IBPP2/443-805/11/WN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-805/11/WN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2011 r. (data 14 lipca 2011 r.), uzupełnionym w piśmie z dnia 13 września 2010 r. (data wpływu 13 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na dostawę skanera 3D - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na dostawę skanera 3D.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 września 2010 r. (data wpływu 13 września 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 8 września 2011 r. znak: IBPP2/443-805/11/WN.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Politechnika jako szkoła wyższa, placówka oświatowa zamierza kupić skaner optyczny 3D wraz z niezbędnym oprogramowaniem, zestawem akcesoriów i narzędzi do jego obsługi (całość stanowi kompletny zestaw dostarczany wraz ze skanerem) umożliwiający trójwymiarową digitalizację obiektów fizycznych oraz tworzenie na ich podstawie numerycznych modeli geometrycznych i dalsze ich komputerowe przetwarzanie. Skaner optyczny 3D należy do szerokiej grupy urządzeń komputerowych typu "skaner" tj. wejściowych urządzeń peryferyjnych, umożliwiających przetworzenie statycznego obrazu rzeczywistego obiektu do postaci cyfrowej (digitalizację) w celu jego dalszej obróbki komputerowej. W zależności od typu, skanery stosowane są do przetwarzania zarówno obrazów płaskich 2D jak i przestrzennych 3D w wielu dziedzinach, takich jak grafika komputerowa, rozpoznawanie pisma, archiwizacja druków (książki) i dzieł sztuki (rzeźby, architektura), czytniki w systemach zabezpieczeń i identyfikacji, geodezja, kartografia, inżynieria (komputerowe projektowanie i wytwarzanie CAD/CAM, inżynieria odwrotna - rewerse engineering - odtwarzanie dokumentacji technicznej, metrologia, weryfikacja dokładności wykonania, itd).

Planowanie do zakupu urządzenie jest kompletnym urządzeniem mobilnym i składa się z:

* głowicy skanującej, w skład której wchodzi źródło światła białego oraz dwa rejestratory CCD (Charge Coupled Device) w układzie widzenia stereoskopowego.

* komputera kontrolująco-rejestrującego typu "laptop" z zainstalowanym oprogramowaniem typu "sterownik urządzenia" i oprogramowaniem służącym do dalszego przetwarzania obrazu,

* dodatkowego osprzętu i materiałów eksploatacyjnych tj. statywu do mocowania i pozycjonowania głowicy skanującej, wzorca kalibrującego, punktów referencyjnych naklejanych na skanowany obiekt.

W związku z możliwością zastosowania preferencyjnej stawki 0% przez placówki oświatowe, do których niewątpliwie należy uczelnia wyższa, po uzyskaniu potwierdzenia zamówienia na dostawę sprzętu komputerowego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, powstało zagadnienie prawne, czy dostawa ww. urządzenia tj. skanera 3D mieści się w kategorii sprzętu komputerowego określonego w art. 83 ust. 1 pkt 26 lit a oraz w załączniku nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług, gdzie wymieniony jest w poz. 3 "skaner".

Dodatkowo w piśmie z dnia 13 września 2010 r., które wpłynęło w dniu 13 września 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż jest podmiotem, który będzie chciał zrealizować na rzecz Politechniki dostawę skanera 3D.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie, zmodyfikowanego ostatecznie w piśmie z dnia 13 września 2010 r.:

Czy dostawa skanera 3D mieści się w kategorii sprzętu komputerowego określonego w art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a) oraz w załączniku nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług, gdzie wymieniony jest w poz. 3 "skaner". Jeżeli nie, to jaka będzie klasyfikacja skanera 3D w świetle art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a) oraz załącznika nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zakup urządzenia określonego w części F pkt 54 niniejszego wniosku mieści się w poz. 3 "skaner" wskazanej w załączniku nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług, a w związku z powyższym na dostawę powyższego urządzenie może być zastosowana 0% stawka podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku do dnia 31 grudnia 2010 r. wynosiła 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku do dnia 31 grudnia 2010 r. wynosiła 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) oraz art. 9 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726) z dniem 1 stycznia 2011 r. w ustawie o podatku od towarów i usług dodano w przepisach przejściowych i końcowych przepisy art. 146a-146j.

I tak stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f,

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Jednakże ustawodawca przewidział również możliwość zastosowania stawki obniżonej dla określonych czynności i w określonych okolicznościach m.in. w art. 83 ustawy o VAT.

I tak, w myśl art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a) ww. ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy o VAT opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy, tj.:

* Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,

* Drukarki,

* Skanery,

* Urządzenia komputerowe do pism Braille'a (dla osób niewidomych i niedowidzących),

* Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

Jak stanowi art. 83 ust. 14 pkt 1 ww. ustawy, dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a).

Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego (art. 83 ust. 15 ustawy o VAT).

Należy zaznaczyć, że przez placówki oświatowe, o których mowa w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze (art. 43 ust. 9 ustawy o VAT).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Politechnika jako szkoła wyższa, placówka oświatowa zamierza kupić skaner optyczny 3D wraz z niezbędnym oprogramowaniem, zestawem akcesoriów i narzędzi do jego obsługi (całość stanowi kompletny zestaw dostarczany wraz ze skanerem) umożliwiający trójwymiarową digitalizację obiektów fizycznych oraz tworzenie na ich podstawie numerycznych modeli geometrycznych i dalsze ich komputerowe przetwarzanie. Skaner optyczny 3D należy do szerokiej grupy urządzeń komputerowych typu "skaner" tj. wejściowych urządzeń peryferyjnych, umożliwiających przetworzenie statycznego obrazu rzeczywistego obiektu do postaci cyfrowej (digitalizację) w celu jego dalszej obróbki komputerowej. W zależności od typu, skanery stosowane są do przetwarzania zarówno obrazów płaskich 2D jak i przestrzennych 3D w wielu dziedzinach, takich jak grafika komputerowa, rozpoznawanie pisma, archiwizacja druków (książki) i dzieł sztuki (rzeźby, architektura), czytniki w systemach zabezpieczeń i identyfikacji, geodezja, kartografia, inżynieria (komputerowe projektowanie i wytwarzanie CAD/CAM, inżynieria odwrotna - rewerse engineering - odtwarzanie dokumentacji technicznej, metrologia, weryfikacja dokładności wykonania, itd).

Planowanie do zakupu urządzenie jest kompletnym urządzeniem mobilnym i składa się z:

* głowicy skanującej, w skład której wchodzi źródło światła białego oraz dwa rejestratory CCD (Charge Coupled Device) w układzie widzenia stereoskopowego,

* komputera kontrolująco-rejestrującego typu "laptop" z zainstalowanym oprogramowaniem typu "sterownik urządzenia" i oprogramowaniem służącym do dalszego przetwarzania obrazu,

* dodatkowego osprzętu i materiałów eksploatacyjnych tj. statywu do mocowania i pozycjonowania głowicy skanującej, wzorca kalibrującego, punktów referencyjnych naklejanych na skanowany obiekt.

W związku z możliwością zastosowania preferencyjnej stawki 0% przez placówki oświatowe, do których niewątpliwie należy uczelnia wyższa, po uzyskaniu potwierdzenia zamówienia na dostawę sprzętu komputerowego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, powstało zagadnienie prawne, czy dostawa ww. urządzenia tj. skanera 3D mieści się w kategorii sprzętu komputerowego określonego w art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a) oraz w załączniku nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług, gdzie wymieniony jest w poz. 3 "skaner".

Dodatkowo w piśmie z dnia 13 września 2010 r., które wpłynęło w dniu 13 września 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż jest podmiotem, który będzie chciał zrealizować na rzecz Politechniki dostawę skanera 3D.

Z cytowanych powyżej przepisów prawa wynika, iż nie każdy sprzęt komputerowy, będący przedmiotem dostawy dla placówek oświatowych, będzie opodatkowany stawką podatku VAT w wysokości 0%, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy. Wszystkie nie wymienione w załączniku towary wchodzące w skład sprzętu komputerowego będą opodatkowane stawką podstawową VAT, czyli 23%.

Z treści cyt. załącznika nr 8 do ustawy wynika, że ustawodawca nie określił zakresu urządzeń opodatkowanych obniżoną stawką podatku w powiązaniu z konkretnymi grupowaniami statystycznymi lub posiadanymi funkcjami, lecz wymienił z nazwy konkretne urządzenia.

Jednocześnie w odniesieniu do wymienionych w załączniku nr 8 do ustawy o VAT urządzeń komputerowych ustawodawca poza wskazaniem podmiotów, które mogą ten sprzęt nabywać z preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 0% (art. 43 ust. 9 ustawy o VAT), przy spełnieniu warunków wynikających z art. 83 ust. 14 pkt 1 i art. 83 ust. 15 ustawy o VAT, nie wskazał żadnych dodatkowych ograniczeń w szczególności w zakresie wykorzystania przedmiotowego sprzętu przez jego nabywcę.

Zatem dostawa skanera oraz głowicy skanującej, w skład której wchodzi źródło światła białego oraz dwa rejestratory CCD (Charge Coupled Device) w układzie widzenia stereoskopowego, przy spełnieniu warunków wymienionych w przepisach art. 83 ust. 13-15 ustawy o podatku od towarów i usług będzie opodatkowana stawką VAT w wysokości 0% na podstawie przepisu art. 83 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy w związku odpowiednio z poz. 3 (skaner) załącznika nr 8 do ustawy o VAT.

Natomiast dostawa na rzecz Politechniki komputera kontrolująco-rejestrującego typu "laptop" z zainstalowanym oprogramowaniem typu "sterownik urządzenia" i oprogramowaniem służącym do dalszego przetwarzania obrazu oraz dodatkowego osprzętu i materiałów eksploatacyjnych tj. statywu do mocowania i pozycjonowania głowicy skanującej, wzorca kalibrującego, punktów referencyjnych naklejanych na skanowany obiekt, mimo spełnienia warunków wymienionych w przepisach art. 83 ust. 13-15 ustawy o podatku od towarów i usług, z uwagi na to, że wskazany sprzęt nie został wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy o VAT nie będzie mogła korzystać z opodatkowania preferencyjną stawką VAT w wysokości 0% na podstawie przepisu art. 83 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy o VAT.

Tym samym należy stwierdzić, iż dostawa komputera kontrolująco-rejestrującego typu "laptop" z zainstalowanym oprogramowaniem typu "sterownik urządzenia" i oprogramowaniem służącym do dalszego przetwarzania obrazu oraz dodatkowego osprzętu i materiałów eksploatacyjnych tj. statywu do mocowania i pozycjonowania głowicy skanującej, wzorca kalibrującego, punktów referencyjnych naklejanych na skanowany obiekt na rzecz Politechniki opodatkowana będzie stawką podatku VAT w wysokości 23%.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że urządzenie określone w części F pkt 54 niniejszego wniosku mieści się w poz. 3 "skaner" wskazanej w załączniku nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług, a w związku z powyższym na dostawę powyższego urządzenie może być zastosowana 0% stawka podatku VAT, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl