen biletów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dotacje przedmiotowe otrzymane od Gminy na pokrycie bieżących kosztów działalności Miejskiego Zakładu Komunikacji w O. stanowią obrót będący podstawą opodatkowania podatkiem VAT.

Przedstawiając swoje stanowisko Wnioskodawca stwierdził, że dotacja przedmiotowa otrzymana od Gminy Miasto O. na częściowe pokrycie kosztów bieżącej działalności Zakładu nie stanowi obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wymieniona dotacja odnosi się do kosztu przejazdu 1 wozokilometra, którego podstawą wyliczenia są poniesione koszty i wpływy w danym okresie rozliczeniowym. Otrzymana dotacja nie rekompensuje utraty wpływów z tytułu stosowanych ulg w przejazdach osób uprawnionych.Otrzymane dofinansowanie nie można podporządkować konkretnej usłudze, tj. konkretnemu biletowi, gdyż Zakład nie ma możliwości prowadzenia ewidencji przejazdów bezpłatnych.Naszym zdaniem dotacja nie jest bezpośrednio związana z dokonywanym przez Zakład świadczeniem usług przewozowych, gdyż nie wpływa wprost na wysokość ceny biletów za te usługi.

Na podstawie art. 29. ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług otrzymane dotacje nie powinny wchodzić do obrotu i zwiększać podstawę opodatkowania podatkiem VAT usług komunikacji miejskiej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Przepisy dotyczące opodatkowania dotacji interpretować należy, mając na uwadze stosowne zapisy prawa wspólnotowego. Z art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnotowego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE L06.347.1), wynika, że podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Włączenie zatem do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Dotacje, o których mowa we wniosku otrzymywane są przez Wnioskodawcę od gminy i przeznaczone są na częściowe pokrycie kosztów bieżącej działalności Zakładu.Przedmiotowa dotacja przeznaczona jest zgodnie z uchwałą Rady Miasta O. i Porozumieniem Komunalnym na dofinansowanie kosztu jednego wozokilometra, którego podstawę wyliczenia stanowią planowane koszty i wpływy danego okresu rozliczeniowego.Istotą otrzymanych przez Zakład dotacji jest dofinansowanie bieżącej działalności MZK. Otrzymanie dotacji nie wpływa na zmianę cen biletów. Otrzymana dotacja nie rekompensuje utraty wpływów z tytułu stosowanych ulg w przejazdach osób uprawnionych. Przedmiotową dotację (otrzymane dofinansowanie) nie można podporządkować konkretnej usłudze, tj. cenie konkretnego biletu.

Dotacje stanowią dofinansowanie do zadań bieżących, przeznaczona są bowiem na częściowe pokrycie kosztów bieżącej działalności Zakładu.

Otrzymane dotacje nie stanowią więc obrotu w myśl art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowym zakresie należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl