IBPP2/443-804/10/WN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-804/10/WN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 września 2010 r. (data wpływu 1 października 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 grudnia 2010 r. (data wpływu 29 grudnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku VAT i dokumentowania czynności wniesienia aportu w postaci sieci kanalizacyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku VAT i dokumentowania czynności wniesienia aportu w postaci sieci kanalizacyjnej.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 grudnia 2010 r. (data wpływu 29 grudnia 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 14 grudnia 2010 r. znak: IBPP2/443-803/10/WN.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina w 2002 r. sfinansowała budowę i wybudowała sieć kanalizacyjną, na którą składała się kanalizacja sanitarna PCV 200 mm o długości 486,5 m, rurociąg tłoczny PE 90 mm o długości 1261 m oraz pompownia P-1 wraz z uzbrojeniem. Powyższa sieć kanalizacyjna została oddana do eksploatacji - protokołami odbioru i przekazania do użytku z dnia 10 grudnia 2002 r. na rzecz Zakładu Gospodarki Komunalnej w W., który w tym czasie był zakładem budżetowym Gminy W. Gmina w związku z wyżej wymienionym oddaniem sieci do eksploatacji nie pobierała od swego zakładu budżetowego żadnych opłat. Po przekształceniu tego Zakładu w jednoosobową spółkę Gminy W. działającą pod firmą Zakład Gospodarki Komunalne> w W. - prowadzącą działalność od dnia 29 lutego 2008 r. - przedmiotową sieć na podstawie umowy użyczenia z dnia 2 stycznia 2010 r. - oddano w bezpłatne użyczenie. Zarówno zakład budżetowy jak i później Spółka wybudowaną infrastrukturę techniczną eksploatowała jak własną sieć czerpiąc z niej dochody opodatkowane. Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Gminie zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) nie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego od faktur dokumentujących budowę tych wodociągów wobec braku związku ze sprzedażą opodatkowaną, jako że Gmina nie uzyskuje przychodów ze sprzedaży wody, eksploatacją i sprzedażą wody zajmuje się ZGK w W. Sp. z o.o. Gmina również nie otrzymywała czynszu za udostępnioną nieodpłatnie sieć wodociągową. Obecnie Gmina zamierza wnieść aportem wybudowaną w ten sposób infrastrukturę techniczną tj. sieć kanalizacyjną stanowiącą budowlę w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, na podstawie Uchwały Rady Miejskiej w W. w sprawie podwyższenia kapitału Zakładu Gospodarki Komunalnej w W. Sp. z o.o. Po podjęciu uchwały o podwyższeniu kapitału, Gmina obejmie udziały w podwyższonym kapitale spółki.

Dodatkowo pismem z dnia 21 grudnia 2010 r. Wnioskodawca uzupełnił przedstawione zdarzenie przyszłe informując, iż sfinansowana i wybudowana przez Gminę W. sieć kanalizacyjna została przekazana do eksploatacji na rzecz Zakładu Gospodarki Komunalnej w W. działającego ówcześnie jako zakład budżetowy Gminy nie posiadający osobowości prawnej. Zakład ten realizował zadania własne gminy między innymi w zakresie kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych określone w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Powyższy zakład budżetowy stosownie do art. 9 wyżej przywołanej ustawy został utworzony właśnie w celu realizacji zadań Gminy o charakterze użyteczności publicznej. Art. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 z późn. zm.) wskazywał również, że gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach zakładu budżetowego. Zakładowi Gospodarki Komunalnej w W. działającemu jako zakład budżetowy macierzystej gminy i realizującemu jej zadania własne w zakresie kanalizacji przekazano wybudowaną sieć kanalizacyjną do eksploatacji jedynie protokołami odbioru i przekazania do użytku. Z uwagi na brak osobowości prawnej zakładu budżetowego nie przekazano wyżej wymienionej sieci w drodze umowy cywilnoprawnej, gdyż musiałaby zostać ona zawierana między dwoma stronami posiadającymi osobowość prawną. Sieć pozostała zatem własnością gminy W. i była jedynie eksploatowana faktycznie i nieodpłatnie przez Zakład Gospodarki Komunalnej w W., który jako zakład budżetowy gminy realizował jej zadania w zakresie kanalizacji w ramach swych zadań statutowych.

Symbol PKOB dla sieci kanalizacyjnej - rurociągi sieci kanalizacyjnej rozdzielczej i kolektory - PKOB 2223.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie, zmodyfikowane pismem z dnia 21 grudnia 2010 r.:

Czy przy wnoszeniu aportem sieci kanalizacyjnej będzie miało zastosowanie zwolnienie z podatku VAT na mocy przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. ustawy o podatku od towarów i usług oraz czy Wnioskodawca powinien potwierdzić zaistniały fakt fakturą VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wniesienie aportem oczyszczalni ścieków (budowli) do Spółki z o.o. będzie zwolnione od podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lat.

Przez pierwsze zasiedlenie - w myśl art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Przy czym warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowie lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a ustawy o VAT). Z powyższych przepisów wynika, iż dostawa nieruchomości, co do zasady, korzysta ze zwolnienia z podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej dwa lata. W okresie pomiędzy oddaniem do użytkowania, a planowanym aportem przedmiotową sieć wodociągową użyczono zakładowi budżetowemu, a później Spółce ZGK w W. Sp. z o.o., która wybudowaną sieć eksploatowała jak własną sieć czerpiąc z niej dochody opodatkowane. W tym miejscu należy wskazać, iż przekazanie majątku do eksploatacji, na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług. Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się także wszelkie nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związana z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części. Nie ma zatem podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, tj. w tym przypadku budowa sieci wodociągowej oraz ich wykorzystania w celu wykonywania tych zadań, należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że czynność przekazania tych obiektów podmiotowi, który te zadania także będzie wykonywał, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a tym samym niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Z powyższego wynika, iż wytworzona w roku 2002 sieć kanalizacyjna, w okresie pomiędzy oddaniem do użytkowania, a wniesieniem aportem wykorzystywana była i jest do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem dopiero w momencie dokonania aportu, nastąpi oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy budowli po ich wybudowaniu. Mając na uwadze definicję pierwszego zasiedlenia, będziemy mieli w przedmiotowej sytuacji do czynienia z pierwszym zasiedleniem nieruchomości po jej wybudowaniu. Jednakże, należy mieć na uwadze, iż zgodnie z powołanym art. 43 ust. 1 pkt 10a, zwolnieniem objęta jest również dostawa budowli dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, w stosunku do których nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Do rozstrzygnięcia zatem pozostało, czy Gminie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jak wykazano powyżej przedmiotowa sieć po oddaniu do użytkowania została nieodpłatnie użyczona, która to czynność nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem ze względu na brak związku dokonanych zakupów towarów i usług, które posłużyły do wytworzenia przedmiotowej oczyszczalni, a czynnościami opodatkowanymi Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących te zakupy. Reasumując, z uwagi na fakt, iż zostały spełnione przesłanki wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług, wniesienie przez Gminę jako aport sieci wodno-kanalizacyjnej, powinno korzystać ze zwolnienia od podatku.

Dodatkowo w piśmie z dnia 21 grudnia 2010 r. Wnioskodawca uzupełnił własne stanowisko w zakresie konieczności potwierdzenia faktu dokonania aportu sieci wodno-kanalizacyjnej fakturą VAT w ten sposób, iż Wnioskodawca uważa, że jest obowiązany potwierdzić fakt dokonania aportu tej sieci fakturą VAT. Obowiązek wystawienia faktur istnieje także w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy i treść takiej faktury wynika z art. 106 ustawy o podatku od towarów i usług jak i z § 5 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 5a cyt. ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przez towary w świetle art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług rozumie się rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Wniesienie aportu jest dostawą towarów, zważywszy na fakt, że mamy w tym przypadku do czynienia z przeniesieniem prawa do rozporządzenia towarem jak właściciel. Pozostaje więc konieczność rozstrzygnięcia, czy dostawa ta jest odpłatna, czy nieodpłatna. Z przepisów ustawy o VAT, a także z orzecznictwa ETS wynika, że odpłatnością będzie uzyskany przez dostawcę benefit (korzyść) każdego rodzaju. Nie ulega wątpliwości, że wniesienie aportu nie jest świadczeniem pod tytułem darmym. Wnoszący aport uzyskuje pewną, wymierną korzyść W zamian za wniesiony do Spółki aport w postaci budowli otrzymuje udziały w Spółce. Z tego względu należy uznać wniesienie aportu za odpłatną dostawę towarów.

W związku z powyższym aport w postaci budowli (sieci kanalizacyjnej) stanowi odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT i w konsekwencji podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Co do zasady stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Ustawodawca ustanowił w artykule 43 ustawy o VAT szereg wyjątków.

Jednym z wyjątków jest art. 43 ust. 1 pkt 10, w którym zwalnia się z podatku pod pewnymi warunkami dostawę budynków, budowli lub ich części.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) przez obiekt budowlany rozumie się konstrukcję połączoną z gruntem w sposób trwały, wykonany z materiałów budowlanych i elementów składowych będący wynikiem prac budowlanych. Budynki natomiast to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

W myśl art. 3 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o:

1.

obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć:

a.

budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi,

b.

budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,

c.

obiekt małej architektury;

2.

budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach;

Natomiast zgodnie z art. 3 pkt 3 ww. ustawy pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego przedmiotem dostawy (aportu) jest sieć kanalizacyjna, która została zaklasyfikowana do grupy 2223 PKOB.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego przepisu wynika, iż dostawa budowli, co do zasady korzysta ze zwolnienia z podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej dwa lata.

Natomiast w myśl art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej (czyli od 30 do 100% wartości początkowej).

Na potrzeby definicji pierwszego zasiedlenia należy przyjąć, iż oddanie do użytkowania jest sformułowaniem odnoszącym się do faktycznej czynności przekazania budynku, budowli lub ich części w wykonaniu dostawy, dzierżawy, najmu lub innej czynności podlegającej opodatkowaniu.

Zatem pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub ulepszony obiekt (jego cześć) zostanie sprzedany lub np. oddany w najem. Zarówno sprzedaż, jak i najem są bowiem czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie od podatku od towarów i usług stosuje się w odniesieniu do sprzedaży całości budynków, budowli lub ich części, jeżeli w momencie ich dostawy są one już zasiedlone, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a ich dostawą jest dłuższy niż 2 lata.

Z treści wniosku wynika, iż Gmina w 2002 r. sfinansowała budowę i wybudowała sieć kanalizacyjną, na którą składała się kanalizacja sanitarna PCV 200 mm o długości 486,5 m, rurociąg tłoczny PE 90 mm o długości 1261 m oraz pompownia P-1 wraz z uzbrojeniem. Powyższa sieć kanalizacyjna została oddana do eksploatacji - protokołami odbioru i przekazania do użytku z dnia 10 grudnia 2002 r. na rzecz Zakładu Gospodarki Komunalnej w W., który w tym czasie był zakładem budżetowym Gminy W. Gmina W. w związku z wyżej wymienionym oddaniem sieci do eksploatacji nie pobierała od swego zakładu budżetowego żadnych opłat. Po przekształceniu tego Zakładu w jednoosobową spółkę Gminy W. działającą pod firmą Zakład Gospodarki Komunalne> w W. Sp. z o.o., - prowadzącą działalność od dnia 29 lutego 2008 r. - przedmiotową sieć na podstawie umowy użyczenia z dnia 2 stycznia 2010 r. - oddano w bezpłatne użyczenie. Zarówno zakład budżetowy jak i później Spółka wybudowaną infrastrukturę techniczną eksploatowała jak własną sieć czerpiąc z niej dochody opodatkowane. Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Gminie zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) nie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego od faktur dokumentujących budowę tych wodociągów wobec braku związku ze sprzedażą opodatkowaną, jako że Gmina nie uzyskuje przychodów ze sprzedaży wody, eksploatacją i sprzedażą wody zajmuje się ZGK w W. Sp. z o.o. Gmina również nie otrzymywała czynszu za udostępnioną nieodpłatnie sieć wodociągową. Obecnie Gmina zamierza wnieść aportem w wybudowaną w ten sposób infrastrukturę techniczną tj. sieć kanalizacyjną stanowiącą budowlę w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, na podstawie Uchwały Rady Miejskiej w W. w sprawie podwyższenia kapitału Zakładu Gospodarki Komunalnej w W. Sp. z o.o. Po podjęciu uchwały o podwyższeniu kapitału., Gmina obejmie udziały w podwyższonym kapitale spółki.

W analizowanej sprawie, kluczowym elementem jest ustalenie, czy w związku z transakcją dostawy budowli nastąpiło pierwsze zasiedlenie, a jeżeli tak to w którym momencie.

Przedmiotowa inwestycja (sieć kanalizacyjna) została wytworzona w 2002 r., a następnie sieć ta na podstawie umowy użyczenia z dnia 2 stycznia 2010 r. roku została oddana do nieodpłatnego używania Zakładowi Gospodarki Komunalnej w Wieliczce Sp. z o.o. Zatem do pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, po jej wybudowaniu nie doszło.

Zatem należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia dostawy przedmiotowej budowli na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa powyżej, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W związku z powyższym dostawa przedmiotowej budowli korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10a, bowiem jak wynika z treści wniosku Wnioskodawcy w związku z faktem budowy omawianej budowli nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie natomiast do art. 106 ust. 1 powołanej ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść wskazanych przepisów prawa stwierdzić należy, że aport wskazanej budowli będzie korzystał ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie powołanego art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, a czynność ta winna być udokumentowana fakturą VAT zgodnie ze wskazanym art. 106 ust. 1 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy tutaj zauważyć, iż zmiana niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, która nastąpiła z dniem 1 stycznia 2011 r. nie ma wpływu na rozstrzygnięcie przedmiotowej sprawy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl